Tips på bra fantasyböcker?

Permalänk
Medlem

Tips på bra fantasyböcker?

Hej hej!

Är ute efter någon bra fantasy bok, och skulle villja ha lite förslag!

Sagan om Ringen, Liftarens guide till galaxen och Harry Potter har jag redan läst/lyssnat på!

EDIT
Om ni har tips på några bra fantasy ljudböcker så vore det uppskattat om ni skrev dom

Hit me!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk

Sagan om Malloera är helt ok. Ingen jättebra bokserie, men ok läsning.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

George R.R Martins 'A Song of Ice and Fire', dom släppta böckerna heter A Game of Thrones, A Clash of Kings, A Storm of Swords och A Feast for Crows. Utan tvekan dom bästa fantasyböckerna jag har läst, och då räknar jag ändå med Sagan om Ringen!

Permalänk

Discworld serien. Fantasy och humor, tycker den är lite i samma stil som liftarens guide till galaxen men i fantasy miljö.
Dessutom är ljudböckerna på engelska väldigt bra. I alla fall dom som Nigel Planer har läst in.

Edit: Rätt lång serie så jag kan rekomendera några av dom första 7 jag läst. Mort, Sorcery och Pyramids.

Permalänk

kommer inte redigt ihåg vad den heter, men det var iaf en svensk bok som ingick i någon serie som hette något med björk om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Sagan om Malloera är helt ok. Ingen jättebra bokserie, men ok läsning.

Sagan om Belgarion, Sagan om Mallorea, och alla dom andra, Sagan om Polgara, Belgarath, osv osv, finns väldigt många.
David Eddings som skrivit det f.ö
gillar dom starkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korize-
Sagan om Belgarion, Sagan om Mallorea, och alla dom andra, Sagan om Polgara, Belgarath, osv osv, finns väldigt många.
David Eddings som skrivit det f.ö
gillar dom starkt.

Japp, underbara böcker. Även Rivas Skrifter (även om den är kanske den sämsta) och Althalus Tjuven är att rekommendera. Det finns en hel massa att läsa.. och även om böckerna är ganska kliché är dom väldigt välskrivna.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

R.A. Salvatore's böcker om Drizzt Do'Urden;
The Dark Elf Trilogy, tre böcker
The Icewind Dale Trilogy, tre böcker
Legacy of the Drow, fyra böcker
Paths of Darkness, fyra böcker

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Sword of Truth av Terry Goodkind är trevlig underhållning.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Michael Moorcocks Elric kan man ju läsa några böcker om... Robert Jordans böcker är rätt okej, de med, de "läste" jag igenom på ljudbok under det senaste året eller så.

(Ska man vara helt ärlig föredrar jag dock sci-fi, just nu timothy zahns thrawn-trilogi på ljudbok)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korize-
Sagan om Belgarion, Sagan om Mallorea, och alla dom andra, Sagan om Polgara, Belgarath, osv osv, finns väldigt många.
David Eddings som skrivit det f.ö
gillar dom starkt.

Själv tröttnade jag på att läsa exakt samma historia gång på gång, och växte sålunda ifrån Eddings. Han riktar sig väl för övrigt mot de yngre tonåren eller så...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Raymond E. Fiest, skriver tunna, lätta böcker(för det mesta, vissa serier är tjockare).
Robert Jordan, han har skrivit en lång serie som heter Sagen om drakens återkomst. Skitlång (finns typ 21 ute) och han har kolat nu, så vi får vänta på slutet. Hans fru ska dock skriva det. Det finns många fler, men hinner inte mer nu, kan tipsa om fler ikväll:)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Sagan om Drakens Återkomst är nog det bästa jag läst någonsin faktiskt.

Om jag ska rangordna det jag läst så:

1. Sagan om Drakens Återkomst (Robert Jordan)
2. Allt om Skivvärlden (Terry Pratchett)
3. Terry Brooks böcker om vad nu den världen heter
4. David Eddings böcker (är inte så förtjust i honom ärligt talat, men läs igenom Sagan om Belgarion och Spjuthökböckerna så har du läst det mesta han skrivit )

Nu håller jag på med Katherine Kerrs böcker om Deverry. Inte helt dåliga, om än lite annorlunda.

Draklanskrönikan och Draklanslegenderna. Kanske inte det bästa fantasyeposet i historien, men lite lättsmält underhållning.

Tyvärr avskyr jag Sagan om Ringen, förstår verkligen inte dess storhet.

Och naturligtvis finns det ju en uppsjö av böcker om Conan, prova dem, en del är lite underhållande faktiskt.

Permalänk
Medlem

Som sagt, Eddings är väl inte den djupaste fantasyn man kan hitta, men ändå ganska underhållande (om än något repetativ handling).
Sagan om Paksenarrion, en trilogi av Elisabeth Moon, var bra läsning om jag minns rätt, var rätt längesen jag läste böckerna.

Permalänk

Raymod E. Feist

Terry Pratchett

Neil Gaiman

Visa signatur

"You cannot kill the Messiah" - C&C3 Tiberium Wars

Permalänk
Medlem

Christopher Paolini, skriver bra, fortfarande lite barnsligt, men han är ju bara ~22 år.

En annan som jag för tillfället har tappat namnet på:)

Stephen King har också skrivit några riktigt bra som jag skulle klassa som fantasy, exempel på det är Talismanen och uppföljaren Svarta huset.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
2. Allt om Skivvärlden (Terry Pratchett)

Jo, okej, då, men inget som inte är skivvärlden:)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Tyvärr avskyr jag Sagan om Ringen, förstår verkligen inte dess storhet.

Samma här, fattar verkligen inte vad som är så speciellt med dom.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

1. Wheel of Time

Bästa du kan hitta, dock kan den uppfattas som lite seg i mitten fast mot slutet är den underbar igen. Skriven av Robert Jordan.

2. Sagan om BelGarion, Mallorea, Sagan om Elennien, Tamuli.

Tre lättlästa serier av paret Eddings som är väldigt bra.

3. Ormkrigskrönikan, Imperiets Dotter och allt annat du kan hitta som är skrivet av Raymond E Feist.

4. The Sellswords.

Här har R.A Salvatore givit skurkarna i Legends of Drizzt en egen serie.

5. Dragonlance (höstmörkrets drakar?) lite osäker på titel men är skriven av Margaret Weis och Tracy Hickman.

Tofsing Taggfot <3 du förstår om du läser den

6. Allt av David Gemmell.

Alla Gemmells böcker är standalone, dvs du kan läsa dem i vilken ordning du vill.

7. Dödens Port, Skriven av Margaret Weis och Tracy Hickman.

Var några år sen jag läste serien men vet att den va bra

8. Bilbo the Hobbit, J.R.R Toliken.

Föregångare till Sagan om Ringen, hur Bilbo hittar ringen. Är bättre än Sagan om Ringen imo.

9. The Crimson Shadow, R.A Salvatore.

Var tyvärr några år sen jag läste denhär serien också men den är helt ok.

10. Minne, Sorg, Törne. Tad Williams.

Lite småseg serie men helt klart läsvärd.

Letar själv efter nya böcker att läsa nästa serie för mig är: A Song of Ice and Fire.

Permalänk
Medlem

Förutom redan nämda finns det en svensk författare som du kan hitta i biblioteket vid namn: Eric Leijonhufvud Han har faktiskt en riktigt bra bok som heter Vattenfolkets Land. Fodams Uppdrag och Vägen Till Vattnet heter uppföljarna som också är riktigt bra.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Kushiel's Dart, Kushiel's Chosen, Kushiel's Avatar, Kushiel's Scion, Kushiel's Legacy. Finns inget bättre enligt min mening.

På en nära andraplats kommer Wheel of time.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Som Sun Tzu sa, Salvatores böcker om Drizzt är nästan löjligt bra. Dock är ordningen på böckerna lite annorlunda. Sun Tzu har skrivit ordningen som handlingen utspelar sig, men jag tror att "the icewind dale triology" är den första delen som släpptes. Jag har haft fel förr dock, kan va värt att kolla upp

Visa signatur

Bättre sent än tidigt (på morgonen)

Permalänk
Medlem

De jag har läst:

David Eddings: Mest för ungdomar. Man inser snart böckernas brister.
Terry Pratchett: Humoristiska böcker, i stil med Liftarens guide till galaxen. Fantastiskt roliga.
Raymond E. Feist: Standardfantasy, OK tidsfördriv. Imperiet-trilogin är bäst.
Robert Jordan: Bra om du gillar riktigt långa serier. Oklar framtid eftersom författaren dog nyligen, men den kommer troligtvis skrivas klart.
Terry Goodkind: Undvik som pesten. Sammanfattning hittas här.
Robin Hobb: Fina böcker med annorlunda touch. Mycket intressant värld, men en hög intellektuell nivå. Inget för nybörjare.
Robert E Howard: Böckerna om Conan. Inte så moderna, men skön action.
Ursula K LeGuin: Trollkarlen från Övärlden. Klassiker, men lite överskattade enligt mig.
George RR Martin: Bästa böckerna just nu enligt min mening. Stor och komplex historia berättad ur flera olika perspektiv. Tyvärr mycket långsam utgivningstakt (vi väntar på femte boken av sju).

Ett allmänt tips är att det mesta av det bästa skrivs på engelska, och översättningarna kan vara bristfälliga. Ljudböcker har jag ingen riktig koll på, men hör efter på SF-bokhandeln, de har det mesta.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Wheel of Time FTW!

Visa signatur

HP Pavilion dv5-1095eo

Permalänk
Medlem

David Eddings, hur kan någon över 12 tycka hans böcker är bra? Samma historia hela tiden utan några variationer alls i rollfiguerna. De goda vinner hela tiden, ingen god dör osv.

War of the Spider Queen-hexalogin tycker jag du skall läsa istället !

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Robert Jordan, han har skrivit en lång serie som heter Sagen om drakens återkomst. Skitlång (finns typ 21 ute) och han har kolat nu, så vi får vänta på slutet. Hans fru ska dock skriva det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Robert Jordan: Bra om du gillar riktigt långa serier. Oklar framtid eftersom författaren dog nyligen, men den kommer troligtvis skrivas klart.

Som det verkar skall den sista delen skrivas av Brandon Sanderson.
http://www.tor-forge.com/NewsArticle.aspx?articleId=647

Permalänk
Medlem

David Gemmell, hur kunde jag ha glömt han? Inte den bästa, men helt klart läsvärd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Som det verkar skall den sista delen skrivas av Brandon Sanderson.
http://www.tor-forge.com/NewsArticle.aspx?articleId=647

Okej:) Allt jag kommer ihåg är att jag hörde det när han dog, vet du något datum på den?

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
David Gemmell, hur kunde jag ha glömt han? Inte den bästa, men helt klart läsvärd.

Okej:) Allt jag kommer ihåg är att jag hörde det när han dog, vet du något datum på den?

Det är nog ganska dunkelt än så länge, men sent 2009 är nog vad de flesta gissar på.

Permalänk
Medlem

Dom flesta bra böckerna har redan tagits upp.
Men personlig favorit:

Robert Jordan: WoT - Mogen fantasy, mer verklighetstrogen på något sätt.

Läser Svavelvinter nu (baserad på ett äventyr från Drakar och demoner).
Vuxenfatasy även här, komplicerad svenska.

Dessa är också värd att läsa.
http://www.o-love.net/realms/ro_dri.html

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Robin Hobb: Fina böcker med annorlunda touch. Mycket intressant värld, men en hög intellektuell nivå. Inget för nybörjare.

Hennes böcker är apbra, de tre trilogierna The Farseers, Liveship Traders och The Tawny Man har roat mig ett antal gånger. Det finns en sådan skön röd tråd i dem. Håller nu på och läser hennes senaste trilogi Soldiers Son som är jädrigt annorlunda och som har tagit en hel del oväntade vändningar.

Annars kan jag rekommendera Trudi Canavans trilogier, lättlästa och fartfyllda och för de som verkligen vill ha något att bita i kan jag slänga upp R. Scott Bakkers trilogi (om det nu är en trilogi, det vet man väl inte riktigt tror jag) The Prince of Nothing, det är en sjuhelvetes massa namn, falanger, religioner och platser att hålla reda på, men jävlar vad bra. Annorlunda språkbruk också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Largoplz
Som Sun Tzu sa, Salvatores böcker om Drizzt är nästan löjligt bra. Dock är ordningen på böckerna lite annorlunda. Sun Tzu har skrivit ordningen som handlingen utspelar sig, men jag tror att "the icewind dale triology" är den första delen som släpptes. Jag har haft fel förr dock, kan va värt att kolla upp

Jo det är rätt, The Icewind Dale Trilogy var den första som släpptes men jag tror inte det spelar så stor roll om man börjar med den eller The Dark Elf Trilogy, så länge man har läst båda innan man börjar med Legacy of the Drow.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KTottE
George R.R Martins 'A Song of Ice and Fire', dom släppta böckerna heter A Game of Thrones, A Clash of Kings, A Storm of Swords och A Feast for Crows. Utan tvekan dom bästa fantasyböckerna jag har läst, och då räknar jag ändå med Sagan om Ringen!

Håller med och lägger till allt av Robin Hobb, så jävla fittbra.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Ja nu jaävlar har jag tips på fantasy böcker så det räcker livet ut för min del

Tack alla!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.