Permalänk
Medlem

Måste säga att jag faktist håller med MultiMan.

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Musikälskare

Haha har ett 600w silverstone strider om jag inte minns fel. Har bytat 120mm fläkt till en 8db adda som verkligen inte låter nått... Agget blir sjukt varmt men är stabilt så kör till de rasar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Tämligen meningslöst test.

Inga rippel-angivelser. Detta är eg. det enda intressanta när man börjar belasta aggen eftersom det är här man skiljer ut välkonstruerade agg från sämre dito. Oscilloskopbilder är a och o. Det är detta som dödar datorkomponenter och försvårar överklockning.

Inga tester vid höga omgivningstemperaturer, som i en normal datorlåda.

Var är effektivitetssiffror? Jag tror rätt många är intresserade av hur mycket som går bort som spillvärme i onödan.

Ingen kontroll av komponentkvalitet. Vad har man för nytta av ett agg som går utanför sina specifikationer efter 6-12 månader pga usel komponentkvalitet? Detta är alltför vanligt idag.

Det är tydligen viktigare att få veta om det är en prydnad i hyllan än om det presterar bra gällande alla parametrar, idag och om 1 år.

Detta test ger inte mycket mer info än tillverkarnas egna produktsidor, imho.

Kan bara nicka och hålla med. Men det spelar inte någon roll, för nästan ingen behöver de här nätaggregaten i vilket fall som hällst, de är helt enkelt för kraftiga för att ha någon vettig effektivitet vid vanligt användande.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

modulära aggregat tycks bli allt
vanligare. mycket bra!
vad jag undrar är hur testvinnaren
står sig mot seasonics produkter.
serien s12 har blivit älskad av
många skribenter på internet. varför
inkluderades det ej en artikel från
seasonic? skulle ha varit en
intressant vinkel och upplysande
att jämföra med gamla storheter.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

hade gärna sett Thermaltake 750W ToughPower oxo i testet...men men kan la inte få allt!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem

Hyffsat test men det fattas en hel del mätningar som andra påpekar, jag hade gärna sett lite tempmätningar i chassie då jag märkt att det kan skilja extremt mkt på hur varmt ett agg blir med exakt samma grejer kopplat på det (trots liknande spec) sen måste jag erkänna att bredden av deltagare var lite väl liten. Har själv haft en hel del agg & de jag själv varit mest nöjd med är corsair, tagan, Seasonic...

Edit: Måste nog tillägga att jag tycker det är en smula missvisande att inte belasta mer än 3 linor när det fanns med agg som hade fler. Skulle ni ha belastat alla linorna så skulle värderna garanterat ha sett anorlunda ut...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

...Nån som har lust att förklara hur ett "tjutande surr" låter?
Jag får det till nån form av iiiiiiiiiiibrrrrr kan de stämma?

Tror inte jag köper ett PC-Power nätagg ifall det låter så

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk

Gött! precis när man ska köpa nytt nätagg! tack SweC!

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Appropå, modularitet, på mitt nätaggregat var ATXmatningen modularär.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Att Cooler Master M850 skulle vara tyst kan jag definitvt INTE hålla med om. Har även ett Corsair HX 620 W och bytade till ett CM 850 och CM låter BETYDLIGT mycket mer även i idle. Bytade därför illa kvickt tillbaka till Corsair igen.

Riggen då?? Asus Striker Extreme med två 8800 GTX SLI och Core 2 duo 6850 klockad till 3,4 GHz och tre diskar varav 2 är speglade. Allt sitter i ett Lian Li PC A10 chassi.

Har även provat andra nätdelar som i olika tester anses som tysta men inget har hittills varit ens i närheten av Corsair HX 620 w. Så för min del så rullar mitt Corsair vidare så länge jag inte upplever några stabilitetsproblem.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

Bra test över lag. Normalt så brukar man få nöja sig med åsikter istället för mätdata, även fast MultiMan kanske har en poäng.

Språkpolisen slår till:Slutsats och betyg
Nästan alla nätaggregat är ungefär lika, men ett fåtal sticker ut faktiskt ut.

Ser ut att vara ett ut mer än nödvändigt

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Truelies
Har även provat andra nätdelar som i olika tester anses som tysta men inget har hittills varit ens i närheten av Corsair HX 620 w. Så för min del så rullar mitt Corsair vidare så länge jag inte upplever några stabilitetsproblem.

Måste hålla med dig där, corsair är klart det tystaste aggen jag "hört", har ett 520 i HTPCn & ska jag byta i spelburken så blir det definitivt ett corsair...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hehe, så du menar för att du har haft otur med ett VX450, så är alla corsairagg dåliga.

Hmm, jag har sett ett dåligt OCZ-agg. är då alla OCZ-agg. dåliga också?

Corsair har bland de bästa agg. jag sett, särskilt HX-modellerna.

Nja, det är väl mer en smaksak då, men jag hade gärna sett ett test mellan de senaste Corsair, Tagan och OCZ nätaggen. Eftersom de nog är de nätaggen man väljer emellan mest när man ska köpa nytt. (iaf jag)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Bra test över lag. Normalt så brukar man få nöja sig med åsikter istället för mätdata, även fast MultiMan kanske har en poäng.

Språkpolisen slår till:Slutsats och betyg
Nästan alla nätaggregat är ungefär lika, men ett fåtal sticker ut faktiskt ut.

Ser ut att vara ett ut mer än nödvändigt

Jag hittade massvis med mer :S

Citat:

Dock har tillverkarna har ganska fria händer att fördela effekten efter eget tycke.

Ett har för mycket.

Citat:

text text text text, vi tog inte med alla då vi hade inte utrustningen till det.

Inte hade, ska det väl ändå vara.

Citat:

Detta är en enkel samanställning för att jämföra spänningsavvikelserna mellan nätaggregatan som ingick i detta test.

Nätaggregaten, ska det stå.

Sådär, nu har jag fått leka besserwisser också Har dock för mig att jag glömt nåt fel.

Hur som helst, mycket bra test med nätaggen!
Jag är just nu på jakt efter nätagg så detta var ju perfekt!

Sen kan jag också hålla med str8forthakill när det gäller val av märken att testa.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk

Hur många här är det som har läst hela recensionen?

Så här står det,
"För er som inte är i behov av så hög uteffekt som hos nätaggregaten som testas här kommer vi inom kort att göra ett test med lite svagare modeller."

Det kommer alltså komma ett till test där vi antagligen kommer få se de märken vi tyckte fattades här. Och jag är mycket mer intresserad över hur Corsair VX450 presterar än hur ett Corsair TX750 presterar.

Men jag är riktigt nyfiken på vilka nätaggregat som kommer komma med i nästa omgång, hoppas som sagt på Corsair VX450.

MVH laggarbacken

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laggarbacken
Hur många här är det som har läst hela recensionen?

Så här står det,
"För er som inte är i behov av så hög uteffekt som hos nätaggregaten som testas här kommer vi inom kort att göra ett test med lite svagare modeller."

Det kommer alltså komma ett till test där vi antagligen kommer få se de märken vi tyckte fattades här. Och jag är mycket mer intresserad över hur Corsair VX450 presterar än hur ett Corsair TX750 presterar.

Men jag är riktigt nyfiken på vilka nätaggregat som kommer komma med i nästa omgång, hoppas som sagt på Corsair VX450.

MVH laggarbacken

Svagare nätagg av de annars intressanta märkena är inte lika intressant.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har haft problem med min dator ett tag och fråga på felsöknings forumet och man kom fram till att ens nätagg har blivit kasst. Kondensatorer har börjat läcka och bukta sig, finns risk att nätagget sprängs eller vad somehelst kan hända verkar det som men man kör på lite till (har dock beställt ett nytt nätagg redan)

Detta på ett så kallat "Kvalité" Antec Truepower 430W som det sades 3 år sedan när jag köpte det. Kom fram att flertalet lite äldre Antec(att de varit i användning ett tag) agg alla får sprängda kondensatorer för att man snållat där med billigare varianter. Annars helt har detta varit ett superbt nättag som har har grymt låg ljudnivå och "supberba" mätvärden... Men knappast längre då kondensatorerna har gått till graven...

Men nu, när man vet sanningen med att det är billiga skit komponenter(kondensatorerna) som inte tåll långvarig användning så blir det alldrig något nytt Antec mera för mig.

De saker MultiMan nämner är oerhört viktiga också och bör kontrolleras och testas också.

Permalänk
Medlem

Är det här med nätagg nån slags fetischporr för datornördar?

Jag tycker det är ett himla tjat överallt om just nätagg, så spännande är det väl inte? startar datorn är jag nöjd. (ok att det är ett hårdvaruforum men ändå)

Visa signatur

Stationärt System: grå burk, lagom snabb.

Permalänk

Du var allt en tråkig pösmunk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pösmunk
Är det här med nätagg nån slags fetischporr för datornördar?

Jag tycker det är ett himla tjat överallt om just nätagg, så spännande är det väl inte? startar datorn är jag nöjd. (ok att det är ett hårdvaruforum men ändå)

Nätagg är rätt så viktigt om man vill ha ett stabilt system. Bara för att man får en boot så innebär inte detta nödvändigtvis att allt fungerar. Har man ett ynka 300W-system så är det rätt så lugnt men det tror jag inte att det är så många som har här.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Ha ha ha ja kära nån!

Fanken vilka nätagg alla ska ha! Man kan tro att ni driver hela kvarteret + julgransbelysningen med era agg.

eller är det bara jag som inte har hela jubelysningen i lådan?!

Här är en bra länk om ni vill kontrollera hur mkt erat system egentligen drar.

http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine

Visa signatur

magisk 486'a, 3dfx 2mb i sli, 38" crt med överliggande lysrör, 2 floppy, 100 mb hdd ide.

Permalänk
Medlem

Jag blir minst sagt lite misstänksam när jag läser testet vilket också bekräftas när jag läser många av kommentarerna.

Att Cooler Master skulle komma ut som vinnare och dessutom före silverstone har jag svårt att fatta.

Själv sitter jag på ett gamalt silverstone nightjar 300W och om det är något jag kan säga om det är att det är väldigt pålitligt nätagg trotts att den saknar fläkt så driver det min krävande dator bra.

Att inte ha med effektivitets siffror i undersökningen är oacceptabelt för att jag ska kunna ta testet på allvar och ta lärdom av det.

AM2 X2 5600+ 2GB OCZ 7950GT 2X RAPTORX 10000rpm

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

seasonicsupport?

appropå "nät-agg", mitt seasonic s12 600w la fötterna i vädret nyligen.
Någon annan som också har råkat ut för det med nått seasonic nätaggregat? Dom har ju 3 års garanti eller?

Permalänk
Avstängd

Nån som har ett Antec Truepower 850W som pcb säljer? är det bra i såna fall?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64