Permalänk
Melding Plague

Plextor PX-PH160US

Att bära runt på hundratals gigabyte data i skjortfickan är inte längre någon avlägsen dröm. Portabla hårddiskar har redan fått fäste på marknaden, men det är först det senaste året som de riktiga små varianterna har sjunkit tillräckligt i pris för att på allvar ta upp kampen om användarna. Följ med oss när vi granskar PX-PH160US, en minimal hårddisk som lovar prestanda i den absoluta toppklassen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Haha riktigt puckat att sälja en produkt och inte skicka med nätadapter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonprod
Haha riktigt puckat att sälja en produkt och inte skicka med nätadapter

Många kabinetter kommer utan, det är för att ansluter man den till USB- så behöver man inte den. Inte till E-SATA behöver nätadaptern heller. Det enda som faktiskt saknas är E-Sata kabel.

Men, utan nätadaptern kan man inte ha någon lång E-Sata kabel. Det borde väl räcka till max 30-35 CM utan nätadaptern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonprod
Haha riktigt puckat att sälja en produkt och inte skicka med nätadapter

Jätte portabel hårddisk om du ska behöva släpa runt en nätadapter. Det räckte med två USB-uttag.

Permalänk
Medlem

Varför två USB igentligen? Jag har en ännu mer disk portabel från iomega på 120GB å den klarar sig fin fint på en USB/Firewire.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centura
Jätte portabel hårddisk om du ska behöva släpa runt en nätadapter. Det räckte med två USB-uttag.

Helt rätt! tänkte inte på det....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Varför två USB igentligen? Jag har en ännu mer disk portabel från iomega på 120GB å den klarar sig fin fint på en USB/Firewire.

Har denna plextor hdd, kan säga att det räcker med en usb kontakt inkopplad, den andra är bara till hands för de riktigt gamla bärbara datorerna inte klarar av en.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aaaaa
Har denna plextor hdd, kan säga att det räcker med en usb kontakt inkopplad, den andra är bara till hands för de riktigt gamla bärbara datorerna inte klarar av en.

Behöver inte vara speciellt gamla datorer alls eftersom USB, enligt standarden, inte ger speciellt mycket ström. Korrekt är dock att många av dagens datorer ger mer ström via USB-porten.

eSATA är ju ett snabbt gränssnitt fast som av recensionen att döma verkar kunna skapa problem. Själv förstår jag inte varför inte FireWire inte används i större utsträckning. Det ger tillräckligt med ström, hög överföringshastighet och fungerar med långa kablar.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonprod
Haha riktigt puckat att sälja en produkt och inte skicka med nätadapter

Nja min usb2 låda med 100gb hitachi 2,5" ide klarar sig fint på en standard
usb -> mini usb fick med en special kabel till den men jag testade med en "vanlig" funkar klockrent

Och anledningen till att de inte skickar med en nätadapter är ju att 2,5" skall
vara "ultraportabla" dvs spänning från 1 alt 2 usb portar skall räcka.

EDIT:
Och sen att se Samsung som lev av disk säger mig bara en sak...
hade en disk från dem förut som rasade typ 4v efter köp...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Vill se test och lanseringar på de mindre 1.6" diskarna istället.

Permalänk
Avstängd

Troligen men utan att ha riktig grund för detta misstänker jag att problemen som uppstod med E-SATA tillhör XP endast och att problemen inte skulle uppkomma under Vista då det är ett betydligt modernare OS.

Som sagt det hade varit intressant om man hade testat med Vista också med samma hårdvara.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Troligen men utan att ha riktig grund för detta misstänker jag att problemen som uppstod med E-SATA tillhör XP endast och att problemen inte skulle uppkomma under Vista då det är ett betydligt modernare OS.

Som sagt det hade varit intressant om man hade testat med Vista också med samma hårdvara.

Vi testa med Vista också, samma problem där.

Tror det är AHCI-drivarna som spökar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Härligt att man har ESATA på sin laptop!
Esata är framtiden, likaså HDMI.

Visa signatur

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue_Moon_
Härligt att man har ESATA på sin laptop!
Esata är framtiden, likaså HDMI.

Japp, för externa hårddiskar och kanske Pendrives i framtiden?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Synd att moderkorten är konstruerade för att ge så lite klös genom USB, visst 0,5A(500mA) låter bra och bör räcka till mycket... men 2.5W? (måste räknar fel) är tok för litet.

Jag har dock byggt om en USB hubb där 5V +/- går rakt till nätagget istället, hoppas bara det inte blir kortslutning

EDIT: jäkla tangentbord som inte fungera alltid.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Ja ja kör med ESATA disk till min laptop, det är lite skillnad i prestanda jämfört med USB om man säger så. Tyvärr är ESATA diskarna ganska dyra än så länge.

Visa signatur

mvh

Permalänk

Mmm denna var ju helt klart intressant. Det är synd att inte fler butiker har den i lager. Ska kanske prova Datagrottan även om de har en del negativa recensioner. Någon kanske kan tipsa mig om en liknande hårddisk som i har eSATA?

Detta är den enda andra portable 2.5" disken med eSATA jag hittat...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=162378

edit:

Å andra sidan så står det inte alltid i titeln om de har eSATA.

Tänker nog skippa ett USB minne och köra på en 2.5" disk istället.

edit2:

Jag drar nog en custom och köper ett Revoltec 2.5" chassi med eSATA och USB2.0 eftersom jag har goda erfarenheter av Revoltecs hdd chassin. Sen stoppar jag bara i en 60GB Seagate 5400RPM jag har liggandes här.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB