Sparkles passiva 8800 GT recenserat

Permalänk
Medlem

"cool n' quiet" till grafikkort är ju lätt fixat med ATITOOL.
Jag liger idle på ca 44c och då låter kortet inget alls.
Har stält in profilen i 2D på GPU: 200 och Minne: 200 Fläkt: 32%= GPU AMP: 2.7A

När jag startar ett spel så hoppar profil ett med 3D-inställningerna in automatiskt.

(Nyvaken)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Borde vara olagligt detta.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Borde vara olagligt detta.

Vad o varför??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag tycker själv att Sapphire's passiva 3850 är mer intressant.
Sparkles passiva 8800gt verkar ju bli för varmt för att man ska vilja ha det i lådan. Speciellt när någon skrev tidigare att hans kort loadar ~50 med en AC accelero s1 (eller vad det nu var).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Borde vara olagligt detta.

lol

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Dödligt varm. Ser inte alls lovande ut, den lär gå i pension efter bara halva tiden av en vanlig G92.

3850 "Ultimate" ser isåfall bättre ut då den inte alls blir lika varm, dock presterar den ju inte lika bra. Men vanliga användare prioriterar nog längre livslängd över något högre prestanda, speciellt då priserna skiljer sig 650-750kr.

Jag vill se fler HD3850 med passiv kylning, då detta är väldigt möjligt med 55nm R670. Någon Passivt kyld HD3870 vore också ballt, även om man kan installera nästan vilken VGA-kylare som helst på HD3870.

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är vad som faktiskt går sönder när sådana här kort överhettar?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Frågan är vad som faktiskt går sönder när sådana här kort överhettar?

Chippet kan ju ta en del stryk, det är ju kärnan som sitter och blir varm.
Men problemet är ju skadan som den tar på lång sikt, då snackar vi inte 3-4 veckor utan ett år eller dylikt. Men ostabilt kan det lätt bli.

Hade en gammal 6800GS/XT som gick upp i 110*C och krashade under load, körde ny kylpasta och hamnade på 48*C i Load. Det kan ju vara något sådannt skitfel också, men det är ju skillnad på passiv och "aktiv" kylning.

Permalänk
Medlem

Jaha, i diskussionen aktiv vs passiv kylning kan jag ju bidra med följande:

Har tidigare kört ett passivt kylt Geforce 7950XT utan några som helst problem i ett helt år. I tisdags köpte jag ett 8800GT. Lekte runt i Crysis några timmar idag när skärmen plötsligt blev svart. Det visar sig att fläkten på grafikkortet har stannat vilket lett till överhettning, med råge. Fick ha chassit öppet en stund innan jag ens kunde börja ta i kortet för att plocka ur det!

Min brorsas gamla Radeon 9800XT gav också upp för några veckor sedan, men då var det för att fläkten och kylflänsen till sist korkats igen av damm.

Alltså, fläktkylning ger inte precis några garantier det heller. Känns snarare som man har mer marginal med passiv kylning eftersom eventuell överhettning kommer långsammare med rejäla kylflänsar.

EDIT: Sparkles passivt kylda 8800GT var faktiskt det som jag planerade köpa från början men det verkar ju aldrig dyka upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Vad o varför??

Att ett grafikkort får lov att bli så varmt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Att ett grafikkort får lov att bli så varmt.

Äsch... 2 st såna här kort sitter som en smäck nu vid den här årstiden.

Håller ni inte med mig ni frusna gamers där ute i mörkret?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Det ska bli kul å se hur många som kommer att få temperaturproblem med dessa kort. Själv skulle jag aldrig våga driva ett sånt där kort i mitt gamla HX08-chassi.

Men det skulle vara kul om någon skulle sätta upp två riggar med ett passivt och ett aktivt 8800GT som fick stå och rulla 24/7 med blandat idle och load. Skulle inte Sweclockers kunna göra ett sådant test. Det vore annorlunda och kul att se vad som händer efter ett halvår.

Nä mycket hellre ett billigt 8800GT för 1950kr och sen en 3e-partskylare som är tyst och kyler betydligt bättre.

Men som sagt, jag skulle gärna se ett långvarigt test...man kanske bli överraskad av vad dessa kort klarar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hårdvarunörden i mig lider....

Borde vara spöstraff för komponent-tortyr på detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Dödligt varm. Ser inte alls lovande ut, den lär gå i pension efter bara halva tiden av en vanlig G92.

3850 "Ultimate" ser isåfall bättre ut då den inte alls blir lika varm, dock presterar den ju inte lika bra. Men vanliga användare prioriterar nog längre livslängd över något högre prestanda, speciellt då priserna skiljer sig 650-750kr.

Jag vill se fler HD3850 med passiv kylning, då detta är väldigt möjligt med 55nm R670. Någon Passivt kyld HD3870 vore också ballt, även om man kan installera nästan vilken VGA-kylare som helst på HD3870.

Nej, verkar inte så bra... De verkar ju redan ha rätt mycket problem med returer på GT-korten, och denna temperatur lär väl inte göra saken bättre.

Sneglar också på Sapphires 3850 Ultimate, men skulle gärna se nåt test av det först... Om det inte är heller har bra temperaturer, så kan man kila gärna byta kylning på något snabbare kort, och då blir det ett svårare val igen.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

Hum, min vattenkylda gpu på 30c känns nästan som absoluta nollpunkten nu.

Tveksamt att det kommer att funka absolut i en htpc låda.
Som någon nämnde, en 3850 passivt ska nog funka bättre.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Bra att dom kommer med passiva kort men det vart ju en aning varmt även för att vara ett passivt kort :/

Jag har kört med ett passivt 7950 GT kort i ett år och det funkar kannon bra.
Idel temp på ca 45-50 C och full load efter ca 6-7h speladen på ca 65-70 C.
XFX 7950 GT

http://www.xfxforce.com/web/product/listConfigurationDetails....

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka

3850 "Ultimate" ser isåfall bättre ut då den inte alls blir lika varm, dock presterar den ju inte lika bra. Men vanliga användare prioriterar nog längre livslängd över något högre prestanda, speciellt då priserna skiljer sig 650-750kr.

Vet du att den inte blir lika varm, eller? Har inte lyckats hitta någonting om just det kortet och precis som lincoln så drar jag mig för att köpa ett passivt kort utan att veta vilka temperaturer det kommer upp i.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Äsch... 2 st såna här kort sitter som en smäck nu vid den här årstiden.

Håller ni inte med mig ni frusna gamers där ute i mörkret?

Hehe jo, behöver ju inga element i alla fall. Men på sommaren sådär 120c @ load.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Varför man ska gå på passivt 8800gt?

1: Det är mycket varmt ja... Men det är ju trots allt "bara" 17 grader varmare.. Det är värt mot den EXTREMT högljudda fläkten som annars kommer som standard.

2: Det är ju bara två 80mm fläktar som kyler lådan.. det är väl ingen vidare bra cirkulation? I mitt P182 med en fläkt som blåser rakt på den ska det gå fint...

3: OM den nu går sönder efter ett år och 3 månader, så finns ett kort som presterar 15% bättre och kyls passivt under 70 grader för max 1500 kr.

4: Det är alltid bra o kunna koka snabbmakaroner i datorn... GO PASSIVE!

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Det vore ju bättre om kortet gick sönder efter 11 månader... för då gäller ju garantin.

Citat:

The card gets hot, but as we've seen, it can easily be used inside a case alongside a very warm CPU. A well ventilated chassis will obviously help and we're not sure what the high temperatures will do to the longevity of the GPU (overclocking the graphics card is obviously not recommended), but that's what warranties are for (it looks like Sparkle provides a one-year warranty on its cards, ouch).

Permalänk

Det skulle varit trevligt om de tagit med vilken temperatur kortet får i en mer normal burk, istället för i en liten HTPC-burk med dålig ventilation och granne med en av de mest varmaste processorerna just nu.

Temperaturen lär ju vara bra mycket lägre i en normal burk.

Det skulle även varit kul att se vilken temperatur man får om man sätter på en chassifläkt på kylflänsen.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Hehe jo, behöver ju inga element i alla fall. Men på sommaren sådär 120c @ load.

Det är ju dock värt att nämna att det inte värmer varken rummet eller chassit mer än ett vanligt 8800GT.

Permalänk
Medlem

Jag vill se ett test där någon monterat tex en 120fläkt på detta kort.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Det är ju dock värt att nämna att det inte värmer varken rummet eller chassit mer än ett vanligt 8800GT.

Hehe, nä det borde ju vara tämligen samma mängd värmeenergi. Dock inte helt 100% vad det gäller fysiken då detta kort håller en högre temp konstant med samma energitillförsel som ett "svalare" som förflyttar luft men har samma energitillförsel..

Ju mer ja funderar på de desto jävligare blir det nä man ska inte anstränga huvudet p kvällen

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

det jag inte förstår är hur anandtech kan vara imponerande över ett passivt grafikkort spm loadar i över 110grader!

Jag planerade köpa detta kort men villkoret var att den inte skulle stiga över 90 grader i load. Min P180 skulle säkert få lägre loadtemperaturer men jag har ingen fläkt som blåser mot grafikkortet(har ett ljudkort som är 1 cm framför) men loadtempen skulle säkert ligga runt 100 grader och det är inte acceptabelt. Då kör jag hellre med mitt nuvarande mögkort som loadar på 50-52 grader. Ska kolla upp radeon HD 3850/3870 men tror tyvärr inte att den blir så mkt svalare.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Verkar gå varmt i referensutförandet. Men jag har ännu inte haft ett kort som kommit upp i de graderna, varken med fläkt eller passiv fläns. Har haft 7600GT med heatpipe och det kom upp i ungefär samma temp som referens. Tycker att mitt 7800GT går för varmt i 85 grader men så länge inte det blir artefakter border det inte vara några problem med varmgående kort men vad är idéen om ett kort börjar trottlar direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
det jag inte förstår är hur anandtech kan vara imponerande över ett passivt grafikkort spm loadar i över 110grader!

När originalkylningen kommer upp i 94 grader och idletemperaturen var densamma så är jag imponerad i alla fall ...

Permalänk

Lolol hade en Thermaltake Schooner på min 1950PRO i ca fem minuter innan blackscreen. Går inte med passivt om man inte hjälper lite Åtm inte med förra generationens HotStuff...

Permalänk
Inaktiv

på tal om temperatur

vilken metall smälter vid 100 grader?

de borde fixa korrekt tempavläsning, fast folk kanske hade blivit rädda när graffikortet smög uppemot 500 grader

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Nej, verkar inte så bra... De verkar ju redan ha rätt mycket problem med returer på GT-korten, och denna temperatur lär väl inte göra saken bättre.

Sneglar också på Sapphires 3850 Ultimate, men skulle gärna se nåt test av det först... Om det inte är heller har bra temperaturer, så kan man kila gärna byta kylning på något snabbare kort, och då blir det ett svårare val igen.

Varför ta ett Ultimate när det finns Xtreme.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Varför ta ett Ultimate när det finns Xtreme.

... kanske för att man vet att Ultimate är tillräckligt tyst, men man inte vet om Xtreme är det?

Visa signatur

Gammal och gnällig