Microsoft förbereder för Windows XP SP3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Vad har sp1 och w2k8 server för gemensamt?

Windows 2008 Server kunde inte helt baseras på Vista då Vista saknade väldigt viktiga säkerhetsfunktioner som fanns i tidigare operativsystem, så man kollade tillbaka på XP och försökte fixa det med SP1? Eller jag vet faktiskt inte, men Vista är mindre säkert än tidigare operativsystem i grunden iaf,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Vad har sp1 och w2k8 server för gemensamt?

I och med sp1 av vista så kommer vista att uppdateras med samma kernel som windows server 2008 har från början. Det kan mycket väl hända att ett antal andra funktioner från windows server 2008 också kommer ner i sp1.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Njae, vista och w2k8 har ju samma kodbas (kernel, nätstacken mm mm), jag undra mer vad SP1 tillförde som vista saknade i dagsläget. Men läser man på så är det snarare att det tar vista till w2k8 nivå så att dom håller någorlunda samma tidslinje. Makes sence.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Njae, vista och w2k8 har ju samma kodbas (kernel, nätstacken mm mm), jag undra mer vad SP1 tillförde som vista saknade i dagsläget. Men läser man på så är det snarare att det tar vista till w2k8 nivå så att dom håller någorlunda samma tidslinje. Makes sence.

Vistas nuvarande kernel är inte samma kernel som det är på windows server 2008RC.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Vistas nuvarande kernel är inte samma kernel som det är på windows server 2008RC.

"Windows Vista and Windows Server 2008 have been built from the same fundamental source code base since the beginning. Many of the core files are identical between the two products, although each product has unique features, specific individual files and functional behaviors that are appropriate for the intended customer uses for the specific product. For example, Windows Media Center only appears in Windows Vista, while Active Directory or Windows Clustering only appear in Windows Server 2008. Examples of common files shared between the two operating systems are the kernel and core OS files, the networking stack, file sharing. In the past year since the Windows Vista public release, the common files in Windows Vista and Windows Server 2008 have been continually improved based on customer beta feedback, customer deployments, and Microsoft internal testing."

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

"2. An update to the Windows kernel to bring the Vista kernel (version 6.0) up to date with the version in Windows Server 2008 (version 6.1)."

http://www.winsupersite.com/faq/vista_sp1.asp

exempelvis, det står säkerligen på många fler ställen

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Det är ju fortfarande samma kernel, olika builds bara. men visst, vi använder nog bara olika ord för samma pryl

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Det är ju inte omöjligt att vi menar samma sak men att vi inte förstår varandra. Men för att ge ett annat exempel. Windows 2000 är NT5.0; windows xp är NT5.1 och windows server 2003 och windows xp x64 är NT5.2. Vista är NT6.0 som skall bli NT6.1 som det står i citat ovan.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
en sak jag har märkt med sp3 beta är stödet för mtp mp3 spelare, snabbt och enkelt,

annars fungerade min mp3 spelare samsung som en värdelös ipod, alltså bara bilder o musik, nu kan jag använda den som usb minne med

vadå värdelös ipod ... jag har använt min ipod nano 2gb v1 som usb minne sedan den var ny... man behöver bara välja att den ska dyka upp som en lagrings enhet vid första konfigurationen... vet ej om det går att göra efter med de borde det göra.. har iallaf alldrig behövt göra det..