Data Robotics lanserar Drobo i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Data Robotics lanserar Drobo i Sverige

Tillverkaren Data Robotics har idag lanserat lagringsenheten Drobo. Tillverkaren kallar den för en robot för lagring men det handlar inte om någon dyr lagringslösning för stora företag utan en USB-kabinett för fyra stycken hårddiskar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Tillverkaren kallar den för en robot för lagring men det handlar inte om någon dyr lagringslösning för stora företag utan en USB-kabinett för fyra stycken hårddiskar."

Inte dyr? =S
5.500:-

Permalänk
Medlem

ska man pröjsa 5500kr för bara ett hdd chassi???, är dom helt dumma i huvet? chassit med 2 terabyte i så kanske, men utan diskar, aldrig i livet!

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Missar jag något med den här "robot"-definitionen eller? En NAS som tex Qnap Turbo Station TS-109 som kostar ~2050kr verkar ju bara bra mycket trevligare med gbit eth, esata och usb 2.0, visst den kanske inte rymmer 4 diskar, men 5500kr var väl ändå lite saftigt för en så pass "simpel" sak?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Drobon är inte simpel. Kolla deras instruktionsfilmer. Man kan fråga sig varför de bara använder USB2 dock.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem

Någon får gärna förklara varför jag vill ha en sån här. (Vill jag ens det?)

Permalänk
Medlem

Den här är jag grymt sugen på. Dom testade den i avsnitt 171 av dl.tv http://dl.tv/2007/06/episode_171_drobo_its_not_a_na_1.php Coolt att man kan stoppa in olika sorters hdd:s samt plocka ut dom när man vill och den gör backups automatiskt. Om någon hdd krashar så är det bara att plocka ut den under drift och sätta in en ny så blir allt återställt igen.

Permalänk
Medlem

Innan ni kritiserar vidare, gå till deras sajt och läs om vad det är som gör den så speciell, kolla deras videogenomgång så kanske ni förstår varför den är något utöver ett hdd-chassi...

Själv har jag avvaktat lite eftersom jag vill se andra anslutningsmöjligheter än usb innan jag köper den.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Skulle nog hellre ta en med riktiga raid lägen för & dela över 3 diskar med Gbit Eth. Billigare & snabbare & smidigare... (kräver lite kunskap men letar man efter en NAS så bör man ha den kunskapen...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Detta är rätt häftigt. Skitsmart filsystem den verkar ha.

För det jag retar mig över med RAID5 är att det går på minsta disken, och de inte alltid man pallar köpa in 4-5st diskar samtidigt.

Permalänk
Hedersmedlem

Dom skulle ha både USB2 och eSATA i samma enhet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hur ofta får man lansera samma gamla produkt utan att folk reagerar?
Den här har ju "lanserats" flera gånger ända sen i slutet på sommaren... börjar bli löjligt.

Kan det vara så att den gamla metoden att betala för annonsering håller på att ersättas av att spamma lata skribenter och "informations-läckage"?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeerCan
Den här är jag grymt sugen på. Dom testade den i avsnitt 171 av dl.tv http://dl.tv/2007/06/episode_171_drobo_its_not_a_na_1.php Coolt att man kan stoppa in olika sorters hdd:s samt plocka ut dom när man vill och den gör backups automatiskt. Om någon hdd krashar så är det bara att plocka ut den under drift och sätta in en ny så blir allt återställt igen.

Off topic!
Cool sida/tv-kanal tack för länken!

On topic!

Verkar var helt ok men själv kör jag vidare på min filserver ett tag till den kostade nämligen inte så mycket mera än den här produkten utan diskar.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

4TB=4 000 GB=4 000 000MB.
USB2 ungefär 27MB/s.
Tid att fylla enheten 1 dygn, 17 timmar.
Man kan inte beskylla USB2 för att vara snabbt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag tittade på några instruktionsfilmer på youtube men jag förstår inte riktigt hur den funkar, kan någon vänlig själ förklara för mig? Om jag sätter in 3st 250gb diskar och fyller dem med data, hur fan kan jag då ta ut en av diskarna utan att förlora någon data?

Permalänk
Medlem

"To provide the highest amount of protection against drive failure by keeping a lot of extra capacity in reserve. Here's how: If a drive fails (blinking red light), Drobo has already protected against data loss by having a copy of that data on a different drive. It will then automatically attempt (blinking green & yellow lights) to replicate that data to unused space on another remaining drive putting the system back into a redundantly protected, safe state (green lights). After the system is "green" again, it can survive another drive failure in the same manner.

However, it can only get back to a "green" state if there is enough capacity to make the data redundant again. If you have "ordered your Drobo" to give the highest amount of protection against drive failure, you would have filled it with as much capacity headroom as you thought prudent to provide additional space for data rebuild in case of drive failure.
"

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

que?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

mao, fyller man inte roboten (lol) med mer än 65% av sin kapacitet (om diskarna är hyfsat symetriska) så förlorar men inget, över det kan en del räddas ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tSp
Jag tittade på några instruktionsfilmer på youtube men jag förstår inte riktigt hur den funkar, kan någon vänlig själ förklara för mig? Om jag sätter in 3st 250gb diskar och fyller dem med data, hur fan kan jag då ta ut en av diskarna utan att förlora någon data?

Enheten fungerar ungefär som RAID 5. Dvs informationen på en disk ligger utspridd på alla andra diskar. Så oavsett vilken disk du tar ut så finns informationen på de kvarvarande diskarna. Dock förlorar man lite diskutrymme genom denna teknik, men istället så får man säkerhet och krashar en disk så finns fortfarande all information kvar.

Permalänk
Medlem

Dom har nog en väldigt liten fil i demovideon om ni undrar, det är därför det går så snabbt.

Jag gillar den men USB2.0 är ju stenålder, eSata eller LAN eller det kommande USB3.0 tack....

Permalänk

Hur får man 499$ till 5500kr? med dagens valutakurs så är detta långt ifrån 5500kr.. kommer nog finnas att inhandlas på ebay för en betydligt lägre summa..

3 232,02 SEK ger dig 499,00 USD

Man kan nog få lös den för 3500-3600kr med frakt från ebay.. ebay <3

Permalänk
Medlem

Då känns ju Intel Entry Storage System SS4000-E som idag ligger under 4000:- och har raid 5 samt gigabit ethernet som ett riktigt bra val.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tom Brännström
Hur får man 499$ till 5500kr? med dagens valutakurs så är detta långt ifrån 5500kr.. kommer nog finnas att inhandlas på ebay för en betydligt lägre summa..

3 232,02 SEK ger dig 499,00 USD

Man kan nog få lös den för 3500-3600kr med frakt från ebay.. ebay <3

Inte helt omöjligt att 5500kr stämmer. Jag var precis inne på deltacos hemsida och tittade på priset för mig som åf att köpa den och nog skulle jag lägga mig på 5500 för den inkl moms.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Man kan inte kolla valutakurser, eftersom vi har högre elektronikskatt i sverige kan man oftast avrunda $1=10kr.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Okej, kollade dl.tv länken och förstår fortfarande inte varför jag skulle vilja ha <2tb via USB... Kanske skönt att slippa fyra lådor för dyra diskar, men resten av funktionalliteten kan jag få för mindre än hälften av pengarna (thecus 2100, dlink dns-323. och med dessa är jag inte hindrad att köra fat32, nfs eller ntfs... dock med bara två diskar per enhet)... 5500kr (vilket det blir från 499usd efter skatt och transport...) är alldeles för mycket... Men men, Drobon passar säkert någon

Permalänk
Medlem

Nu finns drobo i butiker på stan :-)

Nu finns drobo i butiker på stan
Jag såg den på Macoteket Kungsgatan, deras nya butik
Den ska också finnas på Macotekets andra butiker
Drottninggatan, Birger Jarlsgatan, Sundbyberg och Uppsala
På söder så ska DD ha den i det nya köpcentrat, gamla skatteskrapan

http://www.drobo.se