Intel visar upp liten SSD-hårddisk

Permalänk
Melding Plague

Intel visar upp liten SSD-hårddisk

Intel visade nyligen upp en mycket liten SSD-hårddisk tänkt för mobiltelefoner och handdatorer och möjligen även ultraportabla datorer. Hårddisken har modellnamn Z-P140 och finns i storlekar om två eller fyra gigabyte med goda överföringshastigheter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"400 gånger mindre än en 1,8-tumshårddisk", hur stort (litet) är det?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
"400 gånger mindre än en 1,8-tumshårddisk", hur stort (litet) är det?

12x18x1.8 millimeter enligt Intels specifikationer.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

vad El_Ak antagligen menar är att det är ett språkfel om jag inte är helt ute och cyklar, man kan inte säga: 20cm är 2 gånger minder än 40cm utan 20cm är hälften så mycket som 40 cm.

On-topic: det är väl smått gammalmodigt att köra med pata när framtiden öppenbarligen innebär att sata kommer att bli den alenarådande standarden.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
vad El_Ak antagligen menar är att det är ett språkfel om jag inte är helt ute och cyklar, man kan inte säga: 20cm är 2 gånger minder än 40cm utan 20cm är hälften så mycket som 40 cm.

Klart man kan skriva så, eller har du exempel på bättre ordval i sammanhanget? Att något är x gånger mindre är samma sak om att den andra är x gånger större. Gånger betyder ju multiplicerat och innbär upprepning och inte specifikt på ett håll?

Fast sen är jag ingen språkexpert heller

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
12x18x1.8 millimeter enligt Intels specifikationer.

Men, det kan ju inte direkt stämma? 400 gånger mindre eller 1/400 så stor som en 1.8" hårddisk?

En 1.8" hårddisk är 8x54x71mm (HxWxD) ungefär? Enligt ert räknesätt skulle ju 1.8" disken vara 4800x7200x720mm altså 4.2 METER x 7.2 METER x 0.72 METER?

Visa signatur

"I used to be with it, but then they changed what *it* was. Now what I'm with isn't *it*, and what's *it* seems weird and scary to me."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nonac
Men, det kan ju inte direkt stämma? 400 gånger mindre eller 1/400 så stor som en 1.8" hårddisk?

En 1.8" hårddisk är 8x54x71mm (HxWxD) ungefär? Enligt ert räknesätt skulle ju 1.8" disken vara 4800x7200x720mm altså 4.2 METER x 7.2 METER x 0.72 METER?

LOL, jo jag tycker inte heller att det stämmer. 400ggr mindre än en så liten hårddisk är väldigt lite det. Skrivfel måste det vara alltså, ordentligt skrivfel också för jag kan inte ens tänka mig att den är 40ggr mindre ens. Blir kul å se förklaringen till den här.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Skrivfel åsido så är det ändå sjukt imponerande...

Permalänk
Hedersmedlem

om man ser det volymmässigt sätt så kan det stämma. Ökar man bara en av tre variabler till det dubbla på en kub b*h*l så får man dubblerad storlek (exponentiell ökning om man ändrar fler av dessa varibler). Aja, orkar inte räkna på det exakt. Lite irrelevant egentligen...

EDIT: Stavning

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

40mb sekunden läshastighet? Inte illa alls med tanke på att det finns 2,5" ssd'ar på marknaden som är trögare!

Permalänk
Medlem

om nonacs siffror stämmer så har en 1,8" hd en volym på 30,672cm^3
om Kr^PacMan på ssd:n så har den en volym på 0,3888cm^3

30,672/0,3888=78,8889. Mao så är en 1,8" hd 79 ggr så stor som ssd:n i fråga.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

om man säger "400 gånger mindre" så menar man väl ändå att man ska dela istället för att multiplicera? och om man skriver "400 gånger större" så multiplicerar man.

lite fult att säga att man "400 delat mindre" eller vad det nu skulle bli annars

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

jag fattar inte, varför skulle man vilja ha en sån här "hårddisk" i sin mobiltelefon hellre än ett minneskort med motsvarande lagringsutrymme?

Permalänk
Medlem

Ledsen att vara orsak till så mycket förvirring Det jag var ute efter var måtten, spela roll om det är 79 eller 400 gånger egentligen.

Permalänk
Medlem

den är liten okej?

Fan va tekniken går framåt alltså! Väntar bara på större lagringsutrymme på diskarna, vad hur lång tid kan det ta innan vi får se ssd med storlek på ca 250-500gb? 1-2år?

Visa signatur

Stationär: R7 3700X - Strix B450-F - 2x16GB DDR4 3200MHz CL16 - RTX 2070 Super - 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - BenQ EX3501R
Bärbar: MacBook Pro 13 M1
Mobil: Apple iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

Jo det skulle sitta fint i min kommande mobil/mp3 om man kunde få igång USB 3.0 och SATA-gränssnitten ordentligt. Höga överföringshastigheter och större lagringsutrymme, men storleken blir mindre

Skulle vara coolt om man kunde montera egna hårddiskar i sin mobila enhet, t ex som SD-kort. Skulle fungera som liknande sätt i ett chassi fast otroligt smala och tunna diskar som du skjuter in i telefonen med luckor på det.

Framtiden kommer bli nice helt enkelt. Nu är det plasten som jag vill ha bort från datamarknaden bara, eller överhuvudtaget ;P HATAR plast!

Visa signatur

En dator blir aldrig som man tänkt sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dedde
den är liten okej?

Fan va tekniken går framåt alltså! Väntar bara på större lagringsutrymme på diskarna, vad hur lång tid kan det ta innan vi får se ssd med storlek på ca 250-500gb? 1-2år?

Iomega har ju gjort en iodrive baserad på SSD/flash-teknik. Det är ett instickskort som fungerar som en supersnabb hårddisk på 640GB (finns även andra storlekar). Priset uppskattades till runt 120 000 kr om jag inte minns fel.

Angående storleken så spelar det inte mig så stor roll om den är liten eller inte. Jag är intresserad av överföringshastigheterna och möjligheten att sammankoppla flera i raid0 :>

Om man har en raidcontroller som klarar 10st sådana så har man en 'disk' på 20GB med en överföringshastighet på uppåt 300-400MB/s. Jag hoppas dock se mer i stil med Iomegas lösning, dvs att man har massa flashminne som arbetar paralellt, dvs typ som inbyggd raid

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plorozen
jag fattar inte, varför skulle man vilja ha en sån här "hårddisk" i sin mobiltelefon hellre än ett minneskort med motsvarande lagringsutrymme?

Undrar jag med...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davveman37
Undrar jag med...

Jämför hastigheterna mellan ssd och minneskort så kanske det klarnar?

Permalänk

Det finns väl visserligen misskort med goda överföringshastigheter .. jag tror det är gränssnittet som är knäckfrågan, PATA är mycket bättre ..

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
LOL, jo jag tycker inte heller att det stämmer. 400ggr mindre än en så liten hårddisk är väldigt lite det. Skrivfel måste det vara alltså, ordentligt skrivfel också för jag kan inte ens tänka mig att den är 40ggr mindre ens. Blir kul å se förklaringen till den här.

Det blir väl 1/401-del isf. 1/400 är en fyrahundradel så liten som ursprungsvärdet.

Permalänk
Avstängd

Najs:P

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Nice nyhet, ett gäng sådana skulle inte vara fel.
Synd att den lär kosta en förmögenhet...
PS. löjligt att ~70% av tråden handlar om matematik DS.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem

Om den blir väldigt billig så kan man kanske ta några sådana och raida ihop till en sjuhelsikes lagringslösning!

Skulle gärna se den där i billiga små ultraportabla bärbara också (ja Eee PC finns, men är ju inte riktigt en normal PC, saknar en billig normal bärbar dator! 4Gb räcker ju lungt för Xp plus program och några mindre sparfiler, i övrigt kan man ha usb-minnen och usb-HD:s.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plorozen
jag fattar inte, varför skulle man vilja ha en sån här "hårddisk" i sin mobiltelefon hellre än ett minneskort med motsvarande lagringsutrymme?

En lillfingersnagelstorleksminne från Sony (aka Memory Stick Micro) på 8GB är ju toknice. Däremot så är den inte ens i närheten av hastigheten på en SSD.

-----

Jag blir nästan sur när jag läser att tillverkare använder IDE-gränssnittet. Hastigheten är det inget fel på men kabeln/gränssnittet är ju MYCKET större än själva disken.

Jag skulle bli mer imponerad om de annonserade att de skulle börja etsa dessa på moderkort framöver. Gärna med PCI-E 4x som gränssnitt!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Haha, IDE-kabel till minneskorts-stor hårddisk!

Jag undrar också vad skillnaden är mot ett litet minneskort med 4Gb. När den här lilla rackaren är på 500Gb och billig så kanske det är en nyhet, men nu känns det mest som att de uppfunnit flashminnet en gång till?

Visa signatur

Troy and Abed in the morning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sk8dude
Jag undrar också vad skillnaden är mot ett litet minneskort med 4Gb. När den här lilla rackaren är på 500Gb och billig så kanske det är en nyhet, men nu känns det mest som att de uppfunnit flashminnet en gång till? [/B]

Skillnaden mot ett flashkort är hastigheten i överföring, samt att flashkort inte har så, relativt, många läs/lagra cykler som en SSD disk har.

Tex Sandisk´s Extreme 3 serie CF minnen ligger under 20MB/sec i överföring. Kommer inte ihåg läs/skriv cyklerna, men det är inte tillräckligt för att arbeta med en maskin (dator) under längre tid.

Frågan är däremot vad som är så spännande med just den här SSD disken förutom storleken. Tycker alla tjatar om SSD diskar men det kommer ju aldrig något till mig som konsument.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Däremot så är den inte ens i närheten av hastigheten på en SSD.

Behövs det då på en mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

en sån där. borde ju kunna trycka in 20 st på platsen av vad en 3.5-disk tar. och ett litet kontrollerkort. och feta raiden. så kan man köpa en disk med 500mb/s med massor med såna där i alltså. skulle vara något

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Behövs det då på en mobiltelefon?

Nej, det skulle jag inte säga. Nog för att det skulle vara trevligt då mp3-spelarna samt mobilerna börjar närma sig +10GB. Tar ganska lång tid att fylla det med musik...

Jag skulle inte säga att denna SSD är till för mobiltelefoner. Snarare tablets och industrimaskiner.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?