Förhandstitt på Hybrid Crossfire

Permalänk
Melding Plague

Förhandstitt på Hybrid Crossfire

Hybrid Crossfire är AMD:s namn på Crossfire med ett vanligt grafikkort och det integrerade grafikkortet på moderkortet. En förhandstitt på Hybrid Crossfire har publicerats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tufft...men lite knepigt...

Permalänk
Medlem

jag vill ha crossfire teknik där man kan para olika sorters grafikkort, inte något skit-inbyggt med ett lika dålig extra.

Men annars är det en bra tanke, att inte bara låta det inbyggda stå och samla dam(!)

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd

Ännu ett tips från mig som inte skrivs!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Ännu ett tips från mig som inte skrivs!

Det är väl skitsamma vem nyheten kommer ifrån?

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Avstängd

Tekniken är intressant men den har en svaghet, de integrerade grafikkretsarna använder processorn för att utföra beräkningar så denna teknik skulle belasta processorn enormt mycket mer än om enbart den separata grafikprocessorn användes. I vissa fall kan det vaar en fördel men jag har svårt att tänka mig ett sånt tillfälle.

En person som spelar spel bör inet använda sig av den här tekniken ändå och de som inet spelar har ingen anledning att byta ren beräkningsprestanda mot grafikberäkningsprestanda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39 Men annars är det en bra tanke, att inte bara låta det inbyggda stå och samla dam(!) [/B]

Det får det gärna göra för mig

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloodfeast
Det är väl skitsamma vem nyheten kommer ifrån?

Många tycker SweC är något att hänga i granen.. NOT!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk

Känns verkligen som att AMD är på G, påhittiga som satan nuförtiden, dock slår inte prestandan rätt jämfört med konkurrenterna. Men det är klart, de kan ju komma igen!

Permalänk
Medlem

Målgruppen är uppenbarligen lågprissegmentet. Priset på ett 780 moderkort + det billiga grafikkortet verkar bli mycket lågt.

Jag vill ha ett sådant moderkort i DTX-format och med SB700 nu !

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Tekniken är intressant men den har en svaghet, de integrerade grafikkretsarna använder processorn för att utföra beräkningar så denna teknik skulle belasta processorn enormt mycket mer än om enbart den separata grafikprocessorn användes. I vissa fall kan det vaar en fördel men jag har svårt att tänka mig ett sånt tillfälle.

En person som spelar spel bör inet använda sig av den här tekniken ändå och de som inet spelar har ingen anledning att byta ren beräkningsprestanda mot grafikberäkningsprestanda.

På vilket sätt använder en inbyggd grafikkrets processorn? Halva grejen med just en separat grafikkrets är att det ska avlasta processorn. Däremot så delar oftas inbyggda grafikkretsar systemminnet med processorn och där ser man förluster jämnfört med ett grafikkort med eget minne.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
På vilket sätt använder en inbyggd grafikkrets processorn? Halva grejen med just en separat grafikkrets är att det ska avlasta processorn. Däremot så delar oftas inbyggda grafikkretsar systemminnet med processorn och där ser man förluster jämnfört med ett grafikkort med eget minne.

Effekten av att datorn i fråga har mindre minne resulterar i att mera data måste "flyttas" d.v.s processeras. Med mear minne kan mera data cachas i minnet och datorn behöver inte belastas med att cacha ny data hela tiden (i lika stor utsträckning).

Permalänk
Medlem

verkar var en bra grej

vet ej om jag e helt tokig men hade tänkt att köpa en Quad inom snart framtid och ett ljudlöst ( som oftast är lite långsamt) grafikkort.
och med en sån här grej kankse man kan få lite extra prestanda då...

men finns sådant att köpa nu/snart?
behövs något speciellt grafikort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Effekten av att datorn i fråga har mindre minne resulterar i att mera data måste "flyttas" d.v.s processeras. Med mear minne kan mera data cachas i minnet och datorn behöver inte belastas med att cacha ny data hela tiden (i lika stor utsträckning).

Alltså borde problemet minimeras ju fler kärnor man har i processorn och hur många som används.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.