SweClockers foldinglag bland de hundra bästa

Permalänk
Avstängd

jag sitter på en som har 4mil steps... är detta normalt? bara undrar för jag har 6 klienter snurrandes nu och dom kör alla utom en på mellan 100k till 300k sen en på 4 mil prick. :\ känns som jag inte kommer hinna med 4mil med 7timmar om natten när man bara har 4 dygn på sig :,(

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
jag sitter på en som har 4mil steps... är detta normalt? bara undrar för jag har 6 klienter snurrandes nu och dom kör alla utom en på mellan 100k till 300k sen en på 4 mil prick. :\ känns som jag inte kommer hinna med 4mil med 7timmar om natten när man bara har 4 dygn på sig :,(

Du behöver nog inte oroa dig. Antal steps avgör inte hur lång tid en WU kommer att ta. Kolla hur lång tid det tar att göra 1% (kan ses i logfilen eller direkt i klienten) och räkna lite på hur lång tid den kommer ta på sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Du behöver nog inte oroa dig. Antal steps avgör inte hur lång tid en WU kommer att ta. Kolla hur lång tid det tar att göra 1% (kan ses i logfilen eller direkt i klienten) och räkna lite på hur lång tid den kommer ta på sig.

hmm kommer inte hinna på 4 dagar -.-;
tar 36minuter på 1%. hann med 11% igår natt. hur i 17 skall man hinna med 1 wu på 4 dygn? har pentium D på 3.4 ghz. och smp tar inte mer än 45% cpu (kan inte installera något då jag inte är admin :,( så ingen affinity changer här inte.

något annat sätt att dela dom mellan kärnorna om det gör någon skillnad?

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av él Mero
jaha, öka spänningen till ram-minnena? kanske att de kördes stabila under memtest för att de inte stressades på samma sätt som under foldingen? det var ju kanske lite otippat, men gött att det verkar fungera, håller tummarna jag med då

Nähepp. Den gick till 86%, en fick jag EUE. Sen gick den till runt 20%. Sen 8%. Nu har den startat igen.

Fattar inte vad som är fel..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Igår avinstallerade jag klienten men nu har jag installerat den igen Inga problem attt ladda ner en WU och inga felmeddelanden nu.

gött att det funkar men när du känner dig redo att öka poängskörden lite så gör som Frostyfog föreslår och byt till smp (och affinity changern), den passar som sagt bättre för din cpu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
pentium D med smp

jag håller för tillfället på att testa smp-klienten på min 2.8HT p4:a

kollade först upp förutsättningarna, alltså jag har fyra dagar på mig vilket innebär 4*24 = 96 timmar, det betyder att en procent max får ta (96/100)*60 = 57.6 minuter samt att man måste räkna med att arbetet ska slutföras och skickas också, vilket totalt sett kanske tar ytterligare 5 minuter, så 57 minuter/% kändes som ett det jag absolut var tvungen att uppfylla

började att testa i två timmar och såg till min förtvivlan att det tog 58 minuter/% (osis va?), så jag började leta sätt att klara det, jag menar att kapa ungefär en minut ska man väl klara av!

så jag installerade affinity changern, klockade processorn till 3.0GHz och stängde av onödiga processer och vips var jag nere på 54 minuter/%, woho! det betyder att en p2653 kommer att klaras av på (54*100)/60 = 90 timmar, alltså 6 timmar till godo tror affinity changern kapade 1.5 minuter och klockningen resten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Fattar inte vad som är fel..

mitt enda tanke är att det är något stabilitetsproblem, eftersom majoriteten av alla EUE:s oftast beror på just stabilitet, testa stresscpu, vilken kör i princip samma stress som smp-klientens gromacs och förhoppningsvis får du errors

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
hmm kommer inte hinna på 4 dagar -.-;
tar 36minuter på 1%. hann med 11% igår natt. hur i 17 skall man hinna med 1 wu på 4 dygn? har pentium D på 3.4 ghz. och smp tar inte mer än 45% cpu (kan inte installera något då jag inte är admin :,( så ingen affinity changer här inte.

något annat sätt att dela dom mellan kärnorna om det gör någon skillnad?

de 4 smp-trådarna (a1core) varierar inte i storlek, så kan man bara nita fast dom i varsin kärna så ger det samma effekt som affinitychangern

36min per% är 60 timmar, lite segare än min Opty165 i 2,4GHz... med den farten hinner den som sagt inte det på endast nattetid
jag har ingen aning om hur "ickeadmin" påverkar smp-klienten, men 45% cpu totalt är ju konstigt lite... eller menar du per tråd?
ditt resultat är ju avsevärt bättre än el Mero's 54-58min, kan den fungera nästan som den ska?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
de 4 smp-trådarna (a1core) varierar inte i storlek, så kan man bara nita fast dom i varsin kärna så ger det samma effekt som affinitychangern

36min per% är 60 timmar, lite segare än min Opty165 i 2,4GHz... med den farten hinner den som sagt inte det på endast nattetid
jag har ingen aning om hur "ickeadmin" påverkar smp-klienten, men 45% cpu totalt är ju konstigt lite... eller menar du per tråd?
ditt resultat är ju avsevärt bättre än el Mero's 54-58min, kan den fungera nästan som den ska?

45% per tråd ^^ råkade glöma det. oh så om jag nitar dom fyra till en kärna så skall det gå lite snabbare då alltså. skall testa.
skulle vara skit om jag inte kan utnyttja dom datorerna på jobbet bara för att jag saknar timmar -.-
får väl bli att vänta på dom nya superdatorerna som jag skall få till mätmaskinen ^^ skall vara några grymma nya maskiner från dell :b___.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk

Finkelzvin - har du ändrat något mer i bios än minnesspänningen?

Jag kom att tänka på att C2D-prollarna själva/automatiskt ställer in spänningen på 1,15-1,2V trots att deras "maxspäning" är på 1,35V eller så - det bör och brukar funka problemfritt, men man kan ju dubbelkolla vad processorspänningen ligger på under last och kanske öka nått snäpp manuellt

off topic: ToWy - vad jobbar du med?

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Nu avinstallerar jag klinten... Hade gjort lite drygt 82% av min WU och gjorde en omstart efter att ha laddat ner dom senaste uppdateringarna från Win Update, när jag efter omstarten startar om klienten försöker den ladda ner en ny WU trots att den inte är klar med den förra och så är vi tillbaka till ruta ett med ideliga felmeddelanden.

Det är möjligt att det är något som strular med min burk men detta är enda programmet som inte fungerar bland allt annat, det kan jag leva med hoppas det fungerar bättre för alla andra.

Permalänk
Avstängd

vad jag jobbar med?
sitter som mättekniker på finnveden i olofström.

för er som inte vet vad man gör då.
kan säga att jag är kvalitetsanvarig till en del då jag mäter detaljer som pressas fram ute på golvet.
det jag använder mig av är en mätmaskin av denna modell

och jag kör 3d-mätning.
det programet som vi mäter med (JoWin XG) använder 3d-modeller som reference när maskinen tar sin mätpunkt och grundat på det säger om punkten är godkänd eller inte beroende på hur man programerat mätprogramet man kör.

3dmodellerna kan sägas vara väldigt krävande då dom tar upp ca 4-600mb graffeminne även om iges-filen bara är ca 7mb stor.

sen kör vi catia på andra datorer för att convertera 3dfilerna från tex dwg eller cat5 till iges, och då en sån per maskin, 3 maskiner ger totalt 3 till övermåtta kraftiga datorer och 3 normalkraftiga ^^;

(inte bra jag skriver sånt hör när jag är nyvaken ^^ tenderar att babbla då XD

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersj
Det är möjligt att det är något som strular med min burk men detta är enda programmet som inte fungerar bland allt annat, det kan jag leva med hoppas det fungerar bättre för alla andra.

det är just för att den är så pass mycket mer krävande än andra program, den stressar ju livet ur cpu:n till skillnad från diverse spel, programvaror etc

den kan mer liknas vi ett benchmarking program, typ prime95, inte samma typ av stress men ändå stress och i vissa/många fall värre, det är just därför den är så trevlig att ha för att testa stabilitet tillsammans med prime95, klarar du att köra båda dessa tyder det mycket tydligt på att du har en stabil dator, i alla avseenden

sen i just ditt fall kan det säkert bero på någonting annat än stabilitet, men med en q6600 i 3.6GHz så finns det ju i alla fall orsak att misstänka instabilitet, för folding iaf

jag menar är cpu:n det minsta ostabil så förstörs ju beräkningarna och just därför stängs arbetet ner, att jobba med missvisande data kan ju leda forskningen åt totalt fel håll

vi får väl se om du orkar pilla med det igen i framtiden, cheers!

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om jag var otydlig tidigare, jag har klockat ner processorn till originalklock sedan problemen startade och att klienten skulle stressa cpu:n håller jag inte med om då den endast belastar en kärna till max 80% av fyra...:)

Permalänk
Medlem

näe du var inte otydlig, det är jag som är ute och seglar, måste ha förväxlat dig med någon annan dina symtom tydde ju inte alls på en ostabil dator utan anslutningsbekymmer

men har du testat lite olika klienter (helst smp-klienten) så att man kan utesluta klientproblem och du har valt no som svar på klientens alla anslutningsfrågor så ska inte heller det vara bekymret, testa oxå att skriva in den ip-adress och port din klient försöker kontakta i webbbrowser-fältet, i mitt fall 171.64.65.64:8080, borde stå i logg-filen, får du ett OK då så är det inte det heller, men är dock värt och testa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Finkelzvin - har du ändrat något mer i bios än minnesspänningen?

Jag kom att tänka på att C2D-prollarna själva/automatiskt ställer in spänningen på 1,15-1,2V trots att deras "maxspäning" är på 1,35V eller så - det bör och brukar funka problemfritt, men man kan ju dubbelkolla vad processorspänningen ligger på under last och kanske öka nått snäpp manuellt

off topic: ToWy - vad jobbar du med?

Nej, jag har inte ändrat annat än minnesspänningen. Cpu-spänningen ligger på 1.31 enligt gigabytes klockningsprogram, och 1.28 enligt Cpu-z.

Edit: Hmm, man kanske skulle testa stänga av speedstep. I info om GPU-varianten står det att det skiter sig om man klockar grafikkortet medans klienten är igång, isf är det väl möjligt att SMP-klienten strejkar om speedstep kickar in.

Permalänk
Medlem

Ska hjälpa till så fort jag fixat new shiet!

Visa signatur

Intel Q6600 g0 @ 3.2Ghz/ MSI P35 NEO2-FR/ Sparkle GTX 460 1gb/ 2x2048 Corsair XMS2 6400 / Scythe Ninja PLUS Rev. B/ Antec Sonata III

Permalänk
Medlem

Men tjänar man verkligen så mycket på att folda fram uppgifter.
Har de lett till forsknings-framsteg?
Eller är det bara teoretiska beräkningar?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

http://folding.stanford.edu/English/Papers
ovanstående är deras sammanfattning/lista av publicerade artiklar
frågeställningen är inte direkt "boten på sjukdom X" utan i första hand studera de olika förekommande defekter (som i sin tur är viktiga för fortsatt forskning)

F@H-projektet är faktiskt upplagt mer "modernt" och "vetenskapligt" än det som har lett till majoriteten av dom mediciner som finns idag:
F@H verkar börja med att undersöka orsaken till sjukdomen - de flesta mediciner/effekter upptäcktes däremot ursprungligen av en slump (stort sett) för att sedan förfinas med forskning/vetenskapliga medel...
Att börja från sjukdomen är ett mycket mer grundligt sätt att angripa problemet men det lär även vara mer insatskrävande.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Hehe närmar sig tvåsiffrigt, om jag inte räknar helt fel så är vi 61poäng från 99ondeplatsen

Permalänk

Nu är sweclockers på plats 99. Grattis till oss!

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Nu är sweclockers på plats 99. Grattis till oss!

Och lagom till självaste julafton verkar vi ta 95:an!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Nej, jag har inte ändrat annat än minnesspänningen. Cpu-spänningen ligger på 1.31 enligt gigabytes klockningsprogram, och 1.28 enligt Cpu-z.

Edit: Hmm, man kanske skulle testa stänga av speedstep. I info om GPU-varianten står det att det skiter sig om man klockar grafikkortet medans klienten är igång, isf är det väl möjligt att SMP-klienten strejkar om speedstep kickar in.

mors Finkel!

såg att du fått igång smp-foldingen

lite nyfiken, vad var problemet och lösningen?