Varför så mycket integrerat på moderkort?

Permalänk
Medlem

Varför så mycket integrerat på moderkort?

Funderar på att bygga ett nytt system småningom och har försökt titta litet på moderkort men kan inte sluta förundras över att de alla verkar tävla med varandra om hur mycket inbyggda funktioner som kan få plats. Finns det inte någon tillverkare som helt enkelt gör bra moderkort utan diverse integrerade ljud, nätverks och dylika system? De flesta som köper ett moderkort i 200-300€ klassen köper väl oftast ett skilt ljudkort med?
Dessutom förundrar jag mig över hur segt t.ex. ps/2 kontakterna, gamla ata kontakter och floppykontakter hänger med hos de allra dyraste moderkorten. Jag förstår att mellan och budgetsegmentet kan tänkas vilja ha sådana kontakter kvar men om man byggar nya hig-end system så vem köper mera gamla kontakter eller använder floppyn?
Skulle inte övergången till nyare teknik gå snabbare om tillverkarna skulle börja fasa ut äldre anslutningar och på detta vis "tvinga" konsumenterna att uppgradera?
Det här är absolut inte meningen som något klagoskrik utan jag bara undrar om det finns någon förklaring till detta fenomen eller om det redan finns någon tillverkare/modell som jag söker efter eller om det är på kommande?

Permalänk
Medlem

Bakåsträvare som väljer XP behöver floppykontakten.
En del tillverkare har försökt att slopa PS/2, med resultatet att moderkorten inte säljer. Många 'äldre' funktioner finns i kretsar på moderkortetn som inte kan avlägsnas. Finns funktionen kan anslutningen lika gärna monteras.

Majoriteten av de som bygger själv vill återanvända äldre komponenter.
Tillverkare som säljer garantiförseglade allti-i-ett-paket behöver inte behålla kontakter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara