4 gigabyte minne i bärbara datorer nästa år

Permalänk
Melding Plague

4 gigabyte minne i bärbara datorer nästa år

Flera tillverkare av bärbara datorer, exempelvis Dell, HP och Toshiba, planerar att börja sälja bärbara datorer med 4 gigabyte minne under 2008. Detta eftersom minnespriserna fallit så mycket det senaste året.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Trevligt, lär behövas om man kör Vista etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Helt förträffligt - jag som har tankarna i att köpa just en laptop

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

ekner: det går bygga egna laptops på zepto.
http://www.zepto.com
är själv i tankarna av en bärbar men eftersom det är så lite minne i vanliga laptops funderar jag på zepto.
dessutom vill jag ha windows på engelska vilket är väldigt sällsynt till laptops

Permalänk
Medlem

Hm. Kanske värt att köpa 4GB till den bärbara man har nu då. Man kan ju inte vara sämre än OEM-tillverkarnas standard-konfig =p

Permalänk
Medlem

undra hur lång tid det tar tills de blir stämda i usa pga att 32-bitars os inte kan använda hela minnet...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
undra hur lång tid det tar tills de blir stämda i usa pga att 32-bitars os inte kan använda hela minnet...

Stämda å stämda, man kan ju ha installerat 4GB minne utan att datorn kan använda det... Det är ändå 4GB i den så...

Bara att köra x64 annars ju?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Synd bara att dom fortfarande skickar med 1-2Gb minne i olika STATIONÄRA dator paket idag. Dom borde åtminstone skicka med minst 4Gb i dagsläget. med 2Gb minne kan man nätt och jämt ha firefox och ett spel igång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
ekner: det går bygga egna laptops på zepto.
http://www.zepto.com
är själv i tankarna av en bärbar men eftersom det är så lite minne i vanliga laptops funderar jag på zepto.
dessutom vill jag ha windows på engelska vilket är väldigt sällsynt till laptops

Sen har du en adress till där du kan konfigurera din dator själv
http://www.bestcomputer.se/
Där får du ochså engelsk OS samt tangentlayouten på engelska om du så önskar.
Deras sajt verkar vara under konstruktion just nu. Men dom finns i Stockholm och Göteborg. Kanske det är nåt för dig.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk

Måste fråga... men HP vet jag iaf har sålt datorer med 4GB minne i minst ett par månader redan... hjälpte en arbetskompis köpa en bärbar för 2 månader sen, han valde mellan 3 olika HP varav en hade 4GB (sen hade dem om jag inte minns fel 2 modeller till med 4GB). Såldes på ONOFF så inget beställt special eller så...
Men som tidigare säger, dom körde ju 32bit varpå jag avrådde från att köpa dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Humh, Macbook Pro har sålts med 4GB rätt länge (och 3GB sedan starten)
Trodde att så gott som alla hade det som val redan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Då kommer vi äntligen se 64-bitars operativsystem slå igenom.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Förstår inte varför man verkligen behöver mer än 2Gb

http://www.hothardware.com/articleimages/Item1000/fear.PNG

Dock en bra affärsgrej.

Visa signatur

|| Q9300 @ 3,2 Ghz 427,5 x 7,5) || Corsair DDR2 XMS 4x1Gb 855Mhz || 2x Asus 8800GTS 512Mb SLI @ 750/1850/1050 || Raptor 150Gb 10k rpm || Seagate 500Gb || Antec TruePower Quattro 1000W || Creative X-Fi XtremeGamer ||Samsung 226BW || Altec Lansing ADA-995 || Logitech G15 || Logitech G5 || QPAD 4mm Large || Dual boot; WinXP 32-bit SP3 & Win7 32-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
ekner: det går bygga egna laptops på zepto.
http://www.zepto.com
är själv i tankarna av en bärbar men eftersom det är så lite minne i vanliga laptops funderar jag på zepto.
dessutom vill jag ha windows på engelska vilket är väldigt sällsynt till laptops

Haha, det är just en Zepto jag funderat på Tyvärr är minnet så hiskeligt dyrt på deras sida, så det blir allt att köpa det separat.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 512 på min laptop och det märks tyvärr alltför ofta. Särskilt när firefox tar 200MB när man har många tabbar öppna..

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk

Att vissa datortillverkare har erbjudet 4GB för en extrem överpris tycker jag inte är samma sak. Hos zepto är 4GB dock bara dyrt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MePhiSteX
Förstår inte varför man verkligen behöver mer än 2Gb

http://www.hothardware.com/articleimages/Item1000/fear.PNG

Dock en bra affärsgrej.

Man kanske gör annat än spelar fear, typ spelar andra spel eller använder använder diverse tyngre mjukvaror som cad/cam.
Men visst håller jag med om att för tillfället räcker 2GB för de flesta och man senare kan köpa mer minne.
Jag själv kommer köpa 2GB minne på min kommande bärbara, då jag p.g.a. ett projektarbetet bli tvungen att köpa en ny burk nu. (gamla bettan orkar inte med mjukvarorna som jag skall använda)

Ett problem som nämnt är 32 resp 64bitars Os, själv så blir det ett 32bitars fast jag vet att jag skall uppgradera med mer minne. Orsaken är att jag inte ens tror att alla mjukvaror jag skall använda fungerar i Vista 32bit. Blir väl tusen spänn för en vista licens åt skogen, då jag senare får köpa en 64bit. Och bärbara med Vista Ultimate är det dåligt urval på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

allt ekvationen av priset på minne och % av kostnaden samt slutpriset ger mig är slutsatsen att bärbara datorer är förbannat mycket dyrare än de borde vara.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hmm..

2 Gb-moduler är inte något nytt. Dessutom tycker jag inte att de har gått ner så mkt i pris..
Det vore mera intressant med 4 x 1 Gb i en lapptop än att studera prisvariationer hos 2 Gb-moduler.

För övrigt tycker jag att det har pratats ganska länge om att minnen är billiga och kanske går upp i pris snart. Luktar lite kartell och onaturlig utveckling.
Kommer någon på en datorpryl som inte är superny och som har gått upp i pris efter att ha blivit billig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dorkington

Kommer någon på en datorpryl som inte är superny och som har gått upp i pris efter att ha blivit billig?

CRT-skärmar och vanliga scanners.

minnena kommer givetvis bli dyrare igen för att tillverkarna haft för höga förhoppningar på efterfråga och tröttnat på låga vinster. kartell är det troligen inte just i detta fall, mer en stimreaktion.*

*(krillen är slut, vi simmar nån annanstans ett tag)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Synd bara att dom fortfarande skickar med 1-2Gb minne i olika STATIONÄRA dator paket idag. Dom borde åtminstone skicka med minst 4Gb i dagsläget. med 2Gb minne kan man nätt och jämt ha firefox och ett spel igång.

Skojar du eller? Har du 5000 firefoxfönster uppe då eller har du startat spelet 5ggr? Jag har 1 gig minne i denna dator för tillfället och jag har inga som helst problem med att ha spel igång samtidigt som jag har firefox, msn, ventrilo, winamp, vlc etc igång..

Ren fix idé att påstå att 2gig inte räcker idag, i annat fall måste man vara riktigt dålig på att använda det rätt...?

/benkaboy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Skojar du eller? Har du 5000 firefoxfönster uppe då eller har du startat spelet 5ggr? Jag har 1 gig minne i denna dator för tillfället och jag har inga som helst problem med att ha spel igång samtidigt som jag har firefox, msn, ventrilo, winamp, vlc etc igång..

Ren fix idé att påstå att 2gig inte räcker idag, i annat fall måste man vara riktigt dålig på att använda det rätt...?

/benkaboy

Han kanske använder Vista? I sådana fall är verkligen 2 Gb minimum för att få ett system som flyter smidigt med multitasking.

Permalänk
Hjälpsam

2008 blir nog året när 64 bitar, blir standard för Windows.
Bättre sent än alldrig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men 2gb minne klarar man sig bra med även i Vista. Den enda gången det går segt 'är om man slår på antivirusscan, ad-aware, windows defender och bränner en skiva samtidigt. Men är ju fortfarande inga problem o surfa då.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Han kanske använder Vista? I sådana fall är verkligen 2 Gb minimum för att få ett system som flyter smidigt med multitasking.

Har en polare som kör Vista, sorgligt men sant, han har 2 gig minne och han har inga problem att göra det jag skrev innan.

Sen finns det ju dem som inte kan optimera sitt system för fem öre, sitter på 70 processer och program som drar onödigt mycket när det finns bättre optimerade, då tänker jag på bl.a. virusprog och brandväggar.

Permalänk
Medlem

Många skriver att det räcker med 2GB i Vista.. jo det är sant, men har man Vista Ultimate 64Bit så är 4GB att Rec... Jag skaffade 2GB till för ett tag sedan och har nu 4GB och märkte en markant skillnad... Datorn är smockade med program och filer och den känns som en ny formaterad XP.. Har man möjlighet att slänga in 4GB i burken så gör det...

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk

HP Pavilion DV9686 har 4GB och 32-bitars VHP...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
2008 blir nog året när 64 bitar, blir standard för Windows.
Bättre sent än alldrig.

Jag undrar det. Eftersom 32-bit och 64-bit av Windows inte är fullt kompatibla så blir övergången svår. Microsoft gick emot resten av branschen (Sun, Apple, SGI mfl) med sitt val av 64-bits implementering (LLP64) som de inte har lyckats göra universal binaries av till skillnad från Apples Leopard.

Permalänk
Medlem

Jag har redan 4Gb Ram inbyggd i min Packard Bell men det visas bara 3Gb.Na,ja räcka ensolänge.Mvh......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ