Hård konkurrens på moderkortsmarknaden i Kina

Permalänk
Melding Plague

Hård konkurrens på moderkortsmarknaden i Kina

Taiwanesiska moderkortstillverkare har uttryckt sitt missnöje med att kinesiska diton inte följer riktlinjerna för prissättning av P35-baserade moderkort. Kinesiska tillverkare pressar priserna, bland annat genom att använda äldre komponenter på sina moderkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska komma ihåg att aldrig köpa ett kinesiskt kort om dom dyker upp, jag ser ju livslängden på ett år innan man har syra från kondensatorn överallt.

Permalänk
Medlem

Mm, tacka vet jag elektronik med kvalité. Finns inget värre än instabila komponenter.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Samtidigt som jag förstår att de taiwanesiska tillverkarna känner så är det ju liksom så den fria marknaden fungerar. Och fri marknad är kineser numera experter på. De applicerar konceptet på precis allt.

Permalänk
Hedersmedlem

skulle pröjsa 3,5k för ett mobo om man själv fick bestämma leyout och fomfaktor samt komponenter.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Jag lär i fortsättningen se till att alla moderkort jag köper har "Made in Taiwan" på lådan. Står det Kina vill jag inte ens titta på skiten.

Kan låta lite biased här från mig men firman jag jobbar på importerar maskiner från kina(inget datorrelaterat dock) pga att det är billigt och räcker till småkunderna men FAN vilken jävla skit det är ibland.

Jag kan garantera att det finns en del kinesiska "ingengörer" som designat ett kinesiskt moderkort men inte har en janne om varför just den pluppen(kondensatorn) sitter just där. Det bara ser ut så på orginalet. Noll koll på what and why utan bara kopierar rakt av utan att bry sig.

Permalänk
Medlem

Fick betala 5000:- för ett mobo, fick inte bestämma ett skit, tror att man får gå lite högre upp i prisklass

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
skulle pröjsa 3,5k för ett mobo om man själv fick bestämma leyout och fomfaktor samt komponenter.

Och du tror att du själv har tillräckligt med kunskaper för att fixa ihop allting så det hade fungerat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Jag lär i fortsättningen se till att alla moderkort jag köper har "Made in Taiwan" på lådan. Står det Kina vill jag inte ens titta på skiten.

Kan låta lite biased här från mig men firman jag jobbar på importerar maskiner från kina(inget datorrelaterat dock) pga att det är billigt och räcker till småkunderna men FAN vilken jävla skit det är ibland.

Jag kan garantera att det finns en del kinesiska "ingengörer" som designat ett kinesiskt moderkort men inte har en janne om varför just den pluppen(kondensatorn) sitter just där. Det bara ser ut så på orginalet. Noll koll på what and why utan bara kopierar rakt av utan att bry sig.

Att mycket från kina är lågpris och budget är nog något de flesta vet, men att för att ha varit i kontakt med EN sådan produkt tycka att 1.3miljarder människor är inkompetenta och bara tillverkar skit är nog inte det smartaste.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Och du tror att du själv har tillräckligt med kunskaper för att fixa ihop allting så det hade fungerat?

Det tror varken han eller någon annan här, förutom du då. Tror nog han menade lite mindre orda grant, att få bestämma precis hur det skulle se ut och vad för märke/tillverkningsland allting skulle ha etc.

Ingen vuxen människa kan väl vara naiv nog för att tolka det på ditt sätt och sedan också orka göra en post om det.

// JimiEm.

Permalänk
Avstängd

Kopierande kineser är så jävla tröttsamma.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Samtidigt som jag förstår att de taiwanesiska tillverkarna känner så är det ju liksom så den fria marknaden fungerar. Och fri marknad är kineser numera experter på. De applicerar konceptet på precis allt.

Men det är ju just det som de inte gör. De fifflar ju med reglerna (enligt kritikerna, ska tilläggas) och då är ju hela systemet satt ur spel.

Skulle aldrig köpa kinesiskt någonting.
Möjligen organ om jag var desperat, fast de skulle väll också gå sönder efter två veckor.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt problemet. Visst, man får en sämre produkt men dessa moderkort är ju brutalt mycket billigare än andra p35 mobon. you get what you pay for.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Det tror varken han eller någon annan här, förutom du då. Tror nog han menade lite mindre orda grant, att få bestämma precis hur det skulle se ut och vad för märke/tillverkningsland allting skulle ha etc.

Ingen vuxen människa kan väl vara naiv nog för att tolka det på ditt sätt och sedan också orka göra en post om det.

// JimiEm.

Säg inte det.
Jag är säker på att det sitter ett flertal civilingenjörer här med bakgrund i elektrotekniken.
Pluggar själv till civilingenjör inom elektroteknik.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Ska komma ihåg att aldrig köpa ett kinesiskt kort om dom dyker upp, jag ser ju livslängden på ett år innan man har syra från kondensatorn överallt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Jag lär i fortsättningen se till att alla moderkort jag köper har "Made in Taiwan" på lådan. Står det Kina vill jag inte ens titta på skiten.

Rubriken på nyheten är "Hård konkurrens på moderkortsmarknaden i Kina".
Problemet är inte moderkort som byggs i kina. Det är moderkort byggda i kina avsedda för den kinesiska marknaden som undermåliga.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Det tror varken han eller någon annan här, förutom du då. Tror nog han menade lite mindre orda grant, att få bestämma precis hur det skulle se ut och vad för märke/tillverkningsland allting skulle ha etc.

Ingen vuxen människa kan väl vara naiv nog för att tolka det på ditt sätt och sedan också orka göra en post om det.

// JimiEm.

Vad mennar han då= Att han likt någon lego modell ska kunna passa ihop olika komponenter med varandra och att det bara ska fungera? Eller att någon efter hans önskemål ska utveckla ett moderkort? I vilket fall är det ju fullständigt orimligt.

Och var i mitt inlägg lyckades du läsa in att jag skulle tro jag har tillräcklig kompetens till något sånt?

Permalänk
Medlem

Kinaprylar plågas av ojämn kvalitet med klar dragning mot låg kvalite, så köper man något komplext - som ett moderkort - så kan man ge sig fan på att nån komponent ombord kommer att ge upp rätt så snart och ta med sig hela rasket. Köper man Kinatillverkade saker så är man dumsnål.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Och du tror att du själv har tillräckligt med kunskaper för att fixa ihop allting så det hade fungerat?

hehe ne..så mycke kan jag inte men jag är ju ingen fiskpinne. Skulle jag kunna bolla mina ideer med någon som kan och har resurser så skulle jag både lära mig utav det samt lätt lägga pengar på det om mina ideer går att realisera

För vem skulle inte vilja ha en egen leayout på sitt moderkort. går ju göra riktigt smarta datorlådor och så om man bara kunde göra om moderkortet.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
skulle pröjsa 3,5k för ett mobo om man själv fick bestämma leyout och fomfaktor samt komponenter.

Då vet vi...

Kinaskit

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.