Allt fler går över till Windows Vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Har du sett vanliga användares respons på dialogrutor som UAC?

De kan reagera på två sätt, antingen blir de handfallna och måste springa efter hjälp = förlorad tid.

Eller också klickar de "ja" på precis allting = ingen vunnen säkerhet.

Exakt vad är fördelen?

Defender segar ner datorn mer än vanliga antivirus, ja, inget topp-program precis.

Men då är inte lösningen att bara strunta i UAC utan snarare att införskaffa sig den kunskapen som öppenbarligen saknas hos dessa. Visst jag förstår att det finns folk som bara klickar på ja utan att ens bry sig om att läsa vad de säger ja till men då får de skylla sig själva den dagen de får problem.
Hur många som kör linux tror du har gett sin egen användare administratörsrättigheter för att slippa ange sitt lösenord när det väl behövs?

Angående windows defender så drar det just nu för mig 0% cpu och knappt 10mb ramminne och det anser jag det vara värt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Men vi får väl se om 2-3 år när Windows 7 släpps... Då alla sitter med Vista, då kommer alla som nu klagar på Vista sitta med Vista och klaga på Windows 7.
Historien upprepar sig (2000 -> XP).

Jag gissar också på att om en 2-3 år så kommer dom flesta sitta med Vista. Utifall det blir klagomål på nästkommande OS eller inte vill jag däremot vara osagt. Bytte från Win 3.11 till Win 95, tog några veckor så bytte jag tillbaka till 3.11. Jag gick tillbaka på grund av att 95:an inte fungerade tillfredställande för mig, exakt samma anledning som gör att jag skiftat från Vista till XP. Kort sagt det funkar inte här. Windows 2000 var dock bättre än 98:an och XP funkade bättre än 2000 på mina burkar.

Till er som kör Vista och är nöjda med det, det är bara att gratulera. Där finns säkerligen en hel del konfugirationer på datorer där det faktiskt fungerar. Här gör det inte det, och jag vet ett flertal andra som kastat ut Vista för att upp/nergradera till XP. Så om historien kommer att upprepa sig eller inte ligger helt på MS. Släpper dom ett nytt system som inte fungerar på massvis av datorer så lär där bli klagomål. Vad XP beträffar så verkar dom flesta varit nöjda med det från början, något man knappast kan säga om Vista

Visa signatur

Jag har rest landet runt och talat med de allra kunnigaste och kompetenta personerna. Och jag kan försäkra er att datorn är en modefluga som inte kommer att hålla året ut.
"Redaktören för affärslitteratur på Prentice Hall 1957"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
som professionell användare så är det desto större anledning att tänka på säkerheten. Vid normalt användande så installerar man inte program var och varannan minut så uac är ett övergående problem och angående windows defender så har jag nog inte behövt trycka på en enda knapp sedan jag installerade vista. Så den extra tiden som man investerar i säkerhet är definitivt värd att ta.

Men gör som du vill, du kan ju strunta i brandväggar och antivirus program också, de segar ju ner också. (lite ironisk)

Ett större företag lär knappast ha hela sitt nätverk direkt kopplat till internet och därför behöva konfigurera brandvägg & virusprogram på varenda dator. och så länge man inte använder F-secure eller Norton antivirus/internet security slöas inte heller datorn ner av det.

Av mina egna erfarenheter av vista än så länge kommer det aldrig att användas. kommer att ge det en till chans och prova på det ordentligt.
Men med alla dessa "är du säker du vet vad du gör" rutor blir man ju bara förbannad...... som van windows anvädare sedan windows 3.0 och använt 95, 98, ME, NT4, 2k, XP får jag plötsligt sitta och leta och leta för att hitta en liten ruta mitt i ingenstans för att stänga av dessa h******s varningsrutor.
Så enligt mig ar vista ett STORT steg bakåt i användarvänliget. var ju lättare att navigera i de första linux distributioner man provade på.

men som sagt, en chans till ska vista ännu få.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragge86
Men med alla dessa "är du säker du vet vad du gör" rutor blir man ju bara förbannad......

Men vadå, det kommer upp en ruta per program man installerar och det är väl inte så farligt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

För att vara Windows tycker jag att Vista är rätt okej.
Det som gör att jag aldrig mer kommer att gå ifrån Linux är:

OM något går fel, går det ALLTID att ta reda på vad som hänt.

Det är helt ovärderligt.

Visa signatur

AMD64 x2 4400+ | Asus M2N-E | 2048mb DDR2 | GeForce 6600GT | WD 200gb S-ATA | Zalman 9500A

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farang
Vad XP beträffar så verkar dom flesta varit nöjda med det från början, något man knappast kan säga om Vista

Jag började inte använda XP förrän 2004, så nej, jag var inte nöjd från början ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Men vadå, det kommer upp en ruta per program man installerar och det är väl inte så farligt.

vet inte vilket vista du använder, men i home premium kom det upp samma j*vla varningsruta så fort man startade en ny tjänst. gick ju inte helst att starta upp Ms paint utan att den kom upp.......

Permalänk
Medlem

Jag använder vista business och jag får definitivt inte en varningsruta för varje process/program jag öppnar och det är väl inte heller meningen. Gissningsvis så är det något skumt hos dig. Kan någon annan med home premium säga om det verkligen är så illa i den versionen av vista?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Jag använder vista business och jag får definitivt inte en varningsruta för varje process/program jag öppnar och det är väl inte heller meningen. Gissningsvis så är det något skumt hos dig. Kan någon annan med home premium säga om det verkligen är så illa i den versionen av vista?

Default inställningen i Vista är inställd på att varna/säga till om allt man gör, detta går lätt att stänga av så ser man aldrig rutorna något mer.

Visa signatur

// Rickard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0ne!
Default inställningen i Vista är inställd på att varna/säga till om allt man gör, detta går lätt att stänga av så ser man aldrig rutorna något mer.

Jag har inte stängt av UAC och varje gång jag installerar ett program eller drivrutin så frågar UAC mig om det är ok eller inte. Men jag får inga pop-up rutor när jag startar vanliga program som exempelvis paint som var i exemplet längre upp. Några enstaka program som exempelvis trial versionan av everest ultimate frågar varje gång jag öppnar programmet.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Var tvungen att testa igen bara för att se om det verkligen blivit så mycket bättre som folk påstår.
Det första som händer är: Ett av mina två grafikkort vägrar starta, för det är helt plötsligt inkompatibelt med Vista, trots att det fungerade jättefint under installationen och trots att det är certifierat som vista-kompatibelt. Försöker installera om drivrutinerna och får svaret att nej, den här enheten FINNS INTE... trots att kortet dyker upp i enhetshanteraren

Och varken synt, ljudmodul eller någonting annat gällande min studio-utrustning fungerar ännu, så nu är jag både utan dualdisplay och utan ljud... Vista har alltså inte blivit bättre, utan sämre... för min andra display fungerade förra gången jag testade. Behöver jag säga att det första jag gör vid nästa omstart är att slänga in ubuntu på den extra OS-partitionen igen?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Belga: Om du köprt en bra bil och monterar på fyrkantiga däck...
Är det då bilen om är kass?

Vista är inte dåligt p.g.a. att dom som tillverkar din hårdvara inte har löst det med bra drivrutiner.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Belga: Om du köprt en bra bil och monterar på fyrkantiga däck...
Är det då bilen om är kass?

Vista är inte dåligt p.g.a. att dom som tillverkar din hårdvara inte har löst det med bra drivrutiner.

Jag körde med exakt samma drivrutiner som när jag testade sist, och då fungerade det... och det är exakt samma kort och exakt samma skärm, så inte är det korttillverkarens fel då ingenting från deras sida förändrats sedan sist

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att Vista drar in mer andelar. Det är ju mer eller mindre det enda operativsystemet som skeppas med OEM burkarna.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Till Knashatt mfl.:

http://www.idg.se/2.1085/1.133292

nu börjar även Microsoft tänka om och inse att Vista ÄR en flopp ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Alla frågor som man får hela tiden leder inte till bättre säkerhet utan bara irritation. Ett OS skall bara installeras utan några frågor! och sedan ut på update och i med det senaste i drivrutiner.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Var tvungen att testa igen bara för att se om det verkligen blivit så mycket bättre som folk påstår.
Det första som händer är: Ett av mina två grafikkort vägrar starta, för det är helt plötsligt inkompatibelt med Vista, trots att det fungerade jättefint under installationen och trots att det är certifierat som vista-kompatibelt. Försöker installera om drivrutinerna och får svaret att nej, den här enheten FINNS INTE... trots att kortet dyker upp i enhetshanteraren

Provat att plocka ur kortet lite snabbt och sedan sätta i det igen? Hänt mig ett par gånger i XP att ett kort syns i enhetshanteraren, men inte finns.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Till Knashatt mfl.:

http://www.idg.se/2.1085/1.133292

nu börjar även Microsoft tänka om och inse att Vista ÄR en flopp ....

Men, hur tänker de nu då?
Det man ser mest av i vista är ju säkerhetsvarningar om ditten och datten, och redan då är det ju knappt att man vågar röra tangentbordet (om man nu inte stänger av dem, men hur mycket av vardagsfolket gör verkligen det?). Det är ju nästan så man förväntar sig en "Säkerhetsrisk: Icke MS-certifierad användare framför skärmen"

Däremot gillar jag den här:
"Genom att säga till kunderna att en ny funktion i operativsystemet inte varit tillräckligt bra tidigare och försöka sälja den genom förbättringar minskar man på sikt kundernas förtroende."
Tog det dem verkligen ~10 år att komma på det?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Till Knashatt mfl.:

http://www.idg.se/2.1085/1.133292

nu börjar även Microsoft tänka om och inse att Vista ÄR en flopp ....

Men du, det FINNS lägen mellan 0 och 1...
Vista är INTE en flopp, inse det. Hade Vista varit en flopp hade dom inte slålt Vista nästan alls.
Vista är mycket bättre än XP på många många punkter. Dom saker som Vista-hatarna gång på gång är saker som går att enkelt stänga av eller fixa till.
Det roliga är att många av dom som klagar på Vista är säkert sådana som installerar om XP och DÅ gör massa "standardhack" för att dom ska få datorn som dom vill...

All den här säkerhetsmedelande alla pratar om ser ju inte jag då jag enkelt har stängt av det.
Men skulle jag i daxläget hjälpt en människa som inte haft dator innan skaffa en dator och dom inte spelar så hade jag gett dom en MAC med OSX... Då slipper dom virus och annan skit + ett lite mer lättare system.

Jag själv har suttit med olika Linux-distar och visst fungerar det bra. Problemet är ju att jag spelar mycket och dualbooten blir då enbart irriterande.

Men man lär sig, det VAR samma visa mellan 2000 och XP.
Det var samma argument och samma ord.
XP är en flopp (ja, det var en del som sa så).
XP är krävande.
XP är långsamt.
I XP går spel sämmre än i 2000.
XP har massa dialogrutor som kommer upp hela tiden (sådana folk i dagsläget enkelt stänger av, men i Vista verkar dom inte orka med det...).
XP...

Så, varför ska det alltid vara så här? Ser man på Linux och OSX så blir folk oftast glada när nya saker kommer ut...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Men du, det FINNS lägen mellan 0 och 1...
Vista är INTE en flopp, inse det. Hade Vista varit en flopp hade dom inte slålt Vista nästan alls.
Vista är mycket bättre än XP på många många punkter. Dom saker som Vista-hatarna gång på gång är saker som går att enkelt stänga av eller fixa till.
Det roliga är att många av dom som klagar på Vista är säkert sådana som installerar om XP och DÅ gör massa "standardhack" för att dom ska få datorn som dom vill...

All den här säkerhetsmedelande alla pratar om ser ju inte jag då jag enkelt har stängt av det.
Men skulle jag i daxläget hjälpt en människa som inte haft dator innan skaffa en dator och dom inte spelar så hade jag gett dom en MAC med OSX... Då slipper dom virus och annan skit + ett lite mer lättare system.

Jag själv har suttit med olika Linux-distar och visst fungerar det bra. Problemet är ju att jag spelar mycket och dualbooten blir då enbart irriterande.

Men man lär sig, det VAR samma visa mellan 2000 och XP.
Det var samma argument och samma ord.
XP är en flopp (ja, det var en del som sa så).
XP är krävande.
XP är långsamt.
I XP går spel sämmre än i 2000.
XP har massa dialogrutor som kommer upp hela tiden (sådana folk i dagsläget enkelt stänger av, men i Vista verkar dom inte orka med det...).
XP...

Så, varför ska det alltid vara så här? Ser man på Linux och OSX så blir folk oftast glada när nya saker kommer ut...

Bra sagt!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Men du, det FINNS lägen mellan 0 och 1...
Vista är INTE en flopp, inse det. Hade Vista varit en flopp hade dom inte slålt Vista nästan alls.

Det är oerhört svårt att bedöma huruvida Vista försäljningsmässigt är en succé, genomsnittlig eller flopp. Microsoft lever fortfarande mycket på sin marknadsdominans, som i tur betyder att t o m skolor ibland är bundna till Microsoft pga tvivelaktiga avtal, vilket i sig skapar generationer av användare som aldrig själva gjort ett eget val; en ren vanefråga. Det beror också mycket på vilket användarsegment vi talar om. Jag skulle också tro att Microsoft hoppas på mer än enbart försäljningssiffror, eftersom antalet nöjda användare kommer att ha stort inflytande på huruvida kundkretsen blir villig att uppgradera till nästa Windows version.

Citat:

Vista är mycket bättre än XP på många många punkter. Dom saker som Vista-hatarna gång på gång är saker som går att enkelt stänga av eller fixa till.
Det roliga är att många av dom som klagar på Vista är säkert sådana som installerar om XP och DÅ gör massa "standardhack" för att dom ska få datorn som dom vill...

Frågan om det är bättre eller inte låter jag vara. Av intresse för mig är mest hur väl en ren business version fungerar och på vilken hårdvara; multimedia-relaterat tjafs med koppling till DRM hör inte hemma i en sådan miljö.

Däremot håller jag helt med i frågan om XP (jag känner ju även mig själv): "power" användarna av XP är så vana vid sina hack och alla möjliga små program som kan ställa in och optimera XP att de glömmer bort denna sida av sitt användande. Detta gör också vissa Windows användares argument mot t ex Linux irrelevanta. Vanan styr i mycket hur väl vi känner oss hemma i olika miljöer.

Permalänk
Medlem

Knashatt, du är en bra och dedikerad Vista-säljare. Men du missade poängen med mitt förra inlägg, den var att nu är det MS SJÄLVA som har börjat tvivla. Go figure.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Knashatt, du är en bra och dedikerad Vista-säljare. Men du missade poängen med mitt förra inlägg, den var att nu är det MS SJÄLVA som har börjat tvivla. Go figure.

Det va ju inte kul! men nu när man snart suttit med vista i snart 1 år så måste jag säga att det funkar kanon! väntar bara på sp1 vad nu det kommer ställa till med! kanske mer krånglande drivisar!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Knashatt, du är en bra och dedikerad Vista-säljare. Men du missade poängen med mitt förra inlägg, den var att nu är det MS SJÄLVA som har börjat tvivla. Go figure.

Du måste nog själv ta och läsa om artikeln.
MS tvivlar inte på något sätt om Vista. Det dom tvivlar på är hur dom har marknadsfört Vista.
Du skriver citat:

"nu börjar även Microsoft tänka om och inse att Vista ÄR en flopp..."

Detta står inte någonstans överhuvudtaget i artikeln, det är enbart sättet dom har marknadsfört Vista.
Det dom har gjort fel (som dom nu inser själva) är att MS har haft sådant krut på att visa säkerheten plus att för varje ny version av MS OS säga att det är bättre p.g.a. att dom gamla OS:en var sämre.
Detta ger en dålig bild av kvaliteten.
Om MS vid tex XP-lanseringen säger att det är så jättebra och sedan när dom släpper Vista säger att XP saknar dessa och dessa säkerhetslösningar så DÄRFÖR ska du uppgradera till Vista, då får man en känsla att MS ljuger för sina kunder.

Så, läs om artikeln för du har totalt missuppfattat den.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Man behöver inte sälja dåligt för att det ska bli en flopp...
Vista är helt klart en flopp. Hur kan det inte vara det. Företag som är återförsäljare av datorer nedgraderar deras datorer till XP.
Om man tvingas nedgradera till förra systemet, som är 7 år gammalt. Då är något helt på tog.
Microsoft har ej ofantligt stor bit av marknaden. Och de har bara lyckats sålt ungefär lika många Vista-kartonger som de som kör OS X. Något är fel. Visst, tillslut kommer hela marknaden bytt till Vista eftersom de inte har några altenativ, MS har ju ett monopol.

Microsoft är även ett mycket konstigt företag ibland. De är så inställda på att konkurrera bort sina egna produkter att de säger att deras gamla produkter inte fungerar, de är osäkra och trasiga, så kom och köp våra nya där vi fixat vårt problem. De gör så inför varje gång. De urholkar deras lilla förtroende när de istället för att försöka sälja ny teknik säljer en lagad produkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Man behöver inte sälja dåligt för att det ska bli en flopp...
Vista är helt klart en flopp. Hur kan det inte vara det. Företag som är återförsäljare av datorer nedgraderar deras datorer till XP.
Om man tvingas nedgradera till förra systemet, som är 7 år gammalt. Då är något helt på tog.

Då var alltså XP en flopp med eller?
För det var ju även samma sak där i början, många företag installerade om datorer från XP till 2000 när XP kom...

Du har inte funderat på att många aplikationer som används inom företag (novell-apliaktioner, programvaror, drivrutiner mm) inte fungerar på Vista?
Är det då automatiskt en flopp? Du har inte tänkt så långt att Vista inte är lika bakåtkompatibel som dom andra Windowsversionerna har varit?

Ordet flopp på Vista är så satnas fel. Tänk på att alla ni som sitter med XP också sitter på en flopp, för så var ju visan förut. Förstår verkligen inte hur kort minne folk har.
EXAKT samma visa skedde när XP kom...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Man behöver inte sälja dåligt för att det ska bli en flopp...
Vista är helt klart en flopp. Hur kan det inte vara det. Företag som är återförsäljare av datorer nedgraderar deras datorer till XP.
Om man tvingas nedgradera till förra systemet, som är 7 år gammalt. Då är något helt på tog.

Om vi tar det ännu extremare, företag som sitter på 15-20 år gammal utrustning och program och kanske Windows 3.11 eller något annat ännu mer gammalt och exotiskt operativsystem, lär få ännu större problem att få sina gamla program att funka som förut på dagens datorer och operativsystem...

Problemet är just att företaget i fråga kör med uråldriga program, inte att utveckligen går framåt.

Men visst är det ett problem just det där att företag alltför länge hållt fast vid något gammalt som ingen längre använder.
Kommer ihåg vår datalogilärare som berättade att en del företag fortfarande hade program baserade på Cobol, men att de som var kunniga i detta språk nästan dött ut.
Därför kunde dessa programmerare ta skyhöga priser av de företag som var tvugna att anlita de få som fanns kvar när något i deras program strulade...
Att leva för länge i det förgångna har ett pris...

Vista en flopp ?
Definitionen av en flopp är väl något som ingen köper ?
Vad jag vet (och som också framgår av artikeln) så ökar ju just Vista användandet stort. Det är då per definition ingen flopp.

Sedan så är det, enligt mig och många andra, det absolut mest användarvänliga operativsystemet som gjorts till PC hittills.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT

Definitionen av en flopp är väl något som ingen köper ?

Det håller jag inte med om. Tror inte marknaden håller med om det heller.

OS/2 Warp var en flopp, men det sålde. Windows ME var en flopp, det sålde det med.
Apple Newton var en flopp, men det skapade en hel industri.

En flopp handlar om ett misslyckande. Försäljningsmisslyckande är en sida av det, men inte alla. Kolla på Microsoft Zune. Den har sålts i över miljoner exemplar. Men den räknas fortfarande som en flopp av många. Detta pågrund av deras mål och vision med produkten var en helt annan.

Vista når inte upp till de förväntade målen, vare sig hos kund eller hos microsoft själva. Det säljer inte sig själv.
Att företag sitter kvar med stenålders programvaror är ofta för att sålänge det finns hopp om att de fungerar, så behåller de dem. Och eftersom Microsoft lovar bakåtkompatibilitet så är de självklart att de fortsätter traggla på.

Dell och andra har fått byta Vista mot XP i många av deras maskiner, även för hemanvändare, som inte sitter med gamla programvaror. För att kunden vill köra XP istället. Detta är ett bevis på att Vista floppat. Kunden ska inte vilja ha det gamla systemet, som är 7 år gammalt. Det är ju absurt. Macanvändare byter inte tillbaka till OS9 eller tidiga versioner av OS X när nya system kommer ut. Linuxanvändare går inte tillbaka till äldre versioner. Solarisanvändare byter inte tillbaka de heller. Men Windowsanvändare gör det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Om man tvingas nedgradera till förra systemet, som är 7 år gammalt. Då är något helt på tog.

Men det är ju inte riktigt hela sanningen. Ett sju år gammalt OS som ständigt har utvecklats är självfallet mer säker än ett som precis har släppts. Sedan så behöver säkert företagen lite tid på sig för att få allt att fungera, lära upp supporten, m.m.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Macanvändare byter inte tillbaka till OS9 eller tidiga versioner av OS X när nya system kommer ut. Linuxanvändare går inte tillbaka till äldre versioner.

Åjo, det händer. Även andra OS har användare som får problem med kompatibiliteten vid uppgraderingar. Beträffande Solaris så vet jag förvisso inte, även om jag finner det svårt att tro att det skulle vara ett undantag.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Det håller jag inte med om. Tror inte marknaden håller med om det heller.

OS/2 Warp var en flopp, men det sålde. Windows ME var en flopp, det sålde det med.
Apple Newton var en flopp, men det skapade en hel industri.

En flopp handlar om ett misslyckande. Försäljningsmisslyckande är en sida av det, men inte alla. Kolla på Microsoft Zune. Den har sålts i över miljoner exemplar. Men den räknas fortfarande som en flopp av många. Detta pågrund av deras mål och vision med produkten var en helt annan.

Ok, förstår inte riktigt vad du menar med begreppet flopp.
Hur skulle du definiera "flopp" ?

För mig är det iallfall i första hand något som ratas av köparna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.