Apple tvingar känd skvallersajt att stänga

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning, håller med någon föregående talare om att Tiga är Guld... verkar som om det bara blir mer o mer lätta påhopp på forumet, tråkigt...

OT: För att kunna bedriva en verksamhet med konkurrenter måste man ju hålla sina framgångar hemliga till lansering. Eller på något vis skyddade.
Varför tror ni Patentlagen finns?

Tycker det är helt rätt av apple att reagera, men att stänga ner sidan tycker jag är fel. Dock verkar det som om Redaktören har gjort detta av fri vilja, eller med en god summa pengar från apple.

Synd att pengar styr, men det hindrar ju inte någon annan att starta en likadan sida.

Visa signatur

"Svaret på frågan är inte alltid en lösning till problemet"
# A64 3700+ @ 2.8GHz (280*10) # Corsair TwinX 2*1024 2.3.3.6 (187MHz) # PoW Geforce 7800GT @463/1200 # 8050p i 3dmark05

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skitsnack
Sorry...men det är ski*snack, Dell är mer värt än Apple, iaf enlgit Nasdaq och andra liknande, och nu snackar vi om inkomst samt totala tillgångar, Apple har dock en mycket större marknad.

Sist jag hörde någonting om det där var Apple märkbart större gällande börsvärde än DELL på Nasdaq, och Apple har knappast gått dåligt sedan dess. Däremot säljer DELL fler datorer än Apple, men ändå så är Apple någonstans 3-6 största datortillverkare i världen vilket ändå måste ses som en jätte.

Permalänk
Medlem

Mycket synd på en fin sida, det har skrivits en hel del läsvärd där. Apple som företag tycker jag nog varken bättre eller sämre om, precis som några påpekat är det ett vinstdrivande företag, sen kan man ju älska deras produkter ändå.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
vad har spioner med yttrandefrihet att göra?

Musikindustrin refererar till de som producerar musik, inte återförsäljare.

Jag har aldrig använt macs nya operativsystem, men jag har inte heller hört att det innehåller fler begränsningar än Windows Vista. Begränsningarna har tillkommit av att man tillmötesgått mediaföretagen krav.

Endast Microsoft är stora nog att styra desktopoperativsystemmarknaden. Om de väljer att tillmötesgå mediaföretagens krav så lär små proprietära OS följa efter.

Om du vill ha ett OS utan dessa begränsningar kan du använda t.ex. Linux.

Hare/PeSi

allt. folk som har yttrandefrihet och använder den gör inget fel, utom vad som anses av regimer (eller företag) som anser att både de, och den som tar emot informationen är spioner. ogillar man regimen kallar man dessa frihetskämpar, gillar man den kallar man dem spioner. oavsett vilket har givetvis Apple lika stor rätt att avrätt.. öh, avskeda sina ansvariga för spionaget som Kina. men jag anser inte att det är bra att de kan kväsa yttrandefrihet och källskydd på det här viset.

..?

jag talade om att släppa OSX fritt, (som i öppet, inte gratis) för att Steve inte skulle framstå som en hycklare i sitt propagerande för fria (oskyddade, inte gratis) musikfiler.

tror tvärtom, det finns ingen anledning för Microsoft att göra sig ovän med muskikindustrin. däremot kan de bli tvungna att göra det om "små" propretiära system går före. (och blir lite för populära)

jag använder självklart redan Linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Vad har yttrandefrihet med spioner att göra?

Beroende på hur skadande för företaget ett läckage av företagshemligheter är, så försöker de naturligtvis förhindra att de publiceras. Om det bara är en suddig bild på en maskerad BMW, så är det inte mycket att bråka om, men för Apple så kan en bild på deras nya produkt vara riktigt illa. Detta eftersom de faktiskt varit ledande inom design inom teknikområdet ett tag, nästan alla deras produkters utseende har plagierats av andra eller inspirerat andra företags design. Att hemlighålla sin senaste design ger dem ett försprång framför de som apar efter.

På samma sätt så skulle nog Ericsson bli vansinniga om kretsscheman för deras senaste telefon skulle läcka ut på marknaden.

Om inte företagen bryr sig, så kan ju konkurrenterna utnyttja en ryktessite, genom att betala en rejäl summa till någon anställd som ger dem affärshemligheter, därefter vidarebefodras de till ryktessidan. Plötsligt har vi en läcka, inte industrispionage (som är straffbart).

Bara lite funderingar från en som aldrig ägt en Appleprodukt.

se ovan.

plagiat av saker är inget problem för Apple. Appleanhängare köper inte en Meizu för att den ser ut som iPod, eller ens för att den är bättre, man köper en iPod för att det är Apple och funkar bra med Mac. Apple förlorar enbart på dessa läckor iom att kunderna kan planera sin inköp bättre.

knappast en relevant analogi heller, tekniken i dagens telefoner är inte ens sekundär. det handlar enbart om design och funktionalism i stort sett.

det är fortfarande Apples problem om anställda inte är hederliga och/eller lojala. och det är fortfarande inte detaljerade produktritningar som läckt, det är konsumentbehjälpliga rykten. ganska långt från industrispionage i min mening.

svar från en som har div Macprylar men inte nått Mactaliban status.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Det är domstolarnas uppgift att dömma i tvistefrågor enligt gällande lagar. Att jämföra beslut fattade i ett demokratiskt samhälle med en totalitär regim är skrämmande. Att likställa spioneri med yttrandefrihet visar allvarlig brist på insikt.

Om OSX är "fritt" eller inte har ingenting med sakfrågan att göra.

Jag vill säga till alla som funderat på att testa Linux, få Linuxanvändare är som denne. Om ni har Linuxkompatibel hårdvara, prova gärna och ni kommer att bli glatt överraskade.

Hare/PeSi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeSi
Det är domstolarnas uppgift att dömma i tvistefrågor enligt gällande lagar. Att jämföra beslut fattade i ett demokratiskt samhälle med en totalitär regim är skrämmande. Att likställa spioneri med yttrandefrihet visar allvarlig brist på insikt.

Om OSX är "fritt" eller inte har ingenting med sakfrågan att göra.

Jag vill säga till alla som funderat på att testa Linux, få Linuxanvändare är som denne. Om ni har Linuxkompatibel hårdvara, prova gärna och ni kommer att bli glatt överraskade.

Hare/PeSi

meeennn... jag trodde absolut att jag inte skulle behöva sarkasmtaggar om jag bara vred upp två varv till. (dessutom var det Apple direkt jag jämförde med Kina, inte demokratiska beslut) uppenbarligen var det inte nog hursomhelst.

nej givetvis, sakfrågan rörde nedstängningen av en site. analogin gällde Jobs inställning till att öka friheten för andras låsta önskningar men inte vara villig att göra det själv. fett hyckleri där, alltså är det absurt att hålla den inställningen som nått djärvt eller föredömligt. (även om jag håller med om principen i sig)

det är sant, vi är få som jag. (an masse) däremot hoppas vi givetvis på att fler med mer moderata åsikter kommer in så vi blir socialt accepterade som grupp även i Skägglöse.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Själv har jag inte förlåtit Apple sedan den grymma mulitmedia datorn Performa 5200 som jag har alldelles för stor erfarenet av;)
Hjälper ju inte heller att deras produkter är så löjligt dyrt prissatta. Stör mig som fan på att de lyckas skapa sig en sån stor skara fanatiker som köper allt Steve Jobs rört vid. Vilket är ju självklart duktigt gjort rent företagsekonomiskt, som ju också är alla företags mål. Men det hindrar inte mig från att störa mig som fan på det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Eftersom du bara sitter och gissar tufft på ett forum tänker jag också göra det. Om Teknikens värld skulle ägna sig åt att betala anställda/underleverantörer för att få reda på företagshemligheter skulle nog BMW komma med en hel radda advokater. Fast, å andra sidan kanske du skulle ta General Motors som exempel istället eftersom företagskulturen är helt annorlunda i USA än i Europa. Dessutom hade vi väl ett uppmärksammat företagsspionage på ericsson för något år sedan. Det är galet viktigt för företag att hålla saker och ting som ligger under utveckling hemligt.

Är det inte så att man blir belönad av att skicka in intressanta bilder till Teknikens Värld ? Var ett tag sen jag läste den tidningen, men har verkligen för mig att man får en slant för att man skickar in bilder till dem som sedan publiceras. Om det nu stämmer så gör de detta helt öppet och ändock inte blivit stämda av någon av de företag som blivit drabbade.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Är det inte så att man blir belönad av att skicka in intressanta bilder till Teknikens Värld ? Var ett tag sen jag läste den tidningen, men har verkligen för mig att man får en slant för att man skickar in bilder till dem som sedan publiceras. Om det nu stämmer så gör de detta helt öppet och ändock inte blivit stämda av någon av de företag som blivit drabbade.

Jag tror du missförstår. Det är en sak om en privatperson tar en, som du säger, bild som kan vara av intresse och skickar in, det kallas honorar (om denne privatperson däremot brutit sig in på BMW's utvecklingsavdelning och tagit bilder är jag ytterst tveksamt ställd till att Teknikens Värld skulle klara sig från en stämning om de publicerade bilden/informationen). Om Teknikens värld däremot betalar en anställd på BMW för att ge dem information/bilder om en kommande, men än så länge hemlig, bilmodell tror jag definitivt att de kommer att bli stämda.

Huruvida det verkligen gått till på ett sådant sätt gällande Think Secret låter jag vara osagt, men det är för mig inte helt otroligt att det kan ha gått till på det sättet.

Permalänk
Medlem

tycker det är mest synd att man INTE får skriva vad man vill.
Om apple har anställada som delar med sig för mycket info är det KNAPPAST någon annans fel utan APPLES.

Det betyder ju att alla sidor som visar senaste CPU, GPU etc. borde också stängas ner??

Inskränknad av yttrandefriheten tycker jag.

Permalänk
Medlem

ja tänk om ICA hade kunnat stämma skiten ur SVT så dom fick lägga ner Uppdrag granskning som ju ägnat sig åt förstörande av varumärke och produktspioneri.

vem vet, kanske de tom betalt personalen både för sin medverkan i programmet och grävande i köttfärsen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja tänk om ICA hade kunnat stämma skiten ur SVT så dom fick lägga ner Uppdrag granskning som ju ägnat sig åt förstörande av varumärke och produktspioneri.

vem vet, kanske de tom betalt personalen både för sin medverkan i programmet och grävande i köttfärsen..

I fallet med ICA är det ju långt ifrån samma sak. Du jämställer att avslöja att ett företag säljer produkter som bryter mot lagen och potentiellt är farliga för kunderna med att försöka begränsa den mängd information som läcker ut från företaget innan produkten ens är erkänd av företaget själva.

Det är upp till ICA att utreda hur Uppdrag granskning fått reda på den informationen, på samma sätt som att Apple troligen försöker ha koll på sina medarbetare. Nu råkar det vara så att i fallet ICA så är det just kontroll av sina egna som har vart pinsamt dålig.

Pinsamt!

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hetzz
I fallet med ICA är det ju långt ifrån samma sak. Du jämställer att avslöja att ett företag säljer produkter som bryter mot lagen och potentiellt är farliga för kunderna med att försöka begränsa den mängd information som läcker ut från företaget innan produkten ens är erkänd av företaget själva.

Det är upp till ICA att utreda hur Uppdrag granskning fått reda på den informationen, på samma sätt som att Apple troligen försöker ha koll på sina medarbetare. Nu råkar det vara så att i fallet ICA så är det just kontroll av sina egna som har vart pinsamt dålig.

Pinsamt!

självklart överdriver jag poängen lite. men om man ser kundnyttan* så är det (som jag påpekade i tidigare post) även så för vetskapen om att en ny produkt kommer ut likställt, självklart är det Apples ensak om de vill hemlighålla det, men jag anser inte att ett stort företag ska kunna inskränka rätten att rapportera rykten om produkter, oavsett hur de kommit fram. rykten och snack är inte industrispionage och vill företag hålla full munkavle på sina anställda får de la röja upp i rätt ända istället.

i fallet ICA så var det ju inte organisationen (eller huvudkoncernen) som var ansvariga för fusket utan "licensierade eller auktoriserade handlare" som det brukar heta. Apples sådana är tydligen rädda för samma sak, (eller om Apple centralt rentav har det som policy?) för det går nämligen sällan bra att strosa in med en kamera hos en Appleåterfärsäljare trots att de inte kränger köttfärs.

*(sen om man inte väger nyttan av att inte bli matförgiftad lika tungt som nyttan av att spara några hundringar och/eller få en bättre produkt är en annan, och helt individuell sak anser jag allt)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ja tycker ändå detta är ganska överdrivet. Bara för att Apple är ett ledande företag på innovation och nytänkande så hänger skvallersidorna efter som papparazzi.

Apple har inte i närheten av så många advokater som Microsoft har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Apple har inte i närheten av så många advokater som Microsoft har.

fast skillnaden är ju att Microsoft säkert mutar journalister att hypa nya Zune medan Apple försöker tysta ner nästa iPod. (eller vaddetnuär)

och Microsoft har la helt enkelt som en löpande utgift budgeterat för att ha lika många advokater som det finns EU-delegater. (för statistiskt väntade eventualiteter)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Ifall man vill vara världsledande inom design och funktionalitet så är det förödande ifall just design och funktioner släpps månader innan företaget själva går ut med nyheten.
Den lucka där man kan tjäna pengar på sin idé minskar ju snabbare informationen kommer ut från företaget.

Att kalla detta för yttrandefrihet är dumt. Det är företagshemligheter fram tills man själv väljer att släppa informationen. Vad jag förstått så har inte think secret varit lika flummiga som fuad. Fuad som själv ibland drar fram saker ur röven gör det svårare att stämma någon som honom.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Den lucka där man kan tjäna pengar på sin idé minskar ju snabbare informationen kommer ut från företaget.

det är la iof snarare luckan där man tjänar på sin förra "idé" som är saken här dock.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint