AMD:s planer för framtiden

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
De satsar på mainstream för att de inte har råd med något annat.
Att bygga upp ett varumärke är kostsamt.
Att ha ett flaggskepp genererar intäkter på längre sikt. Så är det inom allt vad HIFI och dator heter idag.

Precis vad jag sa, dock genererar ett flaggskepp inga pengar på längre sikt om man inte har några produkter under det att sälja.

Citat:

Går Nisse på en mässa och ser en Piooner högtalarsystem, hur grymma de är även om de kostar 65000 kr för bara frontarna. De var bra tänker Nisse och går hem och är jättesugen på de högtalarna. Nisse är inte speciellt insatt och har inte 65000 kr utan går till butiken. Han vill ha Piooner för de verkar ju vara ett bra märke. Men i en lägre prisklass som han har råd med.

Avspegling nedåt i serien. Så fungerar det för den genomsnittliga konsumenten som inte har tid eller orkar sätta sig in alltför mycket i detaljer. Ett flaggskepp som är riktigt bra bygger upp ett starkt varumärke och sådant generar en bra mycket bättre inkomst på sikt än att hålla sig till massproduktionen. Varumärke säljer.

Nja, genomsnittkonsumenten tvivlar jag på har koll på det överhuvudtaget. Oddsen att de istället läser tester i PC För Alla eller liknande där det står att datorn är mest prisvärd är nog högre. Dvs mainstream-OEM-tillverkningen är oerhört viktig.

I övrigt håller jag inte med dig helt heller. Jag tror det likgärna kan vara åt andra hållet: "vill du ha något bra från det märket så kostar det pengar, deras budgetvarianter är betydligt mycket sämre". Om vi ändå är inne på Hifi så ta Proson som exempel. De har inte en produkt i Highend-segmentet men säljer som smör ändå just pga Lågt pris/bra prestanda.

Citat:

Nu åter till verkligheten. AMD är högt belånat och för att skapa ett "Flaggskepp" så kostar det mindre pengar om de lägger utvecklingen på längre sikt. De har inte pengarna för att frigöra kapital för att kunna snabba på utvecklingen. För att kunna frigöra kapital så är deras val att försöka sälja stor volym av massproduktionen. Men utan ett flaggskepp så är detta ett risktagande. Hur AMD står sig är bara framtiden som kan utvisa. Men med press från aktie-ägare så är oddsen emot dem.

Jag vet inte vad du menar med att det skulle kosta mindre pengar att skapa ett flaggskepp genom att lägga utvecklingen under en längre tid, det är ju snarare tvärtom. Teknik åldras fort, vilket gör att en längre utvecklingsperiod hela tiden kräver förnyelse och tid är pengar.

Medelsvensson är inte beredd att lägga 4000kr på ett highend-grafikkort, så får man bara ut ett kort med bra prestanda/pris till OEM-tillverkare så är det sannerligen en säkrare väg i dagsläget.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Bra formulerat, instämmer 100%. Trisst för oss som gillar prestanda när Amd drar ner Ati i fallet. Men utvecklingen går nog snabbt ändå ingen brådska.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Även om de väljer att jobba med OEM så har varumärket stark effekt.
Mellanklass segmentet oavsett det kommer från OEM eller direkt till konsument så är det ändå märke som säljer.
Även om du köper en HP paket dator. Står det AMD på den och om det "känns" att Intel är ett bättre val så köper ju inte du den.
Därmed väljer ju inte HP AMD i lika stor utsträckning också.
Hur bygger man upp ett varumärke då?
Det är en långsamt pågående process.
I detta fall handlar det om teknik precis som föråldras snabbt precis som fog skriver. Ett flaggskepp behöver förnyas varje år för att hålla måttet.
Eftersom det går så fort inom datakomponent branchen.

Jag var inte så tydlig. För att få ut ett flaggskepp som håller bra klass så kan man göra det långsiktigt eller kortsiktigt. Vill man ha något bra kortsiktigt så kostar detta enorma summor. Vilket är väldig chansartat. Man kan ta Intels core 2 serie som utvecklades under 3 års tid och fortfarande utvecklas.

Angående Proson så har deras varumärke alltid varit att ge bild av de levererar highend till billigt pris.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk

Är det ingen av er som noterat AMDs 45-nm-processorer?

Jag tycker det verkar intressant.
Då effektutvecklingen kommer bli lägre på dessa processorer blir de trevligare att klocka, och då de dessutom går att köra i befintliga AM2 samt AM2+moderkort är det ju ännu mer intressant.

AMD kommer alltså att (troligtvis) leverera processorer med låg effektutveckling, vilka ligger litet efter Intels motsvarande, och kommer således kosta mindre.

Vad vi får är alltså en billig plattform som överklockas lätt.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Avstängd

Mycket intressant med AMDs 45nm. Får se hur det går.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Mycket intressant med AMDs 45nm. Får se hur det går.

längtar tills vi får se den första demon
förhoppningsvis bootar dom på planerad tid och dag

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk

Hmmm, byte av sockel igen då.
AM3 om ungefär 1 ½ år.
Då är det ingen idé att köpa AMD innan dess.
Man brukar väl uppgradera datorn efter 2 ½-3 år?

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Hmmm, byte av sockel igen då.
AM3 om ungefär 1 ½ år.
Då är det ingen idé att köpa AMD innan dess.
Man brukar väl uppgradera datorn efter 2 ½-3 år?

Du kommer kunna köra en AM3-processor i ett mobo med socket AM2.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Det jag gillar med ATI jämfört med Nvidia är att man vet på ett ungefär vad som kommer och när det kommer, medans Nvidia håller allt hemligt till en vecka innan det ska släppas : /

Det där är inte alls sant. ATi har ju på senare år vart försenade med nästan alla deras lanseringar medans Nvidia inte har vart det.

För övrigt så tror jag att R7xx kommer att rocka fett men ATi kan glömma mig som kund under 2008. Jag är inte ute efter mainstream, jag är ute efter att spela snyggt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Se: R680 och R700, lansering till Q1 och Q2.

R680 bygger på två R670, i grunden, och R700 ryktas köra på 4xR670, eller 2xR680 om man vill. Men det senare är rykten, även om det är mycket rimligt att AMD undviker lägga ut kostnader på nyutveckling och istället uppdaterar det som finns tillgänlig till rimligt pris då 55nm-kretsarna inte kostar mycket att slänga ihop.

Multi-GPU är en del av high-end, om man gör det rätt. Nvidia GeForce 7950GX2 gick ju åt helvete eftersom den blev för otymplig och dyr att producera samtidigt som tekniken var för ny.

Obeservera att jag sa att det ser ut som de gett upp kampen om "high-end GPUs", inte high-end segmentet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Se: R680 och R700, lansering till Q1 och Q2.

2009 för R7xx.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.