Nya Core 2 Quad med Yorkfield blir försenad?

Permalänk
Melding Plague

Nya Core 2 Quad med Yorkfield blir försenad?

I januari nästa år planerade Intel att lansera sina nya Core 2 Quad-processorer med Yorkfield-kärnan. Nu verkar det som att Yorkfield-processorerna kommer att bli en till två månader föresenade. Core 2 Duo kommer dock att lanseras i januari som planerat.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nej, vad drygt! Då kanske det är lika att köpa en dator idag istället föratt vänta.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen detta inte stämmer. Orkar inte vänta längre på att bygga min planerade rigg. Ok om de kommer i början av feb, men mars är åt h-vete för avlägset. Ska man kanske ändå köpa q6600?

Permalänk
Medlem

Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge! ... Eller hur var det nu?

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Men vad drygt jag som planerat ett köp efter nyår

Requaker- Det är väl snarare: "Den som väntar på något gott, väntar alltid för länge!"

Permalänk
Medlem

För mig så är fortfarande en E8400 bästa köp och den kommer att lanserars som planerat:D

Permalänk
Medlem

Suck, hoppas att det bara är rykten...Annars blir det att välja mellan Q6600 och nån av Dual Core-processorerna som förhoppningsvis dyker upp i Januari.

Permalänk
Medlem

Om detta är sant så får det bli en q6600 för mig med. Har redan väntat tillräckligt länge på q9450. 2 månader extra skulle jag aldrig idas vänta. Då vore det ju nästan likes att hoppa över penryn och istället vänta på nahalem.

Hoppas verkligen att detta bara är rykten.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Ja lite drygt alltså.
¨
Men se det från den ljusa sidan, ni hinner spara mer pengar vilket innebär att ni kanske kan köpa någon bättre komponent

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

Intels Phenom? haha

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Men jösses, är de inte någon tillverkare som kan hålla sina release datum... Skulle inte förvåna mig om nVidias 780/790 bord också blir försenade... Nä, väntar man på grejer så får man nog vänta tills man avlider...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asce
Ja lite drygt alltså.
¨
Men se det från den ljusa sidan, ni hinner spara mer pengar vilket innebär att ni kanske kan köpa någon bättre komponent

Skulle vara en bra ide om man nu inte redan köpt färdigt alla delar förutom processorn som man räknade med skulle komma i början av januari.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReQuaker
Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge! ... Eller hur var det nu?

du har rätt. det var så man sade att det var
men det gäller inte för idag.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

QX9650 som lanserades i 12 November har ju inte kommit ut i butik än. Kanske är något problem som hänger ihop?

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

hmmm, släppa dom med 1066-buss istället? 8)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Så länge E8400 lanseras i tid så bryr jag mig inte ... ^^

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

Noooooooooooooooooooooooo...

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
För mig så är fortfarande en E8400 bästa köp och den kommer att lanserars som planerat:D

Hehe precis

Fast jag kommer nog försöka hålla mig ända till Nvidia släpper något som spöar den existerande generationen nån gång i vår... Sen får den f-nimig vara nog med väntandet för min del!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Hehe precis

Fast jag kommer nog försöka hålla mig ända till Nvidia släpper något som spöar den existerande generationen nån gång i vår... Sen får den f-nimig vara nog med väntandet för min del!

HUH?

Detta är goda nyheter för AMD!

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Detta är goda nyheter för AMD!

....motorerna brinner och planet går in i en brant okontrolerbar dykning... men nu får vi ju äntligen känna på viktlösheten!

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Skulle vara en bra ide om man nu inte redan köpt färdigt alla delar förutom processorn som man räknade med skulle komma i början av januari.

Du hade alltså planerat att vänta en månad med att köpa den sist komponenten så att du kan få igång datorn ? Varför sitta på en massa komponenter som man inte kan använda, och tappar sitt värde fort ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Du hade alltså planerat att vänta en månad med att köpa den sist komponenten så att du kan få igång datorn ? Varför sitta på en massa komponenter som man inte kan använda, och tappar sitt värde fort ?

Just så tänkte jag. Jag kommer ändå ej att få igång datorn före jul eftersom jag kommer få bla chassi och nätagg då. Jag har nyligen beställt ett ASUS Maximus Formula för 2085kr via datorbutiken och köpte tidigare när det var rea på ram minnen på komplett 4x1GB 8500 minnen. Jag tyckte att det var likes att beställa en hårddisk från datorbutiken när jag ändå köpte moderkortet där.

På en månad går inte värdet ner speciellt mycket. Jag är nästan helt säker på att man inte kommer kunna få dem komponenter jag köpt för ett billigare pris på endast en månad. Visst om det hade varit 3 månader skulle det vara en helt annan sak men inte på en månad. Jag klarar av att vänta en månad på en komponent. Jag behöver ej datorn nu i allafall utan passar bara på att köpa dem olika komponenterna jag är ute efter när dem är billiga.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk

Jag hoppats verkligen att inte försäljarna av wolfdale processorna kommer att ÖKA priserna nu... Skulle inte bli förvånad, känns som dom tjänar mer pengar att flyta fram relesen!

Räknar med att få min kommande E8400 prolle under 2 lax med frakt!

Permalänk

Hur motiverar ni merkostnaden för att skaffa Quad istället för Duo?

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Hur motiverar ni merkostnaden för att skaffa Quad istället för Duo?

//LD

Framtidssäkert antar jag.
Personligen så väntar jag med quad tills men tjänar något på det.

Permalänk

Att köpa för framtiden har ju visat sig vara väldigt oekonomiskt när det gäller datorprylar.

Jag har själv en Quad, men jag fick den gratis. Jag har gjort många tester med den för att försöka hitta ett bra skäl till att folk ska köpa fyrkärnigt men hittils inte hittat något bra. Då ska det endå påpekas att datorn jag använder till 95% sysslar med olika former av bildbehandling.

Jag var lite entusiastisk över att få testa den i Crysis som sades kunna utnyttja fyra kärnor. Det visade sig dock vara osant.

En högre klockad Duo till samma pris verkar vara den enda rätta. Dom klockar ju även bättre än Quad'en (jag får visserligen upp min 2.4Ghz till 3.3Ghz med luftkylning men det samma eller bättre gäller ju med motsvarande Duo).

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Att köpa för framtiden har ju visat sig vara väldigt oekonomiskt när det gäller datorprylar.

Jag har själv en Quad, men jag fick den gratis. Jag har gjort många tester med den för att försöka hitta ett bra skäl till att folk ska köpa fyrkärnigt men hittils inte hittat något bra. Då ska det endå påpekas att datorn jag använder till 95% sysslar med olika former av bildbehandling.

Jag var lite entusiastisk över att få testa den i Crysis som sades kunna utnyttja fyra kärnor. Det visade sig dock vara osant.

En högre klockad Duo till samma pris verkar vara den enda rätta. Dom klockar ju även bättre än Quad'en (jag får visserligen upp min 2.4Ghz till 3.3Ghz med luftkylning men det samma eller bättre gäller ju med motsvarande Duo).

//LD

Skulle vara kul att se två likadana riggar, en med säg 2.6 GHz dual-core och en med 2.6 GHz quad-core.

Och så kan vi köra 4 testprogram där de får relativt lika resultat. Men, kör igång alla 4 samtidigt och se vad resultatet blir. Det skulle vara väldigt intressant att se.

I slutändan är det ju alltid vad man använder datorn till som avgör vad man bör köpa.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
HUH?

Detta är goda nyheter för AMD!

Ah, du misstolkade mig säkert - jag var inte så tydlig!
Jag menade bara att jag vill vänta in nästa generation nvidia grafikkort innan jag börjar köpa på mig några andra komponenter, pga av just de argument som sl2wm-rocks framförde... Finns liksom ingen anledning att hänga på låset för CPU:n om jag ändå inte tänkt köpa grafikkort förrän senare.
Att jag är trött på att vänta är mest alltså att jag är trött på att jag själv bara sitter och väntar på "nästa grej" istället för att göra slag i saken nångång!

Hur du fick in AMD i det vet jag inte riktigt??

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Å andra sidan är det ju bra att de fixar buggen innan de släpper den. Vore trist om man köpte en buggig CPU som de släppt för tidigt...

Skulle jag köpa ny CPU idag så skulle det definitivt bli en quad core eftersom jag håller på mycket med videoredigering och liknande som verkligen har nytta av många kärnor. Jag hade ändå tänkt vänta tills februari-mars åtminstone innan jag uppgraderar.