Grafikkortskylare till Geforce 8800-serien

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Även om koppar är bra på att ta upp värmen från kärnan så är Aluminium faktiskt bättre än koppar på att överföra värme till luft. Därför vill man typiskt ha kopparbas och aluminiumflänsar.

Tyvärr verkar det rätt vanligt att Zalman prioriterar design framför prestanda. Väldigt vackra och hantverksmässigt förstklassiga riddarvapen, medan Thermalright, Arctic Cooling m.fl. stämplar fram AK-47:or ur stålplåt på löpande band. Kanske inte så snygga, men (relativt) billiga och effektiva.

Aluminium avger inte värme fortare än koppar, aluminium är dock lättare och billigare än koppar, det är därför vissa tillverkare kombinerar dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Thermaltake har ju en.
Fast den är gammal, och rätt dålig verkar det som.

http://mcs.pc.pl/shop_img/thermaltake/schooner_4.jpg

En sån har jag i min server burk på mitt gamla ati x700! Fungerar utmärkt men jävligt pilligt att få dit den kylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen

Mycket trevligt test, kul att ni la in videos också så man får höra hur grejorna låter.

Men seriöst.. Får väl ringa in och fråga hur högt jag ska skruva upp lurarna för att få rätt volym.. MEGA ASGARV till den som kom på att de skulle lägga ut ljudnivån i testet..

Förövrigt tyckte jag testet var riktigt bra.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Men seriöst.. Får väl ringa in och fråga hur högt jag ska skruva upp lurarna för att få rätt volym.. MEGA ASGARV till den som kom på att de skulle lägga ut ljudnivån i testet..

Förövrigt tyckte jag testet var riktigt bra.

Har du inte tänkt på att oavsett ljudnivå så får man i alla fall höra skillnaden i ljud mellan de olika kylarna och att det är det enda man kan göra med ett sån test. Det funkar ju så klart inte att ge instruktioner på hur högt man ska vrida upp sina högtalare/hörlurar, de måste du väl fatta själv. Jag tycker att det är kanon att de grejade in små videos.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Har du inte tänkt på att oavsett ljudnivå så får man i alla fall höra skillnaden i ljud mellan de olika kylarna och att det är det enda man kan göra med ett sån test. Det funkar ju så klart inte att ge instruktioner på hur högt man ska vrida upp sina högtalare/hörlurar, de måste du väl fatta själv. Jag tycker att det är kanon att de grejade in små videos.

Nej, men som jag sa tidigare så är det lätt gjort att inkludera en bit i videon då fläkten står stilla, så man får en uppfattning om vad skillnaden mellan fläkt på och fläkt av är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Har du inte tänkt på att oavsett ljudnivå så får man i alla fall höra skillnaden i ljud mellan de olika kylarna och att det är det enda man kan göra med ett sån test. Det funkar ju så klart inte att ge instruktioner på hur högt man ska vrida upp sina högtalare/hörlurar, de måste du väl fatta själv. Jag tycker att det är kanon att de grejade in små videos.

Slå upp ordet IRONI i en ordbok...

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slagt
Slå upp ordet IRONI i en ordbok...

Varför ska jag göra det. Jag vet redan vad det är och var det ironisk du försökte vara så misslyckades du fatalt. Slå upp ordet ironi själv och medan du är där så kan du ju slå upp ordet sarkasm också. Tagga ner med versalerna också är du gullig!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Platsen i burken är ett visst problem med vi som äger HR03 plus med en 92 eller 120 mm fläkt på. Men mitt nätverkskort är inbyggt på mobo och ljudkortet är externt. Jag har ingen annan kort eller utkoppling där bakom. PCI galler är helt öppet, värma luften bara flödes ut ur burken. Jag är nöjd som F@@.

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Geeks
SweClockers

Filmningen befinner sig fortfarande på experimentstadiet. Vi är medvetna om bristerna och kommer att satsa mer på det i framtiden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Filmningen befinner sig fortfarande på experimentstadiet. Vi är medvetna om bristerna och kommer att satsa mer på det i framtiden.

De låter ju kanon! Mer sånt tänk från redaktionen uppskattas.
Bra jobbat!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Slipsmannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Filmningen befinner sig fortfarande på experimentstadiet. Vi är medvetna om bristerna och kommer att satsa mer på det i framtiden.

Jag tycker iallafall att det var fett grymt, med eller utan avsnitt med fläktarna av,
man hörde iallafall skillnaden mellan de båda, 9p för det

Har iallafall bestämt mig för att det blir en 03:a, dock så kommer det nog vara på det berömda med plats mellan 120:an och mitt x-fi som måste flyttas ner till den nedersta pciplatsen, men det ska nog gå vägen.
Dock är det ju bara att fetglömma att man ska kunna köra sli med den där bjässen på, så vill man göra det får man nog glatt sätta på orgfläkten igen.

Visa signatur

- E-Penis: Fettokisse -
- Fractal Design R5, Ryzen 7 3700X@4.2ghz, Corsair H100 Hydro -
- Asus ROG Strix X570-F, 32Gb Corsair 3600mhz, Asus ROG Strix RX5700XT -
- Corsair Force MP600 M.2 1TB + 3TB Misc SSD, Corsair 850 PSU -
- Samsung 34"UW @ 1440P -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Eftersom dessa kylare dumpar hetluften inne i chassit så får de en stor fördel gentemot originalkylaren i denna testen.

Jag håller med. Det finns bara en effektiv kylardesign när det gäller sådana här monster och det är utblåskylare av samma typ som orginalet, annars får man 150 watt extra värme rätt inne i chassit som måste bort. Det hade varit mycket intressant att se vilka resultat det hade blivit om testerna hade varit gjorda med stängt chassi. Då får man också tänka på att ett hobbyistchassi brukar ha bättre kylning än standardchassin typ Dell.

Permalänk
Medlem

den bästa 8800 kylnings tråd i världen!!!

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=225125

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Aluminium avger inte värme fortare än koppar, aluminium är dock lättare och billigare än koppar, det är därför vissa tillverkare kombinerar dem.

Du har rätt. Jag hade missuppfattat det hela - det är i förhållande till sin vikt som aluminium är överlägset koppar. En kylare med kopparbas och alu-fenor kan väga mycket mindre än en helkopparkylare och ändå vara lika effektiv.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Aluminium är ett bättre ämne än koppar för att överföra värme i sig självt till luften. Däremot så har koppar lägre termisk resistans och leder mellan material bättre än aluminium, det är förför det är klokt att kombinera koppar/alu i en bra lösning, t.ex som Thermalright har gjort med Ultra-120 Extreme och HR-01 PLUS som är dom bästa processornkylarna idag.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Aluminium är ett bättre ämne än koppar för att överföra värme i sig självt till luften. Däremot så har koppar lägre termisk resistans och leder mellan material bättre än aluminium, det är förför det är klokt att kombinera koppar/alu i en bra lösning, t.ex som Thermalright har gjort med Ultra-120 Extreme och HR-01 PLUS som är dom bästa processornkylarna idag.

Är du säker på det? Jag har för mig att båda de kylarna består helt av förnicklad koppar.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Nu har man beställt en HR-03 Plus med en 92mm fläkt till mitt 8800ultra, hur stor skillnad kommer det bli??
Kortet går nu litet varmt med klockning till 700, 1545, 1100 mhz i en antec900 och det är också en p182SE låda på väg, det chassit har ju inte samma luftgenomströmmning som p182...

Någon här som satt en HR-03 Plus på ett ultra???

Godnatt

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Är du säker på det? Jag har för mig att båda de kylarna består helt av förnicklad koppar.

/Adrian

Yes, värmeledningsrören samt botten av kylararna är gjort i koppar, resten aluminium. Annars hade dom vägt för mycket.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Det har du helt rätt i (vilket vi även skriver i recensionen). Men om ett chassi används i testningen känns det som att för många tillfälligheter kan spela in i resultatet. Exempelvis hur fläktarna är placerade eller om nätaggregatet är placerat i botten eller toppen av lådan.

Skulle vara förbaskat intressant att se ett test där ni jämför orginalkylaren med Thermalrights "testvinnare" (med och utan fläkt) i t.ex. ett Antec P182.

Kolla om det i så fall hjälper att ha 120 mm fläkten i bakkant på hårddiskhållarna på plats. Skriva och fila lite grann påThermalright-installationen tills den är rätt så optimal (alltså inga egna tunnlar och sånt, det klarar de flesta inte av att göra ändå), och har samma temps som orginalkylaren. Hur mycket tystare blir det då?

DET är vad jag tror de flesta (i alla fall jag ) vill veta!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

skulle man inte kunna bygga typ en "vindtunnel" till stockkylaren så den tar ny sval luft ifrån tex 120mm fläkten som sitter i sidoplåten?

då borde man kunna få ner tempen lite ^^ och inte bara snacka om ljudnivån

skall skaffa mig en 120fläkt till sidan på mitt antec ninehundred och testa med mitt gamla kyllsätt från p3:an en "vindtunnel" sitter där i och tar ner tempen på stockkylaren med ca 20grader -.- jo det är varmt i den burken.

postar en bild om jag får det att funka (måste bara få igång datorn först ; )

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
skulle man inte kunna bygga typ en "vindtunnel" till stockkylaren så den tar ny sval luft ifrån tex 120mm fläkten som sitter i sidoplåten?

då borde man kunna få ner tempen lite ^^ och inte bara snacka om ljudnivån

skall skaffa mig en 120fläkt till sidan på mitt antec ninehundred och testa med mitt gamla kyllsätt från p3:an en "vindtunnel" sitter där i och tar ner tempen på stockkylaren med ca 20grader -.- jo det är varmt i den burken.

postar en bild om jag får det att funka (måste bara få igång datorn först ; )

IMNSHO är det ännu viktigare att få ut varmluften från lådan så fort den har värmts upp av t.ex. grafikkort och CPU i stället för att vispa runt den där inne. På så sätt får du inte bara svalare luft till CPU:n utan till alla andra komponenter. Bägge tillsammans är förstås idealiskt.

Och om du funderar på att göra luftkanaler så ta en titt på dessa artiklar om en P180:
http://www.silentpcreview.com/article310-page1.html
På sidan 5-6 har du en beskrivning hur han gjort luftkanalen för att få ut kylluft. Personligen har jag använt en Thermalright HR-01 med tillhörande fläkttunnel i gummi till bakkanten i stället. Helt klart inte en lika bra lösning (mer turbulens i tunneln, sämre kylare), men mer än tillräckligt om man inte överklockar så brutalt som han gör.
http://www.silentpcreview.com/article595-page1.html
Fortsättning på samma artikel. På sidan 2 beskriver han lösningen för separat inluft till CPU-kylaren.

Artiklarna är knökfulla med fler bra kylningstips f.ö.

Permalänk
Avstängd

HOLY CRAP denna nissen menar allvar 0.0
inget dåligt det inte.

skall läsa igenom detta lite mer när jag kommer hem och se vad man kan ta åt sig och bygga.

kändes lite overkill med hans mätutrustning XD en dbmätare modell känslig XD

men han lär ha en underbart tyst dator som snurrar på finfint

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZERHC9288

Jag är fräck och väcker tråden lite... Men "haha" på den länken. Jag vet inte om det är nåt jag bara inbillat mig, men dom kan väl inte bara ta random produkt och slänga på ett sweclockermärke sådär?

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ZERHC9288

Jag är fräck och väcker tråden lite... Men "haha" på den länken. Jag vet inte om det är nåt jag bara inbillat mig, men dom kan väl inte bara ta random produkt och slänga på ett sweclockermärke sådär?

Det är nog tryckfelsnisse som är i farten igen. Ska kontakta DB under morgondagen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015