Initiativet Trygg e-handel lanserat

Permalänk
Melding Plague

Initiativet Trygg e-handel lanserat

Flertalet myndigheter, föreningar, företag och medier har nyligen lanserat initiativet och webbplatsen Tryggehandel. Det syftar till att göra e-handel säkrare och enklare. Organisationerna och företagen har utformat tio punkter som de e-handlare som bär Trygg e-handels-symbolen måste uppfylla.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Glömsk

Exakt hur gör det här jippot e-handel säkrare och enklare? Matematiker som skapar nya krypteringsmetoder gör e-handel säkrare. Polisen och rättsväsendet som bestraffar bedrägerier gör e-handel säkrare. Webbdesignernan som skapar webbshopsystem med bättre användarvänlighet gör e-handel enklare.

Vad gör det här projektet? Om företagsuppgifter existerar på webbplatsen kan jag ju utan problem kolla upp själv. Samma sak om webbplatsen skriver ut information om ångerrätt, garantier, reklamation, leveranstider etc. Den enda punkten som är svår att ta reda på själv direkt är om produkterna som säljs har svensk manual, men då kan man ju förslagvis ringa eller eposta företaget.

Intiativet borde byta namn till "vi vill ha svenska manualer" istället, vilket vore mer passande.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Då och då publiceras undersökningar där folk i allmänhet visar sig vara genuint rädda för att handla via internet vilket jag inte fattar. De har inga problem att handla via postorder, men så fort det är en dator inblandad så förväntar sig Svensson att få hela CPU:n (läs: hårddisken) full med barnporr, bankkontot tömt och mellan fyra och sex miljoner virus i datorn. Varför?

Hur många känner någon som blivit av med pengar på riktigt vid köp på internet? Känner - inte "läst om" eller "en kompis till en kille i min skola" alltså.

Om man besitter tillräckligt med intelligens för att inte lägga hela plånboken i gatumusikantens gitarrfodral och klarar att läsa skrivna instruktioner så är det väl inga problem?!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Känns väl mer lite som man vill ha bort mer bluff företag tycker jag. (host medison). Men är ju bra om det här nu skyddar ytterligare än hur man handlar idag, svårt o säga. Jag handlar saker på nätet rätt ofta och har då aldrig märkt av nåt eller hört nån som drabbats av nåt lurendrejeri. (förutom att elgiganten online är riktigt sega).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Det här är kanon. Jag köpte en skärm på inwarehouse förra veckan, aldrig hört talas om företaget förut överhuvudtaget! Jag hade nog aldrig köpt skärmen där om jag inte hade sett pricerunners "Årets återförsäljare-banner" på den faktiskt. När man nu kommer kunna se den här intresseorganisationens banner på en sida så får man mer förtroende för den. Sedan att bannern i realiteten inte betyder någonting, jag menar det är inte speciellt stora krav som krävs för att få den har egentligen inte med saken att göra. Jag tror definitivt att syftet är att de förlegade svenson som fortfarande är rädda för internet ska förstå att man faktiskt har bättre trygghet om du handlar över internet i en svensk butik, än om man går till detaljhandeln.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk

Tycker det låter lite extremt att det måste följa med svensk manual, det innebär att alla datorhandlare på internet kommer att misslyckas med märkningen. Och det kan jag säga med en gång, att jag vill inte bära kostnaden för att affären ska behöva skriva svenska manualer till mina produkter.

Konstiga kriterier, helt klart. Hade hellre sett tydligare fokus på kund-rätt. Dvs hantering av klagomål, support, möjlighet att hantera garantiärenden och ångerrätt, korrekt angiven lagerstatus och leverenstid m.m.

För vi som handlar mycket vet ju vilka rötäggen är, och anledningen till att vi inte handlar där är ju för att de är skitdåliga på leverans, lagerstatus och garantiärenden. Det är oftast de billigaste affärerna, typ pixmania clickOK och de andra affärerna som startas och försvinner en gång i veckan.

Det är ju det säker och enkel handel handlar om, att slippa bli lurad av skitaffärer med låga priser på varor som ändå inte finns utan bara är lockvaror in i butiken. Det är ju den typen av märkning vi behöver (eller de ovana behöver), en märkning som sållar ut de affärer som inte håller minimistandard i hur en affärsverksamhet ska bedrivas!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Tycker det låter lite extremt att det måste följa med svensk manual, det innebär att alla datorhandlare på internet kommer att misslyckas med märkningen. Och det kan jag säga med en gång, att jag vill inte bära kostnaden för att affären ska behöva skriva svenska manualer till mina produkter.

Konstiga kriterier, helt klart. Hade hellre sett...

Helt rätt. Det viktigaste är ju givetvis att affären helt enkelt har en god affärsmoral och bedriver sin verksamhet på ett ansvarsfullt sätt gentemot kunden. Att tvinga fram svenska manualer kommer nog skapa mer problem än nytta. Dessutom trodde jag att något i stil med 95% av det svenska folket kunde läsa engelska flytande.

Permalänk

Förstår inte varför ni bara bidrar med negativ kritik, det här är ju helt klart nått som gynnar konsumenten, det finns massor av företag där som bluffar, gör allt för förvränga regler och få folk att misstolka.

sen så att ni slänger ut er massa grejer varför det inte skulle behövas känns ju mindre trovärdiga med tanke på era positioner, då ni sätter er emot jag citerar "Flertalet myndigheter, föreningar, företag och medier."

Då det tydligen finns ett behov för den här tjänsten, som jag definitivt tvivlar på att den tagits fram på måfå, utan snarare av profesionella människor som säkerligen har bra mycket bättre insikt än vad några hobby kritiker som ser allt i svart och vitt (90% av alla på internet forum förövrigt). Detta strävar efter en säkrare mer tillförlitlig e handel för medel svensson.

Men självklart ska man vara kritisk, men ni värkar ju totalt missat poängen med märkningen överhuvudtaget, den framställs ju för att konsumenten ska gynnas, och inte massa snikna företag.
Tanken bakom det hela är ju definitivt god, sen om den kanske inte funkar i praktiken återstår väl att se, lite som nykelhålsmärkning, som jag personligen är lite skeptisk till. Men jag kan samtidigt se helheten och varför man valt att införa den.

Sen att kravlistan är lite oraffinerad, som svensk manual, tror jag inte heller på, men samtidigt så tror jag att den kommer ändras och anpassa allt eftersom.

/damn straight im right!

Permalänk
Inaktiv

Är nog bara äldre, utan förståelse för engelska eller datorer, som detta skulle vara bra för. Tycker det är rätt wå onödigt-

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför det görs så stor sak av de kräver en svensk manual...

Att de kräva svensk manual är inget nytt alls inom svensk konsument rätt... Enligt konsumentköplagen skall en produkt: "Vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel."

Denna anvisning skall till KONSUMENTER (dvs, ej företag) vara på Svenska då detta är det officiella språk vi i detta land använder.

Mvh Richard

Visa signatur

"I used to be with it, but then they changed what *it* was. Now what I'm with isn't *it*, and what's *it* seems weird and scary to me."

Permalänk
Medlem

Symbolen kan ju vara en slags garanti för att det är ett seriöst föratag så folk vågar handla där. Man ska inte underskatta sådant. En medelsvensson ser t.ex att en TV är märkt "HD-ready" och antar då att den måsta ha bra bild t.ex.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Kanske är bra, men känns ganska onödigt, brukar betyda att företaget måste betala en slant för att få den här stämpeln. vilket kan betyda högre priser.
fast vilket dataföretag kan uppfylla detta kriterium.
"en svensk manual skall ingå med samtliga produkter i fysisk eller digital form" Inget!!
Föresten föredrar jag en engelsk framför en dåligt översatt svensk.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Exakt hur gör det här jippot e-handel säkrare och enklare? Matematiker som skapar nya krypteringsmetoder gör e-handel säkrare. Polisen och rättsväsendet som bestraffar bedrägerier gör e-handel säkrare. Webbdesignernan som skapar webbshopsystem med bättre användarvänlighet gör e-handel enklare.

Vad gör det här projektet? Om företagsuppgifter existerar på webbplatsen kan jag ju utan problem kolla upp själv. Samma sak om webbplatsen skriver ut information om ångerrätt, garantier, reklamation, leveranstider etc. Den enda punkten som är svår att ta reda på själv direkt är om produkterna som säljs har svensk manual, men då kan man ju förslagvis ringa eller eposta företaget.

Intiativet borde byta namn till "vi vill ha svenska manualer" istället, vilket vore mer passande.

Det gör ju egentligen inte e-handel i sig säkrare, men det skapar ju en måttstock för gemene man så de slipper springa runt och oroa sig för att någon ska länsa kontot för dem efter att de handlat online.

Ungefär samma sak som alla andra typer av märkning. De gör inte produkten bättre, men de är till som en enkel identifikator om att vissa krav uppfylls. Jag tycker det är en bra idé, även om det där med "svenska manualer" är rätt overkill...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nasarna
Att en svensk manual skall ingå med samtliga produkter i fysisk eller digital form

Det här tycker jag är bra, det är ofta som de mörkar med gråimport. Helst om man köper en kamera eller dylikt. Dessvärre måste man ju bli blåst en gång (fler om man är sån) innan man fattar, fast då är det ju redan försent.

I praktiken så tror jag dock att det kommer att bli ogenomförbart för affärer som traditionellt är av intresse för oss här på Swec. Att få en svensk kvasimanual för en dell-"data" är en sak, men att få en faktisk manual i någon form från vilken moderkortstillverkare som helst tror jag nog kommer att bli svårt.

Jag tror nog snarare att initiativet är till för att få "vanliga människor" (som Percy sa) att våga handla på internet än att få svenska manualer till allt. Förvisso kanske vissa här kan hitta företagsinformation på en sida och dessutom ha ork och tid till att ta reda på den, fast samma sak kan sägas om svanmärkta produkter. Det gäller bara att veta hur man går tillväga. Eftersom de flesta inte gör det så tycker jag att både det här och svanen är en god idé.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Jag tror tvärtom mot svartsmurfen att många företag omöjligt kan ge manualer till alla produkter på svenska och därför inte väljer att gå med

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Jag tror tvärtom mot svartsmurfen att många företag omöjligt kan ge manualer till alla produkter på svenska och därför inte väljer att gå med

Förlåt min otydlighet men det var det som jag menade skulle bli konsekvensen av det hela. Dock tycker jag fortfarande att tanken är god, om än praktiskt ogenomförbar för butiker som jag oftast handlar i.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Förlåt min otydlighet men det var det som jag menade skulle bli konsekvensen av det hela. Dock tycker jag fortfarande att tanken är god, om än praktiskt ogenomförbar för butiker som jag oftast handlar i.

Håller med precis. Det gäller absolut för majoriteten av datorprodukterna som vi på detta forum köper. Men det gäller även annars. Tänker t ex på när jag köpte en kamera på THB (eller vad de heter). De gav mig då valet mellan en svensk kamera med svensk manual för, säg 4000. Jag kunde också klicka i att istället få en importerad sådan, för säg 3500, med samma garanti och specifikation men med en engelsk manual och en annan ursprunglig marknad.

Ska en sådan affär missgynnas av denna form av märkning? De erbjuder ju både svensk manual och annan för de som vill spara lite pengar på affären. Ska det straffa sig att ge konsumenten god information och goda valmöjligheter beroende på egna preferenser? Pyttsan säger jag!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foola Zoola
Ska en sådan affär missgynnas av denna form av märkning? De erbjuder ju både svensk manual och annan för de som vill spara lite pengar på affären. Ska det straffa sig att ge konsumenten god information och goda valmöjligheter beroende på egna preferenser? Pyttsan säger jag!

Det tycker jag verkar lite märkligt. Om de som i ditt fall tydligt talar om vad som gäller så ska de ju heller inte lastas för det. I mitt fall med kameraexperten så mörkade de totalt. Det finns förvisso manualer att ladda ned men jag blev i alla fall sur över hur de hanterade det hela. Hade de bara sagt vad som gällde så hade jag nog inte brytt mig eftersom jag då i alla fall hade fått göra ett eget val.

Sådana här märkningar skulle över huvud taget aldrig behövas om alla säljare var så pass seriösa så att de var tydliga nog för att undvika missförstånd.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Blir svårt, enormt jobbigt och dyrt att uppfylla:
"Att en svensk manual skall ingå med samtliga produkter i fysisk eller digital form"

Permalänk
Medlem

Ja, och sen kan man ju fråga sig vad en svensk manual egentligen har för värde säkerhetsmässigt!?
om det ska vara en märkning på trygg e-andel borde den väl vara fokuserad på krav som faktiskt har med säkerheten att göra!

Och föresten jag har ett tips till alla som är rädda för att handla på nätet för att någon ska få tag i deras kortnummer:
Använd e-kort, grymt smidigt, använder det varje gång jag handlar över internet, spelar ingen roll om det är elektronik, resor eller vad som helst. Man gör ett kortnummer för just det köpet, och då man har använt det så spelar det ingen roll om någon mot förmodan skulle fått tag i numret då det iaf inte finns några pengar kvar på det!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Kul att få en manual översatt till svenska, när "originalet" redan gissningsvis är översatt till engelska från nåt asiatiskt språk. Som att köra Babelfish några gånger fram och tillbaka på samma text, åh vad skoj!

Förresten, vad hindrar mig från att lägga in den där loggan på min egen webbplats?

Visa signatur

1. Asus P5QL Pro | Intel Q8200 @ 2.8 GHz | KVR 800 MHz 8 GB | 750 GB HDD | GeForce 8800GTS 320 MB | Vista x64
2. Abit IP35 Pro | Intel E5200 @ 3.0 GHz | Corsair TWIN2X 667 MHz 4 GB | 250 GB HDD | GeForce 9800GT 512 MB | XP Pro x86
3. Gigabyte GA-G33M-S2H | Intel E6750 @ 2.8 GHz | KVR 800 MHz 4 GB | 320 GB HDD | GeForce 6200 | Vista x64

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Vet inte va ja ska tycka om det....O alla manualer innehåller ju svenska såvitt jag sett (bara beställt från Sverige visserligen...).

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]