AMD Phenom recenserade

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
fanboy faaaaaanboy.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MilkBoy
Du är fake!

Ni två ligger löst till. Ett snedsteg till och det blir varning.

§3 samt §11.

Permalänk

gah! konkurrensen går åt helvete!

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Nog för att jag är besviken och det verkar inte vara läge för att köpa nån Phenom nu som jag hade hoppats men vad jag sett är det just L3 cachen som bråkar med och hämmar den. Det är ju endast buggen som gör att den inte klarar hög klock helt stabilt. När den är fixad så går ju 3GHz lätt.

Sen verkar det som om singletrådade program bara använder ena minneskontrollern dvs halva minnesbandbredden. Och isf så är minnebandbredden rätt imponerande. Men det skulle ju gå att switcha mellan 1 128-bit minnesbuss (vanlig dual channel) och 2 64-bitars minnesbussar (som är gjord för flertrådiga program eller multitasking) i BIOS iofs.

Jag har inte gett upp hoppet än. Så jag fortsätter vänta då... tills den är mogen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Bah. Har genom tiderna varit lite av en AMD-fanboy. MÅste säga att jag fortfarande är det Dock så hindrar det inte mig från att köpa det bästa (pris/prestanda-förhållandet) då jag väl köper nytt. Jag har förvisso tappat lite av hårdvarukollen på sistone, men tycker för tillfället att det verkar lite mörkt ut för AMD :/

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pzyber
"Vi kommer att avvakta med att släppa den snabbare Phenom 9700 på 2,4 gigahertz. Anledningen är att vi hittat ett fel i processorn som kan få datorn att hänga sig vid extra hård belastning i vissa situationer. Det finns en lösning i form av en uppdatering av bios som tyvärr också kan ge upp till 10 procent sämre prestanda, säger Dave Everitt." http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.131718

Vem köper egentligen en sådan processor innan de fixat felet? De bör kalla tillbaka alla och de som köpt en defekt bör få den ersatt.

Det var just hängningsproblem som gjorde att jag slutat köpa amd för över 10 år sedan. Sedan dess har det enbart blivit intel. Nu hade såren i stort sett läkt och kände att jag var redo för ett test av amd igen. Så kommer detta, nu kan dom glömma mig ytterliggare ett tag framöver iaf.

AMD har aldrig tidigare haft en bugg som kan hänga datorn. Däremot har intel haft problem med instabillitet och felräkningar tidigare. Tråkigt för dig va? Intel har helt enkelt varit bättre på att marknadsföra sig som det säkra kortet.

Helt buggfri processor har nog aldrig sålts heller. Core 2 Duo har ju också den buggar, minst några hundra.
Phenomchippen som säljs riskerar inte buggen och kan därmed säljas utan problem. Enda problemet är lite sämre prestanda. Men det har ju sålts processorer som inte är bäst på prestanda hela tiden. Ser du Intel dra in sina budgetsegments processorer för att de inte är High end? Näe just det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av no-heat

Vad jag vet så har bara amd haft överhanden på processormarknaden en gång och det är under Athlon64 tiden.

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=1543&p=11

Permalänk
Medlem

AMD har inte haft någon CPU som offecielt ansets ostabil varken av AMD eller andra. Sedan fins det ju en del som påstog att tex K6-2 550Mhz var nåt ostabil oavset kylning hur det är i pracktiken vet jag inte har bara haft upp till 500Mhz K6-2 men dom jag haft har vart tokstabila oclockat som klockat ända upp till 600Mhz 24h prime 95 stabilt så klart.

Intel har därimot haft problem bland annat med pentium som räknade fel på flytal pga designfel sedan den berycktade Pentium 3 1133Mhz som kom med fet stock kylare helt i koppar å 1.85V och fick återkallas pga instabilitet och det kan tillägas att intel pushade ut den pga att athlon chipen på socket A hade passerat 1Ghz och intel i prestanda och pentium 4 var inte mogen å blev inte det heller då willy presterande extremt uselt.

Gammla pentium 3 600Mhz var inga höjdare med innan dom fick ner tillverknigsprocessen.

Sedan HT tekniken på pentium 4 tillät applikationer att läsa varandras data då dom virituela processorerna delar cachet och det inte verkade finnas nån säkerhet som förhindrade det så var det pracktiskt möjligt att skriva ett program som läset av datan i cachet som tillhörde anndra processer och det i sig är ju en säkerhetsrisk.

En vanlig CPU har nog ett minimum 30-40 tal buggar som den lider av och många går att ta sig runt via bios uppgraderingar då redundancy's är inbyggda i processorn också väldigt ofta.

Så ska man låta bli å köpa hårdvara pga att dom inehåller buggar så får mna nog bara i hop ett chassi och nätag för mö mer blirt nog inte som är buggfritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tackar för uppdateringen
Det det va på den tiden då man precis viste hur man installerade om windows ^^

Visa signatur

Acer Triton 500 | CPU: Intel 9750H | Ram: 16gb ddr4 2666mhz | Nvme1: Samsung 970 EVO Plus 500gb | Nvme2: Samsung EVO Plus 1TB | Gpu1: Intel UHD 630 | Gpu2: Nvidia RTX2060 Mobile | OS: Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

I och för sig tycks inte så många här intressera sig för annat än standarduppsättningen av prestandatest. För de tekniskt intresserade, som ser bortom spel- och multimedia konceptet, kan dock följande vara av intresse:

http://www.redhatmagazine.com/2007/11/20/red-hat-enterprise-l...

Just det, AMD är en föredetting som inte lyckas med någonting, eller är det verkligen så? För vanlig användning i desktopmiljö, om nu inte pengar spelar någon roll (t ex att Intels kommande processorer kräver uppgradering av moderkortet ännu en gång), och personen är mer intresserad av prestanda per krona även om denne egentligen inte använder den, så är det självklara valet fortfarande C2D. Däremot är ingen dum ifall han/hon väljer AMD alternativet, eftersom prestandan överlag ligger på en riktigt hög nivå. När däremot användare med dessa preferenser ger sig in och med stor pondus uttalar sig om en produkts tekniska värde, så blir det ibland lite väl tramsigt.

Jag vill inte framstå som en besserwisser - denna kommentar förpassar väl mig dit ändå - men det är nog dags för oss gemene man att uppdateras lite grand också. Dagens datoranvändning är knappast en mått på ett evigt bestående status quo. Sweclockers borde väl ändå vara ett ställe som stimulerar till ett vidare tekniskt intresse? Länken ovan presenterar uppgifter som helt klart demonstrerar ett tekniskt framsteg. Dags och vakna snart kära Sweclockers!

Permalänk

suck... lite besvikelse blev det .. men den är ju som sagt nyss släppt ... och har "lite" problem för det... längtar tills den får stöd för DDR3 och de fixar buggen

de som påstår att den har hög ström förbruking jämnfört med Intels motsvarande processor bör ju tänka om..

Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 105W (intel anger alltid ett medelvärde (försäljnings trick))

AMD Phenom 9500 Quad-Core 2.2GHz 95W (AMD anger alltid ett max värde (är mer ärliga ^^ ))

Permalänk

The Sailor - titta på några andra siffror än tillverkarnas egna så skall du se att det inte alltid stämmer

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hjälpsam

Tyvärr verkar det som om vi konsumenter, kommer att få börja betala för detta nu.
http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.134454
För de som inte fattat än, att en hård konkurens är bra för alla köpare, är det hög tid att tänka om nu.

Hämtat härifrån.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=789...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ratatorsk - har du någon poäng du vill framföra också?

*köp undermåttliga produkter för att försäkra er om at dom inte försvinner* ???

javisst, ryktet om tiden då den buggfria versionen kommer säger "senare hälften av Q1-08"
... samtidigt som även Barcelona fick försäljnings/leveransstop pga samma TLB-bugg, trots hastigheter på bara 1,7-2GHz = buggen finns oavsett frekvens

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Ratatorsk - har du någon poäng du vill framföra också?

*köp undermåttliga produkter för att försäkra er om at dom inte försvinner* ???

Mitt inlägg var riktat till dom som gottar sig åt de problem AMD har haft på senare.

KimTjik: För mig kommer det att bli en Phenom lite senare, att gå över till Penryn eller C2-Quad, skulle kosta mig ett nytt moderkort. förbrukad XP32 oem-licens och en ny Vista64 oem-licens.
Inget speciellt prisvärt allternativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

*köp undermåttliga produkter för att försäkra er om at dom inte försvinner* ???

Med undermåttlig menar du? Har du lust att specificera lite?

"Slower, But Cheaper Than Intel's Smallest Quad-Core
The new compatibility concept can save the consumer a lot of money when buying a new CPU or motherboard. The Phenom processor as well as all of the remaining AM2 CPUs can be used on either the new AM2+ boards or the older AM2 platform.

Although AMD's rival Intel has been using the same socket 775 LGA for its CPUs, its constant chipset introductions have also made Intel upgrades a costly affair that went hand in hand with time consuming configuration . AMD wishes to keep its customers and also aims to win disgruntled Intel users over with its compatibility concept. Buyers won't be forced to buy a new motherboard for the 2009 generation of CPUs.

AMD positions its new products in the mid-range segment and is currently not planning to attack Intel's offerings in the high-end. Instead, AMD is offering the most affordable quad-core processor in the market today."

Vidare.....

"AMD seems to have done its homework when the company set the price for its Phenom processors. The Phenom 9600 is about 13.5% slower than Intel's Q6600 in our benchmarks. On the other hand, its price is also 13.6% lower than that of its direct competitor. Thus, the two products offer practically the same performance for your money."

(propeller C och propeller V från http://www.tomshardware.com/2007/11/19/the_spider_weaves_its_...)

Produkten är precis lanserad, ge den lite mera tid efter att du käkat upp gröten den 24/12 så ska du se priset rättar till sig ytterligare lite i rätt riktning inom snar framtid.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yestomtom
Med undermåttlig menar du? Har du lust att specificera lite?

"Slower, But Cheaper Than Intel's Smallest Quad-Core"
...

"AMD seems to have done its homework when the company set the price for its Phenom processors. The Phenom 9600 is about 13.5% slower than Intel's Q6600 in our benchmarks. On the other hand, its price is also 13.6% lower than that of its direct competitor. Thus, the two products offer practically the same performance for your money."

Som det är ju så är den 13.5%(får anta att det stämmer) slöare och 7.2%(både om vi jämför de resp. billigaste priserna på prisjakt eller båda på komplett) dyrare än q6600. Dessutom förbrukar mer ström. Vilket kap...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yestomtom
Med undermåttlig menar du? Har du lust att specificera lite?
...
(propeller C och propeller V från http://www.tomshardware.com/2007/11/19/the_spider_weaves_its_...)

Produkten är precis lanserad, ge den lite mera tid efter att du käkat upp gröten den 24/12 så ska du se priset rättar till sig ytterligare lite i rätt riktning inom snar framtid.

Phenom presterar som sagt inte bättre än Core2Quad vid samma frekvens och är listpriset till trots ett par hundra dyrare i de svenska affärerna.

Men vad som är bättre att jämföra är ju platformkostnad där alla (nyanskaffade) delar ingår och där blir 10% prisskillnad på processorn snabbt 3% av totalpriset om man köper allt nytt, samtidigt kan man ju säga att Intel-moderkort kan vara nån hundring dyrare vilket jämnar ut priset... prestandaskillnaden förblir dock samma.

Ovanstående gäller rakt av om man inte skall överklocka, skall man överklocka har Phenom riktigt svårt att hänga med - idag så är det svårt att få upp den över 2,7 samtidigt som Q6600 glider över 3,2GHz-ribban utan problem. (då blir 10% per frekvens tillsammans med 20% högre frekvens... en bit mer kort sagt)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
--Text--
Ovanstående gäller rakt av om man inte skall överklocka, skall man överklocka har Phenom riktigt svårt att hänga med - idag så är det svårt att få upp den över 2,7 samtidigt som Q6600 glider över 3,2GHz-ribban utan problem. (då blir 10% per frekvens tillsammans med 20% högre frekvens... en bit mer kort sagt)

Phenom är svår att överklocka, milt sagt.
Vi får hoppas att det blir bättre när buggen är fixad

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

När ni jämför klock glömmer ni att Phenom skalar mycket bättre än Penryn dvs att 10% skillnad/klock vid 2.4GHz blir mycket mindre skillnad vid 3GHz. Exakt hur mycket mindre måste vi vänta tills de buggfria B3-exemplaren kommer för att få reda på.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
När ni jämför klock glömmer ni att Phenom skalar mycket bättre än Penryn dvs att 10% skillnad/klock vid 2.4GHz blir mycket mindre skillnad vid 3GHz. Exakt hur mycket mindre måste vi vänta tills de buggfria B3-exemplaren kommer för att få reda på.

har du någon källa till påståendet?

jag såg inte det du beskriver här t ex:

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Det har skrivits mycket om hur dåligt Penryn skalar, den begränsas av bandbredden. Kolla exempelvis Anandtechs senaste test.

Man jämför med en topptrimmad V8 som står och spinner i gyttja(gyttja=den dåliga bandbredden).

Phenom har bandbredd så det både räcker till och blir över = det händer saker när den klockas.

Intel försöker kompensera sin dåliga bandbredd med löjligt mycket cache, vilket de kan eftersom de kör på en mindre process än AMD. Skulle AMD lyckas komma ikapp processmässigt försvinner den fördelen. Jättecache räcker dock inte till i alla situationer.

Det är också därför Nehalem skippar Nordbryggan och flyttar in minnesstyrenheten i processorn som AMD har gjort, för att ta bort AMDs sista fördel.

edit. det testet är bara upp till 2.5GHz = bandbredden kanske inte har bottnat ännu, det kan hända helt andra saker vid 3GHz och över. Dessutom är de tester där Intel drar ifrån SSE-optimerade, och det råder det ingen tvekan om att Intel alltid har varit snabbast i SSE-apps. Det var de tom på P4-tiden.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det har skrivits mycket om hur dåligt Penryn skalar, den begränsas av bandbredden. Kolla exempelvis Anandtechs senaste test.

bytte vi ämne?

edit: bara för att jag inte vill plugga till min tenta så kommer jag att ta och jämföra prestandaökningen Phenom 2,2 vs 2,6 för att se om dom siffrorna verkar bli bättre än i previewn mha Barcelonan

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Knappast, vi skulle jämföra Phenom med Penryn, eller hur. Då måste man nämna Penryns dåliga sidor.

Tyvärr kan vi inte jämföra Agena i 3GHz+ med någonting för tillfället, eftersom de som finns ute inte klockar så högt och har en bugg.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
har du någon källa till påståendet?

jag såg inte det du beskriver här t ex:
http://img137.imagevenue.com/loc212/th_81732_Barcvsk8vsC2Dsca...

Phenoms skalbarhet ligger mycket i bandbredden och att den slipper ha ram över en FSB. Det testet du hänvisar till är ett test med en Barcelona med jämförelsevis skitslött ram. Med andra ord är det inte konstigt om den skalar riktigt dåligt där. Sätt en Core 2 på sånt ram och testa igen.

EDIT:
Såg att du tänkte jämföra själv. Jättebra. Får du motsvarande siffror då så har du onekligen rätt.

Permalänk

jag ser fortfarande inte siffror som stödjer påståendet att K10 skulle skala ovanligt bra jämfört med andra
bilden Anandtech publicerade i Penryn-preview är bara en extrapolering av sina tidigare resultat - och sikrigt så linjärt skalar inget... (2->2,5 ger mer än 2,5->3)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
jag ser fortfarande inte siffror som stödjer påståendet att K10 skulle skala ovanligt bra jämfört med andra
bilden Anandtech publicerade i Penryn-preview är bara en extrapolering av sina tidigare resultat - och sikrigt så linjärt skalar inget... (2->2,5 ger mer än 2,5->3)

Just nu är det ett väldigt dåligt urval av Phenom processorer att jämföra för att kunna bevisa någonting. Du får nöja dig med det allmänna påståendet att K10 sagts skala bättre på grund av sin kringarktiektur. Precis som K8 skalade bättre än P4 som i sin tur skalade bättre än Athlon XP/non-XP som i sin tur skalade bättre än P3.

Ingen påstår att denna skalning kommer jämna ut skillnaden mellan Core 2 och Phenom. Och personligen påstår jag inte att den garanterat kommer minska det alls. Jag säger bara att det finns vissa skäl till att det faktiskt kan jämna ut lite.

Permalänk

så såg den nyare varianten av bilden ut:

Phenom resultaten är något extrapolerade (att jämföra 18,2% frekvensskillnad vs 25% kändes inte så givande)
och sammanfattningsvis kan svaret på om den skalar bättre vara ett "kanske" - den skalar minst lika bra som allt det andra,
men iom så osäkra data (extrapolering, få test, liten frekvensskillnad) så kan inte jag påstå mig se vid vilken frekvens Phenom skulle vara i avsevärt bättre läge vs Conroe

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Hursomhelst spelar allt detta ännu ingen roll, eftersom ingen av oss ens skulle fundera på att köpa en Phenom innan B3 är ute och att det finns tester på just B3. Med snabba minnen. Själv vill jag dessutom se en modell som har minst 3GHz som standardfrekvens, och jag vill se SB700-sydbryggor på korten.

Annars är det helt enkelt inte tillräckligt mycket bättre än vad jag har.

Nu finns det tydligen tecken på, enligt inlägg i läsarkommentarerna på Techreport, att en del moderkortstillverkare inte tänker göra några 790X eller 790FX moderkort. Men däremot 770-moderkort, troligen för att de ser 7-serien chipset som en ren budgetserie aka Sempr0n-mackor.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
så såg den nyare varianten av bilden ut:
http://img207.imagevenue.com/loc591/th_58946_Barcvsk8vsC2DvsP...
Phenom resultaten är något extrapolerade (att jämföra 18,2% frekvensskillnad vs 25% kändes inte så givande)
och sammanfattningsvis kan svaret på om den skalar bättre vara ett "kanske" - den skalar minst lika bra som allt det andra,
men iom så osäkra data (extrapolering, få test, liten frekvensskillnad) så kan inte jag påstå mig se vid vilken frekvens Phenom skulle vara i avsevärt bättre läge vs Conroe

Som sagt, extrapolerat kan ju inte anses som allt för pålitlig metod. Som väntat så skiljde det lite mellan resultaten iaf. Och precis som du säger så blir svaret ett rungande kanske.

När jag jämfört processorer av olika modell och märke så har alltid IPC skalningen med frekvens varit en negligerbar faktor.
Vi kan diskutera vilken som skalar bäst i frekvens, men i praktikenså kommer skillnaderna alltid vara så små att vi knappast tar hänsyn till det när vi väl väljer processor.