Blu-ray är mycket populärare än HD-DVD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Och som lite offtopic: Varken Xbox eller PS2 var något att hänga i julgranen när det kom till att spela DVD-film. Hur i allsin dar kommer det se ut när PS3 skall spela film om 1-2 år. Sony skryter ju redan om 2e och 3e generationens Blu-Ray spelare.

Xboxen's DVD va inget att klaga på enligt mig, iaf inte om man använder XBMC. Och sen så är PS3 en bland dom bästa Blu-Ray spelarna idag när de gäller kvalité.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefanpson
Och för att sprida lite mer salt i såret. Sony har inte varit särskillt bra på att övertyga om att deras format är det man för välja: ATRAC, MiniDisc, Betamax.

Att Minidisc och Betamax floppade beror mycket på att Sony gav sig fan på att dom skulle vara dom enda att få tillverka skiten, så självklart valde andra företag VHS och bärbara cd-spelare och på senare dar MP3n.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Blu Ray är inte Sonys eget format, de ggr Sony har samarbetat med andra bolag så har deras format vunnit, se på CD och DVD tex... På BD sidan står ju dom riktigts stora bolagen, Hitachi, LG, Panasonic, Pioneer, Philips, Samsung, Sharp, Sony, and Thomson, där har ni dom riktigt stora elektronikbolagen, med kommersiella lanseringar som kassetten, vhs, cd och dvdn.

För att inte nämna JVC dessutom som är skaparna av VHS, även där en vinnare Sen står ju även dom flesta stora filmbolagen bakom Blu-Ray också.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
låter ju rätt orimligt, källhänvisa gärna barocka påståenden.

Du får gärna komma med bevis för att visa motsatsen.

Att supporta ett format och att äga fabrik/tillverkning är olika saker. Finns det pengar att tjäna genom att ta tillverkningsuppdrag åt andra så gör man det, och finns det möjlighet att göra det billigare för ens systerbolag så gör man det också, eller hur.

Det jag utgår ifrån, och det låter väl inte alls orimligt. Det är inte fakta men det är inte lögn heller. Som sagt tidigare, bara ett exempel att fundera på, bland de många fördelar man har när man har bestämmande majoritet som Sony.

/Micke

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

När ni ska citera, TA BARA UT DEN SOM NI SKA CITERA inte hela texten....

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut

Att Minidisc och Betamax floppade beror mycket på att Sony gav sig fan på att dom skulle vara dom enda att få tillverka skiten, så självklart valde andra företag VHS och bärbara cd-spelare och på senare dar MP3n.

jag hävdar iof att MD inte alls floppade, man behöver ju inte hålla med. men resten kan ju inte stämma, jag har såg gott om MD-spelare från Sharp, Pioneer, JVC, mfl väldigt tidigt och lång efter det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Du får gärna komma med bevis för att visa motsatsen.

Att supporta ett format och att äga fabrik/tillverkning är olika saker. Finns det pengar att tjäna genom att ta tillverkningsuppdrag åt andra så gör man det, och finns det möjlighet att göra det billigare för ens systerbolag så gör man det också, eller hur.

Det jag utgår ifrån, och det låter väl inte alls orimligt.

/Micke

lägg ner, om du har ett konstigt påstående så får du hitta en källa på det naturligtvis. (du såg listan på uppbackare och ägare)

det är inte samma sak, om man äger en fabrik som tillverkar en sak och sen inte betalar sig själv för att göra det är ju inte samma som att.. äh jag kan inte ens komma med en replik på hur jäkla ologiskt argumentgrandet ditt är..

vilket exakt som inte gör är ju frågan..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jag hävdar iof att MD inte alls floppade, man behöver ju inte hålla med. men resten kan ju inte stämma, jag har såg gott om MD-spelare från Sharp, Pioneer, JVC, mfl väldigt tidigt och lång efter det.

Minidisc är ju kung!
Jag önskar jag hade en spelare till datorn... grymt mycket smidigare än vanliga skivor.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut

För att inte nämna JVC dessutom som är skaparna av VHS, även där en vinnare Sen står ju även dom flesta stora filmbolagen bakom Blu-Ray också.

JVC var ett dotterbolag till Matsushita (Panasonic) mellan 1953 och Augusti i år, nu äger dom bara 37% av bolaget, Kenwood har gått in som storägare istället.

Öht är den japanska elektronikindustrin rätt insyltad med varandra där Aiwa tex är en del av Sony, och Sanyo startades av Konosuke Matsushitas svåger, Maxell är en del av Hitachi etc

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
lägg ner, om du har ett konstigt påstående så får du hitta en källa på det naturligtvis. (du såg listan på uppbackare och ägare)

det är inte samma sak, om man äger en fabrik som tillverkar en sak och sen inte betalar sig själv för att göra det är ju inte samma som att.. äh jag kan inte ens komma med en replik på hur jäkla ologiskt argumentgrandet ditt är..

vilket exakt som inte gör är ju frågan..

Inte betalar? Vad snackar du om. Poängen i just det exemplet var att utomstående företag inte får samma ekonomiska förutsättningar än Sony själva.

Jag tänker inte skicka ner en insider till Japan för att kika i företagets hemliga budget bara för att bevisa för dig självklarheten att systerbolag gör allt dem kan för att hjälpa varandra till den bästa ekonomiska lösningen. Det är dålig business för Sony att inte göra detta.

Plus att det var bara ett exempel av många problem som träder fram när Sony dominerar processen, och får bestämma likt monopol förutsättningar för sig själva, för konkurrensen och för till slut konsumenten.

Det är åter igen inte fakta, men det är långt ifrån orimligt och önskvärt.

/Micke

EDIT: Vad jag läst så är du är en stark pro Blu-ray supporter och jag förväntar mig inte att du ska svälja något av det här. Det finns dock andra som kan tycka tankegången är intressant.

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Minidisc är ju kung!
Jag önskar jag hade en spelare till datorn... grymt mycket smidigare än vanliga skivor.

minidisc ska väl fungera till vanliga datorer? Min dator från 1999 har ett fack för sådana skivor.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
minidisc ska väl fungera till vanliga datorer? Min dator från 1999 har ett fack för sådana skivor.

Klart det fungerar. Jag önskar bara jag hade en spelare jag kunde koppla till datorn. Dock måste man ha en av de senare spelarna om man vill kunna lagra data och föra över både till och från datorn. Dock kostar dessa spelare fortfarande massor i jämförelse med t.ex dvd (billigare än bd/hd-dvd dock)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Inte betalar? Vad snackar du om. Poängen i just det exemplet var att utomstående företag inte får samma ekonomiska förutsättningar än Sony själva.

Jag tänker inte skicka ner en insider till Japan för att kika i företagets hemliga budget bara för att bevisa för dig självklarheten att systerbolag gör allt dem kan för att hjälpa varandra till den bästa ekonomiska lösningen. Det är dålig business för Sony att inte göra detta.

Plus att det var bara ett exempel av många problem som träder fram när Sony dominerar processen, och får bestämma likt monopol förutsättningar för sig själva, för konkurrensen och för till slut konsumenten.

Det är åter igen inte fakta, men det är långt ifrån orimligt och önskvärt.

/Micke

EDIT: Vad jag läst så är du är en stark pro Blu-ray supporter och jag förväntar mig inte att du ska svälja något av det här. Det finns dock andra som kan tycka tankegången är intressant.

och den poängen är utomordentlig korkad, du kanske begriper det själv en dag.

no shit, kapten uppenbar.

det-är-för-fan-inget-monopol-av-SONY-för-vilken-gång-i-ordningen-orkar-jag-inte-räkna! nästan alla stödjer BR och de flesta är med i BDA och ägare av formatet!

men det är det ovan, så fatta då dessa enkla faktas logiska utgång nån gång också!

jodå, jag finner det också oerhört intressant. kanske inte på det sätt du tänkt dock..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Klart det fungerar. Jag önskar bara jag hade en spelare jag kunde koppla till datorn. Dock måste man ha en av de senare spelarna om man vill kunna lagra data och föra över både till och från datorn. Dock kostar dessa spelare fortfarande massor i jämförelse med t.ex dvd (billigare än bd/hd-dvd dock)

haha, så oväntat att belga var MD-supporter..

men data-MD kan man väll inte använda för att spela in musik som funkar i ljudspelare eller?

/ hittade förresten denna tex apropå tidigare påståenden:

http://uk.gizmodo.com/2005/10/17/md_hanging_on_for_dear_life....

säger ju lite om floppstatusen att ett annat företag fortfarande kom med nya modeller över 10 år efter formatet först kom ut liks.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och den poängen är utomordentlig korkad, du kanske begriper det själv en dag.

no shit, kapten uppenbar.

det-är-för-fan-inget-monopol-av-SONY-för-vilken-gång-i-ordningen-orkar-jag-inte-räkna! nästan alla stödjer BR och de flesta är med i BDA och ägare av formatet!

men det är det ovan, så fatta då dessa enkla faktas logiska utgång nån gång också!

jodå, jag finner det också oerhört intressant. kanske inte på det sätt du tänkt dock..

haha, så oväntat att belga var MD-supporter..
...

Det är på grund av sådant beteende som forumstrådar eskalerar och blir stängda. Du får ta och skärpa till ditt språk om du vill tas på allvar.

/M

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Det är på grund av sådant beteende som forumstrådar eskalerar och blir stängda. Du får ta och skärpa till ditt språk om du vill tas på allvar.

/M

snälla.. du kanske ska se över din egen retorik först? om man som enda bidrag i en tråd håller på och tramsar med rent trollande ("X är onda det och X gjorde det") och frångår normal argumentation till: "jag har rätt, bevisa motsatsen" på saker som är så verklighetsfrämmande eller irrelevanta att man inte förtjänar andra svar, eller svar alls egentligen, så får du ta det. jag försökte fö upprepade gånger innan med sans och logik få dig att förstå varför din invändning inte är hållbar men du bara tjafsar på med samma sak, det är då sånt här spårar ur. inget annat.

..men föga förvånande, som en statistisk absolut, kommer trollens sista utväg: försök inte attrahera nån omvänd offersympati här.

och allvar ja,, ingen tog rimligen dig på allvar ändå då du i princip säger: "jag tycker Pripps ska få tillverka öl i CocaColas fabriker utan att betala CocaCola mer för det än det kostar för CocaCola att tillverka CocaCola för att dom är störst och annars utnyttjar sitt monopol på att tillverka i sin fabrik"

fattar du verkligen inte själv hur obegripligt irrelevant och felaktigt det är?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag väljer Blu-Ray pga lagringsfördelarna. Transformers HD-DVD fick ju inte plats med Dolbu TrueHD ljud för att det fanns för lite utrymme. Dock är detta inte så farligt alls egentligen.

Ne, Nu får BR vinna. Iom att dom säljer dubbelt så bra som HD DVD i USA så kanske det kan vara över snart iallafall...

Permalänk
Medlem

Här är någonting mer för er Bluray älskare att läsa: http://www.engadget.com/2007/06/16/blu-ray-disc-coatings-star... och http://blurayrot.com/

Även fast Bluray skulle vara bättre, verkar inte kvalitén alltid hålla måttet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Här är någonting mer för er Bluray älskare att läsa: http://www.engadget.com/2007/06/16/blu-ray-disc-coatings-star... och http://blurayrot.com/

Även fast Bluray skulle vara bättre, verkar inte kvalitén alltid hålla måttet.

"Posted Jun 16th 2007" och att det är fortfarande samma filmer som detta gällde för ett halvår sen behöver jag väll inte ens påpeka..

sånt här hände med LD, det händer med DVD, och det kommer även hända för HDDVD http://www.smh.com.au/articles/2003/01/31/1043804519345.html

Här är någonting mer för er HDDVD-älskare att läsa: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=831431

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaglord
Inte betalar? Vad snackar du om. Poängen i just det exemplet var att utomstående företag inte får samma ekonomiska förutsättningar än Sony själva.

Jag tänker inte skicka ner en insider till Japan för att kika i företagets hemliga budget bara för att bevisa för dig självklarheten att systerbolag gör allt dem kan för att hjälpa varandra till den bästa ekonomiska lösningen. Det är dålig business för Sony att inte göra detta.

Plus att det var bara ett exempel av många problem som träder fram när Sony dominerar processen, och får bestämma likt monopol förutsättningar för sig själva, för konkurrensen och för till slut konsumenten.

Det är åter igen inte fakta, men det är långt ifrån orimligt och önskvärt.

/Micke

EDIT: Vad jag läst så är du är en stark pro Blu-ray supporter och jag förväntar mig inte att du ska svälja något av det här. Det finns dock andra som kan tycka tankegången är intressant.

Hur många ggr skall du fortsätta upprepa direkta felaktigheter?

Sony skapade inte BD på egen hand eller ens dominerar BD, Sony är inte ens det största japanska bolaget inom BD konsortiet, det är ett stort antal företag inblandande som äger patent och Sonys mediebolag får betala exakt samma licensavgifter som bolag helt fristående från BDs utvecklingsbolag.

Skulle du sitta på annan information (vilket vore verkligen sensationellt) så är jag säker på att konkurrensmyndigheterna i ett antal länder skulle vara sjukt intresserade av det så du har stor möjlighet att bli hjälte, så nu har du chansen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Här är någonting mer för er Bluray älskare att läsa: http://www.engadget.com/2007/06/16/blu-ray-disc-coatings-star... och http://blurayrot.com/

Även fast Bluray skulle vara bättre, verkar inte kvalitén alltid hålla måttet.

Väldigt gammal info, Fanns desutom endast på en enda film. Mina 5 BR filmer håller skitbtra kvalitet:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gwingis
minidisc ska väl fungera till vanliga datorer? Min dator från 1999 har ett fack för sådana skivor.

Det var nog en zip-drive skulle jag gissa.

Permalänk

hd format

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 925
Hd-dvd "gruppen" har tagit fram en hd-dvd med 51gb lagringsutrymme läste jag här om dagen som ska vara kompatibel med dagens hd-dvd spelare! Bådar ju gott för hd-dvd. Men som många här i tråden säger: Håller på blu-ray. Jag har absolut inget mot hd-dvd formatet i sig. Tror det kommer ta över den optiska lagrings biten hos datorer (istället för dvd och cd som man bränner idag) pga av priset. Men när blu-ray gruppen inom en "snar" framtid får ut filmer på 6 lager diskarna (200gb) så tror jag blu-ray kommer dominera stort. Problemet med dom diskarna är att dom inte fungerar i dagens maskiner. Men hur många har idag kvar sin första dvdspelare? (när dvd formatet var relativt nytt för konsumenter)

Jag tror inte film på 200Gb skivor kommer bli aktuellt... Men som du säger HD DVD kan redan leverara skivor på 51GB så just nu har dom bäst lagrings kapacitet för film och annat.

Jag har kvar min första DVD och jag känner flera som har det. Mycket pga att vi betalade dyra pengar och köpte något som höll länge. Jag vill göra lika dant i HD.

Jag röstade på HD DVD.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer