Samsung utvecklar GDDR5-minne på 6 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Samsung utvecklar GDDR5-minne på 6 Gbps

Hynix tillkännagav för ett par veckor sedan att man hade utvecklat världens första GDDR5-minne med en lagringskapacitet på 1 gigabit. Nu har Samsung kontrat, dock inte med en större kapacitet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Imponerande! Ska bli skoj att ha sånt på grafikkorten om några år!

Permalänk

mums mums mums;)

Visa signatur

ASUS P5K-E WIFI/AP::Intel Core2Duo E8400::4GB Kingston::ASUS EAH4850::Corsair HX520W::Antec P182b::1TB WD 16mb

Permalänk
Avstängd

Kan detta komma att sitta på Nvidias monsterkort måntro?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Nvidias 9x-serie + detta = teh mumma

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Även om jag är entuasiast så säger inte dessa siffrorna mig någonting Vad är det för kapacitet på GDDR3 och GDDR4? Så man har något att jämföra med

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

"which is more than four times faster than that of memories in state-of-the-art game consoles today."

Drygt fyra gånger snabbare låter mumma ja.

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på att de enligt artikeln ska ha en LAGRINGSkapacitet på 512 megaBIT?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Bara jag som reagerar på att de enligt artikeln ska ha en LAGRINGSkapacitet på 512 megaBIT?

Man får hoppas att bilden i artikeln är tagen med en biljons förstoring. Så att det får plats några på kortet.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Men inte så jag menar... Brukar man inte vanligtvis ange lagringskapaciteten i BYTE och inte BIT?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Ati eller Nvidia först?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Men inte så jag menar... Brukar man inte vanligtvis ange lagringskapaciteten i BYTE och inte BIT?

När det gäller minnes-kretsar så mäts de alltid i bit.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Bara jag som reagerar på att de enligt artikeln ska ha en LAGRINGSkapacitet på 512 megaBIT?

Du har flera minneskretsar på ett grafikkort, varje krets är i det här fallet 512megabit.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

1 bit är typ 8 byte. Så där har du, alltså är en 1024 megabit en 128 megabyte minnessticka

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
1 bit är typ 8 byte. Så där har du, alltså är en 1024 megabit en 128 megabyte minnessticka

NEIN!!!

1 byte är 8 bitar!

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Ah, ok, tackar! Aldrig sett att dom mätt det på det sättet! Men då vart man en erfarenhet rikare!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Så med andra ord, grafikkort med det här minnet kommer bara ha 512MB minne om de har 8 minnen. Eller 768 om det har lika många minnesplatser som 8800GTX. Minnet från någon annan tillverkare som nämndes i artikeln kan man ha det dubbla utav, 1GB resp. 1,5GB.

Permalänk
Medlem

Gisses, det var snabbt! Jag tror vi kommer få se dessa på ett AMD/Ati-kort före nvidia.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Nästa kort för mig blir gf9 eller r700 med 1gb minne.

Jag hoppas i hemlighet att r700 vinner prestanda duellen. Men men, är gf9 bättre så får jag väl ta det.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
NEIN!!!

1 byte är 8 bitar!

Inte nödvändigtvis... det beror på i vilket sammanhang.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Skönt att det går framåt i minnesprestanda. Hoppas nu kärnorna hänger med..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

keep 'em coming

Permalänk
Medlem

ska bli intresant om dom har såna på geforce 9xxx serien

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Inte nödvändigtvis... det beror på i vilket sammanhang.

Eftersom det här är ett data/dator-relaterat forum så vill jag höra när i datorsammanhang 1 bit är 8 byte. Visst att det inte alltid har varit så att 1 byte = 8 bitar, men ( bit < byte ) hursomhelst??

Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Inte nödvändigtvis... det beror på i vilket sammanhang.

Generellt set med lagring är det 8 bittar. Sen om du vill börja lägga med paritetsbitar och stoppbitar i sammanhanget så får du gärna göra det

Dock blir det svårt att se Grafikkort med ECC kapabla minnen. Jag tror nog vi knappast kommer se det

Visa signatur

Antec 900| Corsair HX620W | Core2 Q6600@3.2 | 6GB RAM | GTX260
Server Tirpitz: E4300 | 4GB RAM | 3.3TB HDD | Server 2008 Ent x64
Server Bismark: 2xQuad | 4GB RAM | 1.5TB HDD | ESX 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mha109
Eftersom det här är ett data/dator-relaterat forum så vill jag höra när i datorsammanhang 1 bit är 8 byte. Visst att det inte alltid har varit så att 1 byte = 8 bitar, men ( bit < byte ) hursomhelst??

Rätta mig om jag har fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av yanagi
Generellt set med lagring är det 8 bittar. Sen om du vill börja lägga med paritetsbitar och stoppbitar i sammanhanget så får du gärna göra det

Ja 8 bitar är kanske en självklarhet tack vare IBM men det har inte alltid varit så Jag tänkte bara vara dryg och svara tillbaka eftersom en Byte har varit mellan 5 till 12 bitar, beroende på sammanhang och när i historien du befinner dig.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Ja 8 bitar är kanske en självklarhet tack vare IBM men det har inte alltid varit så Jag tänkte bara vara dryg och svara tillbaka eftersom en Byte har varit mellan 5 till 12 bitar, beroende på sammanhang och när i historien du befinner dig.

Men nu befinner vi oss i nutiden ( nu i historien ? ) och det handlade om kapaciteten på minneskretsar alltså 1 byte = 8 bit

Du e en ond människa som sprider förvirring på SweC!! (obs skämt )

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/