Nvidia förbjuder OC-modeller av Geforce 8800 GTS 512?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Varför? Är det inte bättre och se vad Nv och Ati har att komma med efter jul? Fast du kanske inte ska spela så tunga spel eller spelar så mycket?

Men jag förstår inte varför du blir irriterad på Nvidia för att de skall sluta sälja sina överklockade kort. Du skiter ju ändå i dom och lever med ditt befintliga kort och har absolut inga planer på att köpa ett Nv kort, det ser man klart och tydligt i din text.
Det jag tycker är jäkligtråkigt är t att ATi inte alls hänger med. Det är de du borde lacka över. De har gett upp high end verkar det som och det kommer förmodligen ta ett bra tag innan vi ser något från ATi som faktiskt dödar.

Tunga spel får du nog ta tillbaka. Jag spelar allt, och jag spelar mycket.

Och ja, jag skiter i Nvidia, betyder det att jag inte får ha en åsikt om grafikkortsmarknaden då eller?

Och ja, ATi hänger inte med, och det tycker jag är tråkigt. Lika tråkigt som jag tycker det är att AMD inte hänger med på processorfronten. Lackar på det kan jag inte påstå att jag gör, men det är irriterande. ATi har gett upp highend, det tycker jag är bra för konsumenterna.

Hade ATi satsat på Highend hiade d e nått ut till 5% av marknaden med ett kort som hade varit väldigt dyrt att utveckla. En sådan grej hade mkt väl kunnat försätta AMD i en väldigt taskig ekonomisk sits. Så istället tar de fram ett billigt mellansegmentskort som ändå inte är alldeles för långt bakom high-end och når ut till en mycket större del av marknaden så de får in pengar.

Kortsiktigt kan entusiasterna gnälla. De får inga nya monsterkort och ingen prissänkning. Men om nått år kanske det märks att AMD/ATi fått in mer pengar och ett nytt High-end kort kanske ser dagens ljus.

Hellre fler mellansegmentskort än ett AMD/ATi i konkurs.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja

Så klart och givetvis är inte 8800GTS 512 lika snabbt som GT.

Det där menar du väll inte

Permalänk
Avstängd
Citat:

Huvudförklaringen till detta agerande är självfallet att Geforce 8800 GTS 512 har en mycket god prestanda redan från början, och när korten levereras överklockade från fabrik kan det hota försäljningen av Geforce 8800 Ultra- och GTX-modellerna.

GTX vart ju hotat redan då 8800GT släpptes och GTS lär utan tvekan prestera bättre än GTX och även hota Ultra.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Det där menar du väll inte

Helt rätt! Tack, korrigerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Tunga spel får du nog ta tillbaka. Jag spelar allt, och jag spelar mycket.

Då kanske inte RV670 är ett givet val för dig såvida du inte sitter och spelar i 1280*1024 eller högre upplösning och lägre ingame inställningar. Jag skulle nog ändå rekommendera att vänta till ATis kommande efter nyår och Nvidias och även om du inte är intresserad av Nv så kanske priserna sänks på befintliga RV670?

Citat:

Och ja, jag skiter i Nvidia, betyder det att jag inte får ha en åsikt om grafikkortsmarknaden då eller?

Vad gör du då i denna tråden? Jag tror du är i fel tråd om du för det första skiter i Nvidia och sedan ska grina om Nvidia.

Citat:

Och ja, ATi hänger inte med, och det tycker jag är tråkigt. Lika tråkigt som jag tycker det är att AMD inte hänger med på processorfronten. Lackar på det kan jag inte påstå att jag gör, men det är irriterande. ATi har gett upp highend, det tycker jag är bra för konsumenterna.

Hade ATi satsat på Highend hiade d e nått ut till 5% av marknaden med ett kort som hade varit väldigt dyrt att utveckla. En sådan grej hade mkt väl kunnat försätta AMD i en väldigt taskig ekonomisk sits. Så istället tar de fram ett billigt mellansegmentskort som ändå inte är alldeles för långt bakom high-end och når ut till en mycket större del av marknaden så de får in pengar.

Kortsiktigt kan entusiasterna gnälla. De får inga nya monsterkort och ingen prissänkning. Men om nått år kanske det märks att AMD/ATi fått in mer pengar och ett nytt High-end kort kanske ser dagens ljus.

Hellre fler mellansegmentskort än ett AMD/ATi i konkurs.

De har redan utvecklat GPU för high end, i alla fall arkitekturen. Det tar 3-4 år för en som ATi eller Nvidia att utveckla en helt ny generation. Den utvecklingen har kostat väldigt mycket pengar, så då är frågan, när ska arkitekturen för GPU'n bli klar? Den är nog redan klar men ändå så lägger AMD upp en roadmap för 2009 för R7xx. Det låter inge vidare genialsikt såvida de inte ska finslipa så pass mycket att de med 100% vet om att de tar Nvidia (vilket de inte kan veta).
De måste ju få in pengarna på något sätt för den utvecklingskostnad de "utsatt" sig för angående R7xx, glöm inte R600. Jag tror knappast de får in de pengarna från RV670 då det fortfarande är fler som köper Nvidia kort än ATi kort.

ATi kan lika gärna leverera R7xx i Februari liksom Nvidia med sin D9E. Varför väljer man att inte göra det? Varför väljer man att inte lansera R7xx förns 2009? Vad ska de leva på till dess? RV670?

Oavsett om ATi endast släpper mainstream där pengarna finns så har de fortfarande high end segmentet kvar som de både har utvecklat och kan leverera. Det vore inte klokt att bara låta de ligga på "hyllan" då mainstream görs ofta från high end och inte tvärtom.

Men så klart kanske man inte tillverkar GPU'r förns någon, några månader innan realise.

Förstår du vad jag menar?

Citat:

Skrivet av Mr_krut
GTX vart ju hotat redan då 8800GT släpptes och GTS lär utan tvekan prestera bättre än GTX och även hota Ultra.

GTS 512 presterar bättre än GTX idag i de flesta spel och upplösningar oavsett ingame inställningar. GTS 512 presterar många gånger som Ultra men presterar generellt sämre:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3175&p=3

A!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag förstår inte riktigt vad folk gnäller för? Jag menar, prestandamässigt kan man ju inte direkt gnälla, då 8800GT presterar mycket bättre än sin föregångare (8800GTS 320MB) i prisklassen 2000-2500kr (8800GT är t.o.m. generellt lägre prissatt än 8800GTS 320MB var).

Nya 8800GTS presterar ytterligare lite bättre, men hamnar i 3000-3500kr klassen (och kan då ses som arvtagaren till 8800GTS 640MB). Nu hamnar prestandan hos 8800GTS väldigt nära 8800GTX och 8800Ultra, som är föregående generations high-end kort. Vilket heller inte är ovanligt, det brukar vara som så att de högre medelkasskorten i en ny generation presterar ungefär som föregående generations high-end kort (se på t.ex. 7900GT vs 7800GTX).

Det som skiljer från tidigare lanseringar är att denna gång har Nvidia, lanserat sina mellanklasskort före High-end korten. Därmed har de satt sig själva i situationen att de har mellanklasskort som presterar nära high-end korten från föregående generation. För att sälja slut på så många av dessa kvarvarande high-end kort som möjligt så har de valt att begränsa möjligheten för leverantörer av deras kort att fabriksklocka mellanklasskorten till high-end prestanda. Ett ganska logiskt beslut, då de även vill sälja high-end korten fram till Februari då de skall utgå ur sortimentet. (och deras nya high-end kort gör entre')

Men detta påverkar väl knappas oss Sweclockare på något sätt då vi ändå själva klockar våra grafikkort? (Jag gör det i alla fall)

Personligen tycker jag att det var trevligt att man för en gångs skull slapp vänta i ett halvår efter en high-end kort lansering innan man kan köpa sitt nya mellanklasskort. De som inte gillar denna nya tingens ordning är väl enbart de som alltid skall ha det allra värsta, oavsett pris. De får ju för omväxlings skull vänta i ett halvår istället för de som vill ha mellanklasskort (läs: mellanklasspriser).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Inaktiv

minns när man brukade drömma sig bort om framtiden förut. geforce 8, 10ghz processor och flera gb ram! Prestanda som skulle vara så grym att man inte skulle kunna få användning av mer än så.. ett gigantiskt steg mot den tiden skulle vara voodoo kortet med dubbla gpu och 128mb ram! (mer ram än de absolut flesta hade i totalt i datorn). Nu surar man istället över att nvidia inte lanserar snabba nog power boostningar som ändå antagligen ligger flera gånger över vad voodoo kortet hade som totalprestanda. Tjihoo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag förstår inte riktigt vad folk gnäller för? Jag menar, prestandamässigt kan man ju inte direkt gnälla, då 8800GT presterar mycket bättre än sin föregångare (8800GTS 320MB) i prisklassen 2000-2500kr (8800GT är t.o.m. generellt lägre prissatt än 8800GTS 320MB var).

Nya 8800GTS presterar ytterligare lite bättre, men hamnar i 3000-3500kr klassen (och kan då ses som arvtagaren till 8800GTS 640MB). Nu hamnar prestandan hos 8800GTS väldigt nära 8800GTX och 8800Ultra, som är föregående generations high-end kort. Vilket heller inte är ovanligt, det brukar vara som så att de högre medelkasskorten i en ny generation presterar ungefär som föregående generations high-end kort (se på t.ex. 7900GT vs 7800GTX).

Det som skiljer från tidigare lanseringar är att denna gång har Nvidia, lanserat sina mellanklasskort före High-end korten. Därmed har de satt sig själva i situationen att de har mellanklasskort som presterar nära high-end korten från föregående generation. För att sälja slut på så många av dessa kvarvarande high-end kort som möjligt så har de valt att begränsa möjligheten för leverantörer av deras kort att fabriksklocka mellanklasskorten till high-end prestanda. Ett ganska logiskt beslut, då de även vill sälja high-end korten fram till Februari då de skall utgå ur sortimentet. (och deras nya high-end kort gör entre')

Men detta påverkar väl knappas oss Sweclockare på något sätt då vi ändå själva klockar våra grafikkort? (Jag gör det i alla fall)

Personligen tycker jag att det var trevligt att man för en gångs skull slapp vänta i ett halvår efter en high-end kort lansering innan man kan köpa sitt nya mellanklasskort. De som inte gillar denna nya tingens ordning är väl enbart de som alltid skall ha det allra värsta, oavsett pris. De får ju för omväxlings skull vänta i ett halvår istället för de som vill ha mellanklasskort (läs: mellanklasspriser).

Ett fel dock. 8800GTS 512 presterar bättre än GTX i näst intill alla spel och upplösningar oavsett ingame inställningar. Det finns massvis med tester som styrker detta och senaste bra testet har vi här, där de förvisso testar ett Ultra vs GTS 512:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3175&p=3

Läs nu detta alla och framförallt du P1nGvin, klockrent skrivet:

Citat:

Det som skiljer från tidigare lanseringar är att denna gång har Nvidia, lanserat sina mellanklasskort före High-end korten. Därmed har de satt sig själva i situationen att de har mellanklasskort som presterar nära high-end korten från föregående generation. För att sälja slut på så många av dessa kvarvarande high-end kort som möjligt så har de valt att begränsa möjligheten för leverantörer av deras kort att fabriksklocka mellanklasskorten till high-end prestanda. Ett ganska logiskt beslut, då de även vill sälja high-end korten fram till Februari då de skall utgå ur sortimentet. (och deras nya high-end kort gör entre')

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Förutom när man slår på AA och AF då Då är det minnesbussen som ger Ultra/GTX fördel.

Skulle jag köpa ett kort idag skulle jag slå till på nya GTS. Men nu när man sitter med ett 8800GTX byter man knappast Väntar med spänning på nästa kort som krossar mitt 8800GTX med det dubbla.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Förutom när man slår på AA och AF då Då är det minnesbussen som ger Ultra/GTX fördel.

Skulle jag köpa ett kort idag skulle jag slå till på nya GTS. Men nu när man sitter med ett 8800GTX byter man knappast Väntar med spänning på nästa kort som krossar mitt 8800GTX med det dubbla.

AA, AF och upplösningar funkar bättre på GT/GTS än på GTX/Ultra. Fler och snabbare streamprocessorer är det som får det att funka.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att detta verkligen bara är ett rykte som inte stämmer.
Går detta i lås så kommer jag köpa ATI nästa gång.
Det är ett sätt att försöka kontrollera konsumenterna.
Vad är nästa steg? Integrerad hårdvarubaserad drivrutin som bara kan ändras genom att köra Nvidias egen programvara där klockfrekvens såklart är låst eller max 10% överklockning. Använder man en fulvariant så är på egen risk om kortet går sönder och då gäller ingen garanti.
Skulle det hända som ryktena påstår så har jag ingen respekt för företaget i alla fall.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Förutom när man slår på AA och AF då Då är det minnesbussen som ger Ultra/GTX fördel.

Skulle jag köpa ett kort idag skulle jag slå till på nya GTS. Men nu när man sitter med ett 8800GTX byter man knappast Väntar med spänning på nästa kort som krossar mitt 8800GTX med det dubbla.

Som jag skrev tidigare så spelar det ingen roll vilka ingame inställningar du kör med, undantags fall för endel spel.

Googla vettja. Du hittar ganska många tester.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
Jag hoppas att detta verkligen bara är ett rykte som inte stämmer.
Går detta i lås så kommer jag köpa ATI nästa gång.
Det är ett sätt att försöka kontrollera konsumenterna.
Vad är nästa steg? Integrerad hårdvarubaserad drivrutin som bara kan ändras genom att köra Nvidias egen programvara där klockfrekvens såklart är låst eller max 10% överklockning. Använder man en fulvariant så är på egen risk om kortet går sönder och då gäller ingen garanti.
Skulle det hända som ryktena påstår så har jag ingen respekt för företaget i alla fall.

Gör du det. Ha så kul. Dröm om dem som om de skulle vara bättre. Se sedan till att inte köpa ett kort som har något med HD-DVD eller liknande att göra då det formatet har många funktioner för att styra hur konsumenterna använder det, se också till att slänga ut din version av Windows när du ändå håller på, för Microsoft i alla tider har alltid hållit på med att försöka låsa in sina kunder till sina program på ett eller annat sätt. Du kanske borde överväga frågan varför du sitter med just den datorn du har och inte andra delar eller en helt annan architektur då du ändå håller på.
...och om du skulle råka få tag på ett ostabilt OC-kort så kom ihåg att svära på tillverkaren av det och inte nVidia/ATI vilket den stora massan brukar göra då det händer...

Men det är alltid roligt att vara lite konspiratör. Och när vi är klara med det kan vi ta reda på varför det inte kommer uppdateringar till video BIOS särskilt ofta. Eller för den delen vad det är. Och hur många gånger man kan uppdatera en flash-krets gentimot hur många gånger per år en gamer uppdaterar sina grafikdrivrutiner. Och sedan fundera på varför hårdvarubaserade drivrutiner inte längre används till grafikkort mer än för att starta det.

Permalänk

Ja han kan gott drömma vidare

Själv väntar jag med nya inköp tills min burk är totalt ointressant :

AMD Athlon/Barton 2,08 GHz
1 GB RAM
80 + 300 GB HDD
ATI Radeon x1650Pro 512 MB
Analogt TV-kort
SoundBlaster ExtremeGamer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Hittills har jag inte sett ett test där 8800GT är snabbare än 8800GTS eller lika snabbt, bara nästan i vissa fall, nu pratar jag hela tiden om NYA 8800GTS med 512Mb minne. Om båda kör på sin orginalklock eller om båda är överklockade låt säga 10%-15% vardera är 8800GT inte lika bra. Om 8800GT är snabbare i något test så är det ju så klart ett undantag. Det är ju orimligt att 8800GT är snabbare eller är lika snabbt som 8800GTS. Sen om något individuellt 8800GT klockar bättre än ett individuellt 8800GTS och då presterar bättre i något test är ju en annan sak. Men om man säger så här då. Även om båda korten skulle ha samma klock så är det bättre prestanda i 8800GTS då korten inte är lika ändå, till 8800GTS fördel. Det kommer aldrig hända att 8800GT är snabbare alltså, om man genomför testen rättvist. Sen finns det i orginalutförande bättre kapacitet i 8800GTS också eftersom kylaren är bättre. Ja, det finns bättre kylare till 8800GT också men då kostar kortet inte lika lite längre heller.

Men åter igen, 8800GT är ett väldigt prisvärt och bra kort, ett mycket bra kort alltså! Men, det är inte bättre eller lika bra som 8800GTS 512Mb ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag håller med blade80.

Så klart och givetvis är inte 8800GT lika snabbt som GTS 512. Det är bara fånigt att påstå det. Dessutom är det omöjligt både i praktiken och i teorin att GT skulle vara lika snabbt då 8800GTS 512 har alla fördelar med sig. Sedan att 8800GT kan vara lika snabbt eller snabbare i undantags fall i lägre upplösningar vet vi alla att så har det alltid vart med de sämre grafikkorten många gånger.

Klockar man ett GTS 512 10% och likaså med ett GT så är skillnaden större jämfört med default.

Titta på 8800GTS 320M och 8800GTX. Hur stor är risken att 8800GTS 320M skulle vara lika bra som ett GTX? Men ändå så kan 8800GTS 320M prestera lika bra eller till och med bättre ibland i vissa spel i vissa upplösningar, lägre upplösningar.

Allt jag ville påpeka var att pga det icke-linjära sambandet mellan överklockning och prestandavinst bör det rimligtvis finnas en punkt där prestandaskillnaden mellan de två korten är försumbar. Right?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Allt jag ville påpeka var att pga det icke-linjära sambandet mellan överklockning och prestandavinst bör det rimligtvis finnas en punkt där prestandaskillnaden mellan de två korten är försumbar. Right?

En punkt som inte jag själv inte har sett i några av testerna och som jag knappast tror händer under normala förhållanden heller.

Jag måste fråga, har det hänt någon annan liknande generation grafikkort förr eftersom du påpekar detta fenomen? Stämmer det eller är det något som du gissar? Har du något exempel som gör att du misstänker att detta uppstår? Jag kanske inte har kollat på samma test som dig, visa gärna.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

8800 GTS 512mb eller 8800GTX 768mb?

Som rubriken... nu skiljer det inte så många hundralappar mellan dessa modeller då GTX verkligen RASAT i pris..

Någon som sett några tester mellan dessa två kort? Vilket är egentligen bäst?

Av det jag läst/sett hittills verkar det ju iaf som nya GTS kortet är det man ska satsa på.

Visa signatur

Antec P180, Intel i7 920 @ 2.66Ghz, 6Gb Corsair Dominator, Asus P6T WS PRO, 8800GTS 512Mb, 1x Raptor 150Gb + 1.5Tb + 500Gb + 320Gb, Hiper 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
En punkt som inte jag själv inte har sett i några av testerna och som jag knappast tror händer under normala förhållanden heller.

Jag måste fråga, har det hänt någon annan liknande generation grafikkort förr eftersom du påpekar detta fenomen? Stämmer det eller är det något som du gissar? Har du något exempel som gör att du misstänker att detta uppstår? Jag kanske inte har kollat på samma test som dig, visa gärna.

Du behöver inte vara nedlåtande, jag tyckte jag gjorde det alldeles uppenbart att det jag sa inte var ett påstående utan en fråga (om än en något retorisk sådan). Nej, jag har inte sett det i några tester, till största del för att jag inte läst några tester med ett överklockat GT mot ett överklockat GTS.

Vad jag däremot kan göra är att lägga ihop ett och ett. För det första har vi det faktum att prestandan mellan korten i fråga redan vid originalklock är försumbar i många fall (dvs några ynka procent). Om vi lägger ihop det med det faktum att den procentuella prestandaökningen endast i undantagsfall överstiger den procentuella överklockningen ter sig hypotesen att skillnaden mellan korten minskar i takt med överklockningen inte särskilt långsökt, inte sant?

Edit: Hittade ett test här: http://www.tweaktown.com/articles/1237/1/page_1_introduction/...

Endast i 1 av 6 testade spel ökar skillnaden mellan korten vid överklockning. Uppenbart är också att skillnaden mellan korten rör sig i området 5-9% i de flesta fall. Som allra mest skiljer det ~19% (oklockat i CoH). Den enda signifikanta skillnaden mellan korten verkar vara prisskillnaden, som är runt 30-35%.

Permalänk
Medlem

Oj Oj här var det mycket snack vill jag påstå
jag ska lägga en liyen input här också

Att de säger stopp för OC modeller se rjg bara som något positivt. Då kan inte tillvärkarna tua ut extra pengar för något som var man som köper dessa kort (entusiaster) borde klara av själv.

Sen är det ju en strategi från Nvidia. De villo ju givetvis försöka bli av med de gammla GTX korten och Ultra korten.

vad gäller nyare generationer så har ju Nvidia ingen anledning att lansera snabbare kort egentligen. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt varför de lanserade detta kort alls. Som många redan har sagt, de som de konkurar med, är ju sig själva. Det här kortet tar ju marknadsandelar från 8800 GTX/Ultra. och jag trodde det var det som de inte ville? Aja. Konstig stratege, men visst

Angående AMD så tyckte jag att de gjorde rätt. Och HD3870 är i högsta grad intressant för oss entusiaster. Det är ju precuis det kortet man vill ha. Bra prestanda till ett lågt pris. Sedan att de inte har något värre är ju synd. Jag hade gärna sett en snabbare modell i klass med GTX lancerats i samma veva som de andra 2. Faktum är att i 3850s prisklass så har nvidia inte en chans.

Nästa hela debattsämne är ju GTS vs GTX. Jag ska inte säga för mycket här (ni får läsa recentionen sen). Vad jag kan säga är att GTS och GTX drar väldigt lika, och i de flesta fall så är GTX faktiskt något snabbare.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Jag tror inte mycket på Nvidias 9-serie. Med GX2 och dessa rykten/besked visar ju att G92 bara kommer vara snäpper mindre starkare än G90 alltså kommer Nvidia nästan behöva kväva G92 allt som allt för att framföra G90 som en krets värd att tänka på.

HD3870 är intressant för enthusiaster; Lång potential gällandes livslängd med Crossfire-X stöd när vanlig Crossfire börjar sega, förhållandevis låg effekt och extremt god överklockningspotential efter flashning. Själv väntar jag och ser hur HD3870X2 blir innan jag satsar på ett nytt kort.

Nvidias strategi gällandes 8800GT och 8800GTS är inte konstig, de kan inte sitta med samma utbud för alltid utan måste konkurrera sitt eget utbud. Genom att släppa en ny, billigare och snabbare krets får dem extra många sålda enheter och priserna på sina snart döda komponenter går ned i pris så dem får de sista sålda där också.

8800GT är en bättre deal än GTS, då den senare äter mer ström och presterar inte bra nog för att göra priset någon nytta.