Phenom-moderkort med Nforce 3

Permalänk
Medlem

Finns det något härligare än Asrock?

Jag har haft ett 939S56-M. Det var stabilt och funkade perfekt. Jag fick upp min 3500+ till 2,6GHz stabilt bara genom att öka FSBn. 4*512MB ram gick också bra. Moderkortet var MicroATX vilket är trevligt.

På något sätt känns det lite roligare att köra med Asrock då de har så speciella moderkort med många smarta lösningar och inte minst till ett mycket bra pris.

Permalänk
Medlem

Ja, vem skulle hitta på något sånt här om inte Asrock? Måste vara riktigt roligt att vara ingenjör på det bygget "-Jag vet! Kan vi inte göra ett moderkort med stöd för Phenom, AGP och PCI-e som bygger på det där gamla s754 chippet? Oh, och så använder vi den där norrbryggan som skrämde brallorna av nvidia som sydbrygga och säljer det för 500 spänn!" Ledningen: "-Hell yes!"

Mitt Dual-sata2 snurrar snällt på i brorsans burk, ett roligare moderkort för de pengarna får man fankenemej leta efter!

Post i 396mhz fsb någon? "-Hell yes!" =D

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Ja, vem skulle hitta på något sånt här om inte Asrock? Måste vara riktigt roligt att vara ingenjör på det bygget "-Jag vet! Kan vi inte göra ett moderkort med stöd för Phenom, AGP och PCI-e som bygger på det där gamla s754 chippet? Oh, och så använder vi den där norrbryggan som skrämde brallorna av nvidia som sydbrygga och säljer det för 500 spänn!" Ledningen: "-Hell yes!"

Mitt Dual-sata2 snurrar snällt på i brorsans burk, ett roligare moderkort för de pengarna får man fankenemej leta efter!

Post i 396mhz fsb någon? "-Hell yes!" =D

Haha, fin beskrivning. Hade inte koll på sifferbeteckningen, så jag visst inte att det var en nordbrygga det där. Så jag kollade upp det. Och då slog det mig, att jag kunde missa det, nForce 3 HAR ju ingen nordbrygga. Det är ULI-bryggan som är Nordbrygga.

Det är ULI-bryggan som är nordbryggan, det är den som har stöd för PCI-Express. Ni som kan lite vet ju att halva nordbryggan redan är integrerad i A64, alltså minneskontrollern, det enda som är kvar av nordbryggan nuförtiden är ju grafikinterfacet. Och ni kanske minns vet att nForce 3 var en enkelbryggelösning, nForce 3 är egentligen bara en sydbrygga med AGP-interface inbyggt.

ULI-bryggan har inga sydbryggefunktioner alls. Den är en renrasig Nordbrygga, nForce 3 250 däremot är en komplett sydbrygga med påbyggt AGP-interface.
Asrock kunde ju använt ULIs egna sydbrygga med AGP, som också den borde vara fullgod som enkelchips lösning precis som nForce 250, undrar vad som begränsar den. Men jag antar att överblivna nForce 3 chip är ganska billiga idag.

Kan sweclockers vara så vänliga att rätta nyheten. Det är ULi-nordbrygga med nForce 3 som sydbrygga.

Permalänk
Medlem

Haha fan vilket ballt kort, läge att uppgradera från sitt gamla nforce3-moderkort då

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft blåskärmar att tala om vare sig före, eller efter, att jag hade mitt Asrock 939 Dual-Vsta. Samma minnen, alltså inte fel på dem. Kortet kan ju ha varit ett måndagsexemplar, det dog helt till sist, men det ökade inte mitt förtroende för Asrock.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kortet med AGP och PCIE är helt underbart! Exakt det jag ville ha när jag uppgraderade sist. Lite surt att annars behöva köpa nytt grafikkort bara för att man vill köpa ny processor. Eller vice versa, när grafikkortet ska uppgraderas..

Visa signatur

hehu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Asrock kunde ju använt ULIs egna sydbrygga med AGP, som också den borde vara fullgod som enkelchips lösning precis som nForce 250, undrar vad som begränsar den. Men jag antar att överblivna nForce 3 chip är ganska billiga idag.

Problemet är att nVidia köpte upp ULi och stoppade tillverkningen av ULis sydbrygga. Det är skälet till att 939Dual-VSTA snabbt försvann från marknaden efter nVidias uppköp.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Problemet är att nVidia köpte upp ULi och stoppade tillverkningen av ULis sydbrygga. Det är skälet till att 939Dual-VSTA snabbt försvann från marknaden efter nVidias uppköp.

Just det. Lite glömsk är man.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Lustigt med folk egentlkigen...
Om nyhetsskribenten i stället skrivit "Asrock använder gamla komponenter" som rubrik och kanske haft med något i artickeln om att Asrock tjänar på att använda gamla överbliven teknik hade alla i denna kastat massa skit på Asrock i stället för att hylla dem.

Samt att det egentligen var det företaget var till för...

Citat:

From Wikipedia, the free encyclopedia

ASRock Incorporation produces motherboards, mainly for the lower-budget sector. It was started in 2002 in Taiwan as a subsidiary of ASUS.

In the beginning, they were mainly known for producing cheap OEM solutions based on low-cost outdated chipsets. These turned out to be quite successful because of their price and reliability. Since then ASRock has evolved into producing creative value-oriented solutions, often with an eye on multiple compatibility. They have been producing motherboards with both Socket 478 and Socket LGA775 support, with both Socket 754 and Socket 939 support, with both AGP and PCI Express support, as well as boards with Future CPU Ports that allow the installation of a card with a future CPU socket and memory interface on it.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ni som kan lite vet ju att halva nordbryggan redan är integrerad i A64, alltså minneskontrollern, det enda som är kvar av nordbryggan nuförtiden är ju grafikinterfacet.

Nja, det är ju mer än minneskontrollern registrerna sitter ju i CPUn också, finns ju serverkort som inte ens har något konventionellt chipset. Utan de har t ex PCI-X tunnel/brygga och I/O-Hub (USB, I2C/SMBus, PCI, IDE, nätverk) som egna chip som sitter i serie på hypertransporten. Btw har de en AGP-Tunnel/brygga också, så den skulle de kunna använda till sådana här kort också Den har ingen annan logik än AGP och HT-tunneln.

Permalänk

Asrock AM2NF3-VSTA

Ni vet att man dessutom gjort detta kort AM3 ready med en Biosuppdatering.

Asrock är grymma!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fidel Castro
Ni vet att man dessutom gjort detta kort AM3 ready med en Biosuppdatering.

Asrock är grymma!

Jävlar...
Helt galet.