Micron introducerar Real SSD-serien

Permalänk
Melding Plague

Micron introducerar Real SSD-serien

Minnestillverkaren Micron har introducerat en ny serie av solid state-hårddiskar, Real SSD. Den ny serien består utav tre olika typer av lagringslösningar, traditionella SSD-hårddiskar, integrerade USB-hårddiskar samt SSD-moduler vilka är ämnade för servrar.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undrar vad priset är då ungefär.

Permalänk

Bra att det äntligen blir massproduktion från flera parter så att priserna halkar ned en smula, vilket kan behövas.

64 giggaren verkar intressant som systemdisk. 32 är nästan för lite idag (för mig).

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

När SSD kostar 50 kronor per gigabyte så ska jag slå till direkt. En tusenlapp för 20 GB för system är ju klockrent.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
När SSD kostar 50 kronor per gigabyte så ska jag slå till direkt. En tusenlapp för 20 GB för system är ju klockrent.

nja problemet är det att 20gb är väl nästan för lite idag. Som Svartsmurften skriver, 64gb är nog en vettig storlek.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad man har för system? Linux kräver ofantligt lite utrymme, jämföt med windows.

Dessutom tvivlar jag på att en windowsinstallation tar över 20 GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Beror väl på vad man har för system? Linux kräver ofantligt lite utrymme, jämföt med windows.

Det gör det mesta, dessvärre

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Dessutom tvivlar jag på att en windowsinstallation tar över 20 GB.

Det kan du sluta med. Min ligger på 16 gigg, sen så vill man ju gärna ha lite program i burken också. I mitt fall så är det ytterligare 25 gigg, ej medräknat spel (som jag helst inte vill tänka på). Sedan så är det oftast bra att inte nyttja 100% av resurserna. 80% av disken brukar vara ok, vilket i detta fall skulle innebära en storlek på (16+25)*1,2≈50 GB.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

MEN ssd för stationära kommer också bli en stor marknad! Ska ju inte behöva ha en 2.5" disk ju:(

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Dessutom tvivlar jag på att en windowsinstallation tar över 20 GB.

Innan vista hade jag windows server 2003 och då räckte 20gb alldelles utmärkt. Nu för tiden när jag kör vista på samma partition så har jag helt enkelt brist på utrymme men jag är för lat för att partitionera om hela hårddisken.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Alltså hur ligger det till med SSD för desktop datorer.. Då snackar vi väl 3,5 tum eller. Är nåt liknande planerat eller? Skulle sitta fint i min nästa desktop planerad till Q3 2008.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Det gör det mesta, dessvärre
Det kan du sluta med. Min ligger på 16 gigg, sen så vill man ju gärna ha lite program i burken också. I mitt fall så är det ytterligare 25 gigg, ej medräknat spel (som jag helst inte vill tänka på). Sedan så är det oftast bra att inte nyttja 100% av resurserna. 80% av disken brukar vara ok, vilket i detta fall skulle innebära en storlek på (16+25)*1,2≈50 GB.

Det är ju inget som säger att man måste ha program/spel på sin OS-disk. Men ja, jag håller med om att man bör ha ca 64gig, i alla fall om man kör vista.

Permalänk

Jag får lätt ner XP-installationen till under 1 GB, speciellt med program som XPLite osv. Och jag behöver absolut inte mer än 16 GB som systemdisk, utan kommer isf använda ytterligare en disk till program, spel etc. Speciellt med tanke på att SSD-diskar har begränsat antal skrivningar/läsningar jämfört med vanliga hårddiskar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NilsWithDaSkills
Jag får lätt ner XP-installationen till under 1 GB, speciellt med program som XPLite osv. Och jag behöver absolut inte mer än 16 GB som systemdisk, utan kommer isf använda ytterligare en disk till program, spel etc. Speciellt med tanke på att SSD-diskar har begränsat antal skrivningar/läsningar jämfört med vanliga hårddiskar.

2004 ringde och ville ha tillbaka sin FUD om (flash) SSD-diskars begränsat antal skrivningar...

T.ex. så hävdar tillverkaren Mtron att deras 32GB disk håller i 140 år om det skrivs 50GB data om dagen. (Tog bara första bästa tillverkare och kollade.)
Tror du att tillverkarna skulle lova sånt om det inte hade nån sanning i det?

Hur länge håller din vanliga hårddisk? Vågar du använda en 5 år gammal disk?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ellington
2004 ringde och ville ha tillbaka sin FUD om (flash) SSD-diskars begränsat antal skrivningar...

T.ex. så hävdar tillverkaren Mtron att deras 32GB disk håller i 140 år om det skrivs 50GB data om dagen. (Tog bara första bästa tillverkare och kollade.)
Tror du att tillverkarna skulle lova sånt om det inte hade nån sanning i det?

Hur länge håller din vanliga hårddisk? Vågar du använda en 5 år gammal disk?

Millitären samt diverse använder SSD diskar i stället för vanliga HD, varför?
De är bättre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

edit: hade inte läst hela tråden..

kan inte bara mtrons diskar komma till sverige ? t.ex http://www.mtron.net/English/Product/ProductDetail.asp?itemco...

140 års drift vid 50gb data skrivet per dag.. och tror man inte på det så får man 5års garranti..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ellington
2004 ringde och ville ha tillbaka sin FUD om (flash) SSD-diskars begränsat antal skrivningar...

T.ex. så hävdar tillverkaren Mtron att deras 32GB disk håller i 140 år om det skrivs 50GB data om dagen. (Tog bara första bästa tillverkare och kollade.)
Tror du att tillverkarna skulle lova sånt om det inte hade nån sanning i det?

Hur länge håller din vanliga hårddisk? Vågar du använda en 5 år gammal disk?

Det stämmer fint det, SSD-diskar tål mycket mer än vad de gjorde för bara 2-3 år sedan. Dessutom är det bara _skrivningar_ som är begränsande, det går att _läsa_ från SSD-disken ett obegränsat antal ggr.

Mtron anger att enheten tål 140år, givetvis ska man alltid vara skeptisk till tillverkarens egna siffror. Visst, om man fyller hårddisken 2 ggr per dag (ungefär) så håller disken ungefär 140år, men det är inte riktigt så enkelt, det är inte så ofta Windows beter sig så vad gäller systemdisken. 140år är alltså det som gäller i "bästa fall".

Vad gäller i "värsta fall"?

Det är definitivt möjligt att ta kål på SSD-disken om man nu verkligen sätter manken till. Först bör man avaktivera write-cachen på disken. Sedan tar man en datafil och sparar den till disken om å om igjen. Viktigt oxå att man ser till så att man avaktiverar all form av skriv-cachning som Windows och/eller programspråket må ge utöver vanliga write-cachen. Man får då alltså maximalt antal omskrivningar av minnet, på kortast möjliga tid.

Men hur lång tid tar det då att göra detta? Rätta mig gärna om jag har fel men den enda siffran jag hittat är att en skrivning till en SSD-disk tar ca 25ms, det må låta långsamt med tanke på att disken ska kunna skriva i över 30MB/s men SSD-disken är tyvärr inte så snabb på att skriva _lite_ information i taget, anledningen är att SSD-disken inte sparar den nya information byte-för-byte som vanliga hårddiskar utan måste skriva information block-för-block, återigjen rätta mig gärna om jag har fel men den enda siffran på blockstorleken jag hittat är 128kb. Så när vi sparar vår lilla datafil så räcker det inte att bara ändra motsvarande antal tecken på disken, vi måste skriva om hela blocket där datafilen finns, dvs vi skriver 128kB data varje gång vi sparar vår lilla datafil. Detta är anledningen till att det tar 25ms att skriva vår lilla datafil, även om den bara är 1 tecken stor.

Så om man räknar att varje skrivning tar 25ms så skulle 100,000 skrivningar ta ca 40 minuter. Dvs det tar oss 40 minuter att ta kål på ett block. Nu finns det hju givetvis fler än ett block på en SSD-disk, låt oss först utgå från 1GB, du har då 8192 block att ta kål på. 40 minuter * 8192 = 225 dagar. Dvs för att ta kål på 1 GB SSD tar det oss 225 dagar. Låt oss säga att man köper en 8GB disk och använder 5GB till Windows, vilket ger oss 3GB att ta kål på innan alla lediga block har gått sönder. Det tar oss alltså 225 * 3 = ca 2 år att förstöra alla lediga block. Långt ifrån några 140år men tillräckligt länge, särskilt med tanke på att man inte har kunnat använda hårddisken till ngt annat än skriva vår lilla datafil.

Frågan är dock hur ofta informationen på systemdisken behöver skrivas om. Systemdisken må användas flitigt av Windows men så länge man avaktiverar "Last Access Date/Time" som sparas varje gång NTFS läser en fil, och så länge man inte sparar sina temp-filer eller swap-filen på SSD-disken, så används systemdisken mest för att _läsa_ information från, och som sagt antal _läsningar_ är obegränsade. Temp-filer och swap-filen hör bättre hemma på en vanlig hårddisk, eller ännu hellre om möjligt på en ramdisk.

Med reservation för att jag räknat helt galet.

Vet inte om Mtrons diskar är något att sikta in sig på, har för mig att de är ruskigt dyra, då är nog Microns eller Samsung's diskar bättre, eftersom de är riktade till vanliga användare istället för servrar.

Permalänk
Medlem

Vågar de fortfarande inte gå ut med priser?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deveraux
Vågar de fortfarande inte gå ut med priser?

Detta är väl ännu en papperslansering, Samsung har oxå lanserat ett gäng nya diskar (de skulle ha 100MB/s|80MB/s läsning|skrivning!) den 5nov men ännu inte lanserat ngt pris. Detta är kanske en preview av vad som komma skall och de vill först test-producera några för att se hur många som blir okej och hur många som måste kasseras, för att på så sätt få reda på hur mycket de måste ta betalt för dem?

Permalänk
Avstängd

ssd disk recension

Köpa diskar
dvnation

Dyra ännu men prestandan är nästan som man vill springa och köpa en idag

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Finns även i euroland här -> http://www.ssdisk.eu/

När man jmfr måste man väl lägga till 25% moms på US-priserna o så tull+tullavgifter på... är det 7%? Posten väl en avgift på någon hundring oxå?

Priset är hju annars inte helt fel, 16GB borde hju räcka gott o väl till systemdisken, i jmfrelse ter sig pengarna man lade på en raptor som bortkastade pengar.

Synd att de inte finns att köpa i Sverige dock. Ingen av butikerna tar kort, endast wire transfer i US (wire transfer eller paypal i euroland), känns lite som förhandsbetalning på blocket det, osäkert som satan. Alternativet till wire transfer till US finns Mtron till försäljning på ebay med 'Buyers Protection' genom Paypal, från www.neostore.com. Någon som vet ngt om den butiken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Långt ifrån några 140år men tillräckligt länge, särskilt med tanke på att man inte har kunnat använda hårddisken till ngt annat än skriva vår lilla datafil.

Självklart mäter tillverkaren med en mer normal användning än den du beskriver; jag tror inte någon kör helt utan skrivcache. Dessutom bör man komma ihåg att dessa SSD-enheter arbetar med algoritmer som väljer att spara data till mindre använda block, eller åtminstonde inte samma varje gång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Ingen av butikerna tar kort, endast wire transfer i US (wire transfer eller paypal i euroland), känns lite som förhandsbetalning på blocket det, osäkert som satan.

ssdisk.eu verkar sälja mot faktura (hittar inget om huruvida detta endast erbjuds företag), dessutom har jag uppfattat det som att man kan kräva pengarna tillbaka när man handlar via PayPal, samt att man kan betala med kort även om man inte har ett konto.