Nakenbilder på Radeon HD 3870 X2 publicerade

Permalänk
Medlem

Kommer denna i uppblåsbar version tro....?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Udrar egentligen vad den behöver PLX chippet för, borde man inte kunna koppla samman kärnorna med den vanliga crossfire länken, det går ju alldeles utmärkt då man kör dem som singelkort tillsammans, varför skulle det inte gå bara för att kärnorna sitter på samma kretskort istället!?

För att kortet nu presterar 200% av 3870 med hjälp av det här chippet kanske, man kan ju alltid hoppas

Nä men helt seriöst, det har jag också undrat över.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Udrar egentligen vad den behöver PLX chippet för, borde man inte kunna koppla samman kärnorna med den vanliga crossfire länken, det går ju alldeles utmärkt då man kör dem som singelkort tillsammans, varför skulle det inte gå bara för att kärnorna sitter på samma kretskort istället!?

Jag personligen misstänker att det kan ha med att crossfire snackar via PCI-E bussen att göra fast det är bara som jag tror. Fel har man haft förut.

Det här med PLX chippet är dock intressant. Har AMD månne snackat med Sapphiretech eftersom de hade en PLX krets på sitt dual x1950?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Ooh yeah baby, take the cooler off... that's it... nice... Yeah, you got a nice pair of GPUs there... rub them a little with thermal paste... that's it... Wait, what's that? NO MEMORY MODULES? Eeeeeew!

HAHAHA bäst idag!

Visa signatur

Asus X53KA * AMD TURION TL58 @ 1.9 GHz * 2 GB 667MHz * ATI Radeon HD 2600 512MB DDR2 * 15.4" WXGA 1280x800 * Windows Vista home Premium * WD Elements ½TB * G15 * Icemat siberia * MX518 * Qpad XT-R
Opera user, CS player

Permalänk
Medlem

Så det behövs inget extra mer en 2 pci-e plattser för att köra Crossfire.. aja när jag köpte mitt system för 2 år sedan så var moderkortet Crossfire edition iaf... antagligen ett säljknep bara men det kanske har ändrats med den nya crossfiretekniken där man kör med brygga istället för kabel ?

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Ooh yeah baby, take the cooler off... that's it... nice... Yeah, you got a nice pair of GPUs there... rub them a little with thermal paste... that's it... Wait, what's that? NO MEMORY MODULES? Eeeeeew!

Snuskgubbe!!!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Udrar egentligen vad den behöver PLX chippet för, borde man inte kunna koppla samman kärnorna med den vanliga crossfire länken, det går ju alldeles utmärkt då man kör dem som singelkort tillsammans, varför skulle det inte gå bara för att kärnorna sitter på samma kretskort istället!?

Antar att PLX chippet är för att höja prestandan och att köra crossfire med andra kort utan kompabilitets problem.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Ooh yeah baby, take the cooler off... that's it... nice... Yeah, you got a nice pair of GPUs there... rub them a little with thermal paste... that's it... Wait, what's that? NO MEMORY MODULES? Eeeeeew!

That just made my day

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Ooh yeah baby, take the cooler off... that's it... nice... Yeah, you got a nice pair of GPUs there... rub them a little with thermal paste... that's it... Wait, what's that? NO MEMORY MODULES? Eeeeeew!

FY FAN VAD KLOCKREN!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Ooh yeah baby, take the cooler off... that's it... nice... Yeah, you got a nice pair of GPUs there... rub them a little with thermal paste... that's it... Wait, what's that? NO MEMORY MODULES? Eeeeeew!

Hahaha dagens

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det kom sååå många roliga skämt om detta
Jag orka inte ens citera kirkunits inlägg... haha.. den va bra!

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Jag tror seriöst att det där plx chippet gör att kortet går från flopp till något lite mer poitivt. har de löst det rätt kan kanske det chippet ge en ordentligt snabb kommunikation och vi kanske får se på prestanda:D

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Drömmer om het framtida Crossfirefolding...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Mm precis x2 *4 kul men hur effektivt är det, varje kort +70´c det blir roliga temps att kyla. (och då menar jag InTe 70(4))

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Udrar egentligen vad den behöver PLX chippet för, borde man inte kunna koppla samman kärnorna med den vanliga crossfire länken, det går ju alldeles utmärkt då man kör dem som singelkort tillsammans, varför skulle det inte gå bara för att kärnorna sitter på samma kretskort istället!?

Man kan väl misstänka att det är nått i den här stilen:
http://www.plxtech.com/pdf/apps/ExApp3_Dual_Graphics.pdf

edit: Förtydligande
Eftersom grafikkorten i SLi, Xfire normalt sitter på en varsin "port" på PCIe controllen kan de komunicera med varandra över PCIe länken. Men när man sätter två chip på samma kort sitter de också på samma port och man måste ha en krets som delar upp en PCIe port i två stycken portar. Det är väl där PLX kommer in i bilden. Chippet delar upp en x16 port i 2x8... det är min gissning iaf...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Man kan väl misstänka att det är nått i den här stilen:
http://www.plxtech.com/pdf/apps/ExApp3_Dual_Graphics.pdf

edit: Förtydligande
Eftersom grafikkorten i SLi, Xfire normalt sitter på en varsin "port" på PCIe controllen kan de komunicera med varandra över PCIe länken. Men när man sätter två chip på samma kort sitter de också på samma port och man måste ha en krets som delar upp en PCIe port i två stycken portar. Det är väl där PLX kommer in i bilden. Chippet delar upp en x16 port i 2x8... det är min gissning iaf...

Så teoretiskt kanske ett sånt här kort skulle tjäna på att ha en snabbare port än pcie x16 (2x8) i det här fallet eller åtminstone om det kommer ett HD3870 X4 då varje GPU skulle få bara pcie x4 var? Ja om du förstår min fundering. Eller vart ligger egentligen pcie x16 gräns för vad den kan leverera? Vissa påstår att pcie x16 har en ordentlig överkapacitet att det inte behövs någon uppgradering än, att det för dagens grafikkort räcker med x8 för varje grafikkort, stämmer det? Skulle varje grafikkort kanske tom orka med endast x4 hastighet? Ja som sagt, vart går gränsen teoretiskt?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Har dålig koll på sånt där. Förmodligen är det rätt goda marginaler med x16 länkar. Hur feltollerant är PCIe? Ställer kontrollern automatiskt om sig efter antalet fungerande lanes? I så fall kan ju nån frivillig person testa att tejpa över lämpligt antal lanes å benchmarka lite... ;P

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Har dålig koll på sånt där. Förmodligen är det rätt goda marginaler med x16 länkar. Hur feltollerant är PCIe? Ställer kontrollern automatiskt om sig efter antalet fungerande lanes? I så fall kan ju nån frivillig person testa att tejpa över lämpligt antal lanes å benchmarka lite... ;P

http://www.tomshardware.com/2007/03/27/pci_express_scaling_an...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

PLX chippet, hur fungerar det? är det bra?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Förmodligen är det så... När jag tänker efter lite så minns jag ju att nvidia har sånna där små mystiska kontaktmojänger mellan sina kort i vanliga fall så de klarar väl sig utan att gå över PCIe gränssnittet...

edit: Det har ju tydligen AMD också... himla märkligt detta... kanske nForce chippen kan splitta portar på beställning också? Och därför klarar sig nVidia?

Citat:

Se där!
Tänk vad man kan göra med lite tejp...

Visa signatur

/Hej hopp!

Permalänk
Avstängd

Kul att byta kylare på de kortet om nu kylaren skulle vara dålig!

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av multimiffo
Man kan väl misstänka att det är nått i den här stilen:
http://www.plxtech.com/pdf/apps/ExApp3_Dual_Graphics.pdf

edit: Förtydligande
Eftersom grafikkorten i SLi, Xfire normalt sitter på en varsin "port" på PCIe controllen kan de komunicera med varandra över PCIe länken. Men när man sätter två chip på samma kort sitter de också på samma port och man måste ha en krets som delar upp en PCIe port i två stycken portar. Det är väl där PLX kommer in i bilden. Chippet delar upp en x16 port i 2x8... det är min gissning iaf...

Jao, pdf:en verkar ju stödja din teori.
Synd ändå att de inte verkar kunna koppla ihop kretsarnas båda PCI-E pins med varandra direkt på PCB:n, känns som så onödigt att behöva gå från ena kärnan via PLX och PCI-E bussen till NB och sen samma väg tillbaks till den andra kärnan. Men sen å andra sidan varför skulle det behövas, korten har ju en intern Crossfirebrygga också, någon som vet egentligen hur det är uppdelat med data mellan Crossfire länken mellan korten och PCI_e porten.
Anlednignen till att nvidias kort inte behöver en PLX tror jag har att göra med att nästan all komunikation mellan korten i det fallet sker med SLI-bryggan (i det fallet så är dock bryggan integrerad på själva PCB-n som en länk mellan de båda kärnorna) och att bara en av kretsarna är ansluten elektriskt till PCI-E porten.

Klurigt det här ...

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Nakenshock á là aftonbladet style . Undrar hur mycket minne den kommer med, säkert 512 eller kanske tillochmed 1024. Men den ser riktigt intressant ut. Fast, Garanterat det största kort ATI har gjort :S . X1950Pro är ju precis lagom på gränsen till för långt.

Permalänk
Medlem

I mina ögon floppar kortet om det inte presterar minst 180% av vad två kort borde göra tillsammans. Crossfire och SLI är sån skit att det inte ens är värt att kommentera rent prestandamässigt. Make it happen.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
I mina ögon floppar kortet om det inte presterar minst 180% av vad två kort borde göra tillsammans. Crossfire och SLI är sån skit att det inte ens är värt att kommentera rent prestandamässigt. Make it happen.

Därför finns PLX-chippet, kan ju redan säga att AMD borde satsat på minnesbankar.. visst dom har PLX-chippet, hjälper det? =/

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

blir yr;P

Visa signatur

CPU 1700@4GHZ | MB MSI x370 Gaming Pro Carbon | GPU AMD Vega 64 | RAM G.skill FlareX DDR4 @3466MHZ 16GB PSU Corsair AX1200i | SSD Samsung 960 EVO 512GB | | Monitor Acer Predator XZ321QU| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset Sennheiser game one.

Permalänk
Medlem

Intressanta spekulationer.

Det kan vara så enkelt att PLX-kretsen emulerar en miljö där "PCIe-bussen" ser ett enda grafikkort, medan båda grafikkretsarna ser endast en bussanslutning som de förmodligen är designade för. Nödvändig logik och lastbalansering står PLX-kretsen för. Detta skulle betyda att moderkortet och mjukvaran set kortet som vilket vanligt grafikkort med en processor. Då kan kortet fungera med vanliga generella VGA-drivrutiner utan en blank skärm.

Eftersom det alltid är fritt fram att spekulera, så skulle man också kunna tänka sig att varje processor är logiskt bundna att ta hand om halva bildarean på skärmen. Då pratar vi om ren lastbalansering i hårdvara utan drivrutinsstöd.

Ytterligare en möjlighet är att AMD redan planerar för möjligheten att senare köra de i CrossFire. Användning av en extra logikkrets skulle då eventuellt möjliggöra att CrossFire-drivrutinen ser kortet som ett kort med _en_ processor.

Men naturligtvis är era spekulationer lika bra som mina...Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Intressanta spekulationer.

Det kan vara så enkelt att PLX-kretsen emulerar en miljö där "PCIe-bussen" ser ett enda grafikkort, medan båda grafikkretsarna ser endast en bussanslutning som de förmodligen är designade för. Nödvändig logik och lastbalansering står PLX-kretsen för. Detta skulle betyda att moderkortet och mjukvaran set kortet som vilket vanligt grafikkort med en processor. Då kan kortet fungera med vanliga generella VGA-drivrutiner utan en blank skärm.

Eftersom det alltid är fritt fram att speculera, så skulle man också kunna tänka sig att varje processor är logiskt bundna att ta hand om halva bildarean på skärmen. Då pratar vi om ren lastbalansering i hårdvara utan drivrutinsstöd.

Ytteligare en möjlighet är att AMD redan planerar för möjligheten att senare köra de i CrossFire. Användning av en extra logikkrets skulle då eventuellt möjliggöra att CrossFire-drivrutinen ser kortet som ett kort med _en_ processor.

Men naturligtvis är speculationer lika bra som mina...Hare/PeSi

Om det nu skulle vara så betyder det ju samtidigt att man skulle kunna köra 4st sådana kort på samma moderkort som tydligen annars inte skulle vara möjligt. Alltså 4st dual-kort = 8st GPUs på samma moderkort i jämförelse mot de 4st enkla HD3870-kort som vi tidigare har sett på bild på ett AMD-moderkort.

Det går väl tex. inte köra nVidias 7950 GX2 i dubbel uppsättning va? Eftersom de moderkorten bara stödjer dual SLI och då hittar ett fysiskt kort som två separata kort i SLI, eller?

*
Edit
Stavning: speculationer stavas med k, spekulationer.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du refererar till den sista av mina 3 spekulationer. Jag har aldrig testat varken CrossFire eller SLI personligen.

Redigerat:
Jag hittade en bra artikel som förklarar allt som man behöver veta om SLI och CrossFire som icke tekniker. Läsning rekommenderas för alla som inte besitter goda kunskaper om dessa tekniker. Tyvärr täcker inte sidan detaljer om AMD/ATI:s och NVidias kommande X2 kort, men ändå. Efter att ha läst artikeln så förefaller det mindre troligt att man kan använda fler än två av dessa kort i CrossFire.

Länk till artikeln:
http://www.hardwaresecrets.com/article/391

Hur som helst, syftet med en PLX-krets är logisk konvertering i hårdvaran. Detta kan skapa en "virtuell hårdvarumiljö" som avviker från det som hårdvaran ursprungligen är designad för. Så länge PLX-kretsen är snabbare än de anslutna enheterna så kan detta göras "utan" prestandaförlust. Iom att kortet bara har en brygga (kontakt) så kan man tänka sig att PLX-kretsen inte bara sköter logiken utan också lastbalanseringen så den täcker "2+2 GPU:er".

Hittade originalbilderna...
http://bbs.chiphell.com/viewthread.php?tid=12827&extra=page%3...
http://bbs.chiphell.com/viewthread.php?tid=13884&extra=page%3...

Jag undrar vart RAM har tagit vägen? Kanske är det så lite minne på kortet att de är placerade på andra sidan? Kan detta verkligen vara slutlig layout? hmmm....

Jag har alltid gillat att spekulera över funktionen på kretskort, men mina kunskaper över hur CrossFire fungerar i detalj är alltför begränsade.

Hare/PeSi