DDR-minne kan bli dyrare

Permalänk
Melding Plague

DDR-minne kan bli dyrare

Ingen kan ha undgått de mycket låga minnespriserna det senaste året. Alla är nöjda, förutom minnestillverkarna själva. Nu planerar flera minnestillverkare att minska sin tillverkning för att driva upp priserna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att köpa på sig lite minnen då, för säkerhets skull.
Vore ju skönt att ha lite på lager om det skulle behövas, även om man kanske inte köper de riktiga highend-prylarna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Och så sitter man här pank :/ Kunde de inte timat detta lite bättre...:(

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulaschbaronen
Och så sitter man här pank :/ Kunde de inte timat detta lite bättre...:(

Hehe, samma här. Iofs så är jag nästan alltid pank

Men i Feb/Mars så får det bli nya grejer och då blir det nog DDR3 för mig ändå.
Hoppas då att de har sänkts några femhundringar bara.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk

Perfekt! Beställde 2 GiB minne till i förrgår!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Det vore intressant att veta hur många nyheter det varit senaste kvartalet om att minnespriserna ska vända uppåt. Min teori som jag sa sist nyheten var uppe, vilken jag fortfarande tror på: Priserna på ddr2 vänder uppåt när dollarn vänder uppåt eller ddr3 börjar bli standard.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

attans detta gör det där 4 gb's minneskittet från ocz ännu mer tilltalande...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Är det verkligen lagligt att med mening minska produktionen för att driva upp priserna? Luktar lite kartellbildning kanske?

Visa signatur

[Intel Q9550 2.83Ghz @ 3.6Ghz][Asys P5Q-E][OCZ DDR2 6400SLI 4096MB][Radeon HD4870 1GB][1820GB HDD][Antec P182][Eizo S2431W-E]

Permalänk
Medlem

Då får man se till å köpa minnen nu till tjejens syrras nya dator då

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

Hehe tur att man sitter med 8GB nu då så man är framtidssäker, och mer därtill.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Är det verkligen lagligt att med mening minska produktionen för att driva upp priserna? Luktar lite kartellbildning kanske?

Opec gör det el bolagen gör det!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Minskad produktion av DDR2 = ökad produktion av DDR3 = billigare DDR3-priser?

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xay0r
Minskad produktion av DDR2 = ökad produktion av DDR3 = billigare DDR3-priser?

kanske... men de lär inte tillverka mer än vad de tror att de kommer sälja.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

skall man köpa på sig 8gb ram då kanske? frågan är när man har råd med resten av delarna hehe.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Quadcore CPU + mobo + 8gb ram = 4500 kr (efter enkel "huvudräkning")
Rätt läckert uppgraderingspaket som jag blev lite sugen på, inte för att jag egentligen behöver ny dator men vill gärna uppgradera servern med den jag sitter på nu, eller något.

Ram är så löjligt billigt nu, synd att det inte finns någon ramdisk för DDR2

Permalänk

Minne har man redan passat på att köpa 8gb DDR2 PC6400 för ~1700

Visa signatur

Intel Core2 Duo E6850 3,0ghz | Gigabyte P35 DS3 | Gainward 8800GT 512mb | 4 x 2048gb Kingmax PC 6400 | WD Raptor 150gb | Cooltek 600w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holmb3rg
Är det verkligen lagligt att med mening minska produktionen för att driva upp priserna? Luktar lite kartellbildning kanske?

Fick samma tankar och ligger nån minnestillverkare i ett EU-land så ska dom isf kontrolleras och ev åtalas för konkurenshämmande verksamhet men mig veterligt så görs minnena i låglöneländerna?

Permalänk
Medlem

Passande att läcka ut den informationen, så vi som valde bort Vista skall köpa på oss ett litet lager utifall att...........

Hur många sådana prylar har man inte redan - bra att ha. Nej antingen behöver man det i dagsläget eller så ser man framåt och sparar pengarna till DDR3!

- fast kanske man skulle kanske köpa 2GB till, trots allt?

Permalänk
Medlem

echo, precis vad jag funderar på, mkt för pengarna alltså.
du kan köra program som gör om ram till ramdisk vad jag vet, men antagligen inte köra system på den, utan typ scratch disk.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Väntar på 2*2 gb ocz minnen från Komplett för 849 kr Tokbilligt.
Minnen kan man inte få för mycket av

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mmomento
Väntar på 2*2 gb ocz minnen från Komplett för 849 kr Tokbilligt.
Minnen kan man inte få för mycket av

Finns redan. OCZ SLI-Ready minnen.
Eller dem var iallafall nere på 849 kr för 2x2GB förra veckan.
Och nej, minne i Vista behövs verkligen. Kom upp i 5,6 GB igår när jag satt med lite video och bild program.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Avstängd

stödjer vanliga xp 32-bit mer än 2 gb? funderar på att hålla koll på priserna lite och se om jag skall beställa 2gb till så jag stannar på 4.

men bara om xp stödjer mer än jag har nu.
xp 64 vet jag klarar mer men inga spel eller program som snurrar på i min bärbara med xp64 funkar i min stationära som var installerad med samma skiva (plus att mitt graffe mifflade sig och mitt wifi funkade inte alls)
edit: btw hur mycket stödjer dom olika vistavertionerna, 32 resp 64.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk

Den här "nyheten" var inte mer än förväntad enligt vad jag anser.
För det är ju ett faktum att datorminnen är ovanligt billiga i dagsläget.

Sitter själv med en laptop som jag inte vet om jag kan fylla på den med mer minne.

Det är en HP dv9605eo, jag skulle bli glad om någon visste ifall man kan trycka in väsentligt mer minne i den!
Känns helt fel att köra Vista på 1gb minne delat med gpu'n!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gary
Den här "nyheten" var inte mer än förväntad enligt vad jag anser.
För det är ju ett faktum att datorminnen är ovanligt billiga i dagsläget.

Sitter själv med en laptop som jag inte vet om jag kan fylla på den med mer minne.

Det är en HP dv9605eo, jag skulle bli glad om någon visste ifall man kan trycka in väsentligt mer minne i den!
Känns helt fel att köra Vista på 1gb minne delat med gpu'n!

http://h20195.www2.hp.com/PDF/c01225964.pdf

den stödjer upp till 4 gb ram så bara tryck på du ^^

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk

Kalas!

Nu vet jag inte vad det gäller för bärbara, men.

Har det igentligen någon betydelse om jag spontant sagt köper t.ex 2 stycken KINGSTON 2GB minnen, ddr2, 5300..

Jag har dock ingen aning vart jag kan hitta två billiga och stabila 2gigs minnen till den datorn. Och vad som gäller för garantin är väl lite oklart, bryts garantin? eller finns det någon lucka jag kan smita igenom? Kanske lämna in den, det är ju HP? Men dom tar tok för mycket för minnet + monteringen.. Baaahh* "no one can stop meee"

Permalänk
Avstängd

ingen fara bara köp och släng in, men 4gb är svårt om än kanske omöjligt på bara 2 platser. tror inte det finns so-dim ddr2-minnen som har 2gb i en sticka.

jag hade skaffat någon av följande

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=92741

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=127380

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=163933 (störst med 3 gb)

själv sitter jag med dessa i min ferrari 4000 http://prisjakt.nu/produkt.php?p=85800 funkar skitbra men kan uppfattas som slöa när det kräver.

garantin skall inte brytas när du byter minne i en bärbar så länge inte minnena sitter under tangentbordet, då måste du lämna in den för annars bryts garantin. det är vad jag fått reda på när jag frågat på acer. tror inte hp har annat fuffens för sig men alltid bra att fråga ^^

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
stödjer vanliga xp 32-bit mer än 2 gb? funderar på att hålla koll på priserna lite och se om jag skall beställa 2gb till så jag stannar på 4.

XP stödjer 4 gb, MEN det delas av andra komponenter osv. så du får ut 3 gb eller om du har tur lite till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy
ingen fara bara köp och släng in, men 4gb är svårt om än kanske omöjligt på bara 2 platser. tror inte det finns so-dim ddr2-minnen som har 2gb i en sticka.

jag hade skaffat någon av följande

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=92741

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=127380

http://prisjakt.nu/produkt.php?p=163933 (störst med 3 gb)

själv sitter jag med dessa i min ferrari 4000 http://prisjakt.nu/produkt.php?p=85800 funkar skitbra men kan uppfattas som slöa när det kräver.

garantin skall inte brytas när du byter minne i en bärbar så länge inte minnena sitter under tangentbordet, då måste du lämna in den för annars bryts garantin. det är vad jag fått reda på när jag frågat på acer. tror inte hp har annat fuffens för sig men alltid bra att fråga ^^

Det sista förslaget har det fått bli!
Förstår dock bara inte varför de kallas "Mac Memory"?

De 2Gb stickorna som finns idag, är det osäkra att köra på av något skäl?
Tänkte nämligen att lägga händerna på dessa http://prisjakt.nu/produkt.php?p=163013

Angående ifall garantin möjligen bryts vid bortskruvning av locket på undersidan har jag tänkt att kontrollera idag.

Permalänk
Inaktiv

Hmm, dåligt. Hoppas i allafall att inte minnespriserna på 4 gigs minnespacket höjs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gulaschbaronen
Och så sitter man här pank :/ Kunde de inte timat detta lite bättre...:(

HAHA.
Kunde detta i skett efter julklappshysterin?
Typ efter januari löning?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.