Dell gör sig av med klisterlapparna

Permalänk
Melding Plague

Dell gör sig av med klisterlapparna

<font style="font-size: 10pt"><b>Dell gör sig av med klisterlapparna</b></font> <small class="small">måndag 29 augusti av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
När man köper en bärbar dator från Dell sitter det ofta Windows- och Intel-stickers någonstans på chassit. Dessa är inte alltid så snygga, speciellt inte på modeller som designats för att ha ett stilrent utseende. <a href="http://news.ft.com/cms/s/9e040504-159a-11da-8085-00000e2511c8..." target="_blank">Financial Times</a> rapporterar att Dell försöker bli av med dessa klisterlappar. Inte för att göra datorerna mer estetiskt tilltalande, utan för att spara tid och därför pengar. Det tar Dell ungefär fyra minuter att bygga ihop en bärbar dator och 30 sekunder att sätta på Microsofts och Dells klistermärken. Dell vill inte slösa tid på "reklam för andra".

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

okej bra då slipper man peta bort dem

Permalänk
Medlem

stackars killen som blir av med jobbet hehe

Visa signatur

Tillgänglig Python/Django utvecklare - www.roiio.com

Permalänk

*arbetslös*

Permalänk

Kan se bra ut me mörken ibland med, men ja förstår dom.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Vadå jag diggar när det är klisterlappar på, man vill juh firfan skryta om vilken hårdvara man har inne..
En intel p4 EXtreme edition, eller nått sånt.

Att microsoft klistermärket sitter under är bra då man alltid har cd-key till hands.

Om de istället integrerade i plasten så skulle det vara grymmare

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

Och om man vill skryta köper man en Dell? Snälla...
4 minuter är rätt imponerande. Robot eller kines?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Och om man vill skryta köper man en Dell? Snälla...
4 minuter är rätt imponerande. Robot eller kines?

kines 4.2 min
robot 5.6 min
då hinner kinesen äta en bibba med nudlar också

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

4 Menuter för att bygga en dator är väldigt imponerande, Då måste dom va helt slut efterdet eftersom det tar 30 sec att klistrapå 2 st lappar.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
4 Menuter för att bygga en dator är väldigt imponerande, Då måste dom va helt slut efterdet eftersom det tar 30 sec att klistrapå 2 st lappar.

Sjukt snabbt iallafall..

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel4Ever
4 Menuter för att bygga en dator är väldigt imponerande, Då måste dom va helt slut efterdet eftersom det tar 30 sec att klistrapå 2 st lappar.

undrar hu mycke som går te skrot när de blir nyanställningar å shitt hehe
kan kanske va jobbit för en rookie å hålla sig inom 4 min marginalen....

Visa signatur

Rätta mig om du har fel...

Permalänk
Avstängd

Ni tror inte att det handlar om ett band med en bunke kineser kanske? Varje enskild maskin tar betydligt mer än fyra minuter. Själva bandet spottar ur sig en maskin var fjärde sekund.

Permalänk
Hedersmedlem

Skönt att slippa dessa onödiga stickers.

Tycker gott de kan lägga med dem i kartongen istället så kan man klistra på dem om man känner för det.

Permalänk

Antagligen så är det inte att dom börjar från scratch. Utan att kanske 3 pers jobbar på några saker var.

Hur som helst, mycket bättre om man får med klistermärkena för sig istället.
Då kan man ju ha dom för att skryta lite, även om själva datorn är fem år gammal och samlar damm.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Får man skaffa tätningsplåster till cykelslangen någon annanstans då.

Visa signatur

AMD 2500+ Barton | 512mb x 2 pc2700 | Radeon 9800 Pro | Gigabyte GA-7VA | Aopen 350W @13012p i 3Dmark01

Permalänk
Medlem

Låt kunderna att ha ett alternativ att slippa "Microsoftskatten" så slipper ett par kunder ett klistermärke automatiskt, samt får en dator som blir ~1000(?) kr billigare.

Permalänk

4min . nätverks-kort, moderkort,grafikkort,hårddisk, cpu,kylfläns,kablar o.s.v. hur lång tid tar det då för varje komponent att bli installerad??

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk

Dell kvalite : )

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

Fluffy... Dell har deals med microsoft med fasta summor, spelar ingen roll om vissa saknar windows..

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

En bärbar dator har väl inte allt för många lösa delar som ska sättas ihop, så 4 min per dator är inte allt för otroligt. Dessutom byggs ju de flesta datorer idag så att de ska vara lätta att arbeta med och sätta ihop. Jobbade idag genom bemanning på ett lager där jag avembalerade datorer av desktop-modell och tryckte i en extra 512-sticka i varje. Att öppna en dator, trycka i minnet och stänga igen kan gå på 15 sekunder. Men sånt tempo jobbar man ju inte i normalt...

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimboSwe
En bärbar dator har väl inte allt för många lösa delar som ska sättas ihop, så 4 min per dator är inte allt för otroligt. Dessutom byggs ju de flesta datorer idag så att de ska vara lätta att arbeta med och sätta ihop. Jobbade idag genom bemanning på ett lager där jag avembalerade datorer av desktop-modell och tryckte i en extra 512-sticka i varje. Att öppna en dator, trycka i minnet och stänga igen kan gå på 15 sekunder. Men sånt tempo jobbar man ju inte i normalt...

alla olika delar som skall monteras, skärmen skall i chassit osv, dock mycket klick-prylar, men ändå många delar och gummi-pluggar för skruvhålen.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cotopaxi
stackars killen som blir av med jobbet hehe

Visa signatur

 Mackintåsh: Intel i7-2600 (3.4 GHz) - Gigabyte Z68MX-UD2H-B3 - Gigabyte Radeon HD6870 - Corsair VengeanceLP (4*4 GB) - Corsair Force Series 3 120 GB - OCZ 500W PSU - Dlink DWA-556 (WLAN) - ST Lab F-261 FireWire PCI-E 1394a Card - Apple G5 Case - Apple Mac OS X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffy
Låt kunderna att ha ett alternativ att slippa "Microsoftskatten" så slipper ett par kunder ett klistermärke automatiskt, samt får en dator som blir ~1000(?) kr billigare.

Det är ju inte något problem?
Det står i licensavtalet (om du nu har läst det) att du kan skicka tilbaka skivorna till MS och få tilbaka pengarna. Detta står i OEM avtalen också.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Som sagt, de 4 minuter gällde bärbara datorer och inte stationära.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Det är ju inte något problem?
Det står i licensavtalet (om du nu har läst det) att du kan skicka tilbaka skivorna till MS och få tilbaka pengarna. Detta står i OEM avtalen också.

Okej, så vi ska fixa fram de där extra 500-1000:- så att vi sen kan spendera ytterligare lite kosing på ett rekomenderat brev för att därefter vänta några veckor på pengarna tillbaka?

Varför inte göra det enkelt från början? OS-lös dator, *BAAM* kunden får vad han vill, aaaj aaaj så hemskt.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Skicka de brevid så kan man spara o byta med andra osv
Som med hockeykorten när man va liten.

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xylion
Skicka de brevid så kan man spara o byta med andra osv
Som med hockeykorten när man va liten.

Hehe! Visst vill man ha med klistermärken, särskilt om man köpt en svindyr processor eller grafikkort.

Tycker vissa klistermärken, särskilt sådana med hologram, är rätt snygga.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk

Jag undrar om det stämmer. Intel betalar ganska bra för att Dell ska sätta på de små klistermärkena. Jag undrar om Microsoft gör detsamma?

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk

får jag uppmärksamma er på att tråden är drygt 2år gammal

Men klistermärkerna är väl fortfarande kvar?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
får jag uppmärksamma er på att tråden är drygt 2år gammal

Men klistermärkerna är väl fortfarande kvar?

Haha, det har du rätt i. Ja klistret sitter kvar. Riktigt vidrigt.

Visa signatur

Bajsmacka