Nvidia utsedd till årets mest respekterade tillverkare

Permalänk
Melding Plague

Nvidia utsedd till årets mest respekterade tillverkare

Global Semiconductor Alliance (GSA) har utsett Nvidia till årets mest respekterade företag som inte äger egna halvledarfabriker. Detta är tredje gången som Nvidia vinner den utmärkelsen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt rättförtjänt enligt mig.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Helt rättförtjänt enligt mig.

Indeed.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk

Japp, inget konstigt att de vann...igen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Inaktiv

Ja det är ett bra val för priset tycker jag.

Permalänk

Frågan är hur lång tid det kommer ta innan det blir en stormig diskussion kring firmaware 169.04?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Frågan är hur lång tid det kommer ta innan det blir en stormig diskussion kring firmaware 169.04?

Jo, undrar jag med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

De har haft makten sedan 2004 så det är inget som chockar gillar dock deras nya priser på saker o ting :D:)

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Väl förtjänat av Nvidia enligt mig, grattis.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 l Intel i7 5820k l Gigabyte X99-UD3 l MSI RX 480 8gb l EVGA G2 850W l Crucial Sport 8gb ddr4 l WDC Black 3tb + WDC Black 1TB + WDC Red 1TB + Intel 530 SSD 120gb l Cooler Master Hyper 212 EVO l Dell U2515H l Asus MG248Q freesync l Windows 10 64-bit

Permalänk

Men saken är den, att det år som varit har dom bara kommit ut med ett fåtal nya produkter, där 8800GT och nya GTS är dom största, första 8800 korten kom ju faktiskt förra året, förutom Ultran kanske, men den baseras ju på teknik från året före som är lite mer klockad bara. Sen kanske 84/85/8600 kom detta år, men de är ju knappast nått att hurra för.

Så just i år har dom inte gjort nått speciellt egentligen tycker jag. Om nått år är det antagligen bara EN prdukt man fortfarande pratar om, 8800GT, resten är glömt.

Nu har ju iten bara produktsläppen med saken att göra heller iofs, det är ju andra saker som gör ett företag "respekterat". Drivrutinerna tex, vilka Nvidia hade sTORA roblem med, iaf i början på året då dom flest svor å spottade på Nvidia.

N u vet jag iten vilka andra som var nominerade, men Intel och AMD är ju uteslutna, ATI lär väl åxå vare uteslutna då dom har egna fabriker (genom att dom köptes upp av AMD om inte annat)

Men jag tycker det borde funnits bättre företag ändå, men som sagt, vet inte vilka konkurenterna till titeln är.

Nu menar jag inte att ATI(AMD) har varit bättre eller sämre än Nvidia, dom är ju inte ens med i denna kategori då dom har egna fabriker. Tycker bara att det itne varit ett så lyckat år för Nvidia, mycket pga lite nytt och problem med drivrutiner. Det dom levt på i år är ju de 8800 kort dom släppte förra året.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
De har haft makten sedan 2004 så det är inget som chockar gillar dock deras nya priser på saker o ting :D:)

Tror inte att de ville ha priserna så låga. Snarare det att de tvingades för annars skulle ati krossa dom i prestanda/krona ratio.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Om dom kunde börja öppna upp sina specifikationer för sina kort som Ati har gjort så skulle dom bli ännu mera "Respected" för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men saken är den, att det år som varit har dom bara kommit ut med ett fåtal nya produkter, där 8800GT och nya GTS är dom största, första 8800 korten kom ju faktiskt förra året, förutom Ultran kanske, men den baseras ju på teknik från året före som är lite mer klockad bara. Sen kanske 84/85/8600 kom detta år, men de är ju knappast nått att hurra för.

Så just i år har dom inte gjort nått speciellt egentligen tycker jag. Om nått år är det antagligen bara EN prdukt man fortfarande pratar om, 8800GT, resten är glömt.

Nu har ju iten bara produktsläppen med saken att göra heller iofs, det är ju andra saker som gör ett företag "respekterat". Drivrutinerna tex, vilka Nvidia hade sTORA roblem med, iaf i början på året då dom flest svor å spottade på Nvidia.

N u vet jag iten vilka andra som var nominerade, men Intel och AMD är ju uteslutna, ATI lär väl åxå vare uteslutna då dom har egna fabriker (genom att dom köptes upp av AMD om inte annat)

Men jag tycker det borde funnits bättre företag ändå, men som sagt, vet inte vilka konkurenterna till titeln är.

Nu menar jag inte att ATI(AMD) har varit bättre eller sämre än Nvidia, dom är ju inte ens med i denna kategori då dom har egna fabriker. Tycker bara att det itne varit ett så lyckat år för Nvidia, mycket pga lite nytt och problem med drivrutiner. Det dom levt på i år är ju de 8800 kort dom släppte förra året.

Och ändå dominerar de försäljnings och prestandalistorna. Det är... respekt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
Om dom kunde börja öppna upp sina specifikationer för sina kort som Ati har gjort så skulle dom bli ännu mera "Respected" för mig...

Så vit jag känner till så har dom väl bara öppnat upp delar av detta....

Permalänk

Har precis upptäckt att mitt 7900GT har ett tillverkningsfel (kondensatorerna), så för tillfället kan jag definitivt inte tycka att de förtjänar detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trefeneder
Har precis upptäckt att mitt 7900GT har ett tillverkningsfel (kondensatorerna), så för tillfället kan jag definitivt inte tycka att de förtjänar detta.

Nvidia gör bara gpu, en del chip och står för referensdesign av pcb? Har svårt att tro att Nvidia gör kondensatorer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
Och ändå dominerar de försäljnings och prestandalistorna. Det är... respekt

Jo, fast, det gör dom på produkter dom skapade förra året. Bara för att konkurenterna varit sämre i deras branch så behöver dom inte vara bäst av ALLA inkluderat företag i andra brancher som tillverkar andra kretsar, det var ju inte en utmärkelse mellan olika GPU tillverkare bara.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Så vit jag känner till så har dom väl bara öppnat upp delar av detta....

Jo men de ska öppna resten i etapper allt eftersom den öppna drivrutinen utvecklas.

Permalänk
Hjälpsam

Re: Nvidia utsedd till årets mest respekterade tillverkare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Global Semiconductor Alliance (GSA) har utsett Nvidia till årets mest respekterade företag som inte äger egna halvledarfabriker. Detta är tredje gången som Nvidia vinner den utmärkelsen.

Läs nyheten

Ratatosk sköljer ned en tablett Nexium med ett glas Proviva.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Men saken är den, att det år som varit har dom bara kommit ut med ett fåtal nya produkter, där 8800GT och nya GTS är dom största, första 8800 korten kom ju faktiskt förra året, förutom Ultran kanske, men den baseras ju på teknik från året före som är lite mer klockad bara. Sen kanske 84/85/8600 kom detta år, men de är ju knappast nått att hurra för.

Så just i år har dom inte gjort nått speciellt egentligen tycker jag. Om nått år är det antagligen bara EN prdukt man fortfarande pratar om, 8800GT, resten är glömt.

Nu har ju iten bara produktsläppen med saken att göra heller iofs, det är ju andra saker som gör ett företag "respekterat". Drivrutinerna tex, vilka Nvidia hade sTORA roblem med, iaf i början på året då dom flest svor å spottade på Nvidia.

N u vet jag iten vilka andra som var nominerade, men Intel och AMD är ju uteslutna, ATI lär väl åxå vare uteslutna då dom har egna fabriker (genom att dom köptes upp av AMD om inte annat)

Men jag tycker det borde funnits bättre företag ändå, men som sagt, vet inte vilka konkurenterna till titeln är.

Nu menar jag inte att ATI(AMD) har varit bättre eller sämre än Nvidia, dom är ju inte ens med i denna kategori då dom har egna fabriker. Tycker bara att det itne varit ett så lyckat år för Nvidia, mycket pga lite nytt och problem med drivrutiner. Det dom levt på i år är ju de 8800 kort dom släppte förra året.

Jag förstår det du skriver men jag tycker att du tänker lite fel ibland. Men det kanske är lätt för mig att säga som sitter högt upp i mitt företag, eller så missförstår jag dig. Du får rätta mig. Men om du har ett företag och du släpper en produkt som totalt utpresterar dina konkurrenter på nästan allting under ett helt år. Skulle du släppa en helt ny arkitektur och generation när du vet att dina befintliga produkter säljer som smör? Det skulle de flesta inte göra av den anledningen att så länge man tjänar pengar på gammalt bröd så finns det ingen anledning att stoppa nästa deg i ugnen, i detta fallet lansera något nytt.

Nvidia har redan sin nästa generation och de vet precis hur bra den presterar och likaså med ATi. Sedan att de kan ändra om och finslipar och optimerar samt utvecklar drivrutiner under en längre period är en annan femma.

Det tog Nvidia 4 år att utveckla G80 arkitekturen och Nvidia är redan klar med näst kommande generation. Men de behöver inte släppa de för att G80 och G92 (bygger på samma arkitektur) presterar bäst på marknaden och säljer som smör även om ATis HD3850 och 70 är prisvärda och billiga (jag vet om att varken HD3870 eller 8800GT inte finns i lager).

Bara detta att det fortfarande finns massvis med folk som köper 8800GTX/Ultra/GTS 640 och 320 gör ju inte saken värre direkt. Det är säkerligen många som köper ATis nya men stämpeln finns fortfarande kvar, att Nvidias G80 arkitektur är bäst och presterar riktigt bra.
Vi som hänger på hårdvaru sidor och har detta som intresse skulle (de flesta) inte köpa ett 8800GTS 320/512/640/GTX/Ultra idag bara för att vi vet om att 8800GT 512 och GTS 512 presterar bäst för priset. Men väldigt många och faktiskt majoriteten datoranvändare och gamers vilet är skrämmande faktiskt, inte så bra pil på vilket som är bäst för priset eller bäst eller vilket som är mest prisvärdast. Man köper det som är bäst tror man och G80 har vart bäst ett helt år nu. Ja visst kom ATi med HD2900XT men vad hjälper det när det var det ända kortet som kunde plocka ner 8800GTS 640 oftast? Idag hittar man recensioner som visar på att HD2900XT blir utpresterat av ett 8800GTS 640 och det ser vi inte minst i Sweclockers senaste grafikkortstest.

Sedan skall vi inte tala om julen, massvis med GTS 640/512/320/GTX/ULTRA/GT kommer att säljas som smör om de finns i lager. Varför? Precis av samma anledning som ovan. Det finns säkerligen många kids som har tjatat på sina föräldrar om ett G80 grafikkort för att polarn har ett sådant och detta smittar. Tror du inte mig så analysera lagerstatus 1.5 månader framöver på nedan butiker eftersom priserna normalt sänks efter jul och massor med grafikkort då kommer att säljas:

- Komplett.se
- Dustinhome.se
- Datorbutiken.com (jmedata.se)
- Shg.biz
- Webhallen.com
- inet.se

Det är möjligt jag har fel om det sista men det har inte hänt tidigare oavsett om ATi eller Nvidia har haft tronen så jag skulle inte förstå varför det inte skulle stämma nu, framförallt nu med G80 arkitekturen.

Nvidia har dominerat marknaden så hårt att folk fortfarande köper deras prylar i större utsträckning FAST de har i prinsip lika bra produkter till halva priset och dessutom andra finesser som inte äldre GTS/GTX/Ultra ens har stöd för och detta är ta mig katten respekt för ett företag och hur de lyckas.
Andra säger lura vilket inte alls är sant då det egentligen är allas ansvar att ta reda på vilket som är vad och bäst för pengarna, men när folk inte bryr sig att ta reda på för att det "vet" om vilket som är bäst även om det i praktiken inte stämmer så har man verkligen lyckats. Detta är att tjäna stålar och veta hur man ska tjäna stålar och marknadsföra sig själv. Intel är precis likadana och AMD var så tidigare, vad har hänt?

Nu kanske du tycker att jag hamnade väldigt djupt in på G80 serien och kanske tycker att det jag skriver var lite ointressant till ditt inlägg. Men kring Nvidia och dess lyckande med vad som går att sälja och hur man säljer det och vad bara denna G80 kan göra så kallar jag det respekt. De vet hur man ska tjäna pengar FAST om de inte skulle prestera bäst som med 79xx och X19xx serien.

A!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nu får ni ju tänka på att respekt inte bara handlar om vem som gör bäst grafikkort Det är kvalitét, garanti, support och service och så vidare också.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Nu får ni ju tänka på att respekt inte bara handlar om vem som gör bäst grafikkort Det är kvalitét, garanti, support och service och så vidare också.

Precis. Det är så mycket annat. Jag menade mest på vad "bara" G80 gjorde detta och slutet på förra året.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Massa text.

Jag håller med om det du säger, Nvidia har varit dominerande hela året, sålt bäst och presterat bäst. Men jag fick för mig att det var andra kriterier för just denna utmärkelse, som kanske nya produkter, kontakt med sina semiconductor (vad det nu heter på svenska) leverantörer osv. eftersom det var dom som röstade nu.

*Nya produkter: G80 kom ju förra året, vilket inte bör räknas med till årets "tävling". Även om den sålt väldigt bra i år så kom den förra året.

* kontakt med levernatörer: Eftersom det är tillverkarna av tex Nvidias semiconductors som röstade så baseras detta på deras bild av företaget, alltså hur bra dom är på att betala fakturer, hur bra instruktioner dom ger hur dom vill ha produkter mm. Detta är ju något som vi inte vet något om så länge vi inte jobbar på nått av dessa tillverkare.

Jag vet inte alls vilka andra som var nominerade, antar bara att inte tex Intel och AMD/ATI inte var med då dom har egna fabriker. Men det kan ju ha varit Electrolux eller siemens eller vad som helst, det vet jag inte och deras framsteg i dessa kategorier vet jag inte. Men om man otgår från de kriterier jag satt upp så kan jag väl bara kommentera "nya produkter" Där tycker jag itne dom varit speciellt bra, mycket för just det du säger, G80 har varit dominerande så dom har inte behövt släppa något nytt, förrän nu G92, men det är ändå bara en produkt.

Så det beror väl egentligen på vilka kriterier dom hade för att rösta fram vinnaren av priset, dom jag antog kanske är helt fel, orkade inte läsa något om det. Om det var dom jag satte upp så tycker jag att det borde varit någon som varit bättre, det behöver ju inte vara inom PC industrin ens.

Men om dina kriterier var dom som användes, då hpller jag med dig, då har Nvidia varit grymma. Var det kriterier du läste dig fram till att dom använt, eller antog du dem bara? Som jag gjorde?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

My eye's has nVidia wirtten in them.

Visa signatur

Kamera: D800
Optik:Nikkor 24-70mm f/2.8, Nikkor 70-200 f/2.8 VR, Sigma 50mm f/1.4, 500m f/4 VR

Permalänk
Medlem

Är det bara Jag som börjar tröttna på nvidias dominans?
Ati kommer ju med stormsteg nu

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Jag håller med om det du säger, Nvidia har varit dominerande hela året, sålt bäst och presterat bäst. Men jag fick för mig att det var andra kriterier för just denna utmärkelse, som kanske nya produkter, kontakt med sina semiconductor (vad det nu heter på svenska) leverantörer osv. eftersom det var dom som röstade nu.

*Nya produkter: G80 kom ju förra året, vilket inte bör räknas med till årets "tävling". Även om den sålt väldigt bra i år så kom den förra året.

* kontakt med levernatörer: Eftersom det är tillverkarna av tex Nvidias semiconductors som röstade så baseras detta på deras bild av företaget, alltså hur bra dom är på att betala fakturer, hur bra instruktioner dom ger hur dom vill ha produkter mm. Detta är ju något som vi inte vet något om så länge vi inte jobbar på nått av dessa tillverkare.

Jag vet inte alls vilka andra som var nominerade, antar bara att inte tex Intel och AMD/ATI inte var med då dom har egna fabriker. Men det kan ju ha varit Electrolux eller siemens eller vad som helst, det vet jag inte och deras framsteg i dessa kategorier vet jag inte. Men om man otgår från de kriterier jag satt upp så kan jag väl bara kommentera "nya produkter" Där tycker jag itne dom varit speciellt bra, mycket för just det du säger, G80 har varit dominerande så dom har inte behövt släppa något nytt, förrän nu G92, men det är ändå bara en produkt.

Så det beror väl egentligen på vilka kriterier dom hade för att rösta fram vinnaren av priset, dom jag antog kanske är helt fel, orkade inte läsa något om det. Om det var dom jag satte upp så tycker jag att det borde varit någon som varit bättre, det behöver ju inte vara inom PC industrin ens.

Men om dina kriterier var dom som användes, då hpller jag med dig, då har Nvidia varit grymma. Var det kriterier du läste dig fram till att dom använt, eller antog du dem bara? Som jag gjorde?

Ne men jag köper dina kriterier mer faktsikt. Jag bara antog dem.

Jag håller med dig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Ne men jag köper dina kriterier mer faktsikt. Jag bara antog dem.

Jag håller med dig.

Hehe oki!

Ja då är vi överrens

Vore iofs kul att veta vilka andra företag som var med och tävlade om nomineringen. Får surfa lite på det om jag orkar.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Nvidia, The way its meant to be played.

Visa signatur

// Rickard

Permalänk
Medlem

Re: Nvidia utsedd till årets mest respekterade tillverkare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Global Semiconductor Alliance (GSA) har utsett Nvidia till årets mest respekterade företag som inte äger egna halvledarfabriker. Detta är tredje gången som Nvidia vinner den utmärkelsen.

Läs nyheten

Hur många andra stora företag som tillverkar avancerade kretsar och inte har egna fabriker finns det? nVidia och Via?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Hur många andra stora företag som tillverkar avancerade kretsar och inte har egna fabriker finns det? nVidia och Via?

Haha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Hehe oki!

Ja då är vi överrens

Vore iofs kul att veta vilka andra företag som var med och tävlade om nomineringen. Får surfa lite på det om jag orkar.

Jo, det hade vart intressant.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.