AMD Phenom 9600 Black Edition

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD till skillnad på från Intel valde att skippa kriget med den processor med högst frekvens utan gör något vettigt.

Jag väntar med spänning på när detta vettiga uppenbarar sig.
så som det ser ut idag så valde AMD att släppa sina dyraste processorer på sådant sätt att de endast konkurrerar mot AMDs egna hårdvara

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Jag väntar med spänning på när detta vettiga uppenbarar sig.
så som det ser ut idag så valde AMD att släppa sina dyraste processorer på sådant sätt att de endast konkurrerar mot AMDs egna hårdvara

Så du menar att AMD borde egentligen ha struntat i att utveckla phenom och bara öka frekvensen och chacheminnet - som tex Intel?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Så du menar att AMD borde egentligen ha struntat i att utveckla phenom och bara öka frekvensen och chacheminnet - som tex Intel?

hur läser du det jag skriver egentligen?
Jag nämnde inget om vad som skulle eller inte skulle göras - jag syftade bara på att ge upp all konkurrenskraft knappast är vettigt om det görs bara för att inte göra likadant som konkurrenten.

Ja, om man inte kan utveckla/släppa en ny processor som är konkurrenskraftig(are) så är det bäst att slipa på det man redan har.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Men Frosty, har du tappat allt? Phenom är inte bättre än Intel, men den är definitivt bättre än K8. På allt. Per kärna. Det visar alla benchmarks. Showstoppern är enbart att den inte skalar i frekvens, och det har knappast AMD suttit och "planerat" tvärtom det är en stor katastrof för dem som de inte hade räknat med alls.

När Phenom börjar skala blir den löjligt mycket snabbare än K8, för hur mycket högre än 3.2GHz tror du det hade varit möjligt att skala K8? Svar: inget högre.

Det stora misstaget man gjort, om man ska prata om misstag, är att man inte lagt tillräckligt med R&D på att förhindra strömläckage. Det borde ha varit prio 1 och då hade de inte drabbats av nuvarande klockproblem.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
AMD till skillnad på från Intel valde att skippa kriget med den processor med högst frekvens utan gör något vettigt.

om phenom 2.2ghz kunde konkurera med intels 3.0ghz så hade det inte varit något problem, men tyvärr så är dom nästan lika snabba på samma frekvens så för att phenom skall kunna konkurera med sin teknik den har måste frekvensen upp så att den närmar sig intel prestanda mässigt.

vad för vettigt har dom gjort med phenom? winrar dominans tror jag inte räcker för att ta tillbaka marknaden.

"köp phenom och få winrar på köpet och känn prestandan"? tror det inte slår något vidare...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

amd får skynda, för om dom inte lyckas få en processor som kan möta prestandan av en q6600 på minst 3 ghz, innan jul,
eller om nu ntels 45nm, klockar till 4.0 på luft, då blir det ju klart en sån.

det blir mycket intressant och se vad som händer i framtiden. men det känns forfarande som amd verkligen måste slita får att vara med i spelet. och intel ligger långt före.

gissar om AMD hade varit mer competition, så hade intel nog redan slppt deras 45nm chips.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

finns redan intel som klockar upp till 4.5ghz på luft...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Phenom är ... definitivt bättre än K8. På allt. Per kärna. Det visar alla benchmarks.

inte på allt och inte per kärna, inte heller per krona, däremot per klockfrekvens per kärna - tur var väl det

Citat:

Showstoppern är enbart att den inte skalar i frekvens, och det har knappast AMD suttit och "planerat" tvärtom det är en stor katastrof för dem som de inte hade räknat med alls.

man planerar vilken hastighet man skall uppnå - lyckas man inte med det så har man inte lyckats få färdigt den produkten man tänkt på

Citat:

När Phenom börjar skala blir den löjligt mycket snabbare än K8, för hur mycket högre än 3.2GHz tror du det hade varit möjligt att skala K8? Svar: inget högre.

det första markerar en ej färdigutvecklad, icke konkurrenskraftig produkt, det andra - en spekulation (Conroe och Penryn kommer inte heller från ingenstans, de har äldre/lägre klockade släktingar)

Citat:

Det stora misstaget man gjort, om man ska prata om misstag, är att man inte lagt tillräckligt med R&D på att förhindra strömläckage. Det borde ha varit prio 1 och då hade de inte drabbats av nuvarande klockproblem.

strömläckage-problemet är stort, men hur det egentligen förhåller sig till klockproblemet vet vi inte: det kan vara AMDs "fina" process som är skyldig likväl som inbyggda konstruktions problem (samt säkert en massa annat).

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Techreport hade en schysst och djupt ingående artikel på 16 sidor där dom jämförde intel och amd (phenom) och gjorde alla möjliga tester:
http://techreport.com/articles.x/13633

Eller gå direkt till slutbedömningen:
http://techreport.com/articles.x/13633/16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
finns redan intel som klockar upp till 4.5ghz på luft...

Ser gärna resultat från den klockningen, för vi pratar väl quadcore här? Har iaf väldigt svårt att tro att en Q6600 går att få upp i 4.5ghz på luft.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Jag nämnde inget om vad som skulle eller inte skulle göras - jag syftade bara på att ge upp all konkurrenskraft knappast är vettigt om det görs bara för att inte göra likadant som konkurrenten.

Förstår inte meningen.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $en$eLes$
Ser gärna resultat från den klockningen, för vi pratar väl quadcore här? Har iaf väldigt svårt att tro att en Q6600 går att få upp i 4.5ghz på luft.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

tror det är dualcore...med intels quad core kommer väll iallafall upp i 3.5ghz?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Förstår inte meningen.

då försöker jag en gång till

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
--------------------------------------------
citat av Frostyfog:
Jag väntar med spänning på när detta vettiga uppenbarar sig.
så som det ser ut idag så valde AMD att släppa sina dyraste processorer på sådant sätt att de endast konkurrerar mot AMDs egna hårdvara
--------------------------------------------
Så du menar att AMD borde egentligen ha struntat i att utveckla phenom och bara öka frekvensen och chacheminnet - som tex Intel?

borde AMD ha struntat i Phenom:
- om den blir som den är nu - JA!
- om den går att fixa så den matchar Penryn - Nej, men vad f*n släpper dom den nuvarande kalkonen för?!

Skulle de bara ökat frekvensen och cache "som Intel": om de kunnat få +20% prestanda för en fjärdedel av insatsen så vore det faktiskt lönsammare åtm på kort sikt.
Även en "nästan gratis" lösning som dualX2 3GHz (a la Intel-quad) skulle var snabbare och ha större vinstmarginaler än nuvarande Phenom - kan vi verkligen kalla det en VETTIG produkt än så länge?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

tror det är dualcore...med intels quad core kommer väll iallafall upp i 3.5ghz?

3.5ghz kan du nog nå med en Q6600. Hur stabil 24/7 klock du får vet jag inte då jag inte har testat eller äger en Q6600. Jag syftade på quadcore när jag skrev första gången, eftersom tråden handlar om en quadprocessor.

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
då försöker jag en gång till
borde AMD ha struntat i Phenom:
- om den blir som den är nu - JA!
- om den går att fixa så den matchar Penryn - Nej, men vad f*n släpper dom den nuvarande kalkonen för?!

Skulle de bara ökat frekvensen och cache "som Intel": om de kunnat få +20% prestanda för en fjärdedel av insatsen så vore det faktiskt lönsammare åtm på kort sikt.
Även en "nästan gratis" lösning som dualX2 3GHz (a la Intel-quad) skulle var snabbare och ha större vinstmarginaler än nuvarande Phenom - kan vi verkligen kalla det en VETTIG produkt än så länge?

Om AMD kunnat få +20% så skulle det vara en lösning på kort sikt. Egentligen det som Intel gjorde med Pentium 4 serien. Ett 3.73GHz monster som med nöd och näppe kunde sniffa 4800+ 2.5ghz i baken som dessutom kostade $1000. Nu med facit i handen, var det verkligen det bästa sättet?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
...en lösning på kort sikt. Egentligen det som Intel gjorde med Pentium 4 serien. Ett 3.73GHz monster som med nöd och näppe kunde sniffa 4800+ 2.5ghz i baken som dessutom kostade $1000. Nu med facit i handen, var det verkligen det bästa sättet?

Innan C2D blev färdigt, med endast relativt lågt klockade Dothan-prollar - vad ser du som alternativ?
C2D släpptes inte i 1,4-1,66GHz utan en bra bit högre (2,93)

Det finns dock stora skillnader på även i den jämförelsen - Dothan var mindre än Prescott2MB (84 vs 135mm2, C2D är 146mm2) och därigenom faktiskt billigare att tillverka - det är inte Phenom jämfört med K8...
prissättnignen på 3,73EE kan vi lämna utanför diskutionen - den har inget med produktionskostnader för den själv eller kostnaden för 2st X2kärnor i 3GHz att göra.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Phenom säljer, men inte bland överklockare, som ändå bara är en mycket liten del av den totala marknaden.
Så det är inte så att AMD gjort ett katastrofdrag bara för att du tycker så, Frosty'. Det har alltid varit sagt att AMD lanserar sina slöaste Phenom först medans de fetare kommer senare när det kommit till buckt med de problem som finns.

Permalänk

Vill du kalla den ett toppendrag eller?
Ideen var bra, genomförandet halvtaskigt, resultatet bland det sämsta möjligaste.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nåja, allt är inte skräp med Phenom. En 2.3GHz Phenom slår faktiskt en 2.4GHz C2D "Quad" i WinRAR Så, om man skall köra WinRAR hela dagarna; Phenom ftw!

Super pi känns mycket mer angeläget.
Allvarligt talat, varför tar man med ett så värdelöst test som super pi i så många tester?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |