Nvidia lanserar Nforce 780i SLI

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar Nforce 780i SLI

Den senaste veckan har kantats av rykten och produktlanseringar som återknyter till Nvidias styrkrets Nforce 780i SLI. Nvidia har idag lanserat styrkretsen officiellt, men skillnaderna jämfört med Nforce 680i SLI är relativt få.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan någon upplysa mig om denna styrkrets, är det värt att byta ut sin problematiska GA-X38 till den här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Kan någon upplysa mig om denna styrkrets, är det värt att byta ut sin problematiska GA-X38 till den här?

Vad är det du vill uppnå?

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

För få förändringar, priset är på tok för högt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Kan någon upplysa mig om denna styrkrets, är det värt att byta ut sin problematiska GA-X38 till den här?

Vill du ha 680i med PCIe 2.0 så varför inte.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har ingen aning om vad denna styrkrets är för någon.

Om ni kunde säga fördelarna med 680/780 gentemot de andra och syftet bakom den.

Vill uppnå ganska höga frekvenser (över 3.8 åtminstone)

Permalänk
Medlem

nVidia vann ju priset för sämsta julreferenshumorn iår. Alltid något.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Alltså, jag har ingen aning om vad denna styrkrets är för någon.

Om ni kunde säga fördelarna med 680/780 gentemot de andra och syftet bakom den.

Vill uppnå ganska höga frekvenser (över 3.8 åtminstone)

Du kan ju börja med att läsa artikeln så kanske du får ett svar?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

när kan jag köpa dena julklapp till mig själv? jag va på väg att beställa 680i med 2x 8800gts 512 och ser jag detta ^^, hur mkt vinner man på pci-e 2.0 btw?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

SlimJim, snälla ge upp, frågar om fördelarna och då menar jag egna erfarenhet i klockning samt tester/jämförelser. Läst artikeln men frågan återstår, kan man nå extremare klock med denna styrkrets och hur funkar den allmänt, strul av något slag? S-J-, tror inte de skyltar med vad det är för fel med dessa så frågar dem som vet här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Nforce kan väl knappast slå X38 / X48 i klockning.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Avstängd

För min del som inte klockar längre och vill köra SLI så tycker jag att 750i SLI ser riktigt lovande ut då den faktiskt utpresterar 650i SLI.
Skall kolla upp 750i SLI moderkort efter nyår ifall de är värt med SLI då!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Nforce kan väl knappast slå X38 / X48 i klockning.

Tackar för det rediga svaret Maah91.

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är 780i bara en liten uppdatering av 680i med PCI-e 2.0

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)

Permalänk

jo det och stöd för nya quad som har annat ström system lr nått.

men hur mkt ger pci 2.0?!?!?! någon måste ju veta ungefär hur mkt man vinner på 2x8800gts 512 på denna mot 680

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Det ger inte mycket.

Permalänk

okey, finns det några tester som visar på det? de kanske oxå tar upp skillnaden mellan gts och gt i sli`?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
jo det och stöd för nya quad som har annat ström system lr nått.

men hur mkt ger pci 2.0?!?!?! någon måste ju veta ungefär hur mkt man vinner på 2x8800gts 512 på denna mot 680

Så 680i har inte stöd för den nya Quaden men den har stöd för den nya C2D ?
Måste bara reda ut detta, annars kommer jag inte kunna sova inatt

Permalänk

ja

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av O.Martini
Så 680i har inte stöd för den nya Quaden men den har stöd för den nya C2D ?
Måste bara reda ut detta, annars kommer jag inte kunna sova inatt

Stämmer bra, det det är därför jag är så hemskt glad att jag köpte evga. De erbjuder uppgradering till 780 för ynka 800kr

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk

? det får du utveckla så om jag köper ett 680i evega kan jag betala 800 sen när 780i kommer om jag vill och då byter jag kort lr? isf är det en bra idee, så säljer man sin Q6600 lr använder i en annan dator

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Finns en väldigt utförlig jämförelse på pci-e 1.X vs 2.0, men jag hittar den inte....

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag upp för alla produkter vars namn börjar på P5N då det bara ger mardrömmar. Men moderkortet i nyheten verkar iaf ha hyfsad kylning, vilket även tidigare dyrare P5N hade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
? det får du utveckla så om jag köper ett 680i evega kan jag betala 800 sen när 780i kommer om jag vill och då byter jag kort lr? isf är det en bra idee, så säljer man sin Q6600 lr använder i en annan dator

Inte omöjligt att det är så då EVGA "råkade" påstå i deras forum att 680i skulle fungera med Penryns QuadCores med en enkel bios-uppdatering. Det visade sig dock senare att det inte var möjligt och det skapade lite "liv" i luckan om jag säger så.

Förmodligen måste man skcika moderkortet till dem och det lär säkert ta lite tid och inte speciellt många lär göra det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

62 PCIe-linor. Då kan man börja räkna.
Sydbryggan.
1 x16
1 x8
4 x1
(2x GigE)
28st, ev 30 om nätverk är kopplat till PCIe.

Nordbrygga, 64-30=34
2 x1

Kvarstår 2 x16, som via BR04 omvandlas till PCIe2.0

PCIe2.0 har dubbla bandbredden jämfört med PCIe1.1

Det skulle då behövas 64 PCIe 1.1-linor in i BR04 för att 2st PCIe2.0 grafikkort skulle kunna matas med full bandbredd, men nu är det bara 32 linor, vilket i bandbredd motsvarar en ensam PCIe2.0 x16 eller 2st PCIe2.0 x8

Nvidias lösning är densamma som att sätta gigabitport på ett ADSL-modem. Datorn indikerar gigabit-speed på länken, men hastigheten blir inte högre än med en långsammare port.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
62 PCIe-linor. Då kan man börja räkna.
Sydbryggan.
1 x16
1 x8
4 x1
(2x GigE)
28st, ev 30 om nätverk är kopplat till PCIe.

Nordbrygga, 64-30=34
2 x1

Kvarstår 2 x16, som via BR04 omvandlas till PCIe2.0

PCIe2.0 har dubbla bandbredden jämfört med PCIe1.1

Det skulle då behövas 64 PCIe 1.1-linor in i BR04 för att 2st PCIe2.0 grafikkort skulle kunna matas med full bandbredd, men nu är det bara 32 linor, vilket motsvarar en ensam PCIe2.0 x16.

Nvidias lösning är densamma som att sätta gigabitport på ett ADSL-modem. Datorn indikerar gigabit-speed på länken, men hastigheten blir inte högre än med en långsammare port.

Låter vettigt. Fast i nuläget används inte bandbredden fullt ut x8/x8 får lite sämre resultat än x16/x16, fast båda dessa kombinationer är snabbare än x16/x4.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

då blir det nog fan köp nu till jul skipar 780 och fixar 990i om nått år

ska bara tjata lite på folket i intel forumet om tester mellan 9450 och q6600 och hoppas att det inte är stor skillnad

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Fick just mail av eVGA som jag köpt ett 680i kort av för länge sedan, i januari eller feb. kanske det vr, om att jag skulle få uppgradera från mitt 680i till 780i för 80 euro. Någon som vet om det går att göra i Sverige och om man då måste skicka tillbaka det gamla kortet till dem?

Update:

Läste på sidan nu under villkor osv. Det går att fixa om man bodde i något annat land än USA/Canada tror jag det var, men då kostar det 7 euro extra, vilket inte var så mycket i sig. Men man måste också skicka tillbaka det gamla kortet plus alla saker som följde med det. Skivor, kablar osv... annars tog de en extra avgift på 15$. :/ Så för en som då bor i t.ex Sverige blir det 7 euro+15 dollar (om man inte skickar med varenda liten kabel och annat kraffs, de är säkert väldans petiga på detta för att kunna ta ut 15$ extra)+79,99 euro vilket iof inte är en allt för dålig affär om det visar sig att kortet är bra.. men det verkar dock ska ta ett tag innan man fått kortet klart för RMA, skickat in sitt gamla, fått det godkänt och sedan betala de där ~1000:-. DÅ skickar de iväg 780i, förutsatt att det finns kort att skicka iväg så att de inte råkar vara slut, man skulle tydligen hamna i kö för att få kortet ivägskickat. Åker säkert på tull+moms för sådant där också, samt kostnaden för att skicka paketet utomlands..? Nåja, vettefan om det är en så bra affär ändå..

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Fick just mail av eVGA som jag köpt ett 680i kort av för länge sedan, i januari eller feb. kanske det vr, om att jag skulle få uppgradera från mitt 680i till 780i för 80 euro. Någon som vet om det går att göra i Sverige och om man då måste skicka tillbaka det gamla kortet till dem?

Ska inte vara några problem, beställde just "uppgraderingen".

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Här är en review...

http://www.techreport.com/articles.x/13790

Inte så rosande. Det verkar som det gamla rådet gäller. Köp bara ett nvidia moderkort om du ska använda SLI.