MSI NX8800GT T2D512E OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loler
helvetes vilken prestanda den ger! synd för alla 8800GTX/ULTRA Köpare :P.

Ja det är onekligen ett prisvärt kort men vi får komma ihåg att testerna är med ett klockat 8800GT som sedan är ännu mer klockat. Jag skulle vilja se ett test där alla korten är maxklockade eller går i orginalfrekvens. Det blir ju missvisande resultat när ena kortet är tokklockat och alla andra kort går i orginal.

De hade väl i alla fall kunnat ha med ett 8800 Ultra OC som var lite fabriksklockat i alla fall, lika med 8800 GTX.

Det är ju lite synd också att 8800GT verkar ge vika i upplösningar mot 1920x1200 med mycket AA AF, Då är ju nästan 8800GTS 640Mb bättre.

Vid låga upplösningar är ju 8800GT bra när det är klockat, men åter igen. Jag skulle vilja ha ett test där alla korten går i orginalhastighet eller går maxklockad.
Inte bara ett kort. Då blir ju jämförelsen lite löjligt vinklad.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
Måste nog hålla med, skulle vara roligt om dom som bara gnäller o klagar kan ta ur tummen ur arslet och göra en egen artikel och posta denna på sweclockers. Så kan vi få se hur duktiga dom är.

Så ingen får kritisera sweclockers alltså?Eller gäller det rent generellt att "sluta kritisera" ö.h.?Oojojoj...dåligt.

Tycker att det var kul att swec kom med en recension av nya Nvidia kortet men den verkar va snabbt gjord och kan inte annat än hålla med många andra: varför inte testa Crysis i high/very high eftersom ALLA som köper ett High End kort vill kunna köra med dom inställningarna?
Vill också kunna se en rättvis jämförelse hur mycket efter 2900 XT egentligen är så att visa felaktiga/orättvisa siffror är en journalistisk dödssynd IMO.

Permalänk
Medlem

Större kylare på så köper jag det på studs

Permalänk
Medlem

Vad är openGL prestandan?
testa med typ Quake Wars eller Nexuiz.

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Hedersmedlem

Det var mycket på en gång. Har haft mycket annat men nu skall jag svara på så mycket som möjligt.

Att testa grafikkort är egentligen alltid en kompromiss. Testar man med många referenskort = blir i regel få spel man hinner testa dem i. 8800GT är lanserat som ett mellanklasskort och från början var meningen att jämföra det främst mot 8800GTS som mer ligger i samma prisklass (fast dyrare).

Har Geforce 8800GTS 640MB en chans mot 8800GT...känner mig mycket mycket tveksam till detta. I vissa spel med väldigt avancerade inställningar är det möjligt att 640MB kan vara viktigare än shaderprocessorer, transistorer osv. men då borde antal bilder/sekund vara låga = är det längre spelbart?? Nu är väl meningen att man faktiskt skall spela och inte jämföra 9 bilder per sekund med säg 15?

1680 x 1050 som efterfrågas av vissa testade jag tex i crysis (och i några andra spel) men eftersom det inte gick att använda den inställningen med HD 2900XT lades det aldrig upp (på just de spel där det inte fungerade med ati-kortet).

Crysis måste jag i vilket fall som helst testa om från början så där kan jag fundera igen på vilka inställningar som är intressanta. Detta var redan från början "bara" tänkt att vara en försmak på något.....Får se vad jag kan göra mer.

Optimalt är att överklocka alla grafikkort men detta tar också mycket tid. Även om man tror sig ha hittat en stabil överklockning händer det ganska ofta att den misslyckas i tex fjärde spelet man testar och då måsta man börja om från början. Enligt mig finns det två val; ett är att enbart överklocka produkten man testar och jämföra den mot övriga kort, eller att överklocka alla kort. Tiden för det senare valet fanns inte. Själva testet tog en vecka att utföra och då menar jag 7 dagar och mer än 8 timmar per dag Kortet kom in samma dag som 8800GT-lanseringen. Nu när jag gått igenom alla tester ordentligt så det krävs lite mindre jobb per grafikkort i fortsättningen. En del tester blev utförda i onödan tidigare (inställningar som inte funkade med 2900XT tex).

8800GTS (640MB) grafikkortet är tyvärr inte optimal att överklocka för jämförelser då det är ett riktigt dåligt överklockarexamplar. Har försökt överklocka den ett antal gånger och den är helt enkelt dålig.

8800GT-kortet klockade till runt 730-740 MHz på GPUn (minns inte exakt) och var stabil i en hel del tester men först vid 648 MHz gick det i alla spel. Eventuellt kanske det skulle gå att sänka minnesfrekvensen och höja frekvensen för GPUn istället.

Angående att det skulle vara vinklat så undrar jag helt enkelt i vilket syfte. Det finns gott om olika tester på många sajter med olika inställningar och detta är enbart mitt bidrag. I vanlig ordning bör man läsa flera olika tester innan man bestämmer sig för något. Men jag har tex inte sett någon som har gått ut med att 8800GTS (640MB) skulle vara ett bättre köp än 8800GT. Att 8800GTX är ett bättre kort än 8800GT är vi väl alla medvetna om också, men det beror även på vad man kör för inställningar (dvs hur stora dessa skillnader är). De högre frekvenserna gav ibland 8800GT övertaget, men det har jag för mig att jag skrivit ett antal gånger också.

Högre inställningar hade vart bra vid just jämförelsen mot 8800GTX, även om jag riktade mig först mot 8800GTS när jag valde tester. Finns flera stora tester på olika sajter med riktigt höga inställningar och i vissa spel kan i princip alla kort går på knäna. Dvs få bilder per sekund. Ett annat problem med höga inställningar är att då känns intresset för SLI-tester ännu större. Att det är brist på 8800GT-kort tror jag de flesta vet och det gäller även testexemplar. Blir svårt att få in ett till kort "bara" för att göra sli-tester.

Rent allmänt när det gäller grafikkort är att situationen i regel är sämre än moderkort mfl. komponenter. Ibland är det riktigt svårt att få in kort och det kan bli att man måste bli klar fort för att skicka vidare exemplaret. Att handplocka korten finns det oftast inte någon möjlighet till. Dvs. jag ordnade ett 8800GTX inför testet men visste inte om det var överklockat i bios förrän det dök upp. Idag är det i princip ingen som egentligen vill skicka 8800Ultra, 8800GTX, 8800GTS (de gamla varianterna), 2900XT eller för den delen 2900Pro. Desto äldre en produkt är desto svårare är den att få tag på (grafikkort) och i fallet med 2900Pro kommer den sannolikt ha kort livslängd på marknaden.

Att ha ett helt komplett test är tyvärr väldigt svårt att göra, man kan iof minska antalet grafikkort eller spel för att göra djupare tester. Men då är risken att man har för dåligt underlag på ett annat plan. Dvs. vissa spel passar en del kort bättre än andra så många spel är också mycket önskvärt. Försöker dock att ändra testerna till den bästa "kompromissen" varje gång så det är alltid viktigt att se vad ni önskar för tester.

PS: skärmen i testet ordnade vi pgr av önskemål från tidigare tester (för att tex kunna ha 1680x1050 och 1920x1200 tester).

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Det är otroligt hur mycket HD2900XT kostar jämfört med ett 8800GT som presterar typ 200% bättre. Annars jävligt bra test, jävligt sugen på ett sånt kort själv..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det intressanta är fortfarande om det är värt att köpa ett 8800GT istället för ett 8800GTX om man spelar i upplösningar kring 1920x1200 och uppåt. Jag menar, ett 8800GTX är bättre än ett 8800GT, men är det värt den stora prisskillnaden eller klarar man sig lika bra i tex Crysis med ett 8800GT klockat mot ett 8800GTX klockat i 1920x1200 om man sitter på en bra cpu. Kan man köra med högre inställningar med ett GTX eller är det skit samma? Det vore intressant att se. För det råder ingen tvekan om att båda korten måste prestera så bra som de bara kan göra i den här upplösningen.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Fan, dubbla sånna där kort och man har monsterprestanda ju! Sen drar man på vattenkylningsblock på båda och klockar dom ännu mer. MONSTER!

Permalänk
Medlem

här är ett test med både singel kort och sli

http://www.pcper.com/article.php?type=expert&aid=475

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem

Bra test, en sak saknar jag dock. Att sätta in kortet i en låda med dålig luftgenomströmning och se hur mycket det låter under load känns relevant för alla som inte har gamer chassin.

Jag har en antec sonata 3 och jag är rädd för att kortet kan komma att bli ganska högljutt i den lådan, men det skulle vara bra att veta svart på vitt.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Bra test, en sak saknar jag dock. Att sätta in kortet i en låda med dålig luftgenomströmning och se hur mycket det låter under load känns relevant för alla som inte har gamer chassin.

Jag har en antec sonata 3 och jag är rädd för att kortet kan komma att bli ganska högljutt i den lådan, men det skulle vara bra att veta svart på vitt.

Tänk då på mig. :/ Herrejävlar. 90c lär inte ens vara i närheten.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shutin
Så ingen får kritisera sweclockers alltså?Eller gäller det rent generellt att "sluta kritisera" ö.h.?Oojojoj...dåligt.

Tycker att det var kul att swec kom med en recension av nya Nvidia kortet men den verkar va snabbt gjord och kan inte annat än hålla med många andra: varför inte testa Crysis i high/very high eftersom ALLA som köper ett High End kort vill kunna köra med dom inställningarna?
Vill också kunna se en rättvis jämförelse hur mycket efter 2900 XT egentligen är så att visa felaktiga/orättvisa siffror är en journalistisk dödssynd IMO.

Det är en skillnad på konstruktiv kritik eller bara kritiska synpunkter som inte tillför något.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

Har ett sånt här chassi http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319846
Hur funkar det ihop med detta kortet? Planerar att köpa det, men jag vill ju inte att det ska låta för jäkla mycket. Eller bli för varmt. Sitter 2 fläktar i chassit, en bak och en i taket, sedan sitter det någon jävla trattmojäng framför processorn.

Hur blir det?

/n00b

Visa signatur

Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng ♦ Asus VW222U 22" ♦ Pioneer DVR-116D

Permalänk
Medlem

Pungspark för mig med 8800GTS 320MB kort:(
Sugen på att "nergradera" mig.:P
Eller så väntar man till D9E.

Visa signatur

Intel C2D e6600 @ 3,5ghz || Asus P5N-E SLI || ASUS EN8800GTS 320mb @ 634 (core) 2055 (mem) || 2x WDC 400GB S-ATA Raid 0 || Seagate Barracuda 7200.8 250GB S-ATA || Hiper Type-R 580W Modular || OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB @ 900mhz || Thermaltake Armor

Permalänk
Medlem

dacke666 postade ett inlägg som gav mer fakta till historien.

8800GT=Mkt prisvärt kort, Om inte det mest prisvärda någonsin(?)

Det som sackar efter är SLI stödet, som antagligen kommer att fixas till med nya drivrutiner.
Kortfattat, Högre upplösning=GTX atm.
Inte bry sig om 10fps=GT.

Permalänk

ni som inte tänkt köpa kortet.. köp ett annat kort ni gillar bättre. problem solved.

har aldrig förstått mig på nvidia vs. ati, pc vs. mac, amiga vs. atari tajfset egentligen.

jag tänker iaf köpa mig msi 512mb 8800gt.. oavsett.

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge mej lite info på hur man bäst
ställer in detta kort bäst för spel, AA AF Buffering ect...?
Någon måste sitter på samma kort som mej.
Har oxå lite problem med kortet som jag ska skulle vilja
diskutera med någon kunnig.

Visa signatur

- Dator 1: Dell Dimension 9200 / XPS 410 | Core 2 Duo E6700 @ 2,66ghz | MSI NX8800GT OC | 2 x 1GB Kingston HyperX CL4 (DDR2) @ 800Mhz | 2 x Western Digital Caviar 320GB SATAII 16MB Cache @ 7200rpm | Vista 64-bit | 20" Samsung SyncMaster Wide 205BW | 32" Samsung Wide LE-32R74BD
-Dator 3: Antec Sonata III (PSU 500W) | Asus P5KC | Intel E6550 @ 2,33ghz | 2 x 1GB Corsair XMS2 Xtreme (DDR2) @ 800Mhz | Western Digital Caviar 500GB SATAII 16MB Cache @ 7200rpm | Asus GeForce 8500GT Silent | 20" Asus Wide TFT VW202S

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur ni fick såna poäng i 3dmark som 14000 i testet?
Själv får jag max 12000 med mitt gt klockat till samma hastighet. Vore trevligt att veta de individuella poängen för cpu, sm 2.0 och sm 3.0 så jag kan se om det är min processor som ligger efter.

Någon annan med ett 8800 gt som får lika höga poäng?

Förövrigt kan jag säga att kortet blir jädrigt varmt i min antec sonata 3 i load (85-90 grader) men det låter ändå knappt någonting.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donjojo
Jag undrar hur ni fick såna poäng i 3dmark som 14000 i testet?
Själv får jag max 12000 med mitt gt klockat till samma hastighet. Vore trevligt att veta de individuella poängen för cpu, sm 2.0 och sm 3.0 så jag kan se om det är min processor som ligger efter.

Någon annan med ett 8800 gt som får lika höga poäng?

Förövrigt kan jag säga att kortet blir jädrigt varmt i min antec sonata 3 i load (85-90 grader) men det låter ändå knappt någonting.

Om du inte har en QX9650 processor så får den skillnaden min röst Har inte sparat de individuella poängen.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

kanske blir ett 8800gt ;P

Permalänk
Avstängd

en fånig fråga måste ställas
det sitter ju en pcie-kontakt på kortet för extra ström right?
vad är då molexkontakten på moderkortet till för?
står att den är till pci-e men måste denna användas då man plugar in på kortet???

fånig fråga som sagt men jag har inte hängt med så mycket^^
suttit med bärbart sedan övergången p3 till p4 XD

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

okej.. hur är msi jämfört mot tex EVGA och ASUS? samma kort för olika pris?

funderat på detta kort fast ASUS modell..

skulle va kul å se ett test mellan alla olika 8800GT

ASUS har ju högre clock hastighet på gpu'n och minnet (700/2000mhz)
och shader står det inget om dock.. kan tänka mig att det är lite högre än MSI's version eftersom allt annat är högre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
en fånig fråga måste ställas
det sitter ju en pcie-kontakt på kortet för extra ström right?
vad är då molexkontakten på moderkortet till för?
står att den är till pci-e men måste denna användas då man plugar in på kortet???

fånig fråga som sagt men jag har inte hängt med så mycket^^
suttit med bärbart sedan övergången p3 till p4 XD

Det är till SLI

Permalänk
Avstängd

mycket stort tack ^^
bra att veta vad allt är

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Någon som köpt ett sånt här nu och har pressat och bänkat det så mycket dom kan ??

Vad har ni kommit upp i som högst hittills ??

OT: Gillar "julsmileysarna"

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Jag har just detta kort och jag vill bara säja att det presterar som en dröööm! Jag kör nu Crysis i Very High / High och det flyter på som F*n!

Och jag som tyckte att min processor skulle vara flaskhals Nu återstår det bara att överklocka lite mer... hehe. Och kanske tillomed testa att överklocka processorn också!

jaja, shit the same! Ett kanon kort iallafall!!! Ha en trevlig JUL & NYÅR!

Visa signatur

Är jag en gräsklippare?!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR
Inte särskilt tekniskt avancerad recension, men det hör väl till vanligheten här på SweC...

Sådana kommentarer hör tyvärr till vanligheten från crew från NH, men jag är van Brukar aldrig få förklarat för mig vad som är dåligt dock.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)