Vänligen hjälp att tyda MEMTEST skärmdump

Permalänk
Medlem

Vänligen hjälp att tyda MEMTEST skärmdump

Hej alla.

Jo nu e d så att jag som ungefär alla andra Vista x64 användare har råkat ut för jobbiga "ev. minnesfel".
Jag får helt enkelt slumpmässiga BSOD vid t.ex. surfande eller spelande, även när datorn står idle i desktop förekommer det i mellanåt.
Oerhört störande så jag tog och lade över MEMTEST 3.4 på en skiva och bootade om, dock hinner testet knappt börja innan det stannar och visar en skärmdump som jag har lite svårt att tyda.

Min hårdvara:
Intel Core2Duo E6600
Asus P5B Deluxe
4 stickor Corsair TWIN2X 6400 DDR2 1024MB CL5

Ingen överklockning än sålänge alla spänningar osv på standard.
Även Memory remap är av, så endast 3/4 GB syns för tillfället, men det borde ju inte göra nån skillnad.

När jag startar MEMTEST ser det ut såhär:

och sedan efter ca 20 sec kommer följande skärm:

Är det någon vänlig själ som kan styra mig i rätt riktning, jag har försökt att googla runt lite utan något vettigt resultat.

Tack på förhand & God jul!

Permalänk
Medlem

Använd memtest86+ istället.
http://www.memtest.org/

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

vilken volt på ram?
kör du med alla patcharna till vista?
Testa att höja mci och liknande ett snäpp kan hjälpa.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Nu körde jag precis memtest86+ och det gick mycket bättre den korta stund jag testade. Ska dra igång ett fullt test nu under natten.
Tack för det Hardware guy.

Flopper:
Jag kör standard värden på i princip allt i bios och det visade sig genom CPU-Z att volten på minnena ligger på 1.8V. Är det lagom eller bör jag höja?.

För ett tag sedan laddade jag ner en stor patch från MS hemsida till x64 releaser av Vista, är det den du syftar på flopper?

Sedan får du gärna snabbt förklara MCI, var ändrar jag det och varför?
Är relativt ny på BIOS-termer/modifiering. Men vill gärna lära