Vattnets utveckling de senaste 25 åren

Permalänk
Medlem

Det där vattnet i flight simulator 1 måste väl ändå räknas som näst intill fotorealism !

Tycker att det är just vattnet som är det som många spel verkligen lyckats bäst med på senare tid. Det ser ju redan tämligen realistiskt ut.
Jag tycker snarare att för mycket tid verkar ha lagts på vattnet jämfört med övriga detaljer.

Realistisk himmel med moln som rör sig naturtroget och olika väder och så är något jag saknar ännu. Stalker var en bra bit åt rätt håll, där växlar vädret ibland, men molnrörelserna känns inte äkta. Oftast står alla moln helt stilla.

Jag vill kunna titta upp i himlen i ett FPS spel och se moln torna upp sig och ändra form osv. Far Cry 2 har jag hört ska ha med sådana inslag.

Angående vegetationen så har denna inte heller kännt speciellt realistisk.
Crysis lär väl vara ett bra steg åt rätt håll här dock.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Om inte Outcast var sjukt snyggt för sin tid så undrar jag vad för spel du spelade 1999.

Half life, Sin m.m

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Det roliga är att FS1 kändes hur häftigt som helst men nog minns jag att det var i färg!

Permalänk
Inaktiv

trespasser var teknologiskt före sin tid och tror det hade snyggt vatten med refraktioner. Det inspirerade både till far cry och hl2, med tanke på att det var så före sin tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
trespasser var teknologiskt före sin tid och tror det hade snyggt vatten med refraktioner. Det inspirerade både till far cry och hl2, med tanke på att det var så före sin tid.

Trespasser var extremt långt före sin tid! Skitcoolt spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Half life, Sin m.m

Får man fråga om de ens spelat Outcast? Att jämnföra Half Lifes vatten med Outcast..

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Black And White 2 har ju assnyggt vatten, inte är det allt för nytt heller. Men innan PixelShader 3 kom så var det ganska fult. med PixelShader 3

Permalänk
Medlem

Gears of War har ju också brutalt snyggt vatten, dock är det väldigt mörka miljöer man ser vattnet i men shit. Själv tycker jag fortfarande det är det snyggaste spelet overall. (kanske inte mot crysis den dagen man kan spela det i max med full AA men tills dess).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Får man fråga om de ens spelat Outcast? Att jämnföra Half Lifes vatten med Outcast..

Spelat den i ett par timmar men tyvärr för dåligt grafik för att orka överhuvudtaget, men kan vara så att jag gjort något fel.
Det var en jäkla massa startfiler man kunde välja på beroende prosessor/grafikkort om jag minns rätt.. sist jag försökte spela den så hade jag AMD1200/GF3 och det var fruktanssvärt.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Trackmania original har grymt vatten för att vara så gammalt(2003)

http://en.tm-wiki.org/wiki/Image:Rally007.jpg
Ser mycket bättre ut på nära håll men orkar inte leta runt efter bilder

Mer realistiskt vatten än det som finns i de senaste spelen idag lär vi inte få utan att gå över till raytracing :/

Permalänk
Medlem

Half-Life 2 mit lustiger Effektphysik, tycker jag har riktigt bra vatten med tanke på det är 3 år seb

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Som sagt, Splashdown har otroligt vatten.
Ladda ner filmerna här och kolla:

www.jazzil.se/forum/splashdown_8.mpg

Tänk på att vi pratar ett spel som kom ut år 2001...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=37kdbpU75dY&feature=related

ni glömmer jue bort vattnet i Halo 3 (dålig kvalitet på videon)
vattnet där är absurbt. vågarna är animerade och påverkas av tex granater bilar vapen Master Chiefs som dyker. ser helt sjukt bra ut, specielt på en HD tv 2 m bort.

Visa signatur

hahahahahahahahahsdhah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Spelat den i ett par timmar men tyvärr för dåligt grafik för att orka överhuvudtaget, men kan vara så att jag gjort något fel.
Det var en jäkla massa startfiler man kunde välja på beroende prosessor/grafikkort om jag minns rätt.. sist jag försökte spela den så hade jag AMD1200/GF3 och det var fruktanssvärt.

Med tanke på specsen på din dator så försökte du alltså spela Outcast ett bra tag efter det hade kommit ut.

När Outcast kom blev det ofta nämnt som det snyggaste spelet någonsin. Kommer själv ihåg demot när man sprang runt i snön och badade i vattnet och hur vi inte kunde tro vad vi såg.

Om vi jämför Half-Life och Outcast då du säger att Half-Life var mycket snyggare än Outcast.

Lite synd att spelet är så pass gammalt och inte särskilt kännt vilket gör det mycket svårt att hitta de bilder jag vill, d vs någon riktigt bra bild på vattnet. Men det är iaf absurt att påstå att Outcast var något fult spel när det kom.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Med tanke på specsen på din dator så försökte du alltså spela Outcast ett bra tag efter det hade kommit ut.

När Outcast kom blev det ofta nämnt som det snyggaste spelet någonsin. Kommer själv ihåg demot när man sprang runt i snön och badade i vattnet och hur vi inte kunde tro vad vi såg.

Om vi jämför Half-Life och Outcast då du säger att Half-Life var mycket snyggare än Outcast.

http://www.outcast-thegame.com/gallery/okasankaar/okasankaar0...

http://www.outcast-thegame.com/gallery/shamazaar/shamazaar01....

http://www.outcast-thegame.com/gallery/shamazaar/shamazaar09....

http://nostalgia.planethalflife.gamespy.com/halflife/screens/...

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a8/Outcast.jpg

http://yannick.fleurit.free.fr/Culture/Screenshots/Half%20Li...

Lite synd att spelet är så pass gammalt och inte särskilt kännt vilket gör det mycket svårt att hitta de bilder jag vill, d vs någon riktigt bra bild på vattnet. Men det är iaf absurt att påstå att Outcast var något fult spel när det kom.

Nja första gången var med P2 300 Ati Rage PRO 2, tror det var ett par månader efter utsläpp... har spel+kartong med kvitto kvar någonstans

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Fint vatten tycker jag med bra efekter
http://artificialstudios.com/screenshot.php?pic=fi13.jpg

någont some kanke inte hör till men är det något /någon spel spelföretag som har använt den grafikmotorn förut ? såg enormt snyggt ut när man kollade på videos.

http://artificialstudios.com

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R5
CPU: i7 920 @ 3,2 GHz
Minne: 32gb 1600 Mhz DDR3
PSU: Cooler Master G750M 750W
GPU: Sapphire R9 390 Nitro 8gb

Permalänk
Medlem

halo3 var ej att leka med

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Inaktiv

FEARs vatten var ju riktigt snyggt också. Och ja B&W2 som kom ut sådär 2005/2006 hade riktigt snyggt vatten också. Men FEARs vatten är dynamiskt och påverkas också av om man går i det och det blir vågor etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
(kanske inte mot crysis den dagen man kan spela det i max med full AA men tills dess).

Den dagen du kan göra det har det kommit ett spel med snyggare vatten... typ

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
halo3 var ej att leka med

Halo 2 vattnet vart ruskigt fint!

Uncharted: Drakes Fortune har grymt vatten också!

Permalänk
Medlem

Bara jag som var jätteglad att se Wave Race 64 vara med Minns att jag älskade vattnet i det spelet, visst var det lite "Disneyaktigt" men ujuj vad härligt det var!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

inte för va så,men det handlar om att vara snyggt så är far cry grymt bra,inte så verkligt men snyggt, allt måste inte vara verkligt för manska digga det, trist att spelet är tråkigt

men black and white är jäkligt nice det med

Permalänk
Medlem

Det som mycket avgör om vattnet är snyggt eller realistiskt är, anser jag, hur det påverkas av föremål m.m.

Praktexemplet är båtar, ser för gräsligt ut när båtar åker i vatten, i bästa fall så "blurar" man till lite vattenstänk så man inte ser hur vattnet påverkas
Ok, lite överdrivet men även på CG filmer så har man riktiga problem med det.

När vattnet slår mot land brukar man också få sucka :\

Något som man dessutom inte ser på dessa bilder är hur vattnet rör sig. Även då man lyckats få det att se hyffsat halvsnyggt ut är det ju alldeles för enformigt. Riktigt vatten påverkas enormt av vind och himmel m.m. och ser väldigt sällan så enformigt ut som det gör i alla spel.

Vad gäller snyggheten så tycker jag vi har kommigt långt men vad gäller rörelser, realism m.m. så har vi låångt kvar att gå. Med det har jag inte sagt att det är särskilt nödvändigt i de flesta spel.

Permalänk
Medlem

tycker det var lite synd på far cry screenshotten. tycker farcry med Ultra high settings och HDR på, är FÖRBANNAT JÄVLA TOKSNYGGT. speciellt på , vad är det, slutet av 1a banan, vid hangarfartyget.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det som mycket avgör om vattnet är snyggt eller realistiskt är, anser jag, hur det påverkas av föremål m.m.

Praktexemplet är båtar, ser för gräsligt ut när båtar åker i vatten, i bästa fall så "blurar" man till lite vattenstänk så man inte ser hur vattnet påverkas
Ok, lite överdrivet men även på CG filmer så har man riktiga problem med det.

När vattnet slår mot land brukar man också få sucka :\

Något som man dessutom inte ser på dessa bilder är hur vattnet rör sig. Även då man lyckats få det att se hyffsat halvsnyggt ut är det ju alldeles för enformigt. Riktigt vatten påverkas enormt av vind och himmel m.m. och ser väldigt sällan så enformigt ut som det gör i alla spel.

Vad gäller snyggheten så tycker jag vi har kommigt långt men vad gäller rörelser, realism m.m. så har vi låångt kvar att gå. Med det har jag inte sagt att det är särskilt nödvändigt i de flesta spel.

Kan inte annat än hålla med, även det mest häpnadsväckande vattnet kan få illusionen förstörd av en allt för skarp övergång till landobjekt och ej rörelse kring stenar osv. En del av det här tror jag beror på att vattnet idag oftast består av en plan yta som man sen applicerar en mängd shaders på, men då det möter ett annat objekt så blir det smärtsammt tydligt att det är ett plant objekt då gränserna oftast är knivskarpa.
börja behandla vatten som en 3dimensionell yta!

Dock så lär det dröja, då dels simulering av våg och strömningseffekter dels 3d-modellering av en så stor rörande yta är långt ifrån vad en vanlig hemdator klarar av. strömningsberäkningar för vatten och luft är bland de värsta saker man kan beräkna!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Intressant.

Nu vill vi bara se en liknande jämförelse när det gäller hår. Ja, sånt alla überbestar i spelen är täckta av (eller för all del sådant ens karaktär har under hjälmen).

Permalänk

Jäkla fokus på utseendet på vattnet har det varit länge, men jag saknar ett mer realistiskt beteende på vattnet.. inte mycket som har hänt där. Känns som det är mest på senare tid som saker har börjat hända men de borde fokusera ännu mer på det.

Lika så används vädereffekter alldeles för lite som någon annan nämnde.
Regn har funnits i vissa spel men det har bara kännts påklistrat. Ska ju vara lite mer påverkan av naturens krafter som är helt fantastiska.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....