Permalänk
Medlem

hur svårt är de å byta minnen?:P

tja jag e noob som bara f*n å jag ska nu köpa en ny data på www.shg.biz problemet är att de bara går att välja 4gb i ram eller 2gbXD å jag ska ha 32-bitars så de kan inte bli 4:P funderar då på att köpa 2 å sen sätta i ett extra 1gb minne i denXD men nu till frågan hur svårt är det att byta å få det fungera med dom andra minnena osv?O.o

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Minnena är det enklaste i ett datorbygge Tryck i minnet sen är det färdigt! Tycker fortfarande du ska välja 4GB. Du kommer få över 3GB i minne iaf som du kan använda

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

ok då blir de nog 4gb minne isåfall:P men de e la inte xakt 3gb som används?:P

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

allt ifrån 3-3.5 eftersom 32bit operativsystem inte kan använda mer

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Hjälpsam

Det man skall tänka på när man hanterar minnen, är att dom är känsliga för statisk elektricitet.
Ett antistatarmband är att rekomendera och kostar under en hundring.
Sen skall man undvika att pilla på elektroniken.
Detta gåller iofs all dataelektronik men minnen är extra känsliga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det man skall tänka på när man hanterar minnen, är att dom är känsliga för statisk elektricitet.
Ett antistatarmband är att rekomendera och kostar under en hundring.
Sen skall man undvika att pilla på elektroniken.
Detta gåller iofs all dataelektronik men minnen är extra känsliga.

word...
alltid hantera minnen extra noga.
dvs ingen plastmatta och sockar av plast ;P

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem

Ja urladda dig, hellst hela tiden genom antistatarmband.
Vi poängterar att det är enkelt att byta minnen, men det är billigt (DDR2) och för de extra hundralapparna det kostar så slipper du vara orolig, slipper hantera minnet och ha en potentiell risk att orsaka skada och har dessutom lite mer minne om du installerar ett 64-bitars operativsystem i framtiden.

Dessutom får man väl inte dual channel med den konfiguration, 3*1.
2*1+2*0,5 skulle funkat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag försökte sätta in 2 minnen till i min dator nu men jag får inte i dem hela vägen. Alltså hur hårt jag än tryckerså går de inte att fåi. Jag har öppnat de två "låsen" som håller fast minnet och jag har två likadana minnen sen innan som var i från början. Vet någon vad jag skulle kunna göra för fel? Tipsa gärna om nåt jag glömde skriva som behövs för att kunna veta vad det är för fel.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av husqvarnaff
Jag försökte sätta in 2 minnen till i min dator nu men jag får inte i dem hela vägen. Alltså hur hårt jag än tryckerså går de inte att fåi. Jag har öppnat de två "låsen" som håller fast minnet och jag har två likadana minnen sen innan som var i från början. Vet någon vad jag skulle kunna göra för fel? Tipsa gärna om nåt jag glömde skriva som behövs för att kunna veta vad det är för fel.

Hemligheten är att man måste våga att ta i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Hemligheten är att man måste våga att ta i.

Men de går inte inåt någonting när man trycker. Ska man verkligen behöva ta i så mycket man kan?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk

Jag blev tvungen att nästan ta till hammaren när jag skulle stoppa in ett nytt 256minne i min gamla compaq dator. Jag mer eller mindre hoppade och tryckte allt vad jag kunde för att få in minnet. Och inge skador skedde så våga ta i

Annars kan du ha råkat stoppa in minnet åt fel håll. Kolla med det lilla jacket på minnet och bryggan på slottet om dom stämmer samman.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Minnet sitter på rätt sätt, det har jag kollat några gånger nu :), men jag får prova att trycka igen.

Edit: De rör sig fortfarande inte.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem

Har du "öppnat" låset som ska hålla fast minnet när det väll är på plats? De två ofta vita plast sakerna i vardera ända av minnes platsen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Har du "öppnat" låset som ska hålla fast minnet när det väll är på plats? De två ofta vita plast sakerna i vardera ända av minnes platsen.

Ja, jag har tryckt upp dem så långt det går.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av husqvarnaff
Ja, jag har tryckt upp dem så långt det går.

Visst måste man ta i, men brukar aldrig vara några problem inte äns med tighta minnen
en bild på hur det ser ut skulle vara intressant o se.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kan man lägga datorn ner på sidan och trycka neråt utan att något skadas? Ska försöka fixa en bild också.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av husqvarnaff
Kan man lägga datorn ner på sidan och trycka neråt utan att något skadas? Ska försöka fixa en bild också.

Ja det kan du göra.

Jag brukar placera minnet så det nätt och jämt håller sig kvar, sen omväxlande pressa båda ändarna. Inte så att man i en rörelse trycker med all kraft mitt på minnet.

Du kan ju plocka bort ett av de gamla minnena och trycka tillbaka det, då vet du att det sitter rätt etc. och märker hur stor kraft du behöver.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag brukar lägga minnerna rakt på sockeln och sen trycka samtidigt med tummarna på båda ändarna. För den brukar bli knepigt när ena sidan har gått ner mer än den andra. Sedan kan man självklart "skaka med tummarna" samtidigt som man pressar för att få ner dem.

Testa olika metoder för att se vilken som funkar bäst

Det är även klart mycket lättare om man lägger ner datorn på sidan. Då det i vissa fall är omöjligt på ett annat sätt.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Jag fick i dem på nåt sätt nu och Vista säger att det finns 3,25 GB minne så det verkar som att det funkar (jag vet att ett 32-bitars operativsystem inte kan använda 4).

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart