Produkttest: Asus Commando

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Jag var tvungen att lägga min ihopbyggda LCD-display i lådan när jag uppgraderade mitt system.

Görs väl forfarande expansionskort som passar PCI osv som bör fugnera å ge di seriel och parralelport.

jag kan helt kalrt se tillfälen där man vil a dessa portar men kan också se lägen där man inte vill ha deom. Tuna klienter, HTPC (såvieda man itne har egen LCD för LPT då) eller nån annan form av fullspecad Workstatione eller liknande där man kanske hellre vill ha anndra portar ut på I/O delen.

Tycker personligen det är bra att det fins mobos med både och. Ett alternativ hadej u vart att man fåt med kontackterna lösa och monterat dom där bak som man ofta gör med game porten och liknande och sedna bara ansluter till rättk ontackt på mobot. På så vis kan dom som vill ha den använda den. Desutom kan man ju ganska mycket snyggare koppla saker direckt till mobot utan onödiga bökiga kablar som ska gå kors å tvärs genom lådan och ut där bak om an nu har LCD i fronten.

Permalänk

Vad är oddsen att detta skall överträffa mitt nuvarande Gigabyte DQ6 965 gällande hög FSB? Någon som testat sitt Commando?
Vet att det är väldigt "individuellt" men vissa är ju generellt bättre än andra.

Visa signatur

duo6600-2gb8500 OCZ-2x74gb raptor 0-7900gto-DQ6

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta lite hur testerna gick med QX6700(kentsfield).
Är det bara 680chippet om är värdelöst med kentsfield?
mvh
/Schatz

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schattiz
Skulle vilja veta lite hur testerna gick med QX6700(kentsfield).
Är det bara 680chippet om är värdelöst med kentsfield?
mvh
/Schatz

Det gick bara bra på Asus Commando (finns angivet resultatet i överklockningsdiagrammet), men självklart blir QX6700 varmare än övriga modeller.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

"KnightCharger" Oh tack, det var det jag ville höra.

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1070 - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det ska envisas med att visa överklocknings och prestandaresultat på prollar vi vanliga dödliga inte använder oss av.

Core 2 Extreme X6800 2,93 GHz (ES)
Core 2 Extreme QX6700 (ES)
Core 2 Duo E6700 (ES) osv.

smolk

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Fattar inte varför det ska envisas med att visa överklocknings och prestandaresultat på prollar vi vanliga dödliga inte använder oss av.

Core 2 Extreme X6800 2,93 GHz (ES)
Core 2 Extreme QX6700 (ES)
Core 2 Duo E6700 (ES) osv.

smolk

För att man använder vad man har och eftersom samma processorer används hela tiden får man en uppfattning om hur bra moderkortet är för överklockning. De exakta frekvenserna är egentligen inte speciellt intressanta, men om man får säg 3600 MHz på moderkort A och 3200 MHz på moderkort B säger det faktiskt något.

Det är inte processorerna som är intressanta utan moderkortet och hur den klarar av att höja frekvensen på dessa processorer. Sedan kunde andra processorer ha använts ifall de funnits tillgängliga. Med andra processorer kanske det då skulle bli 3400 MHz med moderkort A och 3100 MHz med moderkort B.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Det verkar som den här stöder både Nvidia- och ATI-grafikkort, är det rätt uppfattat?

Visa signatur

"...and the man has spoken..."

Permalänk
Medlem

hej jag har köpt en ASUS Commando
procesorn är E4300 men jag vill ha lite tips om vad menar den här snubben.

Det man bör tänka på är att ställa volten manuellt i BIOS, för på auto läget övervoltar den ganska rejält när man höjer FSB frekvensen och det kan i värsta fall leda till grillad hårdvara...
Vilken volt han menar till minena eller till processorn.

Permalänk
Medlem

Får man fråga Skribenten (Öjvind Karlsson) vad exakt du använde för inställningar i bioset, vilka spänningar du ökade osv? Jag har nämligen ett commando och en X6800 som jag skall testa klocka. Har hittills lite problem med att komma över 3.6GHz, har ej höjt några spänningar förutom Vcoren som jag tvingats köra på 1.475V. Känns en aning mycket faktiskt men den verkar inte bli så överdrivet varm (?) Iallafall inte när man känner på flänsen. Tempsensorerna går ju inte att lita på direkt. Övriga spänningar går alltså på AUTO.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StrydeR
Får man fråga Skribenten (Öjvind Karlsson) vad exakt du använde för inställningar i bioset, vilka spänningar du ökade osv? Jag har nämligen ett commando och en X6800 som jag skall testa klocka. Har hittills lite problem med att komma över 3.6GHz, har ej höjt några spänningar förutom Vcoren som jag tvingats köra på 1.475V. Känns en aning mycket faktiskt men den verkar inte bli så överdrivet varm (?) Iallafall inte när man känner på flänsen. Tempsensorerna går ju inte att lita på direkt. Övriga spänningar går alltså på AUTO.

Det minns jag inte längre tyvärr (testar så många moderkort) annat än att jag testade upp till 1,60V på Vcore, men för 24/7-körning kanske man borde ha lite lägre.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det minns jag inte längre tyvärr (testar så många moderkort) annat än att jag testade upp till 1,60V på Vcore, men för 24/7-körning kanske man borde ha lite lägre.

Okej.. synd att ni inte dokumenterade något som i detta fall då det hade varit trevligt Men jag antar att man kan låta prollen snurra på 1.475V då.. Känns dumt o blåsa en så pass dyr cpu ändå..

Permalänk
Avstängd

Jag skulle bra gärna vilja veta om commandot har pci-express 1.1 eller 2.0 stöd iafall,det vore bra att veta ifall man köper ett nyare HD3870x2 till exempel,för det skulle visst vara skillnad på överföringshastigheten där.
Jag har kollat på asus sida och många testsiter men ingenstans står det,är jag blind tro eller bara väldigt trött???

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Commando har inte Pci-e 2.0

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Avstängd

Ok det var bra att veta,känner du till om det är någon stor skillnad på pci-express 1.1 vs 2.0 då??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Känns knappast så.. När PCI-E kom utnyttjades inte ens AGP's fulla bandbredd har jag hört.. dagens PCI-E 1.1 utnyttjas inte fullt ut på långa vägar så man bör nog inte oroa sig..

En hype som liknar DDRmarknaden, samma story där.. DDR till DDR2 gav ingen större skillnad. DDR2 till DDR3 är definitivt bara status och allmänt välmående