Toshiba börjar tillverka SSD-hårddiskar 2008

Permalänk
Medlem

Där hitta du någonting fqvarfort!

www.ssdisk.eu/overview_mtron_3000.php

Capacity: 32GB
Sustained Read: 100MB/s
Sustained Write: 80MB/s
Access time: less than 0.1ms

pris: 500 euro!

ohhh...ahh... det kliar i fingertopparna!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CFSsss
Där hitta du någonting fqvarfort!

www.ssdisk.eu/overview_mtron_3000.php

Capacity: 32GB
Sustained Read: 100MB/s
Sustained Write: 80MB/s
Access time: less than 0.1ms

pris: 500 euro!

ohhh...ahh... det kliar i fingertopparna!

Hjo, men det är närmare 600 euro, priserna är exkl. moms. Så du får lägga till 21% (belgisk moms) o så €8-€9 för frakt (frakt till Sverige, vanlig resp express, ska kanske vara +moms på frakten oxå).

Alltså (494+8)*1.221 = €608 (5700 SEK).
Det finns oxå 16GB för (264+8)*1.21 = €330 (3090 SEK).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Vad snackar du om? Diskussionen handlar om de SSD-diskar som finns till dagens datorer, inte militärprylar för hundratusentals kronor. Det jag skriver stämmer. Samsungs 32 GB konsumentvariant ligger runt 50 MB/s vilket är rätt mycket sämre än dagens hårddiskar. Hur det ser ut i framtiden är en helt annan sak.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3167&cp=2

Här snackar vi inte framtiden min vän, detta är nuläget. Framtiden är att de andra tillverkarna är på gång med SSD diskar på över 300gb med antagligen denna prestandan som lägst då det är några månader kvar.
Vad tror du SeaGate, Western m.fl håller på med just nu? Jag hade aldrig kunnat tänka mig att de sitter endast med sina gammla metallplattor och försöker hålla dessa vid liv när SSD-diskarna rusar ikapp. Som sagt innan så vill man inte bli tagen med byxorna nere.

Kolla gärna testet jag länkade till och vidare till när hårddiskarna börjar fyllas med grejer. Då är SSD disken minst dubbelt så snabb som Raptorn.

Jag har också hört om att kvaliten får lida, men som sagt är detta också bara en tidsfråga. Om det stämmer som någon sa här på forumet att de klarar 50gb skrivet var dag i fem år så borde kvaliten räknas som godkänd, i dagsläget. Tänk vad de kan om ett halvår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3167&cp=2

Här snackar vi inte framtiden min vän, detta är nuläget. Framtiden är att de andra tillverkarna är på gång med SSD diskar på över 300gb med antagligen denna prestandan som lägst då det är några månader kvar.
Vad tror du SeaGate, Western m.fl håller på med just nu? Jag hade aldrig kunnat tänka mig att de sitter endast med sina gammla metallplattor och försöker hålla dessa vid liv när SSD-diskarna rusar ikapp. Som sagt innan så vill man inte bli tagen med byxorna nere.

Kolla gärna testet jag länkade till och vidare till när hårddiskarna börjar fyllas med grejer. Då är SSD disken minst dubbelt så snabb som Raptorn.

Jag har också hört om att kvaliten får lida, men som sagt är detta också bara en tidsfråga. Om det stämmer som någon sa här på forumet att de klarar 50gb skrivet var dag i fem år så borde kvaliten räknas som godkänd, i dagsläget. Tänk vad de kan om ett halvår?

SSD kommer inte att gå om de mekaniska diskarna på ett bra tag ännu, speciellt inte i kapacitet, för att inte tala om kapacitet/prisenhet. Som OS/program/spel-disk, sure, då kunde jag tänka mig mtron 7000 redan idag men i lagringsväg?

Visst tusan drömmer jag om den dagen då vi helt har eliminerat mekaniska diskarna men jag vet inte om SSD är svaret på våra frågor om framtiden. MBY har i tidigare utläggningar om SSD fört upp många frågor som många verkar förbise i diskussioner om SSD vs mekaniska diskar.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
SSD kommer inte att gå om de mekaniska diskarna på ett bra tag ännu, speciellt inte i kapacitet, för att inte tala om kapacitet/prisenhet. Som OS/program/spel-disk, sure, då kunde jag tänka mig mtron 7000 redan idag men i lagringsväg?

Visst tusan drömmer jag om den dagen då vi helt har eliminerat mekaniska diskarna men jag vet inte om SSD är svaret på våra frågor om framtiden. MBY har i tidigare utläggningar om SSD fört upp många frågor som många verkar förbise i diskussioner om SSD vs mekaniska diskar.

Nej, SSD är ännu ingen bra ersättare för HDD'ar rakt av, för det krävs först att man tar hand om det stora problemet med SSD, skrivhastigheten för små data. Det finns visserligen lösningar redan idag i form utav extra mjukvara (EasyCo LLC Managed Flash Technology), extra cache-minne (STEC ZeusIOPS), eller snabbare erase/writes (STEC MACH8), men det första alternativt är tokhögt prissatt, och de två andra alternativen finns bara för OEM-marknaden/industrin än så länge; tills dess är SSD-diskar begränsade till OS/program/spel, där enheten oftast bara behöver läsa information.

Jag tror att du låst dig för mycket på att ersätta dina hårddiskar med SSD redan idag, då är det bättre att använda SSD-disken där SSD-disken är bäst, HDD-disken där HDD-disken är bäst, iRAM-disken där iRAM-disken är bäst, och RAM-disken där RAM-disken är bäst.

Men det ser ljust ut på SSD-fronten i alla fall, många minnes-företag vill nog flytta produktionen från snorbilliga DDR2 till dyra/lukrativa SSD. Det är nog möjligt att vi kommer se fler minnes-företag som intresserar sig för SSD den närmsta tiden. De traditionella HDD-företagen däremot får det nog lite tuffare att ta sig in på marknaden, det är hju inte så att de oxå enkelt kan skifta produktion till SSD. Men med tanke på att SSD och HDD inte konkurrerar om samma marknad, i alla fall inte de närmaste åren, så har de nog tid på sig att köpa upp ngn/ngra minnstillverkare.