Förklaring varför mer än 3Gb är menlöst tilll 32bitars WinOS

Permalänk
Medlem

Förklaring varför mer än 3Gb är menlöst tilll 32bitars WinOS

Topic rättelse!! "Förklaring varför mer än 3Gb är menlöst tilll 32bitars WinOS"

Läs här, mycket bra och intressant läsning faktiskt.

http://www.dansdata.com/askdan00015.htm

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Intressant läsning. Var faktiskt en del nytt man inte kände till. Jag har t.ex. aldrig tänkt efter så mycket om de reserverade minnesadresserna han tog upp där. Att man kan se i windows exakt vilken del av minnet som är reserverad till vad.

Kul liten notis att Dell sålt datorer med 32Bitars OS, 4GB i ram och dubbla 7950 GX2 med 1Gb grafikminne vardera. Då är det 2Gb av ramet man aldrig får se när taket för windows sänks till 2Gb.

Permalänk
Hedersmedlem

Fixade topic.

Permalänk

Håller med, mycket man inte har tänkt på och kände till. Intressant helt enkelt!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte så mycket nytt. Men jag invänder mot hans talande om "3 GB gränsen". Folk kan få intryck av att det inte går att få mer än 3 GiB minne. Den gränsen varierar med hårdvaran.
Sen så har folk rapporterat att de visste fått ~3,5 GiB minne i Vista 32-bit. Den där gränsen med 3,12 GiB verkar inte vara hård. Men det är som vanligt med windows och max-minne-begränsning; en enda röra. För någon dag sen snackade vi i en tråd om server 2003 där det var rätt oklart hur det var och att läsa på pappret stämde inte helt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Kan man inte räkna RAMminnet + Grafikminnet = 4GB?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

Är väl ungefär som att räkna hårddiskutrymme på din systemdisk + USBminnet du har i bröstfickan..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Kan man inte räkna RAMminnet + Grafikminnet = 4GB?

Ja. Plus alla andra som tar upp resurser, men grafikkortet är den enskilda komponentent som tar flest adresser (om man har mycket minne på det).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Blir inte mycket kvar när vi alla byter upp oss till grafikkort med 3GB.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Blir inte mycket kvar när vi alla byter upp oss till grafikkort med 3GB.

Kan man köra nvidia quadro FX 5600 i SLI? Ett sånt kort har ju 1,5 GiB minne. I SLI blir det 3 GiB

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man ens installera Vista 32 då?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Kan man ens installera Vista 32 då?

Du får plocka ur ena kortet medan du installerarar, om det nu skulle vara ett problem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

I VGA-läge finns väl inte mer än någon MB grafikminne tillgängligt. Först när drivrutinen laddas blir GPUns avancerade funktioner och hela minnesmängden tillgänglig.
Då jag inte har mer än 256MB minne på grafikkortet så kan jag inte komma upp i de minnesmängder som får 32-bitars att slå i taket.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Låter rimligt men vad gör det när allt minne går åt när drivrutinen installeras.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
I VGA-läge finns väl inte mer än någon MB grafikminne tillgängligt. Först när drivrutinen laddas blir GPUns avancerade funktioner och hela minnesmängden tillgänglig.
Då jag inte har mer än 256MB minne på grafikkortet så kan jag inte komma upp i de minnesmängder som får 32-bitars att slå i taket.

Hmm det här var intressant. Någon som vet mer om hur det här ligger till? Min spontana tanke är att "MMIO" alltid mappar minnet från grafikkortet till adressrymden. Även om drivrutinen inte har koll på allt, så kan man ju inte "mitt under allt" när drivrutinen laddas bara knycka massa adresser (i skräckexemplet ca 3 GiB) - de kan ju redan vara använda.

Vista behöver 512 MiB så det kan nog vara på håret (3 GiB + annat)

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG