Greenpower-hårddisk på 500 gigabyte skeppas

Permalänk
Melding Plague

Greenpower-hårddisk på 500 gigabyte skeppas

Western Digital fortsätter att lansera nya modeller i sin Greenpower-serie. Senast rapporterade vi om att den högpresterande RE2-serien hade blivit mer strömsnål. Nu har företaget börjat skeppa ytterligare en Greenpower-modell.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

weay, perfekt som lagringsdisk, den ska bara va igång till rätt tillfälle då den används sällan

Permalänk
Avstängd

Hur mycket energi sparar man då? Känns som om man sparar mer på att släcka lampan i rummet bredvid?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Dessa bör väll även vara svalare? 5400rpm'aren måste ju vara underbar om man kollar till ljudnivå och värme?

Permalänk
Inaktiv

Det är ju inte direkt i kategorin hårddiskar man först bör forska fram strömsparande, eller?

Vad sägs om grafikkort och processorer, eller kanske moderkort?

Permalänk
Medlem

Du sparar inte mkt ström, släck lampan ist. i så fall (fast tänk på ögonen).
Däremot är den svalare och tystare så vi tycker om den iaf.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk

Fan det var ju inte alls något dåligt pris! undrar bara hur den presterar mot en icke strömsnål westerndigital på 500gb. Är dom lika bra, då blir det defenetivt en sådan disk för lagring till mig!

juste.. undrar också om dessa diskar håller längre än andra 500 giggare.

Permalänk
Medlem

Nästa gång jag bygger en htpc ska det vara med en sån här eller kanske tom en 2,5-tummare, tillsammans med en laptop-prolle och inbyggt grafikkort så man kan lämna den på utan dåligt samvete

Permalänk
Medlem

Borde inte alla hårddiskar ha olika hastighet? CD-läsare gör ju alltid så. Typ att den snurrar söligare när den läser längst in, lr längst ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Borde inte alla hårddiskar ha olika hastighet? CD-läsare gör ju alltid så. Typ att den snurrar söligare när den läser längst in, lr längst ut.

Tvärtom. CD/DVD-spelare har varierande hastighet beroende på att de snurrar skivan i konstant hastighet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hur mycket energi sparar man då? Känns som om man sparar mer på att släcka lampan i rummet bredvid?

Med en disk så känns det nog inte på elräkningen. Men har du 20, 50 eller fler så börjar det nog synas. Ett bra alternativ för storkonsumenter/företag kanske. ...Eller ur värmesynpunkt och ljudnivå, kanske ett bra alternativ för HTPC byggaren.

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

ska vara både tystast och svalast av alla 3.5" diskar. samma eller lite bättre än samsungs 160gb med bara en platta i. (1tb versonen jag menar nu men den här är väl liknande) . finns test på silentpcreview har jag för mig, och den sidan är enligt mig en av de mest trovärdiga som finns.
den är inte lika snabb men enligt mig är dom de bästa lagringsdiskarna.

Permalänk
Medlem

Går ju alltid att både släcka lampan i rummet bredvid OCH köpa en sådan här hårddisk. Det finns inget direkt negativt med låg strömförbrukning. Om man inte tycker att miljön eller elräkningen påverkas tillräckligt så gör ju strömsnåla komponenter att datorn blir svalare, och därmed kan den göras tystare eftersom inte lika mycket kylning behövs (som förresten också drar ström).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av retro
ska vara både tystast och svalast av alla 3.5" diskar. samma eller lite bättre än samsungs 160gb med bara en platta i. (1tb versonen jag menar nu men den här är väl liknande) . finns test på silentpcreview har jag för mig, och den sidan är enligt mig en av de mest trovärdiga som finns.
den är inte lika snabb men enligt mig är dom de bästa lagringsdiskarna.

Låter ju finfint, håller den dessutom bättre så är den ju oslagbar i mina ögon hade jag inte haft en samsung 500gb på posten hade jag nog köpt en sådan här

Permalänk
Medlem

Som gjord för att sitta i en Tvix M-5100SH.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Helt klart en sådan här disk i min nya rigg som kommer hamna i min ägo runt jul! Mindre förbrukning av ström = <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Tvärtom. CD/DVD-spelare har varierande hastighet beroende på att de snurrar skivan i konstant hastighet.

Nja, min musik-CDläsare varierar snurrhastigheten så att den alltid har konstant läshastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hur mycket energi sparar man då? Känns som om man sparar mer på att släcka lampan i rummet bredvid?

Ja det sparar du sjukt mycket mer på:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hur mycket energi sparar man då? Känns som om man sparar mer på att släcka lampan i rummet bredvid?

Släck både lampan och köp denna energisnåla h-disk så gör du din egna elräkning och miljön en tjänst. Tänk även om ALLA hade sådana här diskar i sina datorer istället för de nuvarande, globalt skulle man nog märka av en liten skillnad. Alla nya komponenter som presterar lika bra eller bättre men drar mindre ström ska alltid bemötas positivt tycker jag, oavsett hur liten skillnad det kanske gör för just dig som enskild person. Globalt gör det med tiden mkt större skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Nja, min musik-CDläsare varierar snurrhastigheten så att den alltid har konstant läshastighet.

det finns ju både och! cav och clv

Permalänk
Avstängd

En HD som snurrar i 5400rpm borde vara billigare än så..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Nja, min musik-CDläsare varierar snurrhastigheten så att den alltid har konstant läshastighet.

Det var ju de jag sa. Varierande läshastighet beror inte på att varvtalet varierar, utan på att varvtalet är konstant. Det ger att varvtalet måste variera för att få konstant läshastighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
En HD som snurrar i 5400rpm borde vara billigare än så..

En HD som kan vara både 5400 och 7200 rpm beroende på arbetsbelastning är givetvis dyrare än en disk med bara ett läge.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
...
En HD som kan vara både 5400 och 7200 rpm beroende på arbetsbelastning är givetvis dyrare än en disk med bara ett läge.

Verkar vara låst på 5400 rpm enligt vad jag läst på olika forum. Skulle disken dynamiskt växla mellan olika lägen så skulle det förmodligen vara hörbart.

Men 5400 rpm duger nog alldeles utmärkt som lagringsdisk.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag har hört att själva modellen GP ligger konstant mellan 5400-7200 rpm Sen beror det på vilken version (500gb, 750gb eller 1tb) hur snabbt dom snurrar. En sak är säker det är att det är en konstant snurrhastighet alltså inte variabel.

Permalänk
Medlem

sjukt löjligt om man köper denna för att minska ström kostnader...

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
sjukt löjligt om man köper denna för att minska ström kostnader...

Om du tänker lite längre än näsan når så är det inte speciellt löjligt någonstans

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Om man vill värna om miljön gör man bäst i att nöja sig med de hårddiskar man har och inte köpa en sån här.