AMD anser att de betalade för mycket för ATI

Permalänk

ha ha nu skrattar jag ihjäl mig. En gammal amd cpu på ett grafikkort. Det skulle bli som att köra ett voodoo2 kort fast med stor kylare och fet elförbrukning. En gpu är omkring 100 gånger snabbare på sina beräkningar. Ta en gammal cpu så får du köra 300 stycken på samma kort. Jäklar vilket kort det skulle bli.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

nu snackar vi presandan på den cpun det finns inga ati gpuer som är på mer en 800mhz ,det framgår inte heller vilken fsb dom ligger på dom gpuerna ,så va vet vi. Jag anser i allfall att atis kort fortfarande har gammla cpuer på dom nyare korten, men dock nyare minnesteknoligier istället

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

Experten har talat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Ok, nu kan vi väll alla köra igång med "jag är diplomekonom och vet allting om AMDs ekonomi och framtidsplaner*-skit snacket igen. Här på SC tycks vi ha en ovanligt stor skara experter som både vet det ena och de andra.. men samtidigt vänder kappan efter vinden med varje nyhet som kommer. Vad sägs om att hålla käft om man inte vet??

Jag anser att ingen (iaf inte någon som inte jobbar på AMD) kan ge någon vettig analys av situation. Än mindre någon av oss här på Sweclockers. Jag förstår att det är lite skoj att spekulera och så vidare men man kanske borde klara av att hålla tillbaka lite ändå.

Vad sägs om att ha lite tillit i yrkesmännen och inte tro så förbannat mycket!
Ok, jag "kokar" lite just nu eftersom man läst typ 2000 expertutlåtanden angånde AMD sedan Core arkitekturen släpptes, så jag menar nog inget personligt.

Håller med.

Väldigt många civilekonomer här. Tanken är väl ett forum för överklockare?

Permalänk

Jag har ingen uppfattning om huruvida det var ett dåligt köp av AMD eller om det var för dyrt och jag har en ekonomexamen o är hyfsat intresserad av finansgrejer.
Vad jag däremot kan säga är att jag tycker att det verkar vara en mycket märkligt grej att göra en PR om av ett bolag. Vad vill de uppnå liksom? Det kan väl inte vara att öka förtroendet för management antar jag:)

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem

Jag tycker AMDs köp av ATI helt korrekt. Verkar som att 70% av forumet hatar AMD och vill att de ska konka. Hade jag varit i Hectors sits så skulle jag banne mig gett fingret till samtliga och ligga lågt med utvecklingen av processorer och satsa gärnet på grafikkort för att se vad dem tycker om Intels monopol. Slå samman all utvecklingsexpertis för att få fram en GPU/CPU hybrid som mycket väl skulle kunna bli en ny milstole i datorhistorien.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nigle
Ok, nu kan vi väll alla köra igång med "jag är diplomekonom och vet allting om AMDs ekonomi och framtidsplaner*-skit snacket igen. Här på SC tycks vi ha en ovanligt stor skara experter som både vet det ena och de andra.. men samtidigt vänder kappan efter vinden med varje nyhet som kommer. Vad sägs om att hålla käft om man inte vet??

Jag anser att ingen (iaf inte någon som inte jobbar på AMD) kan ge någon vettig analys av situation. Än mindre någon av oss här på Sweclockers. Jag förstår att det är lite skoj att spekulera och så vidare men man kanske borde klara av att hålla tillbaka lite ändå.

Vad sägs om att ha lite tillit i yrkesmännen och inte tro så förbannat mycket!
Ok, jag "kokar" lite just nu eftersom man läst typ 2000 expertutlåtanden angånde AMD sedan Core arkitekturen släpptes, så jag menar nog inget personligt.

Tack för ett riktigt bra inlägg...kommer på mig själv att sitta och flina för mig själv när Swec's alla experter säger ditten och datten som om de faktiskt hade finaste examen i företagsekonomi...riiight

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

AMD:s aktier har rasat med 54 procent sedan början av året vilket har gjort aktieägarna 5 miljarder dollar fattigare. Försäljningen av AMD:s produkter har dock ökat.

Lite som Ericsson då, säljer mycket men ger inte ett skit i avkastning :D..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Jag önskar bara amd Kn***** skiten ur Nvidia nångång, så de blir lite konkurrens och dem kan sänka priserna ännu mer, så vi bli ännu gladare, det är även då tekniken går mest framåt när de är högst konkurrens!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
tror du verkligen på att dom räknade med att den verksamheten inte ens skulle bära sina egna kostnader under den tiden?

Nej...
Var mitt inlägg verkligen så otydligt?

Permalänk
Avstängd

'Ere we go again...

Jag tror fortfarande att AMDs marknadschefer vet mer om huruvida ATi var ett bra köp eller inte. De gjorde inte en miss, de gjorde en långsiktig investering, både Nvidia och Intel växer sig starkare, en sammanslagning kanske behövs för att överleva? (på sikt då).

Sen att de betalade mer "än de borde" är snarare ett tecken på hur viktigt ATi-köpet var för AMD.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Verkar som att 70% av forumet hatar AMD och vill att de ska konka.

bara för att man inte håller med om att något var rätt beslut (särskilt nu, när man sett ett års utveckling) har inget med hat eller onda önskningar att göra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej...
Var mitt inlägg verkligen så otydligt?

njo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Köpet var nog inte menat att ge avkastning efter drygt ett år

beror på hur man menar avkastning - det är ingen som tror att ATi-köpet var menat att återbetala inköpspengen, men nog var det förväntat att dom skulle gå plus och absolut inte minus i sina bidrag till kvartalsstatistiken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Jag tror fortfarande att AMDs marknadschefer vet mer om huruvida ATi var ett bra köp eller inte. De gjorde inte en miss, de gjorde en långsiktig investering, både Nvidia och Intel växer sig starkare, en sammanslagning kanske behövs för att överleva? (på sikt då).

långsiktig överlevnadsnödvändighet kan vara kortsiktigt livshotande...
det finns många högt uppsatta ekonomi-rådgivare som uppenbarligen gör grova missar - varför inte AMDs?
t ex: arab-investeringen i AMD tappade 30% i värde eller så på under en månad... gjorde den ekonomi-rådgivaren rätt? inte på kort sikt iaf, och det måste till en oerhörd ökning för att vinsten över tid skall bli vettig, och inte kan man påstå att investeringen var säker (och därför ger låg avkastning) heller - när/om avkastningen på den kommer är ju helt oförutsägbart (snällt sagt)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Förstabossen
nu snackar vi presandan på den cpun det finns inga ati gpuer som är på mer en 800mhz ,det framgår inte heller vilken fsb dom ligger på dom gpuerna ,så va vet vi. Jag anser i allfall att atis kort fortfarande har gammla cpuer på dom nyare korten, men dock nyare minnesteknoligier istället

Hoppas de går på din idé, samt att de byter ut de långsamma svängningarna i elnätet till 1400MHZ istället, så kommer hela huset att bli överklockat.

Assså fattar ni vilken jävla kylanläggning det kommer att behövas till alla DE MEGGAHERTSSEN!!!!

*ironi*

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Avstängd

jag lägger ner tankarna på gammla cpuer som nya gpuer, kom på det att gpuerna idag har 65nm teknik så det skulle inte alls gå eftersom dom äldre har 95 eller mera

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Medlem

@Förstabossen, du borde kanske ta och studera lite hur processorer fungerar, det är inte bara frekvensen (Mhz) som skiljer dom åt.
Tex så är det inte så att dagens 800Mhz Gpu presterar samma som en Celeron 800Mhz, vilket du verkar tro ^^

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Avstängd

Typ..Godmorgon?

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

Intressant...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Det är mycket tyckande i denna tråd.
Faktum är att ingen riktigt vet vad AMDs syfte var med att köpa upp ATI.
Troligen handlar det mer om en livlina ifall det skiter sig på kärnverksamheten. Lite som tobaks och oljeindustrin håller på med. Köper upp sidoverksamheter.
Dock gav de ett överpris vilket de erkänner just nu och gör nedskrivningar.
Detta är inte bra att göra för det kommer sänka deras aktiekurs ytterligare. Men gör de inte en nedskrivning nu så kommer aktiekursen droppa ännu mer. Allt i slutändan handlar ju bara om ekonomi.
Sen om ATI är ett dåligt köp eller inte - det får framtiden utvisa.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
njoberor på hur man menar avkastning - det är ingen som tror att ATi-köpet var menat att återbetala inköpspengen, men nog var det förväntat att dom skulle gå plus och absolut inte minus i sina bidrag till kvartalsstatistiken.

Notera smileyn och sammanhanget.
Jag spelade på alla som var så grymmt besvikna på köpet trotts att det precis genomförts.

Jag överdrev förstås, för att påpeka hur överdrivna kommentarerna är.

Folk verkar skylla AMDs taskiga läge pga. uppköpet. Ekonomiskt hade de ingen större kassa före köpet heller och hade Phenom vs. C2D haft omvända roller hade folket här antagligen hyllat uppköpet och hejjat på AMD och hoppats på att de ska dra upp ATi med dem - det, återigen, långt innan man egentligen kan förvänta sig några förändringar av det.

Permalänk
Medlem

Jag tror uppköpet av ATI var och är en möjlighet att kunna bredda sin kärnverksamhet.
Det gick ju ganska knackigt för ATI förra året och för att hålla sig flytande så måste de göra vissa strukturförändringar och hålla kapital rörligt.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
bara för att man inte håller med om att något var rätt beslut (särskilt nu, när man sett ett års utveckling) har inget med hat eller onda önskningar att göra

Mycket lustigt att just du kommenterade det. Mycket lustigt..

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

NU VET VI vad AMD håller på med i Taiwan?

http://www.freeride.se/content/1753/

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arion
@Förstabossen, du borde kanske ta och studera lite hur processorer fungerar, det är inte bara frekvensen (Mhz) som skiljer dom åt.
Tex så är det inte så att dagens 800Mhz Gpu presterar samma som en Celeron 800Mhz, vilket du verkar tro ^^

Ja å du borde sluta ifråga sätta då jag sa att jag lägger ner detta o sluta va spydig, det va tankar inge mera inget som man vet skulle fungera i praktiken axeptera det

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Mycket lustigt..

have a smile :D:D:):P:D:)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Helt klart, har man inte civilekonom examen kan man inte uttala sig om någonting som rör företag eller ekonomi. Vi tillämpar omedelbart den teorin på allting annat. För alla vet väl att företag vet bäst, det är därför företag, med dessa kunniga yrkesmän, aldrig går i konkurs eller gör dåliga affärer. Aldrig. Då skulle de ju säga det. Naturligtvis vet man bättre än någon annan, det är aldrig så att företag i efterhand insett att något var helt åt helvete och att journalister och andra tyckare haft rätt från starten.

Permalänk
Medlem

Ekonomer och politiker är jordens patrask!
De är de som är ansvariga för jordens ekonomiska undergång.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Jag tycker AMDs köp av ATI helt korrekt. Verkar som att 70% av forumet hatar AMD och vill att de ska konka.

Jag tror väldigt få vill att AMD ska konka men när de lanserar produkt efter produkt som inte lever upp till 70% av våra förhoppningar så förstår du ju att det blir gnäll.

Erik och hans mamma hemma gnäller ju knappast.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.