Permalänk

Beräkna resistans i processor

opteron 165

1.350 V
95.0 w

p=u*I

p/u=I ---> 95/1.350=70.370

70A ??

R=U/I ---> 1.350/70.370= 0,0191Ohm

Hur räknar man ut effekten i en cpu?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

P = I^2*R
|
|
v
R=P/(I^2)

Edit: ska tilläggas att den riktiga formeln för effekten(P) i en processor är betydligt mer komplicerad. Den innehåller både statisk och dynamisk effekt och är summan av dessa två.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jones377
P = I^2*R
|
|
v
R=P/(I^2)

Edit: ska tilläggas att den riktiga formeln för effekten(P) i en processor är betydligt mer komplicerad. Den innehåller både statisk och dynamisk effekt och är summan av dessa två.

aha u ersatt med i*r

p=i*r*i

statisk och dynamisk effekt? heh så långt har jag inte kommit i elläran vad innebär det?

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
aha u ersatt med i*r

p=i*r*i

statisk och dynamisk effekt? heh så långt har jag inte kommit i elläran vad innebär det?

Ja man kan kombinera formler sådär.

Statisk och dynamisk effekt har mer med elektronik att göra. En processor drar mer effekt ju högre klockfrekvensen är vilket är allmänt känt.. Det är den dynamiska effekten. Men dessa transistorer som processorn är uppbyggd av "läcker" också ström oberoende av frekvensen, det är den statiska effekten. Väldigt förenklat.

Permalänk

okej jag förstår resistansen blir större när frekvensen ökas

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
okej jag förstår resistansen blir större när frekvensen ökas

Tvärtom. Högre effekt betyder att mer ström flyter genom processorn, och högre ström betyder lägre resistans.

Frekvensens inverkan blir lättare att förstå om du tänker dig att det behövs en viss energimängd för en transistor ska arbeta. Desto snabbare transistorerna körs, desto mer energi per tidsenhet åtgår det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara