Trekärniga Phenom i februari nästa år

Permalänk
Melding Plague

Trekärniga Phenom i februari nästa år

AMD ska nyligen ha uppmärksammat sina partners om att de första trekärniga Phenom-processorerna ska lanseras i februari nästa år. Dessa kommer att följas av tvåkärniga processorer i Athlon 6-serien i slutet på andra kvartalet 2008.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3 kärnor :S Har jag aldrig hört förut.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Om bara den avstängda kärnan hade varit funktionell, perfekt köp...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

det är för att deras "riktiga" fyrkärniga är så svåra att tillverka att dom måste skicka ut massa 3kärniga med en avtängd kärna för att inte högar och åter högar av misslyckade 4kärninga ska bildas därborta.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Vette fan alltså, hoppas det finns nå trevliga cpuer uten i feb/mar sen då jag funderar på att köpa nytt.

Permalänk

Allvarligt? <_<

Permalänk
Medlem

Trekärnig Phenom.. Onödigt.

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Medlem

Trekärnigt har varit på tals i ett halvår och mer.
Lägre pris, det är det som det handlar om.

Permalänk

alla gör vinster på de ju

en kärna är skadad och vi köper en skadad produkt för ett billigt pris samtidigt som de tjänar någon enstaka krona över tillverkningskonsnaden.

dock så tycker jag detta känna riskabelt och att de bör ju vara en del bitar som "hamnar" fel osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag funderar lite på vilket sett tillverkningen blir billigare av en 3 kärnig när den fjärde kärnan finns där men är avstängd? borde inte tillverkningskostnaden va densamma som en 4 kärnig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Jag funderar lite på vilket sett tillverkningen blir billigare av en 3 kärnig när den fjärde kärnan finns där men är avstängd? borde inte tillverkningskostnaden va densamma som en 4 kärnig?

De säljer ju de 4-kärninga som haft en defekt kärna, vilket gör att de kan tjäna pengar på något som annars skulle slängas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
alla gör vinster på de ju

en kärna är skadad och vi köper en skadad produkt för ett billigt pris samtidigt som de tjänar någon enstaka krona över tillverkningskonsnaden.

dock så tycker jag detta känna riskabelt och att de bör ju vara en del bitar som "hamnar" fel osv.

Jag förstår inte hur folk kan tro att det är det dem gör, att dem säljer defekta processorer...

Anledning till varför AMD kör på en 3-kärning processor är för att det inte finns någon konkurans från Intel, dem kan vara bäst i det segment.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag förstår inte hur folk kan tro att det är det dem gör, att dem säljer defekta processorer...

Anledning till varför AMD kör på en 3-kärning processor är för att det inte finns någon konkurans från Intel, dem kan vara bäst i det segment.

Vadå? Du menar att det inte är som Callon skriver, dvs att AMD istället får möjligheten att tjäna pengar på något som annars skulle kasserats?
Tre eller fyra kärnor... Känns inte som att det spelar någon större roll i dagsläget, priset är det som bestämmer anser jag.
För övrigt så tycker jag att det verkar som att AMD verkligen misslyckats med Phenom. Sämre prestanda än intel och högre strömförbrukning, samtidigt som priset inte är bra alls (syftar på de phenom som finns ute nu).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Humm...
Att Amd väljer att sälja trekärniga prollar med en kärna avstängd är absolut ingenting att väsnas över!

Amd har till skillnad från intel en äkta fyrkärnig processor (intel placerar bara två stycken tvåkärniga på samma bricka.).
Då viss del av produktionen kan bli skadad så är det större chans att Amd's prollar blir det...typ!

Graftikkortstillverkarna har använt denna typ av användning av delvis defekta chip i åratal nu...
Kommer ihåg då man kunde köpa (tror iaf att det är rätt serie jag talar om) ett radeon 9500 och "låsa upp" de avstängda pipesen och få 9700 prestanda... Nvidia har gjort och gör troligen fortfarande samma sak.
Ibland blir det sådan efterfrågan på de billigare (strypta) modellerna att helt funktionsdugliga chip används, så det är inte alltid "defekta" chip vi talar om!

Smart drag av Amd som iom sin äkta quadprolle nu kan skapa en helt ny marknad, kanske för sig själva...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
alla gör vinster på de ju

en kärna är skadad och vi köper en skadad produkt för ett billigt pris samtidigt som de tjänar någon enstaka krona över tillverkningskonsnaden.

dock så tycker jag detta känna riskabelt och att de bör ju vara en del bitar som "hamnar" fel osv.

Knappast riskabelt då de enbart stänger av den skadade kärnan och fyller på med silikon, allt annat tjaffs är det bara att glömma, detta ska medföra en svalare prolle.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
alla gör vinster på de ju

en kärna är skadad och vi köper en skadad produkt för ett billigt pris samtidigt som de tjänar någon enstaka krona över tillverkningskonsnaden.

dock så tycker jag detta känna riskabelt och att de bör ju vara en del bitar som "hamnar" fel osv.

Detta sätt att resonera visar bara hur LITe folk vet om tillverkning av IC kretsar så som processorer. Man har i alla tider gjort på detta viset och det är iNget nytt. Man gjorde på samma vis på 70och 80 talet när man tillverkade allehanda RISC och SISC processorer.

Alla tillverkare bygger in möjligheter i designen att kunna stänka av defekta delar och på så vis få en annan prodcukt. Så många produkter så som olika processorer är fysiskt identiska och baserade på precis samma chip bara att en del har funktioner avstängda allt från delar av cach till alu eller fpu enheter osv osv.

Stänga av en kärna är inget annorlunda på en modärn CPU. Funktionen är redan integrerad i designen och om en kärna visar sig defekt under test så diaktiveras det bara inget mer med det och så har man som sagt gjort i 30-40 år nu så minst.

Föroreningar i kislet förekommer alltid och det är ofta det som gör att saker inte fungerar och det är ett problem man alltid fått brottas med och att kuna stänka av en skadad del å ändå få ett fungerande chip har man som sagt gjort länge.

Permalänk
Avstängd

Känns ganska lagom med 3 kärnor tycker jag. Kan faktiskt inte komma på något bättre ord än lagom.

Hoppas de löser buggen med prestandan snart bara.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Känns ganska lagom med 3 kärnor tycker jag. Kan faktiskt inte komma på något bättre ord än lagom.

Instämmer..
(Måste vara första gången)

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

det känns säkrare att köpa motsvarande 2-kärniga core 2 duo och klocka skiten ur den med tanke på att långt ifrån alla program drar nytta av mer än två kärnor (om ens två), hamnar priset rätt så blir denna processorn onekligen intressant dock, hoppas de blir rejält mycket billigare än de 4-kärniga.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
3 kärnor :S Har jag aldrig hört förut.

Då har du missat rätt mycket. Xbox360 har 3 kärnor

Permalänk
Inaktiv

3 om man vill vara lite udda

Nä, det låter intressant. Man får mer att välja på och det är ju bra.

Permalänk
Avstängd

Xbox360 har ju tre kärnor.

JAckBlack han före ^^

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

hur många har ps3an

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur det blir när det kommer 8-kärniga processorer? Kommer det då att finnas 7, 6 och 5-kärniga också då? Snacka om att skapa förvirring för de oinformerade kunderna...

Permalänk
Inaktiv

PS3 bygger väl på IBM processorer om jag inte missminner mig, deras kärnuppdelning är fundamentalt olika AMD ch Intels

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
hur många har ps3an

En enda riktig 32bits RISC processor. Kombinerat med 7 små cripplade hjälpenheter som inte klarar särskilt mycket i praktiken.

Kastar du på 7 extra FPUer på Phenom så får den jättehög teoretisk prestanda, och vilket företag som helst kan göra det, men den kan nog inte använda det särskillt bra för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mazda
PS3 bygger väl på IBM processorer om jag inte missminner mig, deras kärnuppdelning är fundamentalt olika AMD ch Intels

IBM processorer är överlag inte mer olika än Intels och AMDs processorer är olika varandra. Cell skiljer sig faktiskt lite då den har SPE-enheter. Men i det stora hela så är arkitekturerna ganska lika ändå. I samma mån som AMD och Intel är lika.
Bara för att AMD och Intel båda har ett X86-skal så är de inte så lika för det. Kärnan i AMDs processorer är t.ex ombyggda Alphor.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter intresant. För det som stör mig med dualcore/quadcore när programmet stödjer det så har man ju ingen kraft över. tex rippar en film. Så med 3 kärnor har man ju en över att leka med ^^ Visst kan man stänga av så han bara kör en kärna ändå men det är ju tråkigt.

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunk
Jag tycker det låter intresant. För det som stör mig med dualcore/quadcore när programmet stödjer det så har man ju ingen kraft över. tex rippar en film. Så med 3 kärnor har man ju en över att leka med ^^ Visst kan man stänga av så han bara kör en kärna ändå men det är ju tråkigt.

På vilket sätt skulle du ha fler kärnör över än med quadcore ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Ps3 cripplade hjälpenheter är nog inte så oandvändbara som du tror boris. Det finns många sätt att avlasta funktioner som ai, fysik mm. Släng in dom på autoban istället för riksväg 47.

3 kärnor låter mycket trevligt men lite onödigt, det hade varit bättre för ett år sedan då quad kostade mycket. Tror inte dessa komemr att kosta 25% mindre.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Ps3 cripplade hjälpenheter är nog inte så oandvändbara som du tror boris. Det finns många sätt att avlasta funktioner som ai, fysik mm. Släng in dom på autoban istället för riksväg 47.

Självklart gör de nytta och ger mycket bättre multitrådning än om man bara hade en kärna. Men de är ju absolut inte jämförbara med att ha 8 riktiga kärnor eller lika kraftfulla som Sonys propaganda säger.