Trekärniga Phenom i februari nästa år

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
IBM processorer är överlag inte mer olika än Intels och AMDs processorer är olika varandra. Cell skiljer sig faktiskt lite då den har SPE-enheter. Men i det stora hela så är arkitekturerna ganska lika ändå. I samma mån som AMD och Intel är lika.
Bara för att AMD och Intel båda har ett X86-skal så är de inte så lika för det. Kärnan i AMDs processorer är t.ex ombyggda Alphor.

You didn't get me at all -_-

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men de är ju absolut inte jämförbara med att ha 8 riktiga kärnor (...)

Precis vad jag menade med fundamentalt olika kärnuppdelning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
På vilket sätt skulle du ha fler kärnör över än med quadcore ?

Ingen på quad, men det förstår vad jag menar ändå?

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunk
Ingen på quad, men det förstår vad jag menar ändå?

Nej, inte riktigt.. Om ett program stödjer dual- och quadcore så kommer den också stödja tripplecore, dvs. kommer du ändå inte ha någon kärna över till annat.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Cell processorn passar nog bra för vectorisering kan jag tänka mig. Bra i spel då 3D grafik så att säga

men problemet med en processor är inte att lägga till alus eller fpu enheter utan att hinna decoda instrucktionera så man kan mata alla fpu och alu enheter med nåt vettigt å göra. Vet inte hur det blir med SPE enheterna i PS3 men jag skulle so msagt tro dom fugnerar optimalt vid extremt paralella uppgifter så som vectorisering där dom var kan arbeta på samma data fast olika vectorer då.

Är väl lite så grafikkortet jobbar också i dag. Fysik mm verkar ju gå å köra rätt bra med en extra kärna eller två på vanliga general purpose processorer så käns ju lite som dom hellre kunde satt in ett maffigare graffe i den och en dualcore PPC processor istället eller nåt å ballanserat upp den mer å fått den lite lättare att koda mot.

Sitter själv på en xbox och den har ju 3st 3.2Ghz PPC kärnor och är dom nåt i stil med hastigheten en G5 har clock to clock så är det rätt mö pullver men käns även som graffet flaskar på xbox 360 så jag personligen tror både PS3 och xbox 360 ahr lite för mö CPU power VS GFX power och blir svårt å optimera spelen bra.