Abit lanserar moderkortet AX78

Permalänk
Melding Plague

Abit lanserar moderkortet AX78

Moderkortstillverkaren Abit har i dagarna lanserat moderkortet AX78 som bygger på AMD:s styrkrets 770. Det har en am2-sockel för AMD:s nysläppta Phenom-processorer.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det enda jag inte ser fram emot på AMDs nya plattform är att de fortfarande hänger kvar vid sina horribla fäsen som användas för att fästa processorkylare. Att man har en egen kylare, inte den som medföljer gör det inte lättare, inte minst om man har en gigantisk som jag har. AMD, give us screw, and we shall be happy screwing-on our CPU-coolers!

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag beundrar Abit som har gjort en ClrCmos knapp på baksidan av ett moderkort som kostar 750 SEK. Annars är detta inte så intressant egentligen, hoppas på att sen en med inbyggd dx10 grafik snart, AMD har ju lovat!

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

pwn-modul.. thats gotta be nice!

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III | Intel Core i7 950 + Thermalright Ultima-90I | GTX 580 | 6GB DDR3 Corsair XMS3 | OCZ Vertex II SSD 120GB x 2 @RAID0 |

Permalänk
Medlem

"For high-end gaming and visual performance the abit AX78 is equipped with two PCI Express 2.0 x16 slots (1 x16, 1 x4 bandwidth) supporting ATI CrossFire X dual graphics." från abits hemsida..

Visa signatur
Permalänk

Inte imponerad av detta MoBo:

Har ett tomrum mellan PS/2 och USB kanalerna på racket.
Bara en IDE/PATA-kanal, då de fortfarande däremothar en Floppy-lanal...
Tajt nordbrygge placering för PCI-e 1x porten...
Svårt för PWM, och NB kylar byte.
Skör CLRCMOS knapp.

Bra saker då:

De har lärt sig att man inte har plats under sitt grafikkort och helt enkelt skippat att sätta en PCI/PCI-e 1x-8x under 16x porten.
P8 port för CPU.
Den HAR iaf en CLRCMOS.

Pris mässigt kan man inte få ut allt för mycket utav ett moderkort, men att släppa ett nytt mobo med mid-low-end standarder är inte det man är ute efter i ett nytt moderkort, speciellt då man ska införskaffa sig den nya Phenom-processorn.

5/10 poäng ger jag detta moderkort.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

rent och snyggt, bra att de inte har nån (onödig) plats under Pci-ex16-porten.

Du som klagar på fästesanordningen vet tydligen inte att de flesta kylare har en medföljande fästesanordning som man sätter dit istället.
Det är klart att det ska vara lätt för nybörjarbyggare att sätta dit fläkten! Och det är lättare med clips än med skruv.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Frågan är dock när det dyker upp, "50 st. 2008-01-01 (Preliminärt)" står det på komplett.se

Kanske dröjer innan man får se en review.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p