AMD planerar nya K8-processorer för 2008

Permalänk
Melding Plague

AMD planerar nya K8-processorer för 2008

Phenom-processorerna som är baserade på K10-arkitekturen lanserades som bekant för ett par veckor sedan. AMD har nu gått ut med att livet för den föregående K8-arkitekturen är långt ifrån slut.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

lol, jo, dom måste ju avsluta försäljningen av 90nm-processorer nu när dom inte längre har kvar någon utrustning för att tillverka dom

snabbaste K8X2 på 2,9GHz kommer åtm få PhenomX4 att inte förlora för många benches till sina föregångare

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Är det läge att hugga en 6000+ eller 6400+ nu medans dom är billiga kanske...?

Permalänk
Avstängd

Dax att köpa lite CPUer nu då! ska nog ta och beställa ett par 6400+ are, för att ha lite att leka med lite Off topic kanske, men lägsta priset som dom har på 5600+ där ner såg jag var 1090.- jag hittar dom för 948.-...

Dessa bra priser finns på www.clickok.se

vill inte göra någon typ av smygg reklam men det är ju billigare, och vet inte hur man får tag på ADMIN så att dom kan lägga in det, men billigt är det ju!

AMD 4-lajf! <3

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Fortfarande inte under 45W...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Dax att köpa lite CPUer nu då! ska nog ta och beställa ett par 6400+ are, för att ha lite att leka med lite Off topic kanske, men lägsta priset som dom har på 5600+ där ner såg jag var 1090.- jag hittar dom för 948.-...

Dessa bra priser finns på www.clickok.se

Titta lite närmre...

Permalänk
Avstängd

Give us K9!!!

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
lägsta priset som dom har på 5600+ där ner såg jag var 1090.- jag hittar dom för 948.-...

Dessa bra priser finns på www.clickok.se

Exkl. moms ja Priset inkl moms är 1185 kr.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nameless
Exkl. moms ja Priset inkl moms är 1185 kr.

SRY. missade verkligen den delen, läste nog lite snabbt, tyckte det var lite billigt...

då var det ju inte så billigt längre!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag vet inte om moderkortstillverkarna hurrar precis, men för vanliga konsumenter är det ju skönt att det finns vissa plattformar som håller. Jag behövde för ett tag sedan hitta ett moderkort till en Intel microprocessor med 2 år på nacken och blev paff när det visade sig hur snårigt det var att hitta kompatibla chipset lösningar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nameless
Exkl. moms ja Priset inkl moms är 1185 kr.

*host* man köper ju genom farsans företag

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

Återuppliva Socket 939... Jag vill att de ska göra det... Inte AM2, 939.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Återuppliva Socket 939... Jag vill att de ska göra det... Inte AM2, 939.

jag nöter oxå 939 fortfarande!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Det är bra av amd tycker jag

Man ska inte ha så bråttomt hela tiden.. ta det lite lugnt... drick en kaffe och låt x2:orna överleva..

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
lol, jo, dom måste ju avsluta försäljningen av 90nm-processorer nu när dom inte längre har kvar någon utrustning för att tillverka dom

snabbaste K8X2 på 2,9GHz kommer åtm få PhenomX4 att inte förlora för många benches till sina föregångare

En snabb Dual-Core Intelprocessor (t.ex. överklockad E6600) överpresterar ju en Q6600 i dagens program eftersom programmeringen inte finns där riktigt än. Så det faller sig ganska självklart att en dubbelkärnig maskin på snabbare klockhastigheter, och mindre cache, kommer arbeta snabbare än en något ofärdig fyrkärnig modell med lägre frekvens.

Permalänk

Borka - jämför C2Q med Prescott i samma prisklass istället

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

WTF skall dom frysa inne 6/6400+? låter inte trevligt alls.

men glad att dom inte skall döda k8 iaf ^^

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk

Önskan om 939 här med...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
jag nöter oxå 939 fortfarande!

Baah. s754 Ska det vara!

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

Jag sitter oxå på en 939 rigg atm. Varför vill ni ha tillbaka den? Vad hade den som var så bra gentemot AM2? Berätta för en som inte vet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fin_sliparn
Baah. s754 Ska det vara!

De e grejjer det!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Jag sitter oxå på en 939 rigg atm. Varför vill ni ha tillbaka den? Vad hade den som var så bra gentemot AM2? Berätta för en som inte vet!

Kanske inte bättre, men det har ju visat sig efter att prestandahysterin lagt sig, att 939:orna har nog med kraft för att driva ett high-end grafikkort och skärm med de upplösningar som är vanligast idag.

De är väl i sig inte bättre, men en imponerande långlivad plattform. Du vinner inga bench-marks direkt längre, vilket ju å andra sidan är en ganska tråkig sysselsättning, men för användande är de riktigt bra. Jag har själv ett 939 DFI baserat system och jag ser ingen som helst anledning att skrota den, även om jag har andra nyare system också.

Permalänk
Medlem

939 ftw!

Nej men allvarligt, KimTjik har en liten poäng vad gäller prestandahysterin.
Att köpa en jättefin burk är kanske lite som att köpa en porche. Det är inte alltid man använder alla de där hästkrafterna men när man väl gör det är det hur gött som hälst, sen är det väll just känslan av att ha en prestandamaskin som är lockande. Nån som känner igen sig?

Hur som hälst så tycker jag inte det är så konstigt att AMD har kvar sina K8or; utan dom så finns det ju inget "medel till budget"-segment. Tanken på en Phenom med bara två kärnor aktiverade kanske inte är helt omöjlig iom Phenom "x3", men det kanske finns tekniska svårigheter med det som jag inte känner till.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Kommer det inte komma tvåkärniga K10 versioner då?
fast det kanske gör det också, och de här nya K8:orna blir en sorts budgetprolle.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W