Fusion först i andra hälften av 2009

Permalänk
Melding Plague

Fusion först i andra hälften av 2009

AMD har varit relativt öppna kring sitt Fusion-projekt vilket är en processor, grafikprocessor och andra kretsar på samma kiselplatta. Den är främst tänkt för den bärbara marknaden men det kan även tänkas att datortillverkare kommer använda den i stationära datorer. Den verkar dock ha försenats lite och skall enligt den senaste informationen dyka upp i andra hälften av 2009.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Anders Nyberg för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Synd, det hade varit bra om Amd dominerat ett tag på den marknad åtminstone. Snart tar väl ingen deras planer på allvar längre. Komigen överska med en tidig release av något bra nu.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Att påstå att detta är framtiden känns lite konstigt med tanke på allt elände som uppträder vid behov av uppgradering, Skulle nog snarare säga att detta är något för barebones & bärbara, kanske htpc också... Men för prestanda intresserade kommer nog aldrig detta bli intressant...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Att påstå att detta är framtiden känns lite konstigt med tanke på allt elände som uppträder vid behov av uppgradering, Skulle nog snarare säga att detta är något för barebones & bärbara, kanske htpc också... Men för prestanda intresserade kommer nog aldrig detta bli intressant...

Desas är en liten utdöende ras, dem flesta vill ha en liten dator som fungerar.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Att påstå att detta är framtiden känns lite konstigt med tanke på allt elände som uppträder vid behov av uppgradering, Skulle nog snarare säga att detta är något för barebones & bärbara, kanske htpc också... Men för prestanda intresserade kommer nog aldrig detta bli intressant...

Snackar vi mobila datorer är prestandan aldrig intressant i stor utsträckning då en hyffsad laptop kostar runt 20.000kr - här har AMD en chans att baka in både VGA, Processor, etc i ett som kommer bidra till låg energikonsumtion, priser och möjligen godkännd prestanda. Jag är inte helt high på tekniken, men jag tror de kan baka in bästa tänkbara prestandan för pengarna, dock snackar vi inte über-gamer-laptops, som ändå bara ett dussintal användare faktiskt köper.

Intel utvecklade Intel Core Duo exklusivt till bärbara, som senare visade sig bli deras grej, trots att den tidigare inte värit tänkt till stationära alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Desas är en liten utdöende ras, dem flesta vill ha en liten dator som fungerar.

Tror det samma, bara att se på sweclockers som man skulle kunna tro var högnästet för högpresterande decibelpresterande torn, men även här ser man att många gått över till de nättare pjäserna.

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem

Man kan ju vända på det & fråga varför inte fler kör med gpu i NB, till o med de som har möjligheten kör oftast separata kort... Ser mest denna grej som ett lågpris/budget alternativ, inget annat...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Man kan ju vända på det & fråga varför inte fler kör med gpu i NB, till o med de som har möjligheten kör oftast separata kort... Ser mest denna grej som ett lågpris/budget alternativ, inget annat...

GPU i NB innebär en hyffsat god värmeutveckling i onödan och usel prestanda ens bara för att köra upplösningar lämpade för datorn i fråga. I Fusion snackar vi inte moderkortsgrafik, men inte heller enthusiastgrafik utan ett potentiellt mellanting som lär serv:a fler användare genom att vara OK-presterande samtidigt stabilt och billigare än nuvarande lösningar.

Permalänk
Medlem

jojo

Centrino och Core Duo är inte exakt samma sak.
Centrino är en plattform, Core är en arkitektur.
Core arkiteturen är utvecklad från grunden upp MEN är lik Pentium M (Netburst) familjen. Samma Israeliska team designade båda väl?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Intel utvecklade Intel Core Duo exklusivt till bärbara, som senare visade sig bli deras grej, trots att den tidigare inte värit tänkt till stationära alls.

Säger bara raytracing enbart på CPU... Den som säger emot kan ju få leka får och klippa mitt gräs om något enstaka år.

Permalänk
Medlem

Neeeiii, mer prestanda, högre energiförbrukning och större värmeutveckling vill jag ha! (lite nostalgisk och bakåt strävande i juletid)

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Centrino och Core Duo är inte exakt samma sak.
Centrino är en plattform, Core är en arkitektur.
Core arkiteturen är utvecklad från grunden upp MEN är lik Pentium M (Netburst) familjen.

ett förtydligande och ett fel, fint
Pentium M (Banias och Dothan-kärnorna) är direkta föregångare till Core Duo och ingick i Centrinoplatformen, de har inget med Pentium 4M att göra som var i princip en vanlig P4 (Netburst-arkitekturen) med lite lägre spänningar o frekvenser

ang Fusion och liknande planer så kan jag ju klart se deras marknad, och den är enorm, men allt beror på hur alternativen kommer se ut om 2år när den väl kommer

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Det känns som om tekniken håller på att springa ifrån användarna. Majoriteten i dagens samhälle har ingen aning om hur dagens dator fungerar och betalar enorma summor för att någon annan kunnig person ska få dem att fungera.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Kul med nyheten då jag får vatten på min kvarn.
Fick ju massa mothugg i tråden om att AMD ska gå över till 45nm, där jag föreslog detta.

Enda nackdelen jag kan se är att man inte kan byta ut komponenterna för sig utan måste i princip byta dator.

Men jag hoppas att det blir de senaste kretsarna och inte dagens om det ska lanseras 2009

Go AMD!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Jag hoppas intel blir går över till mobilernas cpu - Jag blir ALDRIG nöjd med dem i PC:n

Körde sönder 18 st gamla PIII;or på 3 timmar - Intel tycker inte om mig och jag vill endast ha och göra med dem om de inte kan j*vlas med mig, d.v.s. i mobilen

Permalänk
Avstängd

Hybrid Crossfire och GPGPU någon?

Permalänk
Medlem

Ja tack!

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Ja gärna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Att påstå att detta är framtiden känns lite konstigt med tanke på allt elände som uppträder vid behov av uppgradering, Skulle nog snarare säga att detta är något för barebones & bärbara, kanske htpc också... Men för prestanda intresserade kommer nog aldrig detta bli intressant...

Om c:a 5 år kommer GPUerna ha tillräcklig prestanda för att kunna manipulera tillräckligt många polygoner och färger i tillräckligt hög upplösning och AA/AF för att ögat inte längre kommer uppfatta om man ökar någon parameter. Dvs. fler polygoner, fler färger eller fler pixlar kommer inte att kunna uppfattas av ögat. Om c:a 5 år.

Lägger man på ytterligare ett år på det, så har man fått ner effektförbrukningen på GPUn så den kan platsa i en kapsel på moderkortet.

Ytterligare nåt år på det, så kommer billiga kinesiska chip som erbjuder allt detta ögongodis för en spottstyver.

Vad gör ATI och Nvidia då? Det är oklart, men tydligt är att de håller på att utforska olika alternativ INNAN deras marknad försvinner - Stream Computing, fysikberäkningar på GPUerna osv.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
ett förtydligande och ett fel, fint
Pentium M (Banias och Dothan-kärnorna) är direkta föregångare till Core Duo och ingick i Centrinoplatformen, de har inget med Pentium 4M att göra som var i princip en vanlig P4 (Netburst-arkitekturen) med lite lägre spänningar o frekvenser

Bah! Pentium M är i princip en P3:a med P4:ans buss. Core Duo är en påbyggnad av det... Lägg märke till att alla dessa är påbyggnader av den allsmäktige Pentium Pro... Enough said! Core är inte utvecklad eller någonsin tänkt att vara exklusivt utvecklad till bärbara datorer!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Att påstå att detta är framtiden känns lite konstigt med tanke på allt elände som uppträder vid behov av uppgradering, Skulle nog snarare säga att detta är något för barebones & bärbara, kanske htpc också... Men för prestanda intresserade kommer nog aldrig detta bli intressant...

Precis.

Jag tycker det är ett jättebra initiativ av AMD och är perfekt för htpc's, bärbara och sånt som ska ha hyffsad prestanda med låg effekt, men det är inte gjort för alla och det tror jag inte AMD heller har tänkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Det känns som om tekniken håller på att springa ifrån användarna. Majoriteten i dagens samhälle har ingen aning om hur dagens dator fungerar och betalar enorma summor för att någon annan kunnig person ska få dem att fungera.

Det är det AMD försöker få bukt med. Baka in alla vitala komponenter i ett, få ned kostnaderna och gör saker enklare för den stora gruppen användare. Ingen behöver veta om tekniken sålänge den funkar för deras behov.

Citat:

Citerat: mrSvamp
Core är inte utvecklad eller någonsin tänkt att vara exklusivt utvecklad till bärbara datorer!

Att utveckla en processor med så låg effekt som möjligt är förståss vad den vanliga användaren skrek om?

"The Intel Core Duo brand refers to the world's first low-power (less than 25 watts) Yonah dual-core microprocessor, with the previous low being AMD's Opteron 260 and 860 HE at 55 watts."
Core Duo var tänkt exklusivt till laptops för att komma med ett mellanting med P4 och Pentium M - men Intel Core 2 Duo var både åt enthusiasthållet och åt den allmäna marknaden.