Intels processorplaner för 2007–2010

Permalänk
Inaktiv
Citat:

...fast utan virtualisering och trusted exection technology.

..och det innebär?

Permalänk

jäkligt bra artikel. nu hänger man med för en gångs skull.

Visa signatur

gigabyte p35 ds3 | e6750 | 8800gt | X-FI extreme gamer | 320GB seagate | p182| Corsair vx450W

Permalänk
Medlem

Känns som min q6600 redan är gammal men det kommer alltid ngt nytt så vafan ska man göra om ens gamla dator inte startar längre

Permalänk
Medlem

Bra artikel, nu vet man vad som händer! Blir en Q9450 för mig i Q1, samt ett nytt grafikkort.

Om bara Nvida kunde ha en roadmap som var lika upfront så skulle allt vara mycket enklare...

Permalänk
Medlem

mmm håller med..
men allvarligt, så skriker intels roadmap om att tjäna pengar. som en annan nmde så verkar det extremt ondöigt med så många olika sockets.. jag kan förstå att det är dags att gå vidare.. MEN, jag förstår inte varför det ska bli så många olika.

jag sitter just nu på en p4, så en ny dator blir det med penryn, men det blir nog min sista speldator. dom väljer att göra markanden komplicerad i framtiden, och då vill jag inte längre vara med

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Det står inte något om 80 kärnig processor som skall komma 2012

Det är bara skitsnack - Intel har, såvitt jag vet, inte visar upp någon Oktalprocessor ens. Hur skall de få ihop 80 kärnor? Det är inte ens fysiskt möjligt om inte på tio socklar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det är bara skitsnack - Intel har, såvitt jag vet, inte visar upp någon Oktalprocessor ens. Hur skall de få ihop 80 kärnor? Det är inte ens fysiskt möjligt om inte på tio socklar.

http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT0403070004...

80 kärnor. Det måste nämnas dock att det är ett utvecklingsproject främst för framtida interconnect, dvs kommunikation mellan kärnorna på samma kisel. Det kommer aldrig bli en produkt i sig, men framtida produkter kanske kommer använda delar av den här tekniken.

Permalänk
Medlem

Duo E8400 eller Duo E8500 ?!

Jag själv sitter på en p4a nu.. tänkte köpa en ny speldator nu innan årskiftet, men nu när jag läser det här när dom nya prollarna kmr komma så väntar jag på penryn tror jag eller vad tycker ni ?

Jag tror jag väljer Duo E8400 den verker lite mer prisvärd och ungefär lika bra som Duo E8500 ?
Och vad kommer Duo E8400 ligga på i Cirka pris?
Om man skulle köpa E8400 passarGigabyte GA-P35-DS3 då?

tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa ny dator till eller strax efter jul och undrar om det är värt att vänta på någon av Core 2 Quad Q9300 eller Core 2 Duo E8500, och vilken av dom är bäst för kom kostar ju lika mycket.
Är det värt att vänta eller funkar någon av Intel Core 2 Duo E6850 och Intel Core 2 QUAD Q6600 Lika bra? för då skulle man kunna önska sig det i julklapp:P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burra
Jag ska köpa ny dator till eller strax efter jul och undrar om det är värt att vänta på någon av Core 2 Quad Q9300 eller Core 2 Duo E8500, och vilken av dom är bäst för kom kostar ju lika mycket.
Är det värt att vänta eller funkar någon av Intel Core 2 Duo E6850 och Intel Core 2 QUAD Q6600 Lika bra? för då skulle man kunna önska sig det i julklapp:P

Nej, det är knappast värt att vänta då Q9300 bara är marginellt snabbare än en Q6600 för exakt samma pris. Och f.ö. lär nästa prissänkning från Intel dröja till april 2008.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Asså.. allvar.. ni som kollar på nya processorer .. har ni ens funderat att kolla på AMD:s prylar... De har nyligen släppt sin X4 som till skilnad från Intel har kärnorna under samma kisel .. Core 2 Duo är ju enkelt beskrivit 2st X2 som är sammansatta.. (desutom med ett rejält överpris... inte förvånad när det gäller intel!) Med andra ord så behöver de inte använda system bussen för att komunicera med varandra så som intels Core 2 duo gör... Sen så har de en buss hastighet på 2800 mHz som är mycket bättre än Intels 1333 mHz..

För er som funderar på framtiden så har AMD gått ut med att de ska släppa sin X8 under 2008..(under våren vad jag har hört.. tror inte att de orkar hålla den tids planen) och vad jag har hört så ska den ha en buss hastighet på över 4000mHz ( vet ej om detta stämmer :S )

Permalänk
Medlem

Någon gång så ska jag fixa en riktigt billig q6600 senare framöver, när jag uppgraderar till helt nytt så vill jag uppgradera stort. Att fixa nytt moderkort och processor och minne för runt 6000kr och bara få drygt 500mhz extra per kärna känns MEH för mig.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

/me åker till 2012 och hämtar en splong ny prolle!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
Asså.. allvar.. ni som kollar på nya processorer .. har ni ens funderat att kolla på AMD:s prylar... De har nyligen släppt sin X4 som till skilnad från Intel har kärnorna under samma kisel .. Core 2 Duo är ju enkelt beskrivit 2st X2 som är sammansatta.. (desutom med ett rejält överpris... inte förvånad när det gäller intel!) Med andra ord så behöver de inte använda system bussen för att komunicera med varandra så som intels Core 2 duo gör... Sen så har de en buss hastighet på 2800 mHz som är mycket bättre än Intels 1333 mHz..

Vad spelar det för roll när de är långsammare?
Det är väl ändå det som tanken med teknikerna, att processorerna ska gå fort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
Asså.. allvar.. ni som kollar på nya processorer .. har ni ens funderat att kolla på AMD:s prylar... De har nyligen släppt sin X4 som till skilnad från Intel har kärnorna under samma kisel .. Core 2 Duo är ju enkelt beskrivit 2st X2 som är sammansatta.. (desutom med ett rejält överpris... inte förvånad när det gäller intel!) Med andra ord så behöver de inte använda system bussen för att komunicera med varandra så som intels Core 2 duo gör... Sen så har de en buss hastighet på 2800 mHz som är mycket bättre än Intels 1333 mHz..

För er som funderar på framtiden så har AMD gått ut med att de ska släppa sin X8 under 2008..(under våren vad jag har hört.. tror inte att de orkar hålla den tids planen) och vad jag har hört så ska den ha en buss hastighet på över 4000mHz ( vet ej om detta stämmer :S )

De är långsammare än motsvarande från Intel och kostar lika mycket eller mer än en q6600... så varför skulle man ens bry sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
De är långsammare än motsvarande från Intel och kostar lika mycket eller mer än en q6600... så varför skulle man ens bry sig

Word! Skit samma i arkitekturen och äkta hit och dit. Det är ändå prestandan vi är ute efter.

Permalänk

lite saker att tillägga.. intel har stöd för DDR3 ... det har inte AMD... men det kommer ... och det kommer hjälpa upp dem en bra bit ^^ DDR2 minnen på 1000mHz är en flaskhals .. kollar man på system bussen så har de tängt att den ska köras tillsammans med DDR3 (eller högre ?? ).. en processor som har stöd för DDR3 minnen på 1800 mHz?? JA TACK!:D kommer att ge den en regäl boost! sen så är den som sagt i andra tråder ny ut släpt .. och har pga det några "små" problem ... tex går det inte att köra den i mer än 2,4 GHz vid full load pga bios bugg...

skulle inte säga att tekinkerna enbart är för att de ska vara snabbare i nu läget... utan åxå för att de ska vara uppgraderings vänliga..

sen så kan man lägga till ..finns det något test där man använder alla 4 kärnorna sammtidigt ?? där bör AMD hae ett regält försprång jämnfört med Intel... Mest pga att intel segar mer sin redan överbelastade systembuss med att göra så att de olika kislen komuniserar via den ... har tyvärr inte sett ngt sådant test än

om någon har gjort det kan de väl berätta det för mig

Permalänk
Medlem

Det finns separata test för amd phenom och intel quad, här på sweclockers till och med. Kolla upp varje helt enkelt.

Spoiler: intel vinner.

EDIT - ooo fan jag hittade! Swec artikel plus länkar till två. Enjoy:
http://www.sweclockers.com/nyhet/6869-amd_phenom_recenserade

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
lite saker att tillägga.. intel har stöd för DDR3 ... det har inte AMD... men det kommer ... och det kommer hjälpa upp dem en bra bit ^^ DDR2 minnen på 1000mHz är en flaskhals .. kollar man på system bussen så har de tängt att den ska köras tillsammans med DDR3 (eller högre ?? ).. en processor som har stöd för DDR3 minnen på 1800 mHz?? JA TACK!:D kommer att ge den en regäl boost! sen så är den som sagt i andra tråder ny ut släpt .. och har pga det några "små" problem ... tex går det inte att köra den i mer än 2,4 GHz vid full load pga bios bugg...

skulle inte säga att tekinkerna enbart är för att de ska vara snabbare i nu läget... utan åxå för att de ska vara uppgraderings vänliga..

sen så kan man lägga till ..finns det något test där man använder alla 4 kärnorna sammtidigt ?? där bör AMD hae ett regält försprång jämnfört med Intel... Mest pga att intel segar mer sin redan överbelastade systembuss med att göra så att de olika kislen komuniserar via den ... har tyvärr inte sett ngt sådant test än

om någon har gjort det kan de väl berätta det för mig

Erhmm.. var i hela världen har du hört att ddr2 på 1066MHz (PC8500 om du nu inte kände till det) skulle vara en flaskhals?

Som det är nu och de senaste åren finns det inte en endast tillstymelse till chans att du som privatperson kan använda upp all den tillängliga minnesbandbredden på varken intel eller amd plattformar....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Erhmm.. var i hela världen har du hört att ddr2 på 1066MHz (PC8500 om du nu inte kände till det) skulle vara en flaskhals?

Som det är nu och de senaste åren finns det inte en endast tillstymelse till chans att du som privatperson kan använda upp all den tillängliga minnesbandbredden på varken intel eller amd plattformar....

vet att de qär på 1066mHz och heter pc8500 men ja orkade inte skriva ur det ..
det är en flaskhals i för hållande till vad processorn klarar av ... sen har du kört Supreme Commander någon gång ?? det är ett bevis på att ram minnena inte hänger med riktigt ^^ iallaf inte 2gb pc6400 och det blir inte så stor skilnad om du höjer den frekvensen med 200mHz heller....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
vet att de qär på 1066mHz och heter pc8500 men ja orkade inte skriva ur det ..
det är en flaskhals i för hållande till vad processorn klarar av ... sen har du kört Supreme Commander någon gång ?? det är ett bevis på att ram minnena inte hänger med riktigt ^^ iallaf inte 2gb pc6400 och det blir inte så stor skilnad om du höjer den frekvensen med 200mHz heller....

"Flaskhalls i förhållande till vad processorn klarar av"?

Utveckla gärna det där.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sailor
vet att de qär på 1066mHz och heter pc8500 men ja orkade inte skriva ur det ..
det är en flaskhals i för hållande till vad processorn klarar av ... sen har du kört Supreme Commander någon gång ?? det är ett bevis på att ram minnena inte hänger med riktigt ^^ iallaf inte 2gb pc6400 och det blir inte så stor skilnad om du höjer den frekvensen med 200mHz heller....

????

Minneshastigheten har inget med att supreme commander går långsamt. Det är mängden minnen som spelar in.

I gamespots odödliga ord

Citat:

Memory
Supreme Commander plays well when you feed it lots of RAM. We tested the
game out with 1GB, 2GB, and even 4GB of system memory.

Permalänk
Medlem

Visst är det bra att tekniken går framåt, att Intel och AMD skaffar fram snabbare och kraftfullare processorer. Men tänker de ens på sina kunder där alla inte har hur tjocka plånböcker som helst för att skaffa sig en ny processor varje halvår för att deras inte ska kännas gammal och är snarare up-to-date? Ja, man kanske också måste uppgradera sina minnen och moderkort för att det ska finnas stöd för den nyaste processoren och att det inte ska uppstå några flaskhalsar.

Den värstingprocessorn som kommer under våren jag såg på deras artikel var Core 2 Extreme QX9775 och den kommer att kosta 1499 dollar. Hur värdelös kommer inte den vara när man närmar sig i slutet av 2008 då Intel släpper Nehalem-processorn där varje fysisk kärna kommer räknas som två logiska kärnor med hjälp av HyperThreading-tekniken? Nehalem Quad core processorn kommer då att ha 8 logiska kärnor vilket gör att man skäms över den QX9775-processorn man köpte innan och så fortsätter det med Bloomfield och Lynnfield.

Jag blev en stolt ägare över den datorn jag har nu som jag köpte för två år sen nu, en AMD Athlon 64 3200+ med 1 GB RAM och ASUS A8N-E moderkort. Men samtidigt så var det självklart att under en väldigt kort tid den skulle bli åldersstigen och svag ju mer dagarna gick och att det kom mer och mer avancerade applikationer och spel. Och nu har vi (jag iaf) kommit till en tidpunkt där minst en dubbel-kärnig processor, 2GB minne rekommenderas för att köra Windows Vista enligt testet som finns hos nVidia och vittnesmål från anti-Microsoft folk. Jag provade själv att köra Vista virtualiserat vilket jag helst gör och det var en rätt så outhärdligt att köra det. Även när jag körde olika Linux distributioner virtualiserat under Sabayon Linux så nådde inte min processors snabbhet i oanade höjder. Så jag känner av lukten av ett Quad Core-processor behov just nu när det kommer till virtualisering. Och jag inte ens nämnt de grafikkorten som AMD och nVidia ständigt spottar ut på marknaden. Där är det nästan ännu värre.

Kontentan är att man får inte mycket för pengarna när man går och köper datordelar. Och ska man vänta på nåt gott så får man vänta i evigheter för när man köper t.ex. Penryn-processorn så är de nästan ett skämt när Nehalem-processorn kommer ut om ett år. Processorn jag köpte var inte mycket att hänga i julgranen när Intel släppte Conroe-processorn juli 2006.

Man får däremot mycket för en spelkonsol. Då kommer det inte ut en nyare spelkonsol med bättre processor under nästkommande dag, istället om 5-7 år (PS2 var på marknaden i nästan 7 år innan PS3 kom ut på marknaden). Och det bara spel man behöver inskaffa som för varje år blir snyggare och bättre optimerade för konsolen utan vare sig några hårdvarutillsatser (Ridge Racer V år 2000 och God of War II år 2007 till PS2, jämför). Som PC-ägare kan man räkna med att att vara tvungen att uppgradera datorn för att spela Assasins Creed med samma grafikkvalitet och flyt som det är på PS3 och Xbox 360 (tror ni inte att jag behöver uppgradera min dator för det spelet om det ska bli bra som på konsolerna?).

Jag tycker att Intel och AMD borde ha en varsin processor, minne, moderkort och grafikkort som de storsatsar på i flera år så att programvaruutvecklare och spelutvecklare slipper bekymra sig om den processor som kommer ut idag och som kommer ut imorrn med tanke på de applikationer som inte stöder frykärnhantering av program. Och låtar de göra nya program och spel som är bättre optimerade för processorn.

I rest my case.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9300 2.5 Ghz | 4 GB Corsair DHX XMS2 PC6400 DDR RAM | ASUS GeForce 7950GT 512 MB RAM | Gigabyte-GA-EP35-DS4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
Visst är det bra att tekniken går framåt, att Intel och AMD skaffar fram snabbare och kraftfullare processorer. Men tänker de ens på sina kunder där alla inte har hur tjocka plånböcker som helst för att skaffa sig en ny processor varje halvår för att deras inte ska kännas gammal och är snarare up-to-date?

Ursäkta??? Jag hatar en sån här attityd: det är inte Intel som väljer om du ska uppgradera, det är DU. Att du tycker att det finns de som bara måste uppgradera för 200mhz extra för att det är nyare så är det ens eget val och får man ta ansvar för det. Klarar man inte att stå emot så får man skylla sig själv, Intel och AMD har ingen skyldighet att agera nanny.

Herregud...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
Visst är det bra att tekniken går framåt, att Intel och AMD skaffar fram snabbare och kraftfullare processorer. Men tänker de ens på sina kunder där alla inte har hur tjocka plånböcker som helst för att skaffa sig en ny processor varje halvår för att deras inte ska kännas gammal och är snarare up-to-date? Ja, man kanske också måste uppgradera sina minnen och moderkort för att det ska finnas stöd för den nyaste processoren och att det inte ska uppstå några flaskhalsar.

Kan bara hålla med föregående talare som hade åsikter om ditt utlåtande.
Om du kommer skämmas för att inte ha den absolut snabbaste processorn som finns tillgänglig på marknaden så får jag nog föreslå att du börjar fundera på dina värderingar i livet, för så pass viktigt kan det ändå inte vara?

Som sagt, det är du själv som väljer att uppgradera OM DU VILL OCH KAN, att teknologin går frammåt ska du väll ändå vara enbart tacksam till och se som någonting roligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av john13th
Kontentan är att man får inte mycket för pengarna när man går och köper datordelar.

Har du levt mer än 1 år så kan du nog se att nuförtiden så får man fantastiskt mycket mer för pengarna än för bara några få år sen.
Ingen vettig människa springer iväg o köper en processor för $1500, köper man dom näst nyaste sakerna så blir man ju varken ruinerad eller missnöjd, utan får snarare något som är fullt tillräckligt för att klara av spel och operativsystem etc.

Alla är inte i samma behov av att få vista att se ut som en dröm eller att få Crysis att flyta på högsta upplösning. Ifall man har sånna ambitioner så är det bara att acceptera att det blir dyrt.

Permalänk
Medlem

Fråga om låg effekt & värmeutveckling.

Kommer det vara värt att vänta på 45nm om man vill hålla det så kallt som möjligt?

Köra Q9450 på 200 MHz fsb = 1,6 GHz
Eller E8400 på <200 Mhz fsb = <1,8 GHz

Eller välja E6420 på 200 MHz fsb = 1,6 Ghz
Eller E4600 på 133~166 MHz fsb = 1,6 Ghz ~ 2 GHz

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

de va då sjävlaste fan va ni klagar på AMD & intel .. själv sitter jag på -98 dator!
Gforce3 64mb (tror jag), 128mb ram, 1.5 ghz processor, Creative SB Live ljukort, enda jag inte minns är väll morderkortet.. dock har det i signaturen på beställning

Permalänk
Medlem

Så, om man sedan ska köpa ny processor och allt, och tänker ha en gamerburk,
då är det Lynnfield som gäller o inte Bloomfield eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Så, om man sedan ska köpa ny processor och allt, och tänker ha en gamerburk,
då är det Lynnfield som gäller o inte Bloomfield eller?

Beror på prestandan du eftersöker: Bloomfield kommer vara som ungefär där dagens QX9770 ligger, medan Lynnfield står i samma kurs som "average people" har.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]