AMD: Vi har 45 nm i januari

Permalänk

1) jag vill se en KÄLLA till nyheten!
2) jag vill se ordagranna citat av uttalanden - inte översättningar/tolkningar/modifieringar

3) nyheten/liknande utalanden till tomshardware kan mycket väl tolkas som
"vi har inte några 45nm-prototyper ännu, våra första kommer i januari och vi hoppas/antar med all vår typiska nonchalans att dom startar"
4) hi-k och inte SOI på AMDs 45nm? det får jag be om en hårdkopia på!
jag har läst väldigt olika uttalanden på den punkten, men inget av dom har varit om hi-k (fortsatt SOI eller inte ens det har jag däremot sett mer av)

5) zwelegaci o hardwareguy
- IBM är inte AMD - bara för att de ena har snackat (knappt visat) en viss teknik är det inte alls säkert att den senare kommer ha den i fabrikerna, samt
- vad IBM har snackat om till 2009/32nm är väl knappast relevant för 45nm som är igång redan nu
(IBM är rätt bra på att snacka om tekniker som sedan glöms bort och inte dyker upp btw)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Tvivlar dock starkt på AMD... det har inte varit så där bra de sista 1.5 året på att hålla sina tidsscheman

Det är tyvärr så sant som det var skrevet. Varfken med grafikkort eller processorer (förutom RV670 som faktiskt kom i tid).

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Phenom drar betydligt mer ström än intels Penryn. Problemen blir synliga främst när processorn skalas uppåt. Kurvan för värmeutveckling i förhållande till Mhz gör att en Phenom i 3 ghz skulle dra rejält mer ström än Penryn. Redan vid lägre hastighet drar Phenom betydligt mer ström/prestanda. Troligen detta som orsakat låga hastigheter bland annat.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Phenom drar betydligt mer ström än intels Penryn. Problemen blir synliga främst när processorn skalas uppåt. Kurvan för värmeutveckling i förhållande till Mhz gör att en Phenom i 3 ghz skulle dra rejält mer ström än Penryn. Redan vid lägre hastighet drar Phenom betydligt mer ström/prestanda. Troligen detta som orsakat låga hastigheter bland annat.

Orsaken till högre ström är pga läckström. SOI läcker som ett soll och det är därför detta är en god nyhet för AMD.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Det dem ser är AMD, 45nm samt Q1 08 och får fram slutsatsen: AMD släpper 45nm i Januari.

När skall folk lära sig läsa.

"Produktionen av processorerna skall sedan sätta igång i första hälften av nästa år."

Jag läste igenom ja, och jag vet att de inte kommer ut i Januari.
Det står ju att de ska produceras i första hälften av nästa år
och tredje kvartalet är ju efteråt.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Många harvar på AMD i nuläget, har ni redan glömt hur intel har haft det ?

När Athlon kom, med PIII 1133 som inte var stabil och fick dras tillbaka tex ?

AMD ledde prestandatronen ett bra tag där och nu är det intels tur, AMDs nya prollar har fördelar i arkitekturen men det ska trimmas in för att leverera också.

Hela pc historien är ju ett vågspel mellan olika tillverkare och prestanda hos deras produkter, beroende på när i livscykeln för en produkt de befinner sig.

Visst är det tråkigt att AMD ligger efter nu, men med mindre tillverkningsprocess borde deras chip också bli billigare att producera och då kan de tjäna mer pengar på sina saker dessutom.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

I mitten av 2008 ja:

Ifall bilden inte fungerar:
http://www.techreport.com/articles.x/13792/2

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abflex
Det är ett enormt vanligt missförstånd att en mindre tillverkningsprocess på något magiskt sätt skulle ge högre prestanda.

Det enda som en mindre tillverkningsprocess bidrar till är att minska motståndet och därmed minska mängden ström som bli till värmeenergi. Processorn kräver mindre spänning/ström och blir kallare men den presterar inte bättre.

Ne, det stämmer ju förvisso. Men med en liten tillverkningsteknologi får du ju in flera kretsar på samma area, vilket resulterar i att det i en 45 nm processor får plats flera kretsar än i en till arean lika stor 90 nm processor. Right?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Vad ska man med processor med överhuvudtaget ? Dröjer nog inte många år innan det är grafikkort för hela slanten..

Prestandan ligger ju i grafik korten numera.

En dator med endast ett moderkort och grafikkort med cpu och minne integrerat

Ne, jag håller med. Processor är grymt onödigt att ha...
Skämt åsido. Jag förstår vad du menar, men alla dator som tillverkas är kanske inte endast optimerade till att spela spel på. Jag tänker på servrar, arbetsstationer och för all del vanliga hemdatorer. Och det är väl tänkt att utvecklingen skall gå framåt.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker man skulle ha både CPU och GPU i samma chip.

Då skulle man få bra mycket bättre prestanda. Men antingen får man ha en typ av minne eller två stycken och då kanske man inte vill ha två memorycontrollers i chipet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr Kantarell
Jag tycker man skulle ha både CPU och GPU i samma chip.

Då skulle man få bra mycket bättre prestanda. Men antingen får man ha en typ av minne eller två stycken och då kanske man inte vill ha två memorycontrollers i chipet.

Jo, men dåligt varmt det skulle bli... Ur värmesynpunkt är det bättre att sprida ut grejerna på moderkortet.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

Cpu och gpu på samma vore en bra ide. För tillverkarna. direkt gpu pajjar eller cpu så får man punga ut 10 000 spänn igen. När sedan nästa gpu kommer så kostar den 10 000 den med. Dom skulle dra in rejält med stålar eller döda pc som format.

För arbete så skulle en 30 ghz cpu vara rätt trevligt och inte alls overkill. Slippa vänta på photoshop hela tiden eller testrenderingar och skit. Go framtid!

Ska köpa nytt om 1,5 år då borde Amd gå som ett spjut igen.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hanka456
Jo, men dåligt varmt det skulle bli... Ur värmesynpunkt är det bättre att sprida ut grejerna på moderkortet.

Det skulle faktiskt bli lite kallare totalt, dock så blir det ju mer koncentrerat på ett ställe, men skulle hellre ha en stor bra kylare än en ok cpu och såna där sunkiga som alltid sitter på grafikkorten bara för att man ska få plats med kort under. (beror ju lite på vilka kort det är ifs)

Eller bara köra ett vattenblock för både CPU och GPU.

Svar till han under: För det första skulle priset bli lägre med både CPU och GPU i samma. Största prestanda vinsten är att de kan kommunicera direkt. Vem har sagt något om 10000kr?

Jag har ALDRIG varit med om att en CPU eller GPU pajjat.
Tror man måste vara klantig med statisk elektricitet eller något för att lyckas. Har ifs hört om en polare till en polare som lyckades förstöra ett grafikkort genom att hugga en skruvmejsel i det.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

om dom sitter på soket am+, betyder det då att man kommer kunna köra dom på ett am-mobbo lika phenom?

btw någon som vet när phenom kommer ut... igen fast buggfria?
något datum någon stanns?

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Om SOI (Silicon On Insulater):
IBM och AMD har samarbetat kring tillverkningstekniker länge. Nuvarande avtal sträcker sig tom 2011. IBM har varit det dominerande företaget i framtagningen av SOI. Flera andra företag har dragit sitt strå till stacken men det är främst IBM och AMD som använder SOI-tekniker i massproduktion idag. Eftersom SOI ökar produktionskostnaden blir den mindre lämpad för massproduktion av enklare kretsar, såsom exempelvis RAM.

Missförständ kring SOI är inte ovanliga. Det är lättare att förstå SOI-tekniker om man ser på processorkisel som "en tredimensionell ö". T ex är lagerantalet 11 för K10, 9 för K8, och 8 för Core 2 Duo.

Kiselbrickans komponenter utgörs av tunna substratlager med bestämda egenskaper som placeras exakt med litografiska metoder. Vissa "punkter" skall vara i direkt kontakt med sina omgivande subtratlager och vissa inte. SOI innebär att man ökar den elektriska isoleringen genom att skapa tunna lager av kiseldioxid där maximal isolering önskas. Avsikten är att minska strökapacitanser och läckströmmar (observera att detta inte har någonting att göra med de önskade kapacitanser som exempelvis kan minska omslagningstiden för en transistor såsom "High K metal" främst syftar till). Fördelen med SOI-tekniker är att effektförbrukningen och omslagstiden kan minskas. Nackdelen är att den tillför extra steg i produktionskedjan som tar tid samt ökar substratkostnaden. Kanske 10-15% kostnadsökning jämfört med "bulk CMOS".

Eftersom SOI syftar till att öka "isoleringen" så kan den i princip kombineras med valfri produktionsteknik (exempelvis "High k metal").

Se denna länk för mera detaljer om SOI-tekniker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_on_insulator

Om effektförbrukningen av K10:
16-23% av K10 processorn effektförbrukning sker i den inbyggda minneskontrollern. I Intels fall flyttas denna förbrukning till nordbryggan.

DTP/ACP-specifikation är avsedd för OEM-producenter för kyldimensionering av en "processortyp". Den är ett dåligt mått på verklig effektförbrukning.

Om man skulle rita en frekvensbaserad effektkurva för en "processortyp" så ser den ofta lätt exponentiell ut (nästan linjär) upp till en viss frekvens. När man sedan närmar sig "maxfrekvensen" för en specifik processorrevision så kan en ökning på bara några 100 MHz nästan fördubbla effektförbrukningen. När processorarkitekturen och produktionsprocessen har mognat är det svårt att höja denna gränsfrekvens.

AMD har specificerat ACP för K10 till ca 86% av DTP; 83% dras av kärnan; 16% av minneskontrollern och 1 % av HyperTransportlänken vid ca 2,4 GHz.

Motsvarande siffror för lågeffektvarianten är 74% kärna; 23% minneskontroller och 2% HyperTransportlänk.

I Intels Core 2 Quad så styrs spänning och frekvens av den hårdast belastade halvan, medan i K10 2X, 3X och 4X har varje kärna egen laststyrning. En K10-kärna drar ~25% av max i viloläget (1 GHz på 1.1 V). Totalbesparing av separata frekvens och spänningplan kan approximeras till ca 25% i vanlig datoranvändning.

Hare/PeSi

Permalänk
Avstängd

AMD Shanghai ska ha åtta kärnor, dock "ihop limmade".

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Inaktiv

Med andra ord hinner intel få ännu större försprång. De som vill uppgradera nu eller i början på nästa år(för att se vad intel släpper) väntar knappast tills AMD lyckas få ut något.

Lite trist för marknaden kan man tycka, vore bättre om AMD kunde erbjuda något intressant redan i nu och sätta press på Intel i julhandeln.

Permalänk
Medlem

Jo det var lite lustigt att läsa alla kommentarer här från folk som trodde detta var en "ny" nyhet från AMD och tolka det som ett tecken på att vi snart skulle få se 45nm processorer från AMD i butikerna.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Det som jag tycker är lustigt är alla Intel-fanboys som alltid ockuperar varje nyhet som handlar om AMD. Dessa troll saknar helt intresse för sakfrågor och det enda de gör är att slänga ur sig massa grodor och halvsanningar.

Intel gick ut i januari att de skulle släppa processorer med 45 nm teknik i juli 2007. Dessa kom ut ganska nyligen i mycket små kvantiteter. Nu har de gått ut med att 45 nm derivaten kommer att bli försenade ytterligare några månader. INGEN volymtillverkar x86 processorer med 45 nm teknik idag. Tror ni att Intel-trollen har överhuvudtaget ens funderat på att köpa en av dessa 10000 kronors processor? Knappast; de flesta kräver att processorns prisvärdhet överstiger en använd kondom.

Personligen har jag alltid varit teknikintresserad. Mitt intresse är dock sakligt, inte känslomässigt. Mitt första AMD processor var en 80486 på 50 MHz. Jag köpte den därför att den kostade som Intels på 33 MHz. När överklockning blev populärt så byggde jag en burk med Celeron 300 och två med Celeron 300A. Sedan dess har valet blivit AMD. Idag väljer jag främst funktionalitet till lågt pris och mitt val för nästa burk blir förmodligen AMD. Deras nya plattformar verkar sannerligen prisvärda.

Hare/PeSi

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Det som jag tycker är lustigt är alla Intel-fanboys som alltid ockuperar varje nyhet som handlar om AMD. Dessa troll saknar helt intresse för sakfrågor och det enda de gör är att slänga ur sig massa grodor och halvsanningar.
-- Text--
Hare/PeSi

Jag tycker att det är lite olustigt jag.
Kritiken i denna tråd är märklig.
Är det dåligt av AMD, att snart släppa testserier med 45nm?
Är det dåligt av AMD, att deras produktionen av 45nm, tros vara igång inom ett halvår?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Är det dåligt av AMD, att snart släppa testserier med 45nm?
Är det dåligt av AMD, att deras produktionen av 45nm, tros vara igång inom ett halvår?

det är jättetrevligt! förhoppningsvis är det mer än bara överoptimistisk PR.

skillnaden mellan detta och Intels lansering av 45nm är att det tidiga 1H07-ryktet aldrig kom från ett direkt Intel-uttalande - denna information är däremot direkt från AMD
= vi kan inte riktigt klaga på det Intel inte hävdade, om AMD inte håller detta däremot så är det ju inget snack: brutet löfte.
AMD har dessutom hävdat storskalig övergång till 45nm innom 2008 - detta har dom backat från starkt på senaste...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/7050-amds_planer_for_framtid...

Enligt diagrammen lanseras 45 nm i andra halvan av 2008 i högprestandasegmentet, och 2009 i lågprestandasegmentet. Var står det om någon "storskalig övergång till 45 nm i 2008?

Senast jag kollade visade kalendern att vi lever i december 2007. Jag vet inte vilken kalender ni lever efter, men jag har lite svårt att förstå hur detta blir ett brytet löfte?

Om jag lovar att Frostyfrog är lika inskränkt den andra halvan av 2008 än han är idag, är det då ett brytet löfte? Jag bara undrar...

Hare/PeSi

Permalänk

PeSi, skall jag verkligen leta upp citat från frågestunden efter Q207-genomgången (eller Q307, eller nått i den stilen) ?

att hänvisa till en roadmap som dök upp nu i veckan är plötsligt inte riktigt lika intressant i sammanhanget

edit: hmm ok, jag mindes inte helt perfekt...
det Dirk Meyer sa 18/10-07 var:
"We're looking forward to ramping 45 nanometer product production in the first half of next year"

håll med, det är en rätt stor skillnad på "ramping" och "för första gången visas"
och med första, förhoppningsvis fungerande, prototyp-chips i januari är det rätt tight att öht få ut några 45nm-prollar i första halvåret

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Samtliga företag har lagt upp långtidsagendor som visat sig vara mer eller mindre felaktiga. Skulle det då betyda att vi inte kan lita på de uppgifter de lämnar idag? Alla normalbegåvade människor jag känner förstår att ingen människa kan tala om exakt vad som händer i framtiden. Om företagens pålitlighet bedöms utifrån exaktheten av deras långtidagendor lär det inte finnas många företag att lita på.

Dina invändningar är inget annat än meningslöst dravel som helt saknar poäng. Vad är du ute efter egentligen?

Edit på länken:
"We're looking forward to ramping 45 nanometer product production in the first half of next year, and in our graphics processor business, we will launch the RV 670, the world's first 55 nanometer GPU in the fourth quarter."

Så du tolkar detta som "ett löfte" att AMD börjar massproducera 45 nm processorer första halvan av 2008? Snacka om att läsa som fan läser Bibeln. Var står det om massproduktion av 45 nm processorer? "Ramping" avser utökning, varken mer eller mindre.

Hare/PeSi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Samtliga företag har lagt upp långtidsagendor som visat sig vara mer eller mindre felaktiga. Skulle det då betyda att vi inte kan lita på de uppgifter de lämnar idag? Alla normalbegåvade människor jag känner förstår att ingen människa kan tala om exakt vad som händer i framtiden. Om företagens påligligheten bedöms utifrån exaktheten av deras långtidagendor lär det inte finnas många företag att lita på.

Denna "långtidsagenda" är inte mer än ett halvt år från direkt uttalande till "due date"!
I denhär storleksklassen på företag och förändringar är det riktigt KORT tidsperspektiv!
(och det var ett mycket offentligt uttalande... inte någon "läckt" eller "härledd" info)

Citat:

Dina invändningar är inget annat än meningslöst dravel som helt saknar poäng. Vad är du ute efter egentligen?

och vad föreslår du är det jag borde lyfta fram?
hur man tolkar gårdagens "roadmap" på ett sätt som gör det möjligt att ändra alla siffror på den om ett par veckor?

det enda jag säger är:
säger dom ett datum idag - räkna med försening,
säger dom K10-prestanda - försök att hålla skrattet (jupp, nativa quad ägde ju... för majoriteten av marknaden)
säger dom en frekvens - be dom skicka prylarna till butikerna innan du tar det seriöst (skall vi leta upp "3GHz lätt"-uttalandena inför Phenom-lanseringen? eller vilken frekvens visades upp ett halvår innan lanseringen?)

man kan hålla med om att AMD inte har haft några enorma problem med att byta process tidigare (180nm -> 130nm "Thoroughbred A" var ett gränsfall, men ändå ok) så 65nm -> 45nm borde ju ha goda förutsättningar att funka, MEN denna gång har dom en arkitektur som dom måste fixa till lite i samma veva... kommer ju knappast göra jobbet enklare eller snabbare

Citat:

"We're looking forward to ramping 45 nanometer product production in the first half of next year, and in our graphics processor business, we will launch the RV 670, the world's first 55 nanometer GPU in the fourth quarter."

Så du tolkar detta som "ett löfte" att AMD börjar massproducera 45 nm processorer första halvan av 2008? Snacka om att läsa som fan läser Bibeln. Var står det om massproduktion av 45 nm processorer? "Ramping" avser utökning, varken mer eller mindre.

och hur tycker du det skall tolkas?
som "vi kanske kommer kunna visa 45nm"?

"ramping [..] production" handlar ju knappast om [validera första kiselrevisionen] utan just om produktion...
och ärligt, om det blir en vaporware-ramp (ex från 0 till 1% av kapacitet/volym) så är det ju inte SÅ intressant

(och dra inte in dassboken i diskussionen - den ÄR skriven på ett sånt sätt att man tolka den hur man vill, bara man vet vad som står i den tillräckligt bra)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Jag tolkar texten som såhär...

"Vi ser fram emot utökning av 45 nm produktproduktion i den första halvan av nästa år, ..."

AMD har kört en pilotlinje på 45 nm i Fab 36 sedan i höstas. Vad som har tillverkats fram till januari har jag ingen aning om. Med tanke på att diskussionen i intervjun handlade främst om Phenom så kan det hända att de processorer som dyker upp i laboratorierna i januari är de första Phenom på 45 nm. Dessa exemplar är endast avsedda för evaluering av tillverkningsprocessen.

Sedan tillkommer en valideringprocess och sannolikt många modifieringar som i sin tur skall valideras tills det är dags för lansering på marknaden. Hur lång tid detta exakt tar, beror helt på hur bra den första versionen är. Det får framtiden utvisa.

Edit:
Du är rolig med dina efterredigeringar av tidigare texter. Vilket ord menar du att han skulle ha använt? Tror du att AMD fick den första kiselrevisionen som lottovinst?

Hare/PeSi

Permalänk
Avstängd

Ramping kallar man ju det när man får igång en riktig produktionen istället för en initial haltande testproduktion, när man ökar yield och får upp frekvenser fixar stppings och sånt. Och det är ju just det de kommer syssla med det kommande halvåret. Kanske kommer de även behöva ägna tid åt det efter det, men det gör inte om påståendet till en lögn.

Vidare måste jag hålla med FrostyFog om att sweclockers tolkar väldigt konstigt. Har inte sett en enda källa på att AMD skulle strunta i SOI, varför hittar ni på sånt?

Jag tror jag klagat på det några dussin gånger nu, sluta hitta på "fakta", det är inte seriöst.

Permalänk
Avstängd

för vad det är värt så tolkar jag citatet precis som PeSi gjorde.
dom ser fram emot att utöka produktionen av 45nm

denna styrker min/vår tolkning
http://eng.proz.com/kudoz/1110936

handlar enbart om en utökning av produktion. inget löfte om att det kommer missiva mängder 45nm utan en försäkran om att dom gör framsteg mer eller mindre.

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Har inte set den här roadmappen någonstans här i tråden, och det kan kanske vara på sin plats.

(källa)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

PeSi, jo, jag borde sluta efterredigera, men man vet aldrig när svaret på inlägget kommer - förtydliganden skriver jag hellre dit än besvara samma fråga efter att nån frågar/pekar på det...

jag tar aldrig bort något annat än stavfel eller otydligt använda ord, de gånger jag har "rättat" mina inlägg (när jag dubbelkollade påståendet och såg uppenbara fel) så får det felaktiga stå kvar, med kommentar/rättning brevid...

Mario Rivas påstod 10/12-07 : "We will have initial samples also in January. I'm fairly confident that those puppies are going to boot"
dvs kan enkelt tolkas som att oavsett hur länge dom har haft 45nm pilot-linje så har dom inte några fungerande prototyper ännu...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Har inte set den här roadmappen någonstans här i tråden, och det kan kanske vara på sin plats.
http://www.tcmagazine.com/images/news/Hardware/AMD_Server_roa...

(källa)
B!

4x Hypertransport 3?! Fy fan vilket bandbreddsmonster. En hypertransport per quads, om deras okta-core processor är två ihopklistrade quads.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.