Permalänk

Dagens ljudkvalitet i onboard audio?

Har accepterat att AMD inte har något att komma med i prestandatävligen förän om kanske 1 år, och har bestämt mig för en Intel-burk efter jul.

Jag besitter ett Audigy 2 ZS, som jag är rätt nöjd med, trots att jag inte har något att jämföra med riktigt då kortet är det enda jag haft som inte varit onboard.

Vad kan man förvänta sig från det inbyggda ljudet i dagens moderkort? Det har ju självklart utvecklats, precis som PCI-korten har gjort, men då jag har ett 8800GTX som är stor som moderskeppet i Crysis, och dessutom troligen kommer byta kylning, vilket kommer ta upp ännu en av mina 3 PCI-slots, tror jag inte att jag vid moderkortsbyte kommer få plats med ett PCI-kort alls.

Är dagens inbyggda ljud jämförbart och lika bra som ett Audigy 2 ZS?

MVH

Permalänk
Hedersmedlem

Gigabyte kör förmodligen med det bästa inbyggda ljuden (Realtek ALC 889A) och jag måste säga att jag är mycket nöjd med ljudet men den är inte riktigt lika bra som Audigy 2 ZS men helt dugligt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Så länge du inte lägger flera tusen på datorhögtalarna kommer du knappast märka någon skillnad.

Visa signatur

Saker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mevoki_2.0
Så länge du inte lägger flera tusen på datorhögtalarna kommer du knappast märka någon skillnad.

Man märker skillnad även vid hörlurar, satt innan med onboard sound och köpte mig ett X-FI xtremgamer kort på demohörnan på komplett ( ) och blev lite chockad över att ljudet faktiskt blev så mycket bättre i spel.

Visa signatur

I'm a big advocate of financial intelligence.

Permalänk
Medlem

Det duger väl till spel och film osv men är man musikälskare och har bra hörsel och högtalare/lurar så kan det bli stor skillnad av att byta ljudkort.
Kör med ett extern ljudkort annars bara.

Permalänk

Hatar externa saker ^^

Well, jag är lite audiophile så då blir det nog ett större moderkort så GFX och ljud får plats.