Nya Radeonkort i budget- och medelsegmentet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virre39
Så, vad kan man förvänta sig i prestanda jämtemot gamla hd2600xt. Förmodligen ingenting, precis som hd3870. Fan var de tvunga att byta namn för. Det är som att dessa kort är bättre, fast de förmodligen har samma kassa prestanda som alltid i mellanbudget.

Förmodligen kan man förvänta sig lite bättre prestanda än HD2400 och HD2600, då de underpresterar i spel jämfört med Nvidias kort (och föregående generation). Det vore korkat att inte höja prestandan ett snäpp. Att de inte gjorde det med HD3870 kan ju ha med begränsningar i arkitekturen att göra, men alla hastigheter under HD3870 borde ju rimligtvis inte vara något problem att erhålla.

HD2400 och HD2600 har de väl sedan tänkt att fasa ut, då de presterar dåligt och är mer effektkrävande än den nya generationen (det sista verkar som ett rimligt antagande då det är en mindre tillverklningsteknik i de nya korten).

Slutligen börjar jag bli trött på alla kommentarer om att det är för mycket nyheter om mellan/budgetklasskort.
Det är ju sagt att det inte blir aktuellt med ett nytt high-end kort på marknaden före tidigast Januari-Februari, då är det väl ganska troligt att det inte kommer komma någon nyhet om att nya nya high-end kort skall släppas innan dess.....eller hur?
Skall Swec helt enkelt sluta rapportera om grafikkortsmarknaden innan dess? Det finns ju andra här på forumet som inte är intresserade av high-end korten (mer än på ett tekniskt plan). Det är ju egentligen enbart de som spelar mycket och är kräsna med grafiken (och har pengarna) som behöver high-end kort.
Lirar man bara sporadiskt (eller inte alls), eller inte bryr sig om att man inte kan sätta maxgrafik, eller vill ha sitt grafikkort till en tyst energisnål HTPC, så är mellanklass och budgetkorten högintressanta.

Man kan faktiskt hänga på Swec och vara intresserad av all ny teknik, inte bara värstingvarianterna :).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hjälpsam

Jag tyckte det var en mycket intressant nyhet jag.

Off topic:
Nu har Catalyst 7.12 släppts.

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx

Såg det via ett inlägg av TechWolf.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=794...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Suuuck trist att dessa kort kommer nu, jag som precis köpt en laptop medf hd2400xt....hade jag väntat hade man kanske kunnat se hd3***-kort med lite längre batteritid:P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Det är billigare? Ganska enkelt svar

Behöver inte vara det för datortillverkaren som säljer färdiga datorer med dessa kort, sen får de in hela datorn om två år då fläkten börjat föra en enorm massa oväsen. Blir till att byta fläkt, samt lägga ner massa jobb på det. För att inte tala om kostnaden för frakt av hela datorn fram och tillbaka till kunden.

De kan ju göra valet att sätta på en något dyrare, större kylfläns, och sen ta ut kostnaden genom ett något högre pris. Sen framhålla det som en riktigt bra grej när de säljer till tillverkare och även enskilda konsumenter. Tänk dig en sticker med 0dB på paketet.
Även om det nu kanske inte kommer stämma då nån kondensator säkert börjar pipa efter ett tag...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Några Radeon HD 3450 i Xfire skulle sitta fint

Tänkte faktiskt samma sak, skulle kunna bli ett kul och mycket platt bygge Dock verkar det som om det inte finns nån cf-kontakt på HD 3450 =(

För övrigt verkar ju Hybrid CF vara en riktig hit, guld för svensson som köpt en hp och barnen helt plötsligt vill spela.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli trött på att det skrivs om att ATi/AMD släpper BUDGET OCH MELLAN KORT... Allt de släpper är budget och mellan även om det är all kräm som de klarar av att tillverka..

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Tänkte faktiskt samma sak, skulle kunna bli ett kul och mycket platt bygge Dock verkar det som om det inte finns nån cf-kontakt på HD 3450 =(

För övrigt verkar ju Hybrid CF vara en riktig hit, guld för svensson som köpt en hp och barnen helt plötsligt vill spela.

Ja, nu slipper ju det gamla inbyggda kortet sitta där till ingen nytta och sura.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fick en liten idé, AMD:s high-end (det är inte high-end oavsett om man jämför med konkurrensen eller priset, men AMD kallar det high-end så...) prestarar som nvidias mid end nu, kommer då AMD:s nua mid-end att prestera som nvidias low end, hur kasst kommer då inte 3450 att prestera, typ sub-low-end?
Jaja, 3450 kan nog vara en hitt på HTPC marknaden i.a.f., smart att utrusta referenskortet med displayport, dock under förutsättning att nån vettig tillverkare lanserar det med passiv kylning!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Dum fråga, kanske?

Kanske lite dum fråga, men jag undrar om jag måste köpa ett nytt moderkort för att Hybrid CF ska fungera. Nu har jag ett MSI K9VGM-V (Via K8M890) i min HTPC. Jag anar att man kanske måste ha ett nytt AMD-chipset...

Helst ser jag ju ett "Nej" som svar, men jag tror inte riktigt på det själv.

tack får förhand

EDIT: Det är ganska mycket i denna tråd som är lite off-topic, imo.

Permalänk
Medlem

Kommer det vara 55nm eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Förmodligen kan man förvänta sig lite bättre prestanda än HD2400 och HD2600, då de underpresterar i spel jämfört med Nvidias kort (och föregående generation). Det vore korkat att inte höja prestandan ett snäpp. Att de inte gjorde det med HD3870 kan ju ha med begränsningar i arkitekturen att göra, men alla hastigheter under HD3870 borde ju rimligtvis inte vara något problem att erhålla.

HD2400 och HD2600 har de väl sedan tänkt att fasa ut, då de presterar dåligt och är mer effektkrävande än den nya generationen (det sista verkar som ett rimligt antagande då det är en mindre tillverklningsteknik i de nya korten).

Slutligen börjar jag bli trött på alla kommentarer om att det är för mycket nyheter om mellan/budgetklasskort.
Det är ju sagt att det inte blir aktuellt med ett nytt high-end kort på marknaden före tidigast Januari-Februari, då är det väl ganska troligt att det inte kommer komma någon nyhet om att nya nya high-end kort skall släppas innan dess.....eller hur?
Skall Swec helt enkelt sluta rapportera om grafikkortsmarknaden innan dess? Det finns ju andra här på forumet som inte är intresserade av high-end korten (mer än på ett tekniskt plan). Det är ju egentligen enbart de som spelar mycket och är kräsna med grafiken (och har pengarna) som behöver high-end kort.
Lirar man bara sporadiskt (eller inte alls), eller inte bryr sig om att man inte kan sätta maxgrafik, eller vill ha sitt grafikkort till en tyst energisnål HTPC, så är mellanklass och budgetkorten högintressanta.

Man kan faktiskt hänga på Swec och vara intresserad av all ny teknik, inte bara värstingvarianterna :).

Vad säger att de är bättre än de gamla? ´HD3870 är inte bättre än hd2900xt, så jag vet inte om jag tror på en ny generation mid-end.

Att det är i 55nm gör ju korten inte bättre, bara att kylaren och klocken kan vara mindre respektive högre.

Och ati:s mid-end är inte som nvidias low-end. Både nvidia och ati har kassa mid/low-end krestar och båda pretsrear likadåligt...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.