Nvidia jobbar på att lösa bristen på Geforce 8800 GT

Permalänk

jävla typiskt när det är något folk vill köpa så finns de inget! helvete, samma sak vare me min datastol fick vänta några veckor på en stol..

Permalänk
Medlem

heh vet ni vad.. jag tror jag skippar det här med spelen och grafiken och går rakt till en 40 tumms tv sen skaffa hårdvara när saker faktiskt finns på marknaden och inte tar 3 år att kokmma till mig

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

Ska man tvingas vänta till januari för att få tag i ett g92 till hyfsat pris så kan man ju lika gärna vänta till februari och se vad nästa serie har att erbjuda tycker jag...

Själv var jag helt inne på 8800GT men när de få återförsäljare som har några i lager kräver 600-700kr extra bara för att de vet att det är brist så tröttnade man ju... visst, eftefrågan/tillgång styr marknaden, men om de kan höja priset på tillgången så kan jag hoppa av efterfrågan-tåget så... their loss

Väntar 2 månader till, kan jag stå ut med

Permalänk

Undrar om kvalitén på produkten kommer förändras i och med att en annan tillverkar GPU.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stor_stenen
jävla typiskt när det är något folk vill köpa så finns de inget! helvete, samma sak vare me min datastol fick vänta några veckor på en stol..

Klart det finns! Bara det att alla tar slut för att så många vill ha dem.

Sitter själv på ett GTX och tycker det fungerar bra. Får se om de gamla sjunker i pris lite snart. Kanske kan plocka hem ett till 8800GTX istället för ett 9800GTX.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Varför skulle man vilja ha det?
Jag har redan ett 8800GTS(640)och det kommer inte bli långlivat om allt går som det skall för AMD/ATI och det skäms jag inte ens för att säga,nvidia har ju vekligen blivit INTEL hela vägen,det är synd för konkurensen:)

Lustigt att du säger att "nvidia har ju verkligen blivit INTEL hela vägen". Vad fan har inte ati blivit då? Är ju AMD så det bara smäller om det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memphs
Jag kan i alla fall ta och vänta! Beställde ett Geforce 8800GT "TOP" (512 mb) i november, men har nu beställt ett Geforce 8800GTS 512mb (G92) eftersom det i alla fall ska vara något bättre?

8800GTS 512 presterar runt 8800GT och GTX Ultra enligt tester.

Ett sätt att lura köpare att tro att de får ut mer för att korten är nya?

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Nej? Nya GTS presterar ju bättre än GT och GTX Det är faktist ganska stor prestanda skillnad på GTS och GTS, det här är ju nästan bara bra då många kanske köper ett Hd kort istället?

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memphs
Jag kan i alla fall ta och vänta! Beställde ett Geforce 8800GT "TOP" (512 mb) i november, men har nu beställt ett Geforce 8800GTS 512mb (G92) eftersom det i alla fall ska vara något bättre?

Det enda som är surt med den här väntan är att jag har en dator hemma som är helt klar, det enda som fattas är grafikkortet och jag kommer inte att få igång datorn förräns jag har fått det (ingen VGA på moderkortet)...

Köp ett beggat skit kort så länge?

Visa signatur

Cpu [ intel Q6600 @ 3ghz ] Minne [ 4gb pc6400 corasair ] Moderkort [ gigabyte DS3 ] Grafikkort [ HD3870 ] Hdd [ 250GB, extern 500gb ] Skärm [ HP w2207h ] Tgb [ Logitech G15 ] Mus [ Logitech G5 ] Ljud [ Creative 5.1 ]

Permalänk
Medlem

Jag tycker att mitt ATi 9200SE 128mb och ATi X850XL 256mb fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Först lanserades 8800GTS och 8800GTX som var baserat på 8800GT
Man la sedan till en massa som dubla kärna i 8800GTX som arbetar på ca 400MHz var
Nu har man vallt att lansera 8800GT som är grunden för 8800 serien men en del små förbättringar så som att den är mindre (Tar en plats i bakdelen och inte 2 som GTS & GTX) och kraftigare.
här kommer en lista på det tre korten: OBS tänk på att ala grafikkort har gjorts något med de som säljer den, alltså kan den ha 600MHz i klockfrekvens som sedan säljaren har draget upp eller ner.

Central klockhastighet (GT) 600-700 MHz (GTS)550-675MHz (GTX)600-630 MHz (Ultra)612-630 MHz
RAMDAC klockfrekvens (GT) 400 MHz (GTS) 400 Mhz (GTX) 400 MHz (Ultra) 400 MHz
Installerat videominne (GT) 512 MB (GTS) 640 MB (GTX) 768 MB (Ultra) 768 MB
Klockfrekvens för minne (GT) 1.8-2.0 GHz (GTS) 1.6-1.9 GHz (GTX) 1.9-2 Ghz (Ultra) 2.16-2.2 Ghz

Permalänk
Medlem

kommer ej köpa ett G92 kort...
nöjd me mitt, klarar som spelen jag spelar.
när graffet pajar så blir det ju ett nytt, men kommer nog klara mig några år på mitt 8800gts 320mb.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv

Det var synd att ni inte hade 8800GTS 1024 med i röstningen.

Permalänk
Medlem

bristen på 8800gt känns på nått sätt som ett medvetet val av Nvidia.
De hade ju antagligen inte sålt ett enda gtx eller gts om den hade funnits på marknaden. De ville nog rensa ut lagren på de gamla korten. Därav brist på 8800gt.
Obs! endast spekulation och mina fantasier. Bör ej tas på allvar

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Varför skeppade inte nvidia fler grafikkort i från början när dom såg att den skulle knäcka (typ) alla kort på marknaden i spel-accelerering?

Skeppade inte AMD en kvarts miljon 3850/70?

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av charlie@home
Skeppade inte AMD en kvarts miljon 3850/70?

Det där bygger på att någon missuppfattat en kvarts miljon som ska göras och skeppas ut under en viss tid och en kvarts miljon färdiga, klara och förpackade samt utskickade.

ATi fanatikerna här på sweclockers mässade ju om att 8800GT var dåligt, trots att det var bättre, för att det var svårt att få tag på. ATI skulle lösa detta genom en kvarts miljon kort vid launch! Fortfarande är det så att på prisjakt ser du att 3870 är i stor stor brist, har varit så sedan lanseringen.

3850 verkar det dock finnas gott om, och det är ett mycket bra kort för de på budget. Har man inget behov av att spela i hög upplösning med ögongodis påslaget eller de senaste spelen är det ett riktigt bra köp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
bristen på 8800gt känns på nått sätt som ett medvetet val av Nvidia.
De hade ju antagligen inte sålt ett enda gtx eller gts om den hade funnits på marknaden. De ville nog rensa ut lagren på de gamla korten. Därav brist på 8800gt.
Obs! endast spekulation och mina fantasier. Bör ej tas på allvar

det som talar för att du har fel är att det är jul och att Nvidia kommer förlora marknadsandelar till ATI om de inte löser problemet

det är väl bara att vänta, jag tänker inte pröjsa en spänn över 2 000 kr för kortet

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Gah! Har velat beställa ett 8800GT under en tid nu... får väll vänta på tills januari.

Vet att det finns 8800GT:s i en del butiker, men jag måste beställa från komplett

Word!

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Har inte nVidia råd att skaffa egna fabrker med tanke på hur mkt cash de har, eller skulle det inte vara ngn direkt vinst för dem att ha det?

Halvledartillverkning är EXTREMT dyrt. Det är inte speciellt många företag i världen som har egen tillverkning av kretsar.
Huvuddelen av alla halvedare tillverkas av ex. TSMC (som är en av världens största tillverkare av halvledare, större än ex. AMD), och en handfull andra stora företag.
En fabrik för halvledartillverkning i den här klassen kostar åtskilliga miljarder (något i stil med 1-2 miljarder DOLLAR) och Nvidia har vare sig de resurser eller den kompetens som krävs.

Permalänk
Avstängd

8800GT SLi för min del! Men börjar bli så förbannad nu asså...

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

hoppas verkligen de löser det, har väntat sen november, har inte kunnat bygga min nya dator för att det fattas ett grafikkort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
kommer nog klara mig några år på mitt 8800gts 320mb.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix